Vad ska man satsa mest på om man ska skapa ios spel??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartaros:

Hackintosh ska funka perfekt?

Troligen inte. OS X fungerar bara perfekt på Apple hårdvara.

Frågan är väl mest om du ska lägga din tid på att bygga appar eller på att bygga en Hackintosh med utvecklingsmiljö för iOS?

Permalänk
Skrivet av Fnorken:

Troligen inte. OS X fungerar bara perfekt på Apple hårdvara.

Frågan är väl mest om du ska lägga din tid på att bygga appar eller på att bygga en Hackintosh med utvecklingsmiljö för iOS?

Ska lägga tid på att göra/utveckla appar, Kanske blir en mac mini/book jävligt svårt att övertyga sig själv att punga ut 5k för det blir väl bättre i slutändan

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

(Varning för vuxet svar.)
Som med allt annat, börja med det du har, identifiera flaskhalsarna, uppgradera vid behov. Att köpa ett nytt grafikkort för att du ska börja programmera känns lite som att sätta i en ny turbo i bilen när du ska börja läsa teori till körkortet.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Skrivet av Ghost_Overdoze:

(Varning för vuxet svar.)
Som med allt annat, börja med det du har, identifiera flaskhalsarna, uppgradera vid behov. Att köpa ett nytt grafikkort för att du ska börja programmera känns lite som att sätta i en ny turbo i bilen när du ska börja läsa teori till körkortet.

Ne men ska ändå uppgradera nu och tänkte fråga om jag skulle satsa lite extra på en komponent som vilket inte behövdes

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

Lite OT här men något som kan vara bra är att sätta sig in hur det är att utveckla appar och spel.
Jag har inte suttit mycket i titanium men skulle bli förvånad om de skulle funka att utveckla spel i, iom att ett spel oftast kräver flera trårdar. Och om man ser till androidsidan så behövs det att man kan komma åt opengl, eller alternativt använda någon sorts av färdig motor, ex. Andengine fen då funkar det inte med Titanium. IOS är jag inte särskilt insatt i spelutveckling men skulle bli förvånad om titanium funkar.

Om jag skulle vara dig så skulle jag lära mig Objective-C och börja från början

OnT

Jag skulle säga SSD men annars så räcker i princip vilken hårdvara som helst, om man inte gör något gigantiskt projekt.
Bra kringutrustning är minst lika viktig som komponenterna i datorn om inte viktigare. Ett skönt tangentbord är en fördel, sen en skön skärm som man kan sitta och läsa text i timmar i sträck utan att bli allt för trött i ögonen.

Grafikkort spelar ingen roll, tror man skulle kunna utveckla ios och android spel på Intel 3000

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk
Skrivet av bubblefrog:

Lite OT här men något som kan vara bra är att sätta sig in hur det är att utveckla appar och spel.
Jag har inte suttit mycket i titanium men skulle bli förvånad om de skulle funka att utveckla spel i, iom att ett spel oftast kräver flera trårdar. Och om man ser till androidsidan så behövs det att man kan komma åt opengl, eller alternativt använda någon sorts av färdig motor, ex. Andengine fen då funkar det inte med Titanium. IOS är jag inte särskilt insatt i spelutveckling men skulle bli förvånad om titanium funkar.

Om jag skulle vara dig så skulle jag lära mig Objective-C och börja från början

OnT

Jag skulle säga SSD men annars så räcker i princip vilken hårdvara som helst, om man inte gör något gigantiskt projekt.
Bra kringutrustning är minst lika viktig som komponenterna i datorn om inte viktigare. Ett skönt tangentbord är en fördel, sen en skön skärm som man kan sitta och läsa text i timmar i sträck utan att bli allt för trött i ögonen.

Grafikkort spelar ingen roll, tror man skulle kunna utveckla ios och android spel på Intel 3000

Tack, tack tack ja som sagt ska jag börja lära mig objective C men hittar ingen bra bok eller dylikt har du något tips?, ska man satsa på intel eller amd processor?!?!?!?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av Tartaros:

Tack, tack tack ja som sagt ska jag börja lära mig objective C men hittar ingen bra bok eller dylikt har du något tips?, ska man satsa på intel eller amd processor?!?!?!?

Folk brukar gilla den här killens tutorials, finns det mesta där, även speciellt om utveckling till iPhones:
http://thenewboston.org/tutorials.php

Vad gäller programmering är det skit samma om du tar en AMD- eller Intelprocessor. Vanligtvis brukar AMD vara lite billigare, medan Intel har lite mer "kraft".

Permalänk
Skrivet av blebleble:

Folk brukar gilla den här killens tutorials, finns det mesta där, även speciellt om utveckling till iPhones:
http://thenewboston.org/tutorials.php

Vad gäller programmering är det skit samma om du tar en AMD- eller Intelprocessor. Vanligtvis brukar AMD vara lite billigare, medan Intel har lite mer "kraft".

Tack, Kom på nu att det finns ju bara Intel på macbooks Men får väl bara börja gå igenom tutorialsen

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

Hej en snabbis, tror ni denna täcker för programmering?

http://www.greentech.se/sv/baerbara/apple-macbook-c2d-2.13.ph...

Eller skulle denna vara bättre?

http://www.greentech.se/sv/baerbara/apple-macbook-pro-c2d-226...
Ska ju använda detta till Xcode

Tack

Med vänlig hälsning, Julius

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

En riktigt stor skärm och kanske en mer avancerad kunskap i Objective C räcker

Visa signatur

CPU: i7 3930k Moderkort: Rampage IV Extreme Kylare: Corsair H100i RAM: 64 GB Corsair Dominator Platinum 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 780 SC (SLI planerat) SSD: Samsung 840 Pro 256 gb Övrig lagring: WD black 2 TB x 2 Chassi: 900D PSU: Corsair 1200i Skärmar: 2x GW2750HM 1x GL2750HM

Permalänk
Skrivet av redpois0n:

En riktigt stor skärm och kanske en mer avancerad kunskap i Objective C räcker

Stor skärm är ju skönt

Så tack

Någon annan som har ideér om datorerna ovan för?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av Tartaros:

Stor skärm är ju skönt

Så tack

Någon annan som har ideér om datorerna ovan för?

Kan du skriva Objective C eller C?

Införskaffade mig en MBP 13" för detta men är förstörd sen igår pga temperatursensorn trasig... hade den 1 månad och 1 vecka...

får slå en lur till apple

Visa signatur

CPU: i7 3930k Moderkort: Rampage IV Extreme Kylare: Corsair H100i RAM: 64 GB Corsair Dominator Platinum 1600mhz Grafikkort: EVGA GTX 780 SC (SLI planerat) SSD: Samsung 840 Pro 256 gb Övrig lagring: WD black 2 TB x 2 Chassi: 900D PSU: Corsair 1200i Skärmar: 2x GW2750HM 1x GL2750HM

Permalänk
Skrivet av redpois0n:

Kan du skriva Objective C eller C?

Införskaffade mig en MBP 13" för detta men är förstörd sen igår pga temperatursensorn trasig... hade den 1 månad och 1 vecka...

får slå en lur till apple

Kan inte än därför tänkte jag skaffa mig det så att jag lär mig:) tråkigt att det hände:(

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

Lite offtopic, men vill du inte programmera för Android istället? Marknaden kanske inte är lika stor som iOS men den växer hela tiden, och kommer nog bli ännu större när OUYA släpps snart. För att programmera till Android behöver du ingen speciell dator, inte ens något Android device då du kan emulera en med SDKn. För övrigt använder man Java till att skapa Android applikationer.

Permalänk
Medlem

Satsa på ett språk som har många gemensamma nämnare på alla system. Man vill inte bara rikta sig mot en del av marknaden även om man släpper spelet på en plattform först. Och ju mindre anpassningar som behöver göras ju billigare blir det.

Det enda vettiga är nog cpun med sådan "simpel" programmering för att korta kompileringstiden