Gigabyte HD 7950 OC Problem

Permalänk
Medlem

Gigabyte HD 7950 OC Problem

Direkt på problemet, när jag överklockar mitt grafikkort (Gigabyte HD 7950) så om drivrutinerna kraschar vid ostabil överklockning så hoppar GPU minnesklockan ner till 150 Mhz och "Core" klockan på 500 Mhz. Detta kräver en omstart av datorn för att få tillbaks frekvenserna till stock (900/1250).

Någon som har stött på detta innan? Kan även påpeka att kortet verkar behöva rätt mycket spänning (Volt) för att komma upp i frekvenser som ex.

Mitt kort behöver ~1240mV för att kunna nå upp till 1100 Mhz (brukar inte röra minnes spänningen) och att man ser dem flesta andra HD 7950:n kommer upp i af 1200 Mhz på 1.2V.
Visst alla kort är ju inte samma tillverkare och kvalité, men ändå så mycket skillnad?

Övrig info

OC mjukvara: Sapphire Trixx & MSI Afterburner
Nätagg: Fractal Design Newton 600W 80+ Platinum
CPU: Intel Core i5 2500k @ 4,2 Ghz (även att den verkar behöva mer spänning för att komma upp i samma frekvenser)
CPU Kylare: Phanteks PH-TC14PE
Moderkort: ASUS P8Z68-V /Gen3

Kan påpeka att jag har haft detta problemet sen jag köpte kortet och att jag har testat alla drivrutiner sedan jag fick kortet (ca 1 år sedan).

Permalänk

Alla exemplar är olika samma med prossesorer vissa går att överklocka jätte högt och vissa går inte alls fast det är samma prossesor samma sak med grafikkort. *stavning på cpu*

Skickades från m.sweclockers.com