Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nybörjar guide: Xonotic 1on1

Permalänk
Medlem

Nybörjar guide: Xonotic 1on1

Xonotic 1on1 Guide för Nybörjare

Förord
Denna guiden är skriven för Xonotic 0.6. Xonotic är i aktiv utvekling och denna guide kanske ej innehålla rätt information för senare releaser. Jag ber även ursäkt i förväg för stavfel. Om du är tidigare UT , Quake eller TF2 spelare kommer det inte vara svårt att lära sig Xonotic, du behöver antagligen inte läsa igenom denna guide så noga.

Vad är Xonotic?
Xonotic är ett spel baserat på det fria(open-source) spelet Nexuiz Classic. Rättigheterna till namnet Nexuiz och även domänen blev sålda, utvecklarna forkade projektet och döpte om det till Xonotic. Xonotic är ett fast-paced skjutspel med rötterna i Quake och UT. Community:n är liten men vänlig. Många tror att det är bara massa Instagib-spelare och andra lite mer "casual" spelare som är med i community:n, men det är bara så att de flesta erfarna spelarna spelar matcher på privata serverar som organiseras via IRC. Det är även många olika tävlingar och kuper. Du kan ladda ner Xonotic här, det är fritt(open-source),gratis och funkar på Windows, OS X och GNU/Linux(finns även på FreeBSD om jag minns rätt). Här är även lite screenshots.

Rörelse
Rörelsen i Xonotic är det viktigaste, det är inte like svårt att lära sig som Quake's rörelse, men för spelare som tidigare kört CoD, CS eller liknande kan det ta ett tag att lära sig. Xonotic's movement består mest av tre olika tekniker; Bunny hopping, Strafe turning, och Laser jumping. Jag kommer inte lära ut strafe jumping då det inte påverkar mycket i Xonotic, och inte heller circle jump då det är väldigt få 1on1 banor som kräver det.

Bunny hopping. Du håller inne hopp knappen(space i default configurationen), och samtidigt framtåt knappen(w i default configurationen). Du kan svänga lite grann med hjälp av att röra musen, men du kommer märka att du inte kan göra några skarpa svängar. Du kommer också märka att sidoknapparna(a och d i default configurationen) inte påverkar movementen speciellt mycket. Lätt va?

Strafe turning. Strafe turning är till för att du ska kunna svänga skarpt och kunna hålla farten, du kan även få lite fart av detta. Du håller in en av sidoknapparna och endast hopp knappen, håll INTE inne framåt knappen samtidigt. Samtidigt som du gör detta ska du svänga med musen i en cirkulär vinkel. Detta kan behöva lite träning, öva tills du känner att du till och med får lite fart samtidigt som du gör det.

Laser jumping. I Xonotic spawnar du med en laser pistol som ger splash damage, den skadar ej mycket och används först och främst i rörelsen. Om du har hört talas om rocket jumping så ska detta vara självklart, bara gör samma fast med laser pistolen. För de som inte vet vad rocket jumping är, så är det när du skjuter på en yta nära dig, så att du skadas av splash damagen och får fart, samtidigt kan du hoppa, eller göra det samtidigt som du bunny hoppar, eller till och med strafe turnar.

Det finns lite mer som jag ej kommer tillägga i denna guide, men jag ska berätta om två saker till. På de flesta banor finns trickjumps, det är små ramper som är utplacerade av ban skaparen eller funna av spelare som du kan hoppa in i i hög fart och få den farten uppåt istället. Det är lite svårt att beskriva, men när du lärt dig Xonotic's rörelse och kan snabbt hoppa runt i banorna kommer du förstå.

Configuration
När du spelar 1on1 vill du oftast inte ha massa "eye-candy" och sådant, du måste ha minst 60 FPS för att kunna köra. Det finns även knep för att kunna se motståndarn lättare och du kan ändra HUD:en så att du ser hur mycket ammo du har och sådant lättare. Börja med att gå in i Multiplayer>Player setup och ändra så du får ett cross-hair du gillar, forca modelerna till en färg som är lätt att se, ändra fov och konfigurera vapnet också. Sedan går du in i HUD-editorn och gör så du lätt kan see tiden(du kommer förstå varför senare), vilka vapen du har, ammo, liv och armor osv. Du kan dubbel-klicka på sakerna i HUD:en för att ändra mer än deras storlek och plats. Sedan går du in i Settings>Audio och stänger av musik och ambient så att du hör bättre vad motståndaren gör när du spelar, headset är nästan ett måste. Sedan går du in på Settings>effects, jag rekommenderar starkt att sänka partikels till lägsta för att du inte ska störas av massa röf från vapnen och sånt i spelet, jag rekommenderar även att stänga av det mesta som ger skuggor och sådant, resten är ganska valfritt även om det vanligaste är att ha allt på lägsta. Sedan använder du SHIFT+ESC för att ta upp konsolen, där skriver du in dessa kommandon för att göra så att alla textures blir enfärgade istället och att modelerna blir färgstarkare, det blir enklare att se då.:

gl_picmip_world 1337 cl_fullbright_items 1 vid_restart

Sen går du till Settings>Input och ställer in så du kan enkelt byta mellan vapnena. Jag rekommenderar att ha kvar Q som är att du byter till det senaste vapnet, jag vet att många Quake spelare kommer vilja sätta rocket launchen där, men i Xonotic används snabba kombos mycket och den är bra att ha kvar, bara ett tips. Simple items finns också, det är att alla items och vapen du kan ta upp blir till 2D istället och är lättare att se, men det är dock under utveckling och finns bara i ostabila versionen av spelet för tillfället. Det finns självklart massa mer settings att utforska, ett tips är att kolla igenom allt och testa det som verkar intressant så du kan få din perfekta configuration.

Vad är igentligen 1on1?
1on1 är en mot en i en duel på en mindre bana, det spelas oftast av erfarna spelare. Det går ut på att få mest frags(för de som kommer från CoD och sånt så är det inte granat, det är samma som kills). Det låter enkelt men det är många element man måste kunna för att vinna en duel. Item kontroll, kunna banan, bra rörelse, nex aim(samma som rail och sniper), splash wep aim(rocket lancher, grenade launcher etc.), taktik och mycket mer. Men det viktigaste du måste veta just nu är att du måste kontrollera items, för er som inte spelat UT, Quake etc. ska jag berätta en liten sak. I Xonotic så dör du inte av ett skott, visst är det overkligt men det gör att man behöver mer skills eftersom det är svårare att setta flera skott än ett. Man kan ta upp liv och armor som gör att du blir svårare att döda. Du måste hela tiden ha en bra stack(alltså ordentligt med armor och liv) så att du inte dör för lätt. I 1on1 måste du tima items, beroende på vilken bana är det olika items som är viktiga att tima men oftast är de viktigaste mega health, mega armor och nexgun:en(rail:en, sniper:n du vet ). När du ligger under och inte har kontrol ska du försöka ta alla små shards(de som ger 5 armor/liv) och skaffa så bra vapen som möjligt så du kan få tillbaka kontrollen. Försök skjuta peak skott och sedan när du tror motståndan har någerlunda lite liv och armor så attackerar du, helst när en mega spawnar eller i ett bra lägge till exempel om han är nära lava så kan du försöka skjuta ner han. Du ska ta kontroll äver de viktigaste items:en så att när de spawnar igen är du där och tar upp dem innan motståndarn. Det är ungefär grunden för 1on1.

XPM och vapnen
XPM, Xonotic Pro Mode, är en annan balans än standard Xonotic. Det är den som används i 1on1. Den ändrar mycket lite, det viktigaste att veta är att den gör så att du inte kan öka din stack med 25 och 50 liven och armor:n om du redan har 100 liv och 100 armor. I xonotic har alla vapen ett secondary skott, du höger klickar för att avfyra det, testa gärna alla vapen. Här är lite mer info om spawn tider och sånt.

  • Spawn tider: Megas 30s, Vapen 10s, resten 15s

  • Armor tar 60 % av all damage du får

  • Du kan styra raketerna genom att hålla inne skutknappen och styra med musen, avfyra dem med högerknappen.

  • Electro vapnet(vapnet som skjuter blåa bollar) har en kombo attack, skjut några bollar(secondary skott) på marken och sedan skjut på dem med huvud skottet för att skapa en stor explosion.

  • Shotgun:n(som du spawnar med) har en secondary som slappar till motståndan med enorm damage.

  • Nexgun:n måste laddas upp efter alla skott, fullladdad skadar den 90 dmg

  • MG:n kan laddas om inte bara med reload knappen, utan även om du klickar på knappen du har bindat till den.

  • Du kan hålla in och sen släppa huvud skotten på Crylink:n(vapnet som skjuter lila saker) så åker skotten ihop och du ska försöka träffa alla samtidigt.

I Xonotic används mycket kombos, som Electro kombon jag berättade om. En vanlig men väldig effektiv kombo är att först skjuta med laser:n, mortar:n eller rocket launchern för att få motståndan upp i luften och sedan skjuta med nexgun:n, då ger du både otrolig mycket damage och får motståndan att flygga iväg en bit. De oftast viktigaste vapnena är Nexgun:n, rocket launcher:n, mortar:n men det kan variera från bana till bana.

Banor
Det är mycket viktigt att kunna banorna, jag kan inte lära er alla banor men jag ska ge en lista på de vanligaste så ni vet vilka att lära sig. Det är dock många nya banor som kommigt nu, men jag berättar de som jag är säker att andra duelers i Xonotic kommer vilja spela med er.

  • Stormkeep - Väldigt balanserad bana, de viktigaste items:en är mega armor, mega health och nexgun:n

  • Hub3aeroq3a_nex_r4 - lär dej vart alla teleportrar går, denna bana är de viktigaste item:n mega health, mega armor, big armor(50 armor:n), nexgun:n, rocket launcher, electro:n är även ett bra vapen på denna bana

  • Warfare_itemfix_itemfix - Viktigaste items:n mega armor, mega health, nexgun:n

  • Downer_final - Viktigaste item:n Mega armor, big armor, nexgun:n, rocket launcher:n

Du kan ladda ner dessa banor här. Det följer även med mer bra 1on1 banor, några ctf och tdm banor. På serverarna jag kommer nämna sedan kommer nästan alla bra duel banor finnas.

Serverar och pickup
1on1 i Xonotic spelas ibland på pub serverar, men ofta organiseras de på IRC och spelas på privata serverar. Jag ska berätta de valnigaste 1on1 serverarna som vi i sverige har ganska bra ping på. Jag ska även berätta hur pickup går till. Ifall du inte vet vad IRC är kolla här. Jag rekommenderar xchat för de som snabbt vill komma igång, men det finns mycket andra som irssi, weechat etc. Okey sedan när du har installerat och fixat irc så connectar du till irc.quakenet.org och joinar sedan kanalen #xonotic.pickup. När du joinat kanalen finns dessa kommandon:

!who !add !add Duel 2

!who kommandot visar alla matcher som för tillfället organiseras, !add lägger till dig i ett av de aktiva matcherna, men kan även skapa en ny match om den inte finns. Efter tillräkligt många har !add:at sig så kommer irc boten säga en server ip och så använder du detta kommando för att connecta(SHIFT+ESC för att få upp konsolen):

connect ip/domän:port

Byt ut ip/domän mot addressen till servern och port till porten. Om du vill ha en rikig utmaning kan du fråga kojn^ eller fisume att spel, de är några av de bästa 1on1 spelarna. Okey, här är även några bra pub 1on1 servrar:

  • eXiLe 1on1 Server

  • quakeworld.co.uk duel

  • froschroom

De ska redan finnas i listan, bara att joina!

Fortsatt läsning
Här är två andra guider jag starkt rekommenderar:

Du måste även kolla på demos från bättre spelare, man lär sig jätte mycket från det. Här finns videos och demos att se.

Anledningen till denna guide är för att jag vill öka den redan växande 1on1 scenen i Xonotic, och även se mer svenskar in-game, på irc:n, och på forumet. Hoppas jag ser er online, eller kanske till och med i de kommande duel kupen.

Visa signatur

Nybörjar guide: Xonotic 1on1 | FX-4100 Black Edition X4 @ 3,6GHz, MSI GTX650 1GB OC, Crossair VENGEANCE 8GB @ 1600 MHz, och lite annat skrot ;)