Permalänk

Datorn startar, men ändå inte

Som rubriken säger så startar själva datorn men ändå inte. Nät jag sätter på den låter sen som vid en vanlig uppstart men varken tangentbordet börjar lysa och det kommer ingen bild till skärmen. Datorn står sen bara o låter men det händer inget. Vad är egentligen felet och vad kan göras? Det bör även nämnas att datorn har 5 år på nacken och att den kanske helt enkelt är för gammal och inte håller längre? Men som sagt, någon som vet vad som är fel och vad som kan göras isåfall?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

kolla så att det är inget fel på minnena. hände min brors dator en gång efter jag hade städat den och ramminnena satt fel och den vill inte boota upp riktigt. prova att försöka boota upp med bara ett DIMM (sticka) minne och se vad som händer.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av ssvanberg:

Som rubriken säger så startar själva datorn men ändå inte. Nät jag sätter på den låter sen som vid en vanlig uppstart men varken tangentbordet börjar lysa och det kommer ingen bild till skärmen. Datorn står sen bara o låter men det händer inget. Vad är egentligen felet och vad kan göras? Det bör även nämnas att datorn har 5 år på nacken och att den kanske helt enkelt är för gammal och inte håller längre? Men som sagt, någon som vet vad som är fel och vad som kan göras isåfall?

Skickades från m.sweclockers.com

Använd uteslutningsmetoden: Koppla ur allt som inte behövs för att starta datorn dvs allt utom CPU, en RAM-sticka, grafikkort, strömsladd, bildskärmskabel.
Om datorn startar då så börja sätta i komponenter och tillbehör tills du hittar den "felande länken".

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk

Tack, ska prova detta, återkommer om den inte funkar ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ssvanberg:

Tack, ska prova detta, återkommer om den inte funkar ändå!

Fick du igång den?

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |