Permalänk
Medlem

Korv Ringen

Tjoho!
Vad gör man med den himla ring-korven. "liknar en magnet ring". Jag har fått för mig att man ska sätta den runt kablarna från fronten av chassit ( dvs power, reset etc ).

Vill gärna ha svar snabbt!

Permalänk
Medlem

Men för h-vete...
den är för att samla upp dina kablar genom att dra dom igenom den (LED, PWR, RESET...), så att dom inte är hulle rom buller.. helt onödig...

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Medlem

Jaaaa .. just det. De (kablarna) brukar sitta lindade runt en metallring.

Jag förstår nog inte frågan tror jag ...

Men .. det kan man göra med den. Eller en nyckelring. Eller motvikt i en liten, liten hiss. Eller såpbubblemunstycke.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är en ferritkärna, den motverkar störningar.

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem

den används för att minska störningar i kablarna....
heter nått med ferit om jag inte minns fel..
va en tråd om detta för nått år sedan...

EDIT: Alldrig får man vara först

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ok sjyrre... håller på o meka nu sörrni

Permalänk
Medlem

Mot vilka störningar hjälper denna kärna mot ? Kan den skapa IRQ krockar eller hårddisksproblem ? Tacksam för svar

Visa signatur

Pip , Fräs?

Permalänk
Medlem

har hört att den ringen fungerar som avskärming oxo
aah.. ja gillar oxo korv *flin*

edit: aja.. var väll lite seg jag oxo *sura*

Visa signatur

:: xp 3000+, Asus a7n8x Deluxe, 2*256mb Samsung pc-3200, Hercules Radeon 9500 pro, IBM 180gxp totalt 300gb ::

Permalänk
Medlem

det man får då man loopar en kabel genom en ferit kärna är ju en enkel spole som kommer att motverka / dämpa eventuella spännings spikar

på telekabeln till faxar är detta vanligt ( tänk åsknedslag)

Permalänk

hmm...då ska man kanske sätta påd en....tyckte den var helt onödig

*springer till min dator*

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

IRQ-krockar har inget med störningar att göra. IRQ-krockar uppstår när två (ofta krävande enheter, t.ex. grafikkort och nätkort) ligger på samma IRQ, och de inte tycker om varandra. Eller om två enheter som arbetar tillsammans hamnar på samma IRQ (tv-kort med overlayfunktion och grafikkort t.ex.).

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PromeX
Men för h-vete...
den är för att samla upp dina kablar genom att dra dom igenom den (LED, PWR, RESET...), så att dom inte är hulle rom buller.. helt onödig...

OJ OJ OJ du en en så jettebra elajt kille som kommer med kannonbra tips. Slengbortt alla dinna ferritt kernor, ta en morakniv och telj bort dem på monitorkablen okcså. Sitter bara där helt i onödan.

Permalänk

Ja men är det värt att ha en freitkärna till en liten diod och nån ström brytare?

Permalänk
Medlem

vad är det egentligen som kan hända om man inte använder ferritringen?

Permalänk
Medlem

mmm det enda jag skulle kunna tänka mig sådär rakt av är att om man (ytterst teoretiskt)
kommer knallandes över sin heltäckingsmatta å kommer rejält uppladdad med statisk elektrisitet så kan man ju få en överledning då man trycker på powerknappen eller nån av dom andra knapparna å då skulle man ju kunna skada moderkortet.

Permalänk
Medlem

Kan man överladda genom plast? Plast leder väl inte ström? Inget illa ment, bara vill veta själv hehe

Visa signatur

O.o

Permalänk
Medlem

Jahhap.. sånn har man inte på sina två datorer..

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

är väl kanske till för att datorn inte ska rebota om det blir överhöring till resetknappens eller powerknappens ledning...
Bara en teori..

Visa signatur
Permalänk
El-nisse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wanuvas
Kan man överladda genom plast? Plast leder väl inte ström? Inget illa ment, bara vill veta själv hehe

allt leder ström - vid tillräckligt hög spänning

Visa signatur

Imagine a place where every horror comes to life Where every torture is real and time stands still "tar av mössan för dina någorlunda knepiga kunskaper iaf.. ;) och det är fan inte varje dag jag gör det, känn dig utvald eller något ;) :D" - nidas

Permalänk

Om nu undrar vad störningar kan göra så sätt en bordsfläkt brevid skärmen å kolla

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wanuvas
Kan man överladda genom plast? Plast leder väl inte ström? Inget illa ment, bara vill veta själv hehe

precis som Bengan säger så krävs det en jäkligt hög spänning
å den behöver ju inte leda igenom plasten den kan jo "hoppa" i mellan
schassit å knappen å till en av ledarna bakom.

Jobbar med a serva kopiatorer på dagarna å i alla kopiatorer och laster skirvare så finns det en eller flera corona trådar
(main, separetion och transfer) över dessa trådar så ligger en spänning på ett par tusen volt ( tänker inte gå in på varför)

Men hursom hällst så är ju själva coronan avskärmad med ett hölje av metall på 3 sidor o en sida är öppen, som ett U med tråden i mitten.
I varje ände på coronan så sitter ett block av plast där tråden sitter fast. Å jag har varit med om flera fall där det brännts hål i plasten å
så har man därigenom fått överledning till maskinens chassie, allternativt fått överledning till nått annat där et inte ska var några tusen volt.
själva poängen är att detta är ju plastsocklar som är gjorda för ändamålet å deom är ju iaf 3-5mm tjocka å ända så bränns det hål igenom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde

OJ OJ OJ du en en så jettebra elajt kille som kommer med kannonbra tips. Slengbortt alla dinna ferritt kernor, ta en morakniv och telj bort dem på monitorkablen okcså. Sitter bara där helt i onödan.

: Du verkar inte heller vare en riktigt elajt kille, ferrit stavar, kärnor och annat är ju helt totalt onödigt till att "skärma" av ett par dioder och en/två strömbrytare?, Denna tråd har blivit något totalt överdrivet, nu blir ju till och med folk rädda, kör du med ring, jag gör dock inte det och kommer aldrig göra det heller. - Varför jag inte använder det? - "Bra ja har en ferrit ring då gör det inget om blixten slår ner i min dator", - om blixten slår ner i datorn så tror jag inte att det är "dioderna" som ja blir upprörd över att dom går sönder?,... har byggt en hel del datorer, antagligen mer än du, "Hjälp ja glömde sätta dit en ferrit ring" åh nej... ja tror ja dör..., Tilläger också att man inte får med denna ring till alla chassin man köper, eftersom jag inte har något behov att skydda mig ifrån detta och egentligen ingen annan heller, när blixten slår ner så spelar det ingen roll om kablarna är skyddade... den tar med sig hyfsat mkt annat ändå...

ta en morakniv och telj bort dem på monitorkablen också. Intelligens är något du saknar eller?...

(Edit: I monitorkabeln fyller ringen en mkt större funktion där har du 15 mkt tunna kablar som ligger jämsides... i din burk så förmodar jag att dina sånna kablar hänger fritt?... om inte så förstår jag dig...)

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Medlem

alltså .. har alltid trott att det heter farad-ring ... hmm som i faradbur ni vet.. men jag har väl fel då

Visa signatur

This is a sign.

Permalänk
Medlem

men gurka

Den har en funktion, och det är att inte sladdarna ska lossna från moderkortet om man lossar på fronten med knappar och dioder..

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

men bäver
Låter bra martinuz..., den enda riktiga funktionen jag märkt med den i 400'n

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Medlem

PromeX jag tror bestämt du missuppfattade lite, förmodligen för att jag var otydlig.
blixtnedslaget jag talade om rörde varför man sätter feritkärnor på telesladdar till faxmaskiner.
Om du sedan hade läst min uppföljande post så kom jag med en (i mitt tycke ) ganska så rimlig förklaring till varför den finns där.

Dessutom så tror jag alla här skiter i vem som byggt flest datorer.
... men det är klart lite nyfikna är vi nog allt, så hur många har du byggt om du är helt ärlig?

Permalänk
Medlem

tihi spela roll hur många.. det som spelar roll är hur bra det blir, om man förstår allt, och om man kan lösa problemen om det blir några..

jag har nog inte byggt mer än 15 st... men jag har mekkat oändligt mycket med dem

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
El-nisse

jag tror att ferritkärnan är till för att datorn av misstag inte ska boota om när HDD-LED'en börjar blinka

Visa signatur

Imagine a place where every horror comes to life Where every torture is real and time stands still "tar av mössan för dina någorlunda knepiga kunskaper iaf.. ;) och det är fan inte varje dag jag gör det, känn dig utvald eller något ;) :D" - nidas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bengan
jag tror att ferritkärnan är till för att datorn av misstag inte ska boota om när HDD-LED'en börjar blinka

svårt å säga om du är ironisk eller inte men medhörning vid ett par volt :s näää ... eller ...undrar just vad som krävs för att mobot ska tolka det som att man trycker på resett-knappen

tror fortfarande lite på min ESD teori iaf

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Avalanche
Om nu undrar vad störningar kan göra så sätt en bordsfläkt brevid skärmen å kolla

händer ingenting när jag sätter min fläkt bredvid skärmen
(plast)

Visa signatur

God made grass, man made booze. Who do you trust?
[size="1"]Athlon XP 1900+ | 512DDR333 | Asus A7V333 | Leadtek ti4400[/size]