Olika ljudlosningar for PC

Permalänk
Medlem

Olika ljudlosningar for PC

Hej Swec,

Nar jag flyttade utomlands sa lamnade jag min hemmabio kvar i Sverige, och jag saknar verkligen ljudet.
Sitter just nu med ett Asus Xonar D2X med Steelseries Siberia V2 lurar och tycker val det ar helt OK, men det kan alltid bli battre.

Vad borde jag gora for att fa ut riktigt bra ljud fran min PC? Kopa riktiga horlurar? Isafall, vilka? Behover inte vara headset, da mic kan koras separat.
Kopa till en DAC och ha pa bordet?

Audiofiler, hjalp mig hitta ett schysst ljud.
Priset far val helst inte overstiga 5k sammanlagt.

Cheers

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Hörlurar ger förstås aldrig riktigt samma slags ljudupplevelse som högtalare, speciellt system med många högtalare. Däremot får du ruskigt bra ljud för en mycket mindre slant med hörlurar. Som ljudanläggningar till en PC brukar jag rekommendera 2.0 högtalare eller hörlurar så jag slänger ett par exempel åt dig.

2.0 högtalare: KRK Rokit RP6 bundle (du får pads med) + Audioengine D1 DAC. Jag har själv D1:an och en modell mindre KRK Rokit RP5 högtalare. Mycket bra ljud och RP6:orna ger dig mer bas. D1:an har även inbyggd hörlursförstärkare som driver 250 ohms hörlurar.

Hörlurar: Jag har själv ett par Hifiman HE-400 påväg, borde få dem under denna vecka. De ska vara jävligt bra hörlurar men som sagt har jag inte fått dem än så kan inte ge personlig åsikt, och de lämnar inte mycket kvar för en DAC/AMP om du köper dem inom Sverige. Kanske kolla på Sennheiser HD 650 om öppna lurar är okej, med en HRT Headstreamer.

Som sagt, bara exempel på vad du kan göra med 5000 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Hörlurar ger förstås aldrig riktigt samma slags ljudupplevelse som högtalare, speciellt system med många högtalare. Däremot får du ruskigt bra ljud för en mycket mindre slant med hörlurar. Som ljudanläggningar till en PC brukar jag rekommendera 2.0 högtalare eller hörlurar så jag slänger ett par exempel åt dig.

2.0 högtalare: KRK Rokit RP6 bundle (du får pads med) + Audioengine D1 DAC. Jag har själv D1:an och en modell mindre KRK Rokit RP5 högtalare. Mycket bra ljud och RP6:orna ger dig mer bas. D1:an har även inbyggd hörlursförstärkare som driver 250 ohms hörlurar.

Hörlurar: Jag har själv ett par Hifiman HE-400 påväg, borde få dem under denna vecka. De ska vara jävligt bra hörlurar men som sagt har jag inte fått dem än så kan inte ge personlig åsikt, och de lämnar inte mycket kvar för en DAC/AMP om du köper dem inom Sverige. Kanske kolla på Sennheiser HD 650 om öppna lurar är okej, med en HRT Headstreamer.

Som sagt, bara exempel på vad du kan göra med 5000 kronor.

Tack for ett mycket tillfredsstallande svar! Eftersom jag bor i en liten lagenhet i centrala London sa ar hogtalare ingenting jag kan kora med, sa horlurar far bli det som galler. Jag har en dum fraga nar det galler horlurar men du verkar vara insatt,

Laste pa ett annat forum att mitt ljudkort Asus Xonar D2X skulle klara av att driva Beyerdynamics DT880 600ohm - stammer detta, eller vet du hur jag kan kolla upp det? Det ar dem lurarna jag ar mest sugen pa faktiskt.

Ska definitivt kolla upp dina tips om en DAC, kanns som det basta alternativet om jag vill uppna sa bra ljud som mojligt.

++++EDIT++++

Helvete, nu ar jag ju sugen pa aktiva monitorer.. din javel....

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Tack for ett mycket tillfredsstallande svar! Eftersom jag bor i en liten lagenhet i centrala London sa ar hogtalare ingenting jag kan kora med, sa horlurar far bli det som galler. Jag har en dum fraga nar det galler horlurar men du verkar vara insatt,

Laste pa ett annat forum att mitt ljudkort Asus Xonar D2X skulle klara av att driva Beyerdynamics DT880 600ohm - stammer detta, eller vet du hur jag kan kolla upp det? Det ar dem lurarna jag ar mest sugen pa faktiskt.

Ska definitivt kolla upp dina tips om en DAC, kanns som det basta alternativet om jag vill uppna sa bra ljud som mojligt.

++++EDIT++++

Helvete, nu ar jag ju sugen pa aktiva monitorer.. din javel....

Hehe aktiva monitorer är trevliga Men jag bor också i lägenhet och därför använder jag hörlurar mycket mer är högtalare.

Xonar S2X är säkert ett fint ljudkort (alltså DAC) så om du redan äger det behöver du ingen skild sådan. Vad den inte har är en hörlursförstärkare - så det ska du köpa speciellt om du tänkte köpa 600 ohms versionen av DT880. Jag skulle inte ens köra 250 ohms versionen helt utan förstärkare, förutom låg volym blir ljudet i sig sämre om lurarna får alldeles för lite ström.

Kika på t.ex. Fiio E9, ska vara en mycket prisvärd förstärkare. Men jag vet att på head-fi brukar de inte rekommendera 600 ohms hörlurar att paras ihop med något mindre än förstärkare som kostar dubbelt så mycket, ibland är det nog överdrift och det beror på hur känsliga hörlurarna är också, men jag skulle ändå kanske köpa 250 ohms versionen. ODAC som rekommenderats ovan ska också vara mycket bra om du kan få tag på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Hehe aktiva monitorer är trevliga Men jag bor också i lägenhet och därför använder jag hörlurar mycket mer är högtalare.

Xonar S2X är säkert ett fint ljudkort (alltså DAC) så om du redan äger det behöver du ingen skild sådan. Vad den inte har är en hörlursförstärkare - så det ska du köpa speciellt om du tänkte köpa 600 ohms versionen av DT880. Jag skulle inte ens köra 250 ohms versionen helt utan förstärkare, förutom låg volym blir ljudet i sig sämre om lurarna får alldeles för lite ström.

Kika på t.ex. Fiio E9, ska vara en mycket prisvärd förstärkare. Men jag vet att på head-fi brukar de inte rekommendera 600 ohms hörlurar att paras ihop med något mindre än förstärkare som kostar dubbelt så mycket, ibland är det nog överdrift och det beror på hur känsliga hörlurarna är också, men jag skulle ändå kanske köpa 250 ohms versionen. ODAC som rekommenderats ovan ska också vara mycket bra om du kan få tag på den.

Mitt ljudkort ar ett Asus Xonar D2X, vet inte hur detta star sig mot S2X. Okej, tack for forklaringen om 250/600 ohmslurar, antar att folk bara ljuger nar dem sager att Beyerdynamics DT880 600ohm fungerar med mitt ljudkort. Hittar dessutom inte den aktuella traden nu nar jag forsoker hitta tillbaka.

Tror jag har tillrackligt kott pa benen nu for att gora ett val - ska skumma igenom lite olika reviews pa saker ni tipsat om och se om jag kan bilda mig en egen uppfattning, eventuellt hitta nagonstans jag kan provlyssna, da jag inte koper nagonting om jag inte kan testa det forst, iaf nar det galler ljud.

Eventuellt att jag faktiskt chansar pa en Fio, priset var riktigt bra! Klarar latt av att driva Beyerdynamics DT880/250ohm?

Thnx, over.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Mitt ljudkort ar ett Asus Xonar D2X, vet inte hur detta star sig mot S2X. Okej, tack for forklaringen om 250/600 ohmslurar, antar att folk bara ljuger nar dem sager att Beyerdynamics DT880 600ohm fungerar med mitt ljudkort. Hittar dessutom inte den aktuella traden nu nar jag forsoker hitta tillbaka.

Tror jag har tillrackligt kott pa benen nu for att gora ett val - ska skumma igenom lite olika reviews pa saker ni tipsat om och se om jag kan bilda mig en egen uppfattning, eventuellt hitta nagonstans jag kan provlyssna, da jag inte koper nagonting om jag inte kan testa det forst, iaf nar det galler ljud.

Eventuellt att jag faktiskt chansar pa en Fio, priset var riktigt bra! Klarar latt av att driva Beyerdynamics DT880/250ohm?

Thnx, over.

Ojdå, S2X var en typo, menade D2X. Jag skulle nog vilja påstå att folk som säger att 600 ohms hörlurar fungerar bra utan förstärkare inte riktigt vet vad de snackar om.

Fiion ska inte ha några problems alls med 250 ohms versionen. Lycka till med sökandet! Återkom gärna när du bestämt dig och fått greijerna och berätta hur det gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Ojdå, S2X var en typo, menade D2X. Jag skulle nog vilja påstå att folk som säger att 600 ohms hörlurar fungerar bra utan förstärkare inte riktigt vet vad de snackar om.

Fiion ska inte ha några problems alls med 250 ohms versionen. Lycka till med sökandet! Återkom gärna när du bestämt dig och fått greijerna och berätta hur det gick.

Med storsta sannolikhet sa blir det FIO:n med ett par Beyerdynamics DT880/250ohm, eventuellt att jag snalar in lite pa horlurarna, vi far se!
Och ja, med storsta sannolikhet sa skulle sakert horlurarna fungera - men inte bra - utan en forstarkare.

Nu ska man bara bestamma sig om det ar vart Beyerdynamics Manufuktur for att fa dem Custom eller om man ska snala in lite..

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Behover ingen DAC, utan snarare en ren amplifier. Har nog bestamt mig faktiskt, nu ar det mer horlurarna som ar pa tapeten

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla svaren i tråden så vet inte om mitt svar tillför något.

I prisklassen 5000 kronor får du utan tvekan bäst ljudprestanda ur ett par hörlurar. Hifimässigt är hörlurar så mycket mer prisvärt än högtalare rent generellt, även om upplevelsen kanske inte är densamma. Eftersom du redan har ett bra ljudkort med en helt okej DAC så tror jag inte du behöver lägga mer pengar på att byta ut den, utan det jag skulle rekommendera är en bra hörlursförstärkare i drygt 2000-kronors klassen och sedan ett par schyssta hörlurar till det. Vilka hörlurar du gillar kan bara du själv svara på så det bästa är helt klart att provlyssna. Jag kan rekommendera hörlursdelen på minhembio-forumet, där finns enorm kompetens inom detta området, både när det gäller förstärkare och vilka hörlurar som kan tänkas passa dig.

Lycka till med dina inköp!

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

Ojdå, S2X var en typo, menade D2X. Jag skulle nog vilja påstå att folk som säger att 600 ohms hörlurar fungerar bra utan förstärkare inte riktigt vet vad de snackar om.

Fiion ska inte ha några problems alls med 250 ohms versionen. Lycka till med sökandet! Återkom gärna när du bestämt dig och fått greijerna och berätta hur det gick.

kan hålla med dig om det, Asus Essence STX jätte bra ljudkort men tom dom enligt mig är tom för klen för att driva 250ohm+ då jag fick sätta windows och musik spelaren eller spelt på max volym för att ha "ok" volym på mina Sennheiser HD650 men nu har jag Asus E1 och nu kan man trycka på volym så det räcker

Visa signatur

Project BlackOut

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D@ 5GHz][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming][GPU: RTX 3060 12GB]
[RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs][Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura Edition][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Behover ingen DAC, utan snarare en ren amplifier. Har nog bestamt mig faktiskt, nu ar det mer horlurarna som ar pa tapeten

JDS Labs har sådana också:

http://www.jdslabs.com/storecat.php?fetchcat=1

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ser riktigt fina ut, nu ska man bara bestamma sig.

Tackar for alla svar i traden!

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic