Minimalt chassi för mATX, utan externa enheter

Permalänk
Medlem

Minimalt chassi för mATX, utan externa enheter

Hej,

Har kollat runt ett tag efter ett minimalt chassi för att köra mATX moderkort med 1 SSD, vanligt nätagg och fläktar som är 120mm eller större, utan att hitta något som övertygar. I princip det enda alternativet jag har hittat är Silverstone FT03. Finns det några andra alternativ eller ska man skaffa ett mini-ITX moderkort istället?

Det optimala skulle vara ett mATX-chassi som Fractal Design Define Mini fast där 5.25" platserna är borttagna och chassit därmed nedkortat. Grafikkortsplats är önskvärt men inte nödvändigt.

Permalänk
Medlem

tj08-e är ganska litet, återkommer om några minuter efter lite calc.exe

EDIT: Hittar inget intressant chassi på komplett, inet samt dustin (nej, cdon och webhallen har inte hemsidor värda att besöka oavsett hur bra/dåligt deras utbud är).

Kan förövrigt rekommendera tj08-e, men byt gärna ut AP fläkten mot en Phobya G-silent 180mm 32mm tjock. Tyvärr har denna modell röda leds men det är bara att klippa bort.

EDIT 2: http://www.inet.se/produkt/6900460/silverstone-sugo-sg01b-f-s...
Gammalt chassi men litet:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Det gamla tj08, föregångaren till tj08-e kanske är interessant? tyvärr väldigt svårt att få tag i nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Det var ungefär det jag kom fram till när jag köpte min nuvarande rigg för ungefär ett års sedan. Har ett PS07 som är systerchassi till TJ08-e. Var väl lite osäker på prestanda hos mini-itx, samt att jag ville ha mycket ram.

Det är ju faktiskt ganska litet, men det känns ändå lite konstigt att det inte är någon som har gjort ett mellanting såhär i tider av nätverkskopplade enheter, molntjänster och SSD:s. Tack för tipsen iaf.

Permalänk
Medlem

Detta är något som jag tänker på en hel del just nu.
Skulle vilja rationalisera bort så mkt yta som möjligt i chassit. I mina tankar betyder det nästan alltid att den förbaskade hårddiskburen för 1600 hårddiskar ska bort. Men chassi tillverkarna verkar leva kvar i 00-talets 20 diskar i varje burk.

Matx lr mitx kylarplats i höjd med ett grafikkort. Grafikkortsplats. PSU och 2 st 2,5" diskar.
Det finns chassin som är väldigt nära detta men inte hela vägen.

Bitfenix prodigy är både snyggt litet och bra på ytan. Men inte matx.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.