Varför aldrig rensa med dammsugare?

Permalänk
Medlem

blåser ur T ex grafikkortet och cpu kylaren i stort sett bara monterar av den från moderkortet ifall det är mkt damm annars petar man ur det mesta och drar med diskborste (torr går med tandborste också men en ny helst dock eller någon man glömt bort någonstans typ att den legat i din väska i ett halvår eller under sängen då kompisen packade såg han inte att den åkte ner (lyssnade på musik så vi hörde inte den ramla ner heller heh) samt torkar ur dammet i botten på chassiet med fuktig trasa och fläktarna sedan är det bara o köra på tills den blir dammig igen

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Har dammsugit mina datorer i 20 år och aldrig haft problem med det?

Då antar jag att du kan visa upp en 20 år gammal dator som fungerar felfritt och aldrig har krånglat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Då antar jag att du kan visa upp en 20 år gammal dator som fungerar felfritt och aldrig har krånglat.

Kan du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nej.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Case closed

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Case closed

Ehm.. nej. Du bör nog läsa igenom tråden en gång till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Ehm.. nej. Du bör nog läsa igenom tråden en gång till.

Jag menade givetvis din fråga till mig, om hur vida jag hade en 20 årig fungerande dator att visa upp. Det har jag inte, och förmodligen inte 99,9% av de andra forumdeltagarna heller. Min poäng kvarstår, jag har aldrig haft en dator som gått i sönder för att jag dammsugit den. Man behöver ju inte köra runt med dammsugarmunstycket med våld, och givetvis skall det vara en antistatisk borste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jag menade givetvis din fråga till mig, om hur vida jag hade en 20 årig fungerande dator att visa upp. Det har jag inte, och förmodligen inte 99,9% av de andra forumdeltagarna heller. Min poäng kvarstår, jag har aldrig haft en dator som gått i sönder för att jag dammsugit den. Man behöver ju inte köra runt med dammsugarmunstycket med våld, och givetvis skall det vara en antistatisk borste.

Slutsatsen du kan dra är att om du fått problem med en dator p.g.a. dammsugning så vet du inte om det.

Att borsten är antistatisk betyder inte att det inte uppstår laddningar, det betyder bara att laddningar inte blir långvariga på just borsten.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Försöker du säga att vi ska sluta åka bil nu?!

Sparar ju på miljön och är säkrare, win/win situation där.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Slutsatsen du kan dra är att om du fått problem med en dator p.g.a. dammsugning så vet du inte om det.

Att borsten är antistatisk betyder inte att det inte uppstår laddningar, det betyder bara att laddningar inte blir långvariga på just borsten.

Varför skulle jag inte veta det? Jag fattar inte? Jag har använt mina datorer tills jag är trött på dem och sen sålt eller kastat dem. Vad som hänt med dem EFTER jag kastat dem eller sålt dem vet jag såklart inte, men under tiden jag haft dem har de aldrig strulat (pga dammsugning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Sparar ju på miljön och är säkrare, win/win situation där.

Tåg är de som gäller xD

Permalänk
Medlem

Jag har kört med dammsugare i många år och gör det fortfarande. Brukar städa ur datorn en gång i halvåret typ och har aldrig sabbat något med dammsugare.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Varför skulle jag inte veta det? Jag fattar inte? Jag har använt mina datorer tills jag är trött på dem och sen sålt eller kastat dem. Vad som hänt med dem EFTER jag kastat dem eller sålt dem vet jag såklart inte, men under tiden jag haft dem har de aldrig strulat (pga dammsugning).

Men hur vet du att "ett givet strul" inte är p.g.a. dammsugning?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Men hur vet du att "ett givet strul" inte är p.g.a. dammsugning?

Jag har aldrig haft någon dator som som jag dammsugit som har havererat. Däremot har jag ironiskt nog haft datorer som havererat för att jag INTE har dammsugit dem.

Permalänk
Medlem

Städje har en intressant artikel om statisk elektricitet i sin tidning Teknikaliteter. Statisk elektricitet är som åskstorm inuti datorn, bombarderar de ömtåliga komponenterna med blixtrar som penetrerar det ömtåliga kislet. Det går inte sönder direkt, men det leder till en oundviklig katastrof.

Dammsuga datorn är som att slå en hammare rätt i moderkortet. Det kanske håller, vem vet. Jag vill inte testa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Kan man köpa dessa tryckluftsburkar billigt någonstans?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om den har en oljeavskiljare eller vattenavskiljare så går det bra.

Det vet jag faktiskt inte:O

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jag har aldrig haft någon dator som som jag dammsugit som har havererat. Däremot har jag ironiskt nog haft datorer som havererat för att jag INTE har dammsugit dem.

Vilket för mig tillbaka till: Visa mig den dator som aldrig havererat/krånglat...

Det behöver inte visa sig direkt. Att datorn inte exploderar när dammsugaren kommer inom en decimeters avstånd betyder inte att allting är frid och fröjd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Vilket för mig tillbaka till: Visa mig den dator som aldrig havererat/krånglat...

Det behöver inte visa sig direkt. Att datorn inte exploderar när dammsugaren kommer inom en decimeters avstånd betyder inte att allting är frid och fröjd.

Hur vill du jag ska visa upp mina 4 nuvarande dammsugna datorer? Ska jag fotografera dem eller filma, eller vad önskas?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Borde vara ultimat då du slipper köpa en ny burk för 100 spänn varannan gång du ska städa ur datorn. Hade det funnits en bärbar kompressor till ett rimligt pris hade jag köpt en direkt.

Det finns ju på amazon/ebay, handhållna, likt hårfönar (utan sladd) som blåser iskall luft.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk

Munstycket på dammsugaren bygger upp enormt mycket statisk laddning pga alla partiklar samt luftströmmen som rusar längs dess kanter vilket skapar friktion, plast är bland det bästa materialet på att bygga upp statiska laddningar så att tro att det inte kan göra det är helt fel.
Visst, har man tjock med damm i datorn och inte vill blåsa runt det i hela rummet med tryckluft så kan man dammsuga om man är riktigt försiktig med att inte vidröra någonting och se till att hålla fläktarna stilla så de inte går sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Hur vill du jag ska visa upp mina 4 nuvarande dammsugna datorer? Ska jag fotografera dem eller filma, eller vad önskas?

Experterna på Sweclockers har talat.
Att dammsuga datorn förkortar livslängden på din dator, och kan också döda din dator/komponenter direkt!
(Likt överklockning)

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dwightschrute:

Experterna på Sweclockers har talat.
Att dammsuga datorn förkortar livslängden på din dator, och kan också döda din dator/komponenter direkt!
(Likt överklockning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Det beror väll på vad man dammsuger? Rengöra fläktar/ta upp dammtussar/rensa kylflänsar är nog inte så farligt, men att dra munstycket över moderbordet eller grafikkortet är nog ingen höjdare.

Asså fläktarna tar jag ibland med dammsugaren, men moderkortet och innuti burken tar jag med kompressor.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Min poäng kvarstår, jag har aldrig haft en dator som gått i sönder för att jag dammsugit den.

Jag har aldrig dött eller sett någon dö direkt efter jag eller de har ätit onyttig mat, därför är onyttig mat helt ofarlig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk

Jag brukar använda en microfiber duk, en sådan där som sprakar som fasen när man drar den över tv:n. Datorn har alltid vart igång o det har aldrig hänt ngt. Jag vet att man inte ska fukta microfiber dukar men det skiter jag i, jag brukar fukta ena hörnet o dutta lite här o var i datorn...

Asso ärligt talat i stort sätt alla i denna tråden. Nuff said

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonteP0nte:

Jag har aldrig dött eller sett någon dö direkt efter jag eller de har ätit onyttig mat, därför är onyttig mat helt ofarlig.

Fast nu drar du det till det extrema. Det är ju inte samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Fast nu drar du det till det extrema. Det är ju inte samma sak.

Vad är skillnaden? Båda saker har påvisade negativa effekter på datorer/människor, även om de oftast ej är omedelbara.

trollanklagelse borttagen
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonteP0nte:

Jag har aldrig dött eller sett någon dö direkt efter jag eller de har ätit onyttig mat, därför är onyttig mat helt ofarlig.

Dö av onyttig mat?
Livslängden förkortas kanske men har då aldrig hört om någon som dött pga onyttig mat?

Gällande datorer, så tror jag inte direkt dammsugning påverkar datorn märkvärt, livslängden på en dator är helt enkelt ett silikon lotteri, allas datorer orkar leva olika länge. En som inte dammsugit, hans dator kanske dör innan en som har dammsugit, vem vet!?
Och vi byter ändå ut komponenterna såpass ofta att en dammsugning eller fler inte direkt kommer påverka. Det är väl en sak om vi vill ha datorerna i fint skick i 10+ år.

Kan inte någon här dra ett experiment? Dammsug datorn i 2 år, rapportera tillbaka om 2 år, sedan 3 år, sedan 4 år osv osv.
Så om 10 år ser vi om det påverkar eller inte!

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Dö av onyttig mat?
Livslängden förkortas kanske men har då aldrig hört om någon som dött pga onyttig mat?

Min poäng exakt?

Skrivet av Dwightschrute:

Gällande datorer, så tror jag inte direkt dammsugning påverkar datorn märkvärt, livslängden på en dator är helt enkelt ett silikon lotteri, allas datorer orkar leva olika länge. En som inte dammsugit, hans dator kanske dör innan en som har dammsugit, vem vet!?
Och vi byter ändå ut komponenterna såpass ofta att en dammsugning eller fler inte direkt kommer påverka. Det är väl en sak om vi vill ha datorerna i fint skick i 10+ år.

Problemet är ju som sagt inte att datorn direkt dör, utan att den får konstiga mindre fel, blir instabil och så vidare. Lite som att man får kass kondition och mår dåligt av onyttig mat.

Läs detta: http://www.howtogeek.com/57870/ask-how-to-geek-why-you-should...

Varför skulle det finnas specialdesignade dammsugare för elektronik om det var helt onödigt?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB