Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Moderkort till i7 3770 - the story

Nu har jag lagt ner lite jobb på att hitta det bästa moderkortet för mig till mitt datorbygge. Tänkte rapportera detta för jag fick inte alla svaren här tidigare ... Alla säger i princip att det ska vara Z77 chipset till nya i7 - men det var inte så enkelt. Ni får gärna komma med kommentarer o invändningar!

Grunden var att jag vill ha kraften från en i7 3770 för Lightroom och kanske lite videoredigering i Premiere Elements. Men i övrigt behöver jag inte alla pukor och trumpeter som går att koppla på ett standard Z77 mobo. Jag skippar grafikkort helt, och förlitar mig på Intel HD 4000. Tänkte mig ett mobo för under 1000-lappen.

Hittade först ett rätt billigt MSI G43, och fick positiva kommentarer på det. Men det gnagde lite så innan jag klickade på beställaknappen så kollade jag efter reviews. Hittade då denna, och de sågar fullständigt det kortet - kort sagt. Enligt deras test så är det stor skillnad i prestanda mellan olika modeller av moderkort med Z77 chipset. På annat håll kan man läsa att det inte finns såna skillnader i prestanda... Sån't där kan jag inte släppa - måste kolla hur det är egentligen! Man kan ju inte köpa ett moderkort som riskerar sänka prestandan med 10% på en topp-CPU!

Började läsa om Intels chipset, och inser att de har ju gjort ett särskilt chipset för såna som mig! H77 - som saknar möjlighet till överklockning och att utnyttja samkörning av grafikkort (SLI). I övrigt fullt kompetent vad jag förstår, så jag gissar att Intel har tänkt H77 som ett matchande chipset för de processormodeller som inte går att överklocka. Nu har jag även fått tips från coachen (brorsan) om att ASUS har bra kvalitet och BIOS. Och minsann hittar jag ett H77 mobo från ASUS med trevliga specar; display port för högre skärmupplösning t ex, och bra ljud.

Återigen är jag på väg att klicka på "beställa", meeen - jag läser lite på ASUS hemsida också! Där finns utförliga möjligheter att jämföra deras moderkort (tyvärr går det inte spara som länk), och här lyckas jag få se nåt som för mig är ganska avgörande:

Flera av de nya grafik-funktionerna som finns i 3gen Core i5 och i7 kräver tydligen särskilt stöd från moderkortet.
Att ha Z77-kretsen hjälper inte alltid.
- På några (ex P8Z77-V) står det Supports Intel® HD Graphics, InTru™ 3D, Quick Sync Video, Clear Video HD Technology, Insider™.
- På andra (ex P8Z77-V LX) står bara Supports Intel® HD Graphics.
Det där hade jag inte sett i specifikationerna i någon butik, jämför man några kort där så begriper man ju inte vad som skiljer dem åt! Ädet likadant med andra märken?

Hade det funnits stöd för Quick Sync i H77-kortet hade jag köpt det. Nu får det bli ett lite dyrare nämligen ASUS P8Z77-V LE. Det har Displayport och fullt grafikstöd, men inte SLI eller extra SATA. Lite petigt är det, jag vet - men jag lägger gärna några hundra på att så långt det går slippa köpa ett dyrt grafikkort. Lite svårt att hitta på lager var det också, men jag fann ett på Alina Systems.

Så i slutändan blev det ett Z77 ändå. Men egentligen skulle kortfabrikanterna mycket väl kunna ta fram ett H77-kort som är riktigt kompetent för dryga tusenlappen - allt går utom överklockning och SLI, vad jag förstår.

Nu har jag hittat ett moderkort som gör precis det jag behöver, och inte mer! Med DisplayPort kan jag byta till större skärm om jag vill (2560 x 1600), och koppla in upp till 3 skärmar. Men lite frustrerande är det att det ska ta sån tid att få reda på skillnaden mellan några produkter....

Visa signatur

Dell Studio 1537, Intel Core2 Duo, 3GB RAM, Vista Home P 32-bit, Eizo FlexScan S2243, Canon EOS 5D MarkII

Permalänk
Medlem
Skrivet av fotolex:

Enligt deras test så är det stor skillnad i prestanda mellan olika modeller av moderkort med Z77 chipset. På annat håll kan man läsa att det inte finns såna skillnader i prestanda

Ingen prestandaskillnad. Det är dom som gör något fel isåfall. G43 kortet är utmärkt för priset.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2