Hjälp. Min idle temp är skrämmande hög. i7 2700K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khallan:

Jag har vridit pilarna så de pekar bort ifrån kylaren innan jag monterat, och då klickat i alla 4.
Det jag inte listat ut ännu är om jag ska vrida dessa 4 tillbaka in mot själva kylaren efter att dom klickat fast.

Jo du ska vrida tillbaks dom efter klicket annars kan dom ju i värsta fall åka ut lite, det kan vara rätt petigt med dom där totalt värdelös push pinsen.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

kan snabbt fråga ungefär hur varma är kärnorna enligt HWmonitor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIA_SWE:

kan snabbt fråga ungefär hur varma är kärnorna enligt HWmonitor?

93-95c

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Sa for att klargora;

Det ar en Intel originalkylare som anvands, och processorn ar inte overklockad?
Det finns inget damm och flakten snurrar, samt att den sitter bra monterad utan plast eller annat mellan processorn och kylarflansen?

Ladda hem 3dmark11 och kor en runda, om din dator ar sa pass varm som vissa program visar sa kommer den att stanga av sig/du kommer fa helt vardelos score. Innan vi VET att den faktiskt gar sa varm ( dvs inget lasfel av temperaturen ) sa kan vi nog inte ga vidare. Det kan inte skada processorn da den kommer stanga av sig vid kritisk temperatur.

Testade 3dmark11 och under testet så avbryts det och jag får fram detta meddelande:

Workload Single init returned error message: DXGI call IDXGISwapChain::SetFullscreenState failed:

The requested functionality is not supported by the device or the driver.

DXGI_ERROR_NOT_CURRENTLY_AVAILABLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khallan:

Testade 3dmark11 och under testet så avbryts det och jag får fram detta meddelande:

Workload Single init returned error message: DXGI call IDXGISwapChain::SetFullscreenState failed:

The requested functionality is not supported by the device or the driver.

DXGI_ERROR_NOT_CURRENTLY_AVAILABLE

Jag fick precis ditt errormessage nar jag hade for hog overklockning pa min CPU. Det verkar vara som att ditt system faktiskt blir overhettat/har nagot allvarligt fel - har du nagon flakt du kan satta fast med buntband eller liknande ovanpa intels kylare?

Hur ser det ut med chassiventilationen, har du chassiflaktar osv?

===EDIT===

Testa och kora 3dmark11 i windowed mode, istallet for fullscreen. Tydligen sa ar detta ett vanligt problem och manga har lost det genom att kora windowed mode.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 100mbit:

Jo du ska vrida tillbaks dom efter klicket annars kan dom ju i värsta fall åka ut lite, det kan vara rätt petigt med dom där totalt värdelös push pinsen.

Nää. Klicket är ju låsspärren som "börjar verka". För att ta loss kylaren ska man vrida på dem och sedan dra.
Så det låter lite galet i mina öron att man ska vrida på pinsen efter att man tryckt till så att det säger klick när processorn är på plats.
Eller missförstår vi varandra nu?

Aja. Jag tycker fortfarande att det låter som att kylaren inte ligger helt korrekt mot processorn. Om det är felmontering eller fabrikationsfel kan jag inte svara på. Var bara några veckor sedan jag fick rycka ut till en arbetskollegas dator som hade just en felmonterad processorkylare. Push pins är rätt kluriga att verkligen få på rätt. Tog nog 3-4 försök innan vi fick till det.

Det du kan göra om du vill testa lite närmre är att plocka ut moderkortet och montera processorkylaren utanför chassit så att du ser att alla 4 pinsen faktiskt gått igenom efter klicket (på baksidan av moderkortet alltså). I den bästa av världar har du till och med ett chassi där du kan se baksidan av moderkortet så att du kan kontrollera detta utan att behöva plocka ut moderkortet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Jag fick precis ditt errormessage nar jag hade for hog overklockning pa min CPU. Det verkar vara som att ditt system faktiskt blir overhettat/har nagot allvarligt fel - har du nagon flakt du kan satta fast med buntband eller liknande ovanpa intels kylare?

Hur ser det ut med chassiventilationen, har du chassiflaktar osv?

===EDIT===

Testa och kora 3dmark11 i windowed mode, istallet for fullscreen. Tydligen sa ar detta ett vanligt problem och manga har lost det genom att kora windowed mode.

Jag får det inte att fungera. Jag tror att det är nogot fel på mina drivers för grafikkortet.
Det har inte hjälpt att ominstallera drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Jag har fått ner tempen till 78c på alla 4kärnor på idle.
Jag gick in på bios och kollade runt och hittade en funktion för cpun som var inställd på extreme.
(tror att det var en funktion som var inställt att cpun alltid ska gå på extreme mode.)
Jag valde då normal istället och tempen gick ner.
Det är fortfarande för högt tycker jag för att vara i idle mode.
Vad tror ni?
Finns det mer jag kan göra i bios tro ?

Permalänk
Skrivet av Khallan:

Jag har fått ner tempen till 78c på alla 4kärnor på idle.
Jag gick in på bios och kollade runt och hittade en funktion för cpun som var inställd på extreme.
(tror att det var en funktion som var inställt att cpun alltid ska gå på extreme mode.)
Jag valde då normal istället och tempen gick ner.
Det är fortfarande för högt tycker jag för att vara i idle mode.
Vad tror ni?
Finns det mer jag kan göra i bios tro ?

78c är rätt högt för att vara i idle. Min går knappt upp i dem temperaturerna när jag spelar krävande spel tror jag... Har tyvärr ingen lösning på lager dock är jag rädd.

Permalänk
Medlem

Nu är problemet löst.
Jag installerade Aida64 och kikade runt i programmet och såg då att alla mina cpu kärnor jobbade på 100%
när datorn bara hade chrome igång.
Tänkte att det måste vara någon elak trojan/virus så jag scannade burken med flera antivirus program men ingenting hittades.
Det fick blir en formatering och en ren kopia av windows och nu är problemet borta.
35c i idle och 60 när jag spelar.

Vill tacka alla för era förslag och tips.
Much Appreciated!