MemTest - 1 error. Nya DDR3 bankar till AMD PhenomII 955?

Permalänk
Medlem

MemTest - 1 error. Nya DDR3 bankar till AMD PhenomII 955?

Hej!
Kört MemTest idag som hittat ett fel på någon av mina två OCZ 2GB DDR3 bankar (mellan 383cc09 och 383ca87). Så om det inte går att åtgärda är det lika bra att uppgradera men jag vill inte stampa på samma kratta igen: att de inte passar till AMD => måste få mer ström => går sönder XP
Datorn tvärhänger sig då och då, speciellt vid uppvakning från strömsparläge, Movie Maker hänger massor!

Kollat på Corsairs websida och Vegeance skulle passa till AMD enlig de, men är egentligen designade för Intel :/ Ute efter 8/16GB, CL9/10, beroende på pris.
Ska man skaffa minnen tagna för AMD för att vara på det säkra sidan eller har jag fel?

Rigget:
-Mb: Gigabyte 790-XTA UD4
-Prolle: AMD Phenom II 955BE, ej överkolckat
-Minnen: DDR3, 2 x OCZ3P16002G (fel mellan 383cc09 och 383ca87)
Win 7 x64 Ultimate

Användning: surf (massa flikar), universitetsarbete, CAD, film, videoredigering av FullHD källa (GoPro).

Tack än så länge!

Permalänk

Vad jag vet så utvecklar nästan alla från intel. Men välj minnen som kräver mindre spänning än 1,5V

Du kan ju även manuellt ställa in spänningen så att den får rätt spänning till minnena

Permalänk
Medlem

Vegeance använder 1,35v vid 1333MHz 1,5v vid 1600 intel som AMD
Att dom är designade för intel menas att dom förutom i SPD följer jedec även har profil för intels Som inte användes om AMD

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Men vilka minne anses pålitliga idag? Vem ger längsta garantin med minst returer?

Permalänk

Hade jag vart dig hade jag gått in på moderkortets tillverkares hemsida sen kollat på QVL listan för minnen.

Kan ju även vara så att du manuellt måste ställa in dina minnen.

Kolla denna: http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3263#ov

Leta upp och se om du ser dina minnen i den listan, det är garanterat att dom minnena ska funka på moderkortet (Om just dina minnen finns med). Kan ju även vara så enkelt att ett av dina minnen är trasigt oxå! men jag hade ett gigabyte kort och det var jätte känsligt med vilka minnen jag använde mig av och jag fick ställa in dom manuellt ist för att låta BIOS fixa det själv!

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dima:

Hej!
Kört MemTest idag som hittat ett fel på någon av mina två OCZ 2GB DDR3 bankar (mellan 383cc09 och 383ca87). Så om det inte går att åtgärda är det lika bra att uppgradera men jag vill inte stampa på samma kratta igen: att de inte passar till AMD => måste få mer ström => går sönder XP
Datorn tvärhänger sig då och då, speciellt vid uppvakning från strömsparläge, Movie Maker hänger massor!

Kollat på Corsairs websida och Vegeance skulle passa till AMD enlig de, men är egentligen designade för Intel :/ Ute efter 8/16GB, CL9/10, beroende på pris.
Ska man skaffa minnen tagna för AMD för att vara på det säkra sidan eller har jag fel?

Rigget:
-Mb: Gigabyte 790-XTA UD4
-Prolle: AMD Phenom II 955BE, ej överkolckat
-Minnen: DDR3, 2 x OCZ3P16002G (fel mellan 383cc09 och 383ca87)
Win 7 x64 Ultimate

Användning: surf (massa flikar), universitetsarbete, CAD, film, videoredigering av FullHD källa (GoPro).

Tack än så länge!

Har du fel på minnet och de är rätt inställda så är det bara att få nya på garantin från den butik du köpt dem av.

Stevfal!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Köpt de begagnade så garantin är en svår sak nu. Kan vara så att de är fel inställda, det jag gjorde var att öka spänningen tills datorn kunde fungera stabilt och körde så i ca 1 år. Ingen aning om vilka inställningar som ska vara för just de minnen (OCZ3P16002G)

Kompabilitetslista för 790-XTA hade mitt minne, men tyvärr få 4GB och inga 8GB rekommenderade bankar :/

En till fråga: vad är bättre/snabbare/stabilare: 4x4GB eller 2x8GB ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dima:

Köpt de begagnade så garantin är en svår sak nu. Kan vara så att de är fel inställda, det jag gjorde var att öka spänningen tills datorn kunde fungera stabilt och körde så i ca 1 år. Ingen aning om vilka inställningar som ska vara för just de minnen (OCZ3P16002G)

Kompabilitetslista för 790-XTA hade mitt minne, men tyvärr få 4GB och inga 8GB rekommenderade bankar :/

En till fråga: vad är bättre/snabbare/stabilare: 4x4GB eller 2x8GB ?

Jag skulle helt klart rekommendera att du köper två minnen då det inte belastar CPU:ns minneskontroller lika mycket som fyra och med tanke på ev framtida uppgraderingar har du ju då två platser kvar. Att titta på QVL-listan är inte speciellt intressant då det finns så många minnen som de inte kan hinna med att testa, men som ändå funkar till ditt system och det brukar stå som en fotnot att så är fallet hos flera mobotillverkare.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)