Sony Vegas Pro 12 - Renderings problem

Permalänk
Medlem

Sony Vegas Pro 12 - Renderings problem

Har ett problem när jag renderar videos som gör hela videon "pixlig" ser ut som det är typ 10 pixlar fastän jag renderat både i 720p och 1080p...

Detta händer lite titt som tätt speciellt om det rör sig mkt i videon.
En sak som kanske kan vara problemet är att jag filmat in det i 30 fps med fraps men när jag renderar är det 29.97 fps, tror ni detta kan vara problemet?

Har googlat och testat sätta i olika inställningar så som deinterlace method, disable resample, adjust source media osv är ganska ny på detta så skulle vara tacksam om jag fick lite hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eydam:

Har ett problem när jag renderar videos som gör hela videon "pixlig" ser ut som det är typ 10 pixlar fastän jag renderat både i 720p och 1080p...

Detta händer lite titt som tätt speciellt om det rör sig mkt i videon.
En sak som kanske kan vara problemet är att jag filmat in det i 30 fps med fraps men när jag renderar är det 29.97 fps, tror ni detta kan vara problemet?

Har googlat och testat sätta i olika inställningar så som deinterlace method, disable resample, adjust source media osv är ganska ny på detta så skulle vara tacksam om jag fick lite hjälp!

Utan att vara expert på just Sony Vegas så tycker jag att det snarast låter som att filmen renderats med för låg bitrate? (Kanske även 1 pass istället för 2 pass?)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vad för codec använder du dig av?

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Äntligen hittar jag en tråd som har samma problem som mig! Om du har hittat en lösning skulle jag vara väldigt tacksam om du kunde dela med dig av den.

Om någon vill se problemet så kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=Ccw661hoBT8
Kolla runt 2:15, det är då som det är värst men händer lite då och då igenom hela videon

Permalänk
Medlem
Skrivet av eff006:

Äntligen hittar jag en tråd som har samma problem som mig! Om du har hittat en lösning skulle jag vara väldigt tacksam om du kunde dela med dig av den.

Om någon vill se problemet så kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=Ccw661hoBT8
Kolla runt 2:15, det är då som det är värst men händer lite då och då igenom hela videon

För hårt komprimerat. YouTube självt komprimerar ju allting man laddar upp så frågan är om problemet fanns i filen du laddade upp eller om det är orsakat av youtube-komprimeringen? Ett trick skulle kunna vara att lägga på rörelseoskärpa för att göra videon mindre komplicerad att komprimera om problemet införts av youtube. Alternativt skala ner upplösningen och skala sedan upp den igen för att minska detaljinnehållet överlag.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt detta problemet. Någon som har en lösning? För mig blir det så när jag har renderat min film och inte ens laddat upp på youtube. Har provat massa rendering settings från olika tutorials.

Har på problemet på min nya stationära dator och hade det även på min förra laptop, har provat både vegas 11 och 12. ;S

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Äntligen hittade jag en lösning! Ändra till constant bit-rate i Render settings och ta cirka 20,000 så funkar det helt perfekt!

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Det är i allmänhet effektivare att använda variabel bitrate och istället öka den genomsnittliga bitraten istället för att köra en konstant bitrate som är hög nog så att alla scener ska bli bra. Kan inte Vegas, om det är en kvalitetsnivå man ställer in eller en siffra på genomsnittlig bitrate. Kan också bero på om man kör multipass eller kvalitetsbaserad 1-pass. Själv föredrar jag x264 om jag behöver komprimera till h.264.