Mini dator för lättare videoredigering, casual gaming max budget ~9000

Permalänk
Medlem

Mini dator för lättare videoredigering, casual gaming max budget ~9000

Funderar på en ny dator och skulle behöva lite råd, har hittills funderat mest på en Mac Mini, 2,3 GHz Quad-Core Intel Core i7-varianten uppgraderad med en Samsung 840 Series 120GB SSD och 16 GB RAM (både hdd och RAM köpt separat för att hålla nere kostnaden). Då hamnar jag på 9000 kr.

Enda nackdelen med denna som jag ser det är grafikkortet, Intel HD Graphics 4000. Jag spelar för tillfället väldigt sällan på datorn (under 2012 kanske max 30 timmar), och egentligen känns det ganska dumt att köpa en maskin med något fint grafikkort, men man vet ju aldrig om man fastnar för något spel.

Vad finns det för PC alternativ? Jag har tittat runt lite men de flesta jag har hittat är antagligen ganska stora chassin jämfört med mac minin eller maskiner som är ganska svaga? Man hör ju ofta folk säga att Mac inte är så prisvärda, så skulle gärna köpa en PC som var det Jag kan tumma lite på storleken, har t.ex. sett ett chassi som heter Streacom FC8B EVO Svart som är större. Klarar dessa att ta något annat än ett inbyggt Intel HD Graphics 4000?

Jag har även sett denna:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/161387-asrock_visionx...

Men då måste man köpa till en SSD och då är kostnaden nästan uppe i samma som för en Mac Mini, fast med mindre RAM-minne, sämre processor och en större dator. Väger grafikkortet upp det? Eller är det bättre med Mac:en i alla andra fall som inte innefattar tung grafik?

Några andra förslag?

Permalänk
Medlem

Hej!
Att köpa en mac är sisådär prisvärt ja men om man gillar osx kan man få en "mac" i valfri storlek och prestanda för PC pris... eftersom det är samma hårdvara, bara olika OS och chassi.
Asrocken är nog det minsta du kan hitta med något slags spelbart grafikkort. Annars finns det nog en del bärbara datorer för spelande men de kostar nog en del.
Men hur hade du tänkt det med SSD i Asrocken? Byta ut hårddisken i den till ssd och sen koppla in HDD via usb/esata/NAS?
Förövrigt bör 8GB RAM räcka, ganska extremt att använda mer än så.

Annars får du väl titta på lite all-in-one skärmar om det ska ta så liten plats som möjligt.

Visa signatur

PC1: i5 3570k - GTX670 - Crucial m4 256GB - 16GB HyperX - Define R4 - MSI Z77A-G43 - XFX 550W - 2TB+1TB WD Kringsutrustning: 24" Asus 144hz VG248QE | Corsair Vengence K60 | Zowie EC1 | Razer Blackshark | Logitech G930 PC2: i7 2600k, 8GB HyperX, Crucial m4 128GB, Gigabyte H67A-UD3H-B3, 1TB HDD, DVD, Corsair 550W, NZXT **Säljes** GTX670 3v. | Benq 24" 120hz *NY* | Corsair K60 & Steelseries tangentbord | Audics 5.1 Högtalare