Bygger en datorlåda i skolan, så skulle behöva hjälp med statisk elektricitet

Permalänk
Medlem

Bygger en datorlåda i skolan, så skulle behöva hjälp med statisk elektricitet

ja som titeln säger så håller jag på att bygga en datorlåda i skolan, och jag vet att statisk elektricitet är inte något gott för mig och för datorn. Så hur ska och kan jag eliminera statisk elektricitet?

skulle vara snällt om jag fick lite hjälp!
ska lägga ut lite bilder av den?

/jayzzon

Permalänk
Avstängd

Tänk att du ska även köra distanser mellan chassit och mobo så du inte kortsluter de. använd esd band vid montering av komponenterna. Kan du designa? i cad eller google sketchup?

I vilka material ska chassit byggas? full/midi/mini itx?

Kanske kan ge dig inspiration: http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko... http://www.sweclockers.com/galleri/9708-project-plexi-cube

finns oerhört många egna tillverkade chassin som du kan kika och få inspiration på.

Permalänk
Medlem

Det ska vara en test rigg blandat med en mini liggande och jag fick A i cad men det hjälper inte för har inte cad på min hemdator tyvärr..
men man göra en snabb skiss på sketchup!

eeh lådan har aliminium, stål, messing och har beställde lite plexi!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

ser helt okej ut (till att börja med), va har du för mått?

Permalänk
Medlem

40; 35; 25/30 mm.
man ska kunna ta ut moderkortsplåten och ha ett fönster på toppen. sen sidorna har jag inte kommit på än!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jayzzon:

40; 35; 25/30 mm.
man ska kunna ta ut moderkortsplåten och ha ett fönster på toppen. sen sidorna har jag inte kommit på än!

ok, plexi på sidorna med (annan färg istället för transparent?) eller kanske för mycket plexi.

Permalänk
Medlem

nej jag ska blästra sidopanelerna och spraya det matt svart men hur gör jag så den inte blir statisk skadad när den är igång?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jayzzon:

nej jag ska blästra sidopanelerna och spraya det matt svart men hur gör jag så den inte blir statisk skadad när den är igång?

Då du ska köra med distanser mennan plåt och mobo ¨så att det inte kommer i kontakt med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jayzzon:

nej jag ska blästra sidopanelerna och spraya det matt svart men hur gör jag så den inte blir statisk skadad när den är igång?

Statisk elektricitet är inget du behöver bry dig om alls när du designar chassit, det är bara under byggfasen (när du monterar komponenter) du behöver tänka på det (och använda ett ESD armband anslutet till metall i chassit som skydd) Distanser som Alle22 pratar om är bara till för avståndet underlaget som dock givetvis ska användas, de skyddar mot kortslutning och inte statisk elektricitet.

Permalänk
Medlem

tack så mycket för hjälpen! så menar du/ni dom distanser man har från moderkortet till moderkortsplåten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jayzzon:

tack så mycket för hjälpen! så menar du/ni dom distanser man har från moderkortet till moderkortsplåten?

Ja. Det är i princip det enda man behöver tänka på, att inga komponenter kan kortslutas mot ledande material.

Permalänk
Medlem

okej ja tack så mycket! projektet kommer nog vara klart innom 2-4 veckor så är det värt att lägga upp den i sweclockers galleri?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jayzzon:

okej ja tack så mycket! projektet kommer nog vara klart innom 2-4 veckor så är det värt att lägga upp den i sweclockers galleri?:)

Ja! Gärna byggbilder också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -