ASUS 580 DCII - Artifacts/kraschar under spel

Permalänk

ASUS 580 DCII - Artifacts/kraschar under spel

På senaste tid så har mitt grafikkort börjat bete sig konstigt - särskilt med spel som använder DX11. Kan spela ungefär i 10-20 minuter, sen fryser bilden, och gröna små artifact-rutor poppar upp på skärmen. Efter några sekunder så går även fläktarna in i turbo-mode och skrämmer skiten ur mig. Har GPU-temp som gadget på skrivbordet och ser alltid en stor spike i värme precis när det händer. Många verkar ha det här problemet, och några verkar ha löst det genom att höja volten på kortet eller klocka ner det lite. Vad fan, har ASUS klockat kortet fel? Anyhow, om någon vet någon annan lösning till detta? Annars får jag väl testa att höja volten också.

Bild (inte min men det ser precis lika dant ut):

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Klockan på 580 korten var nog lite optimistisk.
Fast problemen började på riktigt med nån drivrutin har jag för mig.
Häj spänningen lite, klocka ner en aning och lev vidare
Alternativt trixa ordentligt som jag gjorde:
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1109854-snik-vat...

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Klockan på 580 korten var nog lite optimistisk.
Fast problemen började på riktigt med nån drivrutin har jag för mig.
Häj spänningen lite, klocka ner en aning och lev vidare

Räcker det inte att höja spänningen?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Räcker det inte att höja spänningen?

jo antagligen, men då ökar värmen. Fast DCII klarar det galant.

Permalänk
Medlem

Kanke, du får trixa lite
Det räckte med en 0.05v höjning för mig.

Permalänk

Volten står på 1050 mV just nu. Hur mycket är det säkert att höja?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

1.15v om du har väldigt bra kylning (AKA vatten).

Permalänk

Har DCII-kylaren.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk

Jag har exakt samma grafikkort med samma problem. Försöker spela Crysis 3 nu men får artefakter hela tiden.
så jädra störande.