Varför är tempen så hög med min Ax-7??

Permalänk
Medlem

ja men jag hade samma bra temps förut på mitt 8k3a+ förr jag med!

tonka/lonka

du får tänka på att jag kör med 60mm fläkt också!
skulle jag köra med med 80 skulle den funka lika bra som för dig, tyst och så asså!

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
nilsrock
Du kan inte jämföra din temp mot ett 8K3A+ kort då ditt kort inte kan mäta internt.. :/

Rudeez
Tonka/lonka mäter sin temp i cpun och då mäter den med en termistor under cpun.

Soltek 75drv5 läser av tempen i processorn och under,man kan se båda,dock så verkar det inte fungera så bra med den interna tempavläsningen.Kör jag klockat så är min idle på 53 grader men om jag kör oklockat ligger den på 60 grader.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punkarn89
Jaja, men vad ska jag göra för att få ner tempen om det nu är så att den är för hög? Min chassi temp är ca.28 grader just nu (hur mäter man chassi temp?).

Har för övrigt provat med öppen låda, och det blir ingen större skillnad (3grader svalare bara), så jag antar att mitt chassi inte blir speciellt varmt. Med andra ord måste det vara nått annat som är felet. Men vad?

Har en sån däringa "lös" mätare som följer med, jag la den mellan flänsarna på AX-7:n och den ligger på ca.38 grader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janne

Soltek 75drv5 läser av tempen i processorn och under,man kan se båda,dock så verkar det inte fungera så bra med den interna tempavläsningen.Kör jag klockat så är min idle på 53 grader men om jag kör oklockat ligger den på 60 grader.

Jaha men ni jämför väl förfan inte idletempen??? den säger ju inte ett skit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk

Jaha men ni jämför väl förfan inte idletempen??? den säger ju inte ett skit

Kom inte ihåg min fulload då men jag ser samma skillnad i den.Kör jag klockat så är fl ca 5-7 grader lägre jämfört med om jag kör oklockat.

Permalänk
Medlem

eftersom alla skriver sina temps så får jag väl osså göra det.

o jag har Solteks dessutom

soltek sl-75drv5 med en xp 2000+ med AX-7 MED enermax osså. fast min enermax kör jag på 3800 rpm. När jag har ventilationen på max (4) 80 fläktar så ligger idle på ca 50 grader med intrna censon o max på 58. när jag inte har ventilationen på ligger idle på ca 65. Men jag har haft ner tempen med AX.7an till 29 C fulload. Fast då hade jag datorn ute för jag var trött på ljudet då låg chassitempen på 0 grader...

men som sagt. AX-7an kyler ganska bra. Den ligger för det mesta på 60-65 fulload. o det tycker jag inte är farligt med tanke på att min förra Titan fläns låg på 98 i fulload (rätt installerad och ingen AS3). Jag brukar ha ca 25 grader i mitt rum...Det går inte få mindre för datorn bara värmer på för mycket :D. de gånger jag lyckarts hålla tempen på optimala tempen på 18 grader i mitt rum då ligger fulload på 55 grader typ.

hoppas ingen blir sur bara för jag skriver mina temps vilket många blir tycker jag. (fattar inte varför. det borde ju vara samma på de interna sensorerna, det borde inte skilja mycket på olika mobos.)

Visa signatur

Har en fet ny dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
nilsrock
Du kan inte jämföra din temp mot ett 8K3A+ kort då ditt kort inte kan mäta internt.. :/

Kan jag visst, men det är ju ganska så dumt.

Tycker det är för mycket temperaturer hit och dit i denna tråd. Tonka/lonka du får väl fråga Rudez (ursäkta stavningen båda två) om ni inte kan prova att att installera varandras kylare och se vad ni får för temps.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem

tonka/lonka kör du med en palomino eller thorughbred? 8K3A mäter fel på tbred...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
tonka/lonka kör du med en palomino eller thorughbred? 8K3A mäter fel på tbred...

noppe jag kör Palamino

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I