Osäker på klockning av 7970

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

Men då skruvar jag upp Memory lite nu då! Hur långt kan jag gå typ i förhållande med 1150 på Core?

Jag tror att du utan vidare kan ställa memoryclock direkt på 1600MHz. Failar det där, så höj MVDDC till 1.6v. Din core bör klara 1200 också, har du testat det?
Tror att du har Hynix minnen, men är inte helt 100. Borde utan vidare gå att få upp till 1600MHz, utan att använda någon värre skrämselteknik.

edit: Standardfrekvens på dina minnen är 1500 så 1600 bör vara en enkel match. Och 1500MHz som standard då bör det nästan vara 100% att det är Hynix, särskilt om de orkar gå i 1500MHz med 1.5v?
1700 borde inte heller vara omöjligt. Men tillslut kommer avvägningen, luft klarar inte hur mycket hetta och kräm som helst. Så det handlar tillslut om vilka temperaturer du kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag tror att du utan vidare kan ställa memoryclock direkt på 1600MHz. Failar det där, så höj MVDDC till 1.6v. Din core bör klara 1200 också, har du testat det?
Tror att du har Hynix minnen, men är inte helt 100. Borde utan vidare gå att få upp till 1600MHz, utan att använda någon värre skrämselteknik.

edit: Standardfrekvens på dina minnen är 1500 så 1600 bör vara en enkel match. Och 1500MHz som standard då bör det nästan vara 100% att det är Hynix, särskilt om de orkar gå i 1500MHz med 1.5v?
1700 borde inte heller vara omöjligt. Men tillslut kommer avvägningen, luft klarar inte hur mycket hetta och kräm som helst. Så det handlar tillslut om vilka temperaturer du kan få.

Låter ju rätt logiskt Höjde nyss till 1620, så ska köra det en vända nu Men finns det något jag ska akta mig för? Som kan paja mitt kort? Typ något fel som kan uppstå av något speciellt? Haha, så många frågor

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

Låter ju rätt logiskt Höjde nyss till 1620, så ska köra det en vända nu Men finns det något jag ska akta mig för? Som kan paja mitt kort? Typ något fel som kan uppstå av något speciellt? Haha, så många frågor

Finns alltid en risk med överklockning. Men GPUn stänger ner sig själv om den blir åt helvete för varm. Minnena har en form av "felkompensering" och avger artefakter(fel i bilden, skumma pixlar etc som dyker upp på skärmen) då vet du att du har slagit i taket.

Det du ska hålla koll på är som tidigare skrivits, GPU-temp och VRM-temp är lika viktiga att ha koll på.
Nu när du börjar höja minnena och kanske även är tvungen att höja spänningen till minnena, MVDDC. Så kommer VRM att sticka iväg lite till.

edit: Är du nöjd med 1150MHz på coren så kan du testa att sänka VDDC, för att på sätt eventuellt få bättre temperaturer på just GPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Finns alltid en risk med överklockning. Men GPUn stänger ner sig själv om den blir åt helvete för varm. Minnena har en form av "felkompensering" och avger artefakter(fel i bilden, skumma pixlar etc som dyker upp på skärmen) då vet du att du har slagit i taket.

Det du ska hålla koll på är som tidigare skrivits, GPU-temp och VRM-temp är lika viktiga att ha koll på.
Nu när du börjar höja minnena och kanske även är tvungen att höja spänningen till minnena, MVDDC. Så kommer VRM att sticka iväg lite till.

edit: Är du nöjd med 1150MHz på coren så kan du testa att sänka VDDC, för att på sätt eventuellt få bättre temperaturer på just GPUn.

Jag vill klocka mer Låg på 1150/1620 nyss och mitt i Heaven så vart skärmen grårandig. Alltså inte en artefakt, utan helt randig och datorn typ frös. Stängde av och startade om. Vad kan det ha berott på tro?

EDIT: En dum fråga, haha. Ökar även idle temp när man klockar? För den har ökat med typ 5 nu

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

Jag vill klocka mer Låg på 1150/1620 nyss och mitt i Heaven så vart skärmen grårandig. Alltså inte en artefakt, utan helt randig och datorn typ frös. Stängde av och startade om. Vad kan det ha berott på tro?

Sänk frekvensen på minnet eller höj spänningen till minnena.(MVDDC) 1.6v bör vara helt ok.

