Billigaste Moderkortet för Crossfire

Permalänk
Medlem

Billigaste Moderkortet för Crossfire

Kanske någon som har sett min senaste tråd som också handlade om billigaste lösningen för crossfire, denna är ganska lik, men det handlar om moderkort. Har alltså en budget på 7000 för allt som hör till dator, d.v.s alla komponenter (förutom grafikkort), chassi, W8 och Antivirus. Kommer inte köpa crossfire-kort på denna budget, men vill helst ha ett morbord som klarar av det när pengarna visar sig i plånboken igen. Då letar jag efter ett AM3+ kort, om det nu är viktigt att veta...
Hade tänkt mig 7950 crossfire eller inhandlingstidens motsvarighet till denna dagens 7950.
I väntan på bra grafik ska jag stjäla ett grafikkort från en annan dum burk (inte en TV, det är en dator, ser ut som en burk och är dum) ett 4650.
Vill gärna ha minst en usb 3.0, men vet att crossfire mobos kostar en del om det ska fungera bra, så det är inte helt nödvändigt, vill också ha minst 2 sata III, fast det brukar inte vara något problem på AMD-kort. och minnen på 1600 mhz, om det går. DDR3.
Tack för svar!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk

Billigaste är det inte men ett riktigt bra moderkort är detta http://www.inet.se/produkt/1902307/asus-sabertooth-990fx-r2-0 har själv ett i min andra dator och är jävligt nöjd med det.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Det här är väl det billigaste jag hittade på Prisjakt..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1076543

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Billigaste är det inte men ett riktigt bra moderkort är detta http://www.inet.se/produkt/1902307/asus-sabertooth-990fx-r2-0 har själv ett i min andra dator och är jävligt nöjd med det.

Skrivet av DaBone:

Det här är väl det billigaste jag hittade på Prisjakt..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1076543

Ja, det där från Asus hade jag gärna tagit, men kommer behöva dra ner mycket på de andra komponenterna om jag tar det... Det från MSI var jag inne på innan, men tyckte det såg trångt ut mellan pci-e platserna. Har aldrig kört crossfire förut, men kommer nog försöka få tag på referensdesign om jag kör crossfire, vilket som är högst troligt. Kommer det gå bra på msi-kortet med referens?
Tänkte använda alla fläktplatser i Fractal Design Arc Midi R2 då, ingen vattenkylning eller nåt sånt, så luft blir det nog gott om.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Det här är väl det billigaste jag hittade på Prisjakt..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1076543

Sitter själv på ett och är super nöjd!
Bios är helt klockrent,inget coil vine,pci platserna sitter rätt dvs 3 slot imellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackejocke:

Sitter själv på ett och är super nöjd!
Bios är helt klockrent,inget coil vine,pci platserna sitter rätt dvs 3 slot imellan.

Så det är optimalt för crossfire då?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Så det är optimalt för crossfire då?

Gillar inte att använda optimalt i budget sammanhang.

Men ja, har själv byggt 2 datorer med det moderkortet och Crossfire som fungerar bra.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneSvs:

Gillar inte att använda optimalt i budget sammanhang.

Men ja, har själv byggt 2 datorer med det moderkortet och Crossfire som fungerar bra.

Okej, tack för hjälpen alla!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av olle_gamer98:

Ja, det där från Asus hade jag gärna tagit, men kommer behöva dra ner mycket på de andra komponenterna om jag tar det... Det från MSI var jag inne på innan, men tyckte det såg trångt ut mellan pci-e platserna. Har aldrig kört crossfire förut, men kommer nog försöka få tag på referensdesign om jag kör crossfire, vilket som är högst troligt. Kommer det gå bra på msi-kortet med referens?
Tänkte använda alla fläktplatser i Fractal Design Arc Midi R2 då, ingen vattenkylning eller nåt sånt, så luft blir det nog gott om.

Jo man får kanske köpa det man har råd med,men personligen så hade jag inte köpt msi p,g,a att jag tycker dom är skit. Har haft flera msi brädor innan och det har alltid varit olika problem med dom. Det stämmer nog det dom säger "man får vad man betalar för" billigt är inte alltid sämst,men men...

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Jo man får kanske köpa det man har råd med,men personligen så hade jag inte köpt msi p,g,a att jag tycker dom är skit. Har haft flera msi brädor innan och det har alltid varit olika problem med dom. Det stämmer nog det dom säger "man får vad man betalar för" billigt är inte alltid sämst,men men...

Då får jag väl lära mig det den hårda vägen, eventuellt skaffa mer pengar till nästa uppgradering, så jag slipper budgetdelarna, vilket som också är planen. Kind of.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyro2:

Ja, det är ju också ett alternativ, blir lite sämre mobo och chassi med det, men det är det kanske värt?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Inaktiv

Kör på det billigaste. Är du på en budget är moderkort det som du snålar in på efter ljudkort i min värld. Det ger inte alls mycket prestanda per krona. De dyra har kanske lite häftiga program och bättre komponenter för att klocka, men en snabbare CPU eller en SSD gör dig mer glad

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Kör på det billigaste. Är du på en budget är moderkort det som du snålar in på efter ljudkort i min värld. Det ger inte alls mycket prestanda per krona. De dyra har kanske lite häftiga program och bättre komponenter för att klocka, men en snabbare CPU eller en SSD gör dig mer glad

Vad är det egentligen för skillnad på 990fx och 970? Har inte fattat det.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Inaktiv

Det är olika chipset. De jobbar på lite olika sätt och har stöd för fler kort i crossfire, smartare RAID eller fler överklockningsfunktioner.

Här kan du läsa om du vill veta exakt: http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_900_chipset_series

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Ja, det där från Asus hade jag gärna tagit, men kommer behöva dra ner mycket på de andra komponenterna om jag tar det... Det från MSI var jag inne på innan, men tyckte det såg trångt ut mellan pci-e platserna. Har aldrig kört crossfire förut, men kommer nog försöka få tag på referensdesign om jag kör crossfire, vilket som är högst troligt. Kommer det gå bra på msi-kortet med referens?
Tänkte använda alla fläktplatser i Fractal Design Arc Midi R2 då, ingen vattenkylning eller nåt sånt, så luft blir det nog gott om.

Drar inte ner på nätagget bara om du ska köra dubbla kort som kräver en del och blir varma i en låda.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Drar inte ner på nätagget bara om du ska köra dubbla kort som kräver en del och blir varma i en låda.

Hade tänkt ta hx 850 eller 750, det räcker, ellerhur?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Hade tänkt ta hx 850 eller 750, det räcker, ellerhur?

Ja det räcker till det mesta tänkte mer att du inte drog ner på kvaliten hx ax aggen av corsair är riktigt bra byggen.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Kanske någon som har sett min senaste tråd som också handlade om billigaste lösningen för crossfire, denna är ganska lik, men det handlar om moderkort. Har alltså en budget på 7000 för allt som hör till dator, d.v.s alla komponenter (förutom grafikkort), chassi, W8 och Antivirus. Kommer inte köpa crossfire-kort på denna budget, men vill helst ha ett morbord som klarar av det när pengarna visar sig i plånboken igen. Då letar jag efter ett AM3+ kort, om det nu är viktigt att veta...
Hade tänkt mig 7950 crossfire eller inhandlingstidens motsvarighet till denna dagens 7950.
I väntan på bra grafik ska jag stjäla ett grafikkort från en annan dum burk (inte en TV, det är en dator, ser ut som en burk och är dum) ett 4650.
Vill gärna ha minst en usb 3.0, men vet att crossfire mobos kostar en del om det ska fungera bra, så det är inte helt nödvändigt, vill också ha minst 2 sata III, fast det brukar inte vara något problem på AMD-kort. och minnen på 1600 mhz, om det går. DDR3.
Tack för svar!

Jag kör med detta moderkort och är väldigt nöjd

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=759848

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gewdiz:

Jag kör med detta moderkort och är väldigt nöjd

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=759848

Med Crossfire?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Med Crossfire?

Nej men snart så

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |