Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Mediamarkt service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosd:

Hej en liten update, datorn går fortfarande att ladda det var därför jag väntade med att skicka in den och då jag verkligen behövde den till viktiga saker. Jag har pratat med verkstaden och mediamarkt idag och enligt dem räcker det som bevis att pinnen som sitter inne vid laddingången är trasig. Det räcker som bevis enligt dem att jag tagit sönder den? Stämmer detta?

Alltså det handlar ju inte bara om laddaren, datorn låter som faan, touchpaden funkar inte som den skall(går ej klicka) och skärmen blöder som fan.

Men det angående bevisbördan, räcker det med pinnen är knäckt? Jag vet ju att det är fel på laddingången men att det räcker som bevis från dem är ju oklart, som att det inte kunde vara hårdvarufel på produkter från början.

Inte nödvändigtvis, du kan fortfarande hävda att felet var där när du fick den, så kallad Dead On Arrival, DOA. Det är enda linjen jag kan tänka mig att du kan gå på. Det viktiga är att du måste påpeka att du upptäckte att den satt 'konstigt' eller löst ganska så direkt när du fick datorn. Och motivera varför du inte kunnat reklamera/haft tid eller förstått att det inte var ditt fel. För det kan ju vara så också, att du inte varit säker på att det inte var du som gjorde fel först, och sedan har du som sagt mycket att göra på jobbet, inte alla som kan ta sig tid att åka och reklamera en vara direkt.

Jag hade tagit trasig port som bevis om det varit efter några veckor eller månader. Men är det så från början så gör det ju inte det. Du får känna efter själv om det är någon idé att ringa igen eller höra av sig till konsumentvägledningen. Huvudsaken är att du gjort din del så att säga, upptäckt felet och reklamerat inom rimlig tid, skrivit ner tider på när du pratat med dem. Det ser ju redan ganska dåligt ut från deras sida, så skriv ner allt i kronologisk ordning med datum och hör av dig till KO om det är återvändsgränd hos MM.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Inte nödvändigtvis, du kan fortfarande hävda att felet var där när du fick den, så kallad Dead On Arrival, DOA. Det är enda linjen jag kan tänka mig att du kan gå på. Det viktiga är att du måste påpeka att du upptäcken att den satt 'konstigt' eller löst ganska så direkt när du fick datorn. Och motivera varför du inte kunnat reklamera/haft tid eller förstått att det inte var ditt fel. För det kan ju vara så också, att du inte varit säker på att det inte var du som gjorde fel först, och sedan har du som sagt mycket att göra på jobbet, inte alla som kan ta sig tid att åka och reklamera en vara direkt.

Jag hade tagit trasig port som bevis om det varit efter några veckor eller månader. Men är det så från början så gör det ju inte det. Du får känna efter själv om det är någon idé att ringa igen eller höra av sig till konsumentvägledningen. Huvudsaken är att du gjort din del så att säga, upptäckt felet och reklamerat inom rimlig tid, skrivit ner tider på när du pratat med dem. Det ser ju redan ganska dåligt ut från deras sida, så skriv ner allt i kronologisk ordning med datum och hör av dig till KO om det är återvändsgränd hos MM.

Hur menar du att du hade tagit det som bevis? Alltså att dem anser att det är bevis för att den är trasig är ju helt sjukt. Om det är stämmer så är garantin i sverige inte värd ett dugg tyvärr. Min garanti är i två år jag reklmerar inom en månad och enligt dem finns det bevis för att jag åstadkommit skadan för en sak är trasig? Det är ju det jag försöker säga att den är trasig hur fan kan det vara bevis? Ni skall bevisa att det inte var så innan inte bevis på att den är trasig

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att aldrig mer handla från Mediamarkt. Hade en bärbar dator som jag köpte hos dom, varpå efter ungefär ett år så kunde jag varken stänga ner skärmen för det var någon spärr som hade låsts sig samt att skärmen inte längre visade någon bild. Det tog mig ett och ett halvt år att få tillbaka min dator. Under den tiden så hittade dom på allt möjligt, från att det inte var något fel på den till att jag själv hade slängt datorn i backen eller dylikt, vilket inte stämde för datorn hade knappt en skråma på sig. Efter 3 månaders tjafs så skickade dom till slut in datorn på reparation, men då krävde dom (kommer inte ihåg exakt summa) ca. 6000:-, dvs i princip nypris, om jag ville få tillbaka den reparerad. Jag vägrade först, och då sa dom åt mig att jag inte skulle få tillbaka min dator alls eftersom dom behövde pengar bara för att dom tagit emot datorn. Min far hjälpte mig en hel del genom att han kontaktade konsumentverket, samt via en massa kontakter för att försöka pusha MediaMarkt. Efter ett och ett halvt år så fick jag äntligen tillbaka datorn, både reparerad samt att det inte kostade mig ett öre. Den hade legat i deras verkstad, färdig, i ca. 4 månader. Eftersom det hade tagit så pass lång tid så hade jag redan skaffat mig en ny dator pga. att jag behövde en till mina studier.

Sensmoralen i detta är att handla inte ifrån MediaMarkt. Nu kan du inte göra så mycket av det, så du får ligga i som en igel tills du får tillbaka den. För Mediamarkt så är du bara en stor plånbok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosd:

Hur menar du att du hade tagit det som bevis? Alltså att dem anser att det är bevis för att den är trasig är ju helt sjukt. Om det är stämmer så är garantin i sverige inte värd ett dugg tyvärr. Min garanti är i två år jag reklmerar inom en månad och enligt dem finns det bevis för att jag åstadkommit skadan för en sak är trasig? Det är ju det jag försöker säga att den är trasig hur fan kan det vara bevis? Ni skall bevisa att det inte var så innan inte bevis på att den är trasig

Jag menar att jag hade förstått Mediamarkt om det gått längre tid. Men det är sällan som en kund klagar på sådana fel direkt. Och ja, du har helt rätt, dem ska bevisa att den inte var så från början och inte tvärt om. Problemet är att kedjorna går på knäna ekonomiskt, och MM måste i sin tur bevisa för tillverkaren att produkten var DOA för att MM ska kunna skicka tillbaka den, om tillverkaren inte tror på MM så får dom betala kostnaden för en reklamation de åtagit sig.

Du får se det som att du måste hjälpa dem att förklara för tillverkaren att det verkligen var fel från början. Någonting brister ju i dennes kvalitetskontroll om produkter är trasiga vid leverans.

Till din tröst så bråkar ju du gratis medans de kostar för varje minut de måste prata med dig. Ihärdighet är en metod, som du ser i inlägget ovan.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Tack för era svar men räcker det för verkstaden som bevis att pinnen i laddingången är trasig? Håller det? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

killen på mediamarkt som skall vara ansvarig sa även att jag inte får reklamera datorn för att den inte varit inne på service tre gånger, stämmer detta? Får endast reklamera om den variit inne tre gånger på service

Permalänk
Medlem

Du får ansöka om reklamation men leverantör/verkstad brukar vara mycket mer kinkiga om det inte finns tillräcklig servicehistorik. Praxis "säger": tre gånger samma fel, fyra gånger olika brukar vara grund för just reklamation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosd:

killen på mediamarkt som skall vara ansvarig sa även att jag inte får reklamera datorn för att den inte varit inne på service tre gånger, stämmer detta? Får endast reklamera om den variit inne tre gånger på service

Du får reklamera hur många gånger som helst, för att häva köpet krävs dock att samma fel påvisats tre gånger.

Permalänk
Medlem

fick häva köpet, lämnade in den igen då skärmen blödde och fick ny panel, den blödde igen så hävde köpet. Gäller att verkligen stå på sig!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosd:

fick häva köpet, lämnade in den igen då skärmen blödde och fick ny panel, den blödde igen så hävde köpet. Gäller att verkligen stå på sig!!!!!

Skönt att det löste sig!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Avstängd

Var/hur bor du nånstans för att inte ha hemförsäkring?

Bor du hos föräldrar går det ju på deras försäkring

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

bor inte hemma