Hittar du inte MVDDC inställningen i Trixx så kanske den finns i Afterburner?
Annars kan jag rekommendera den modifierade Trixx mjukvaran som finns ute, den "låser" upp hela skitet.
Dessutom bör du köra med endast Trixx tycker jag. Får du inte konstigt "fladder" i bilden, i Windows? Det fick jag när jag körde Afterburner iaf, men händer inte i Trixx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Sänk frekvensen på minnet eller höj spänningen till minnena.(MVDDC) 1.6v bör vara helt ok.

Vart finner jag så att jag kan fixa MVDDC för hittar inte det i Trixx?
och som jag ovan frågade, dum fråga, men ökar idle temp vid klockning?

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyAngel4You:

Vart finner jag så att jag kan fixa MVDDC för hittar inte det i Trixx?
och som jag ovan frågade, dum fråga, men ökar idle temp vid klockning?

Mitt råd till dig är att avinstallera Afterburner och endast köra med den där Trixx-mjukvaran.
Att köra med flera O/C mjukvaror samtidigt kan aldrig vara bra.

Idle temp bör inte påverkas nej. Så länge du inte pillat i mer avancerade inställningar så bör kortet klocka ner sig vid låg eller ingen belastning.

Permalänk
Medlem

Måste säga att att detta är en väldigt intressant tråd då jag också har ett Sapphire Radeon HD 7970 3GB VAPOR-X GHz Edition och funderar på att klocka den lite mer ;).
Jag vill helst undvika att röra volten så lite som möjligt, och undrar hur mycket jag kan överklocka ungefär?
Har 1150mhz/1500 för stunden, och ligger ungefär på 60 grader när jag kör bf3 och 70grader när jag minear BTC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Måste säga att att detta är en väldigt intressant tråd då jag också har ett Sapphire Radeon HD 7970 3GB VAPOR-X GHz Edition och funderar på att klocka den lite mer ;).

Inte tillräckligt intressant för att du ska läsa den verkar det som?
Jag har ju precis gått igenom nästan "allt" som är värt att veta med CrazyAngel.

Skrivet av gynszd0:

och undrar hur mycket jag kan överklocka ungefär?

Det märker du, ingen annan kan veta det innan.
Vill du inte röra spänningen? Ok. Höj GPU frekvensen i små steg tills det failar i t.ex Heaven. Failar det vid 1250MHz så sänker du till 1225MHz för att vara "safe".
Gör samma sak på minnena. GPU-Z och Sensor fliken är användbar för att kolla GPU/VRM-temp. Allt detta står tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Inte tillräckligt intressant för att du ska läsa den verkar det som?
Jag har ju precis gått igenom nästan "allt" som är värt att veta med CrazyAngel.

Mjo haha den där bjöd jag väl på. Men jag söker ofta bekräftelse så jag vet att jag inte gör helt åt helvete och därför frågar oftast ändå igen för att vara säker :D.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Nu menade jag iofs inte CPU-testen i OCCT utan GPU testet, med error checking.

Tänk på att folk kanske faktiskt gör det och det kan mkt väl skada kortet. Vilket vi alla vet, no fun

Permalänk
Skrivet av CrazyAngel4You:

Vart finner jag så att jag kan fixa MVDDC för hittar inte det i Trixx?
och som jag ovan frågade, dum fråga, men ökar idle temp vid klockning?

Det är en bugg med trixx, kortet lägger sig på max klock hela tiden, verkar vara så med alla 7 serie kort. Har 6 serie sapphire där funkar det som det ska. Stäng av det och gå in i CCC och overdrive och tryck på återställ standardvärden eller vad det står.

Du skulle kunna prova att använda Asus GPU tweak, det buggar inte och lägger sig 3D läge konstant. Du kanske får fram fler inställningar också, har annars en moddad version av trixx som har minnes volt justering iaf för vissa kort.

Permalänk
Medlem

Jag diskuterar lite med Falcon vid sidan av tråden och jag har ett litet "problem". Hög idle. Ligger på 49 grader nu (GPU). VRM temps är 42 och 40 grader. Någon som har någon idé? Tycker inte att detta är så speciellt lågt... Grafikkortet ligger nu på 1210/1600 med klockningen.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Skrivet av CrazyAngel4You:

Förresten, ursäkta, när du skriverstresstest settingpanel FÖRST, menar du då att jag ska köra den en gång innan jag klockar och sen typ använda Run X-score vid varje test? Eller att jag ska använda stresstest settingspanel varje gång? Vill verkligen göra rätt liksom

Ja dont worry, det kommer upp i en ruta då så är det bara att stänga den om det blir varmt. Dom andra knapparna kommer köra igenom ett helt fullscreen test där du bara kan se gpu temp.

Därför bättre att börja med fönster varianten, var min tanke iaf

Permalänk
Skrivet av CrazyAngel4You:

Jag diskuterar lite med Falcon vid sidan av tråden och jag har ett litet "problem". Hög idle. Ligger på 49 grader nu (GPU). VRM temps är 42 och 40 grader. Någon som har någon idé? Tycker inte att detta är så speciellt lågt... Grafikkortet ligger nu på 1210/1600 med klockningen.

Japp läs ovan det är en bugg i trixx

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Japp läs ovan det är en bugg i trixx

Ursäkta, missade den helt Jo, fick den moddade versionen av Trixx från Falcon och det är den jag har klockat i nu. Är denna lika buggad som den vanliga?

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Mitt råd är att börja försiktigt, rör inte minnesklockan och höj inte spänningen.
Testa att öka din Powerprofile och klocka din GPU stegvis med säg 20 MHz i taget, kolla med tex 3DMark om den går stabilt.

Sweclocker nöjde sig med 1,25V när de klockade HD7970 men mitt råd är som sagt att inte röra spänningen alls.
http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

Hur mkt volt kortet vill ha är helt relaterat till ASIC, hög ASIC = lågt läckage. Kortet kommer inte behöva speciellt hög V-core. Men kommer inte heller klocka speciellt högt. LÅG ASIC = Högt läckage, kortet kommer vilja ha högre spänning. Och det kommer kunna klocka högre max.

Alla kort jag har/har haft har legat på 74-80% förutom Asus Matrix kortet som ligger på 65% och Matrix korten har ju handplockade gpu's, vilket verkar stämma då alla verkar ligga på 65% och ja kort sagt 1300Mhz 3Dmark är inga problem alls med det kortet men jag tror att jag fått tag på ett dc2 top som kan hänga med nästan iaf

EDIT: Ang. trixx. Japp jag tror buggen är med även i mod. versionen. Kolla med gpu-z om kortet ligger på hög klock hela tiden. I vila ska det gå ner på 300/150Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Hur mkt volt kortet vill ha är helt relaterat till ASIC, hög ASIC = lågt läckage. Kortet kommer inte behöva speciellt hög V-core. Men kommer inte heller klocka speciellt högt. LÅG ASIC = Högt läckage, kortet kommer vilja ha högre spänning. Och det kommer kunna klocka högre max.

Alla kort jag har/har haft har legat på 74-80% förutom Asus Matrix kortet som ligger på 65% och Matrix korten har ju handplockade gpu's, vilket verkar stämma då alla verkar ligga på 65% och ja kort sagt 1300Mhz 3Dmark är inga problem alls med det kortet men jag tror att jag fått tag på ett dc2 top som kan hänga med nästan iaf

EDIT: Ang. trixx. Japp jag tror buggen är med även i mod. versionen. Kolla med gpu-z om kortet ligger på hög klock hela tiden. I vila ska det gå ner på 300/150Mhz

För högt?

EDIT: MVDDC ligger på 1,6v. Den hade inte sparats av någon anledning.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Tänk på att folk kanske faktiskt gör det och det kan mkt väl skada kortet. Vilket vi alla vet, no fun

Vad är det som skadar kortet?
Och det viktigaste av allt, hur skulle något som jag säger här kunna bli "mitt fel"? Och hur skulle jag kunna bli ansvarig för att något går sönder om man använder OCCT? Inte ens skaparen själv av OCCT tar något ansvar.

Hela den här sidan bygger på "disclaimers" och man kan inte i varje inlägg avsluta med " gör detta på egen risk ". Eller hur?
Det bör vara en självklart för personer som är nya här, att man inte ger sig på något man inte förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det är en bugg med trixx, kortet lägger sig på max klock hela tiden, verkar vara så med alla 7 serie kort. Har 6 serie sapphire där funkar det som det ska. Stäng av det och gå in i CCC och overdrive och tryck på återställ standardvärden eller vad det står.

Du skulle kunna prova att använda Asus GPU tweak, det buggar inte och lägger sig 3D läge konstant. Du kanske får fram fler inställningar också, har annars en moddad version av trixx som har minnes volt justering iaf för vissa kort.

Skrivet av thereal_twisted:

Japp läs ovan det är en bugg i trixx

Möjligtvis är det en bugg i senaste versionen från Sapphire. Men jag är mycket tveksam.
I alla fall, den versionen som jag använder och den version som CrazyAngel har fått av mig bygger på en modifikation, så att MVDCC är justerbar.

Mitt kort går ner i full idle, d.v.s 300 / 150. Så någon bugg existerar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Alla kort jag har/har haft har legat på 74-80% förutom Asus Matrix kortet som ligger på 65% och Matrix korten har ju handplockade gpu's, vilket verkar stämma då alla verkar ligga på 65%

Vad du menar här är alltså att Asus har valt speciella GPUer för sin bästa serie och då valt sådana med låg ASIC, runt 65%?
För att få ett kort som läcker mer och kräver mer spänning? Låter intressant, några teorier om varför? Om det ens är så vill säga, har du några fakta för detta?

Mitt Sapphire ligger på "extremt" låga 59.1%. 1250MHz är inga problem för ett par rundor i 3Dmark, VDDC ställd till 1300 i Trixx. Dock tar/får den inga 1300 om man kollar i GPU-Z. Men stannar jag vid 1250mV och core på 1250MHz så fryser allting direkt. Höjer till 1300mV i Trixx så går det utan vidare att köra lite 3Dmark i 1250MHz. Så någonting händer, men GPU-Z rapporterar inga 1300mV.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Vad är det som skadar kortet?
Och det viktigaste av allt, hur skulle något som jag säger här kunna bli "mitt fel"? Och hur skulle jag kunna bli ansvarig för att något går sönder om man använder OCCT? Inte ens skaparen själv av OCCT tar något ansvar.

Hela den här sidan bygger på "disclaimers" och man kan inte i varje inlägg avsluta med " gör detta på egen risk ". Eller hur?
Det bör vara en självklart för personer som är nya här, att man inte ger sig på något man inte förstår.

Jo men det är det värsta tortyr testet som existerar i princip, kortet kommer garanterat slå i 100C. Vet inte vem som säger att det skulle va ditt fel men du kanske läst fel post eller ngt. Jag skulle inte rekommendera det till någon eg, om jag inte blandar ihop iaf det finns ett galet gpu test i OCCT som är värre än furmark osv

Skrivet av Falcon:

Möjligtvis är det en bugg i senaste versionen från Sapphire. Men jag är mycket tveksam.
I alla fall, den versionen som jag använder och den version som CrazyAngel har fått av mig bygger på en modifikation, så att MVDCC är justerbar.

Mitt kort går ner i full idle, d.v.s 300 / 150. Så någon bugg existerar inte.

Allvarligt alltså jag har haft den buggen med alla 7970's jag har haft(4st olika), lol försöker reproducera det nu men vad jag får är är 300/150 men 0.95V i idle istället för 0,85V idle. Men som du ser så har TS buggen, Vcore ligger kvar på 1244mV.

Hur som det uppstår ibland och bara med trixx för min del, vilket är olyckligt då det är fö. ett jäkligt bra program som tenderar att ge stabilare OC än andra.

Skrivet av Falcon:

Vad du menar här är alltså att Asus har valt speciella GPUer för sin bästa serie och då valt sådana med låg ASIC, runt 65%?
För att få ett kort som läcker mer och kräver mer spänning? Låter intressant, några teorier om varför? Om det ens är så vill säga, har du några fakta för detta?

Mitt Sapphire ligger på "extremt" låga 59.1%. 1250MHz är inga problem för ett par rundor i 3Dmark, VDDC ställd till 1300 i Trixx. Dock tar/får den inga 1300 om man kollar i GPU-Z. Men stannar jag vid 1250mV och core på 1250MHz så fryser allting direkt. Höjer till 1300mV i Trixx så går det utan vidare att köra lite 3Dmark i 1250MHz. Så någonting händer, men GPU-Z rapporterar inga 1300mV.

Japp exakt, dessa har en mycket högre maxgräns vid extrem OC. Ett kort med hög ASIC kommer slå i sin max gräns mkt tidigare och helt enkelt inte gå att klocka högre. Kolla i GPU-Z så kan du få fram en förklaring för vad ASIC betyder det står ungefär vad jag skrev.

Nä GPU-Z rapporterar för mig helt fel, men det beror på vilket kort man har. Det funkar bäst med referens. Matrix kortet rapporterar det en temp och en spänning för. Medans i gpu tweak så har jag typ 5 olika temps, spänning på allt möjligt. Minst 15 värden att läsa av. Har inte Matrix i burken nu men ska nog ta å montera det å meka med CF OC om det går att få nån ordning på det också

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jo men det är det värsta tortyr testet som existerar i princip, kortet kommer garanterat slå i 100C. Vet inte vem som säger att det skulle va ditt fel men du kanske läst fel post eller ngt. Jag skulle inte rekommendera det till någon eg, om jag inte blandar ihop iaf det finns ett galet gpu test i OCCT som är värre än furmark osv

Det är fritt fram att diskutera Prime95, IBT och OCCT CPU-test. Dessa är också sjukt krävande och temperaturerna man når där kommer man sällan i närheten av vid random användning. Men ändå är det ett par bra testprogram.

Samma gäller för OCCT GPU-test, with error checking. Furmark gillar jag inte alls.
Men OCCT GPU-test gör det bra. Läs på hemsidan, där förklarar de vad som sker.

Kortet kommer garanterat slå i 100° skriver du?

Mitt kort går inte över 85° vare sig på GPU eller VRM. Hur länge man ska köra kan diskuteras, jag nöjer mig med endast fyra minuter.
Det är ju detta jag menar, får du över 100° på ditt kort där, så är det ju bara att skicka RMA. Det är fel på kortets kylning och/eller design.

Lite kul är det också att man kan "skryta" om hög överklock och att det klarar 3DMark etc. Men sätter du ett kort, som "på gränsen" klarar en runda 3DMark, i OCCT GPU-test with error check. Så kommer man garanterat få tusentals fel på mindre än 30 sekunder. Det säger en hel del om vilka felberäkningar kortet utför...

Skrivet av thereal_twisted:

Allvarligt alltså jag har haft den buggen med alla 7970's jag har haft

Du kanske har rätt. Jag ser till mitt kort och jag har inte ett 7970 utan ett 7950. Den där buggen har jag dock fått med Afterburner, men inte med Trixx.

Buggen kan alltså finnas i 7970 men inte hos 7950?

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Det är fritt fram att diskutera Prime95, IBT och OCCT CPU-test. Dessa är också sjukt krävande och temperaturerna man når där kommer man sällan i närheten av vid random användning. Men ändå är det ett par bra testprogram.

Samma gäller för OCCT GPU-test, with error checking. Furmark gillar jag inte alls.
Men OCCT GPU-test gör det bra. Läs på hemsidan, där förklarar de vad som sker.

Kortet kommer garanterat slå i 100° skriver du?

Mitt kort går inte över 85° vare sig på GPU eller VRM.
Det är ju detta jag menar, får du över 100° på ditt kort där, så är det ju bara att skicka RMA. Det är fel på kortets kylning och/eller design.

Du kanske har rätt. Jag ser till mitt kort och jag har inte ett 7970 utan ett 7950. Den där buggen har jag dock fått med Afterburner, men inte med Trixx.

Buggen kan alltså finnas i 7970 men inte hos 7950?

100 grader Celsius du vet vad jag snackar om Furmark, det beryktade OCCT testet, prime, osv jag använder faktiskt ingen av dom då det enda dom visar är att klocken är stabil i just det programmet vilket är helt irrelevant då jag aldrig kör det under normal användning. Är datorn stabil för min användning, så är det stabilt nog för mig.

Prime osv. känns ju ännu mindre bra iom. ivy och dess "intressanta" värmeskalning's-whatever problem

Ang OCCT testet så menar jag nog nåt annat än vad du menar, mitt matrix gick i 92 grader där och jag körde en Accellero 7970(det gick aldrig över 55 grader i princip vid spel/3dmark) Nu är det vattenkylt men kör det inte igen hehe

Vet inte, det kanske bara drabbar 7970 då TS har det också.

Kör alltid en såndär gpu monitor gadget, så man ser tydligt om det buggar:

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

100 grader Celsius du vet vad jag snackar om

ehm va!? Givetvis pratar jag om °C. Vad trodