Ska man köpa trisslotten i större butiker?

Permalänk
Medlem

Ska man köpa trisslotten i större butiker?

Sannolikhetslära var aldrig mitt esse i skolan så jag vänder mig till er med denna fråga:
har man större chans att få en vinstlott på triss om man köper den i en butik som har fått hundra lotter tilldelat sig jämfört med en butik som fått tio lotter tilldelat sig?
Givet att man inte får välja lotten själv utan det blir den lott som ligger högst upp i högen när man kommer fram till kassan.
Själv har jag ju bara en chans på varje ställe, liksom även om chansen är större att butiken med hundra har fått vinstlotten.

??

Obviously this is the famous missing step two!

Permalänk
Medlem

Beror på hur du räknar, självklart spelar det egentligen ingen som helst roll för din chans att vinna var någonstans du köper lotten men en affär som säljer 10.000 lotter/månad har ju självklart fler vinnare än en som säljer 100. Förstår inte riktigt hur det skulle vara någon skillnad?

Permalänk
Medlem

Det är större chans att den stora butiken för tillfället har en vinstlott bland alla sina lotter.
Dock är det precis exakt lika liten chans att lotten du köper är en vinstlott.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Sätt in pengar på ett sparkonto en gång i vecka eller hur ofta du spelar så kan jag garantera en vinst i slutändan

Vinna 25000 efter tio års spelande en gång i veckan för femtio spänn är en förlustaffär

En tidigare kollega påpekade detta för en släkting som vann en summa pengar: "men du har ju spelat upp mycket mer än så" -"nä men så kan man ju inte resonera.." blev svaret.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Vann 500:- häromdan på en triss med tjejen, hämtade ut 16 nya lotter och vinner totalt 90:- uppdelat på 2 st lotter, vinstandel 50,5% som det står på baksidan har jag lite svårt att tro på men vi hade väll bara otur.

Brukar själv oftast bli större butiker för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Vann 500:- häromdan på en triss med tjejen, hämtade ut 16 nya lotter och vinner totalt 90:- uppdelat på 2 st lotter, vinstandel 50,5% som det står på baksidan har jag lite svårt att tro på men vi hade väll bara otur.

Brukar själv oftast bli större butiker för min del.

Är vinstandelen räknad på antalet lotter eller totalsumman spelade pengar?
Om 50,5% av de pengar de får in på lotterna går ut som vinster räcker det ju i teorin att en lott står för hela summan. (även om så givetvist inte är fallet, men några få storvinster blir fort en stor del av totalsumman).

Är däremot 50,5% av lotterna vinstlotter kan ju hälften av alla lotter ha en vinst på 30kr (som väl är lägsta vinsten nu?)

Permalänk

Vinstandelen på 50,5% handlar om totalsumma, 30 292 500:- av 60 000 000:- (per 2 000 000 lotter).
Antalet vinstlotter å sin sida är 462 127 st per 2 000 000 lotter, vinstplanen ändras proportionerligt beroende på antal lotter.

All info enligt svenskaspel.se.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krasharen:

Vann 500:- häromdan på en triss med tjejen, hämtade ut 16 nya lotter och vinner totalt 90:- uppdelat på 2 st lotter, vinstandel 50,5% som det står på baksidan har jag lite svårt att tro på men vi hade väll bara otur.

Med 50% vinstandel, så för varje lott som ger en miljonvinst så är det närmre 70000 personer som måste få nitlotter. Du får skylla på de som vinner, att du alltid förlorar . Ca 4/5 lotter är nitlotter enligt Svenska Spels vinstplan.

Vad gäller trådskaparens fråga så spelar det absolut noll, nada, zipp, ingen alls roll var du köper din lott. Du blandar in irrelevanta variabler som "hur många köper lotter i en stor affär" och annat: det spelar ingen som helst roll för vinstchansen på en enstaka lott, oavsett var den är köpt. Notera att jag inte heller säger något dumt i stil med att "om det är många som vunnit på ett visst ställe så är det större chans att vinna där" eller tvärtom "om det är många som vunnit så är det nog färre vinstlotter kvar i den butiken" — återigen: det spelar ingen roll.

Vad gäller lotter så är det lätt att säga att man är "dum" om man köper dem. De har kallats "en skatt för de som är dåliga på matematik". Så kan man se det, men om personen som köper den får ut ett mervärde i form av "spänning" eller så, så kan man inte riktigt särskilja att köpa en lott eller spela på fotboll från att t ex gå och se en film, i mina ögon. Men om den som köper gör det för att de tror att de ska bli rika så har de valt fel väg .

En total sidofråga jag precis började tänka på: hur beräknar Svenska Spel utdelad vinst i samband med deras "25000:- i 25 år"-vinster? Vad som i praktiken händer där är ju att inflationen säkerställer att en sådan vinst är värd mycket mindre än 25000:-*12*25=7,5 miljoner i dagens penningvärde. Med Riksbankens mål med 2% årlig inflation så "förlorar" man 2,2 miljoner, dvs 30% av vad 7,5 miljoner i handen hade varit värt, på att utbetalningen sker över 25 års tid. För att inte nämna hur de hanterar dödsfall, konkurs och annat. Känns lite som att de använder framtidens inflation för att hålla nere dagens vinstutdelning om de räknar med det som "7,5 miljoner i utbetalad vinst" redan idag. Men det är möjligt att de redan tar hänsyn till detta, och jag är inte tillräckligt intresserad för att forska vidare.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Sannolikhetslära var aldrig mitt esse i skolan så jag vänder mig till er med denna fråga:
har man större chans att få en vinstlott på triss om man köper den i en butik som har fått hundra lotter tilldelat sig jämfört med en butik som fått tio lotter tilldelat sig?
Givet att man inte får välja lotten själv utan det blir den lott som ligger högst upp i högen när man kommer fram till kassan.
Själv har jag ju bara en chans på varje ställe, liksom även om chansen är större att butiken med hundra har fått vinstlotten.

??

Obviously this is the famous missing step two!

Man vill väl kanske gärna tro att man har större chans till vinst om man går till en butik där man har sålt många vinster. Men jag tror nog, som man redan har antytt här i tråden, att allt handlar om tur och att man har Fru Fortuna på sin sida.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Har läst matte diskret några veckor nu på gymnasiet och eftersom det har varit så stort intresse för det i klassen så har vi gått igenom i stort sett alla sorters spel och slutsatsen är att man inte ska spela alls. Bättre att sätta in pengarna på ett sparkonto eller liknande, eller lära sig det med aktier och kanske satsa på det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Klart man ska köpa trisslotter i en större och mer känd affär. Sannolikheten att man får en förfalskad trisslott minskar ju mer exponerad, omtalad och populär en butik är.
Klasses Skum och Rask Affär i Skurköpings hamn är inget ställe att köpa en trisslott.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alakai:

Klart man ska köpa trisslotter i en större och mer känd affär. Sannolikheten att man får en förfalskad trisslott minskar ju mer exponerad, omtalad och populär en butik är.
Klasses Skum och Rask Affär i Skurköpings hamn är inget ställe att köpa en trisslott.

Affärer som säljer falska trisslotter? Har jag aldrig hört talas om personligen, faktiskt. Det betyder inte att det inte har hänt, men det måste vara försvinnande ovanligt.

Däremot är det hyfsat vanligt att folk försöker förfalska egna trisslotter med vinst och lösa in dem. Tror inte det lyckas speciellt ofta, om alls, men det är klart: de som lyckas får man ju inte höra talas om...

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har läst matte diskret några veckor nu på gymnasiet och eftersom det har varit så stort intresse för det i klassen så har vi gått igenom i stort sett alla sorters spel och slutsatsen är att man inte ska spela alls. Bättre att sätta in pengarna på ett sparkonto eller liknande, eller lära sig det med aktier och kanske satsa på det.

Fast det behövs väl knappast speciellt mycket matte för att inse att all typ av spelande där du spelar mot banken är en förlustaffär i längden.
Det säger ju sig självt att inget spelföretag som förlorar mer pengar än de får in håller sig flytande speciellt länge.