Permalänk
Medlem

Öka hastigheten på processorfläkten

SpeedFan visar att temp på core 0 och 1 är på ca 60 grader. Jag kan inte ändra hastigheten på processorfläkten i programmet dock, rutan till vänster om temperaturerna är tom... Datorn är en laptop Packard Bell EN Butterfly m. Processorn är en Intel Pentium SU4100. Hur kan jag gå tillväga för att öka hastigheten på fläkten? Kollade i bios men hittade ingen flik för att ändra hastighet

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samme22:

SpeedFan visar att temp på core 0 och 1 är på ca 60 grader. Jag kan inte ändra hastigheten på processorfläkten i programmet dock, rutan till vänster om temperaturerna är tom... Datorn är en laptop Packard Bell EN Butterfly m. Processorn är en Intel Pentium SU4100. Hur kan jag gå tillväga för att öka hastigheten på fläkten?

Använd ett mer rättvisande program, rekommenderar HWmonitor alt. CoreTemp

Att ändra fläkthastigheten på din cpu-fläkt är inte möjligt.

Permalänk
Medlem

Provat med annat temperaturprogram?

60 grader är ingen hög temperatur på en laptop.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

ok är 60 grader högt för en stationär? det är rödmarkerat med eldflamma iaf i speedfan

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samme22:

ok är 60 grader högt för en stationär? det är rödmarkerat med eldflamma iaf i speedfan

För en stationär nej..För en bärbar är det på gränsen. När gjorde du rent fläkten sist?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Murdoc:

Använd ett mer rättvisande program, rekommenderar HWmonitor alt. CoreTemp

Att ändra fläkthastigheten på din cpu-fläkt är inte möjligt.

Skrivet av FatherOfThree:

Provat med annat temperaturprogram?

60 grader är ingen hög temperatur på en laptop.

Fo3

Skrivet av Samme22:

ok är 60 grader högt för en stationär? det är rödmarkerat med eldflamma iaf i speedfan

?
Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

En laptops processor klarar i regel mycket mer värme än en stationär, de är tillverkade för att klara högre temperaturer, många klarar 90C load i timmar utan att ta skada.

Det är bara vissa laptops som man kan ändra fläkthastigheten på, de flesta är gaminglaptops. Fläktarna styrs av EC och det är tillverkaren som bestämmer vilka funktioner som ska finnas. Ifall det går så gör du det enkelt genom hwinfo64.
Det bästa är att skruv upp den och ta bort allt damm som sitter på insidan av kylflänsarna, vilket man inte kan göra genom att bara blåsa med tryckluft.

Kylpastan kan också behövas bytas då originalpastan oftast torkar väldigt fort, om det är en kylpad ist för pasta så kan du byta ut den mot en kopparbricka i samma storlek samt kylpasta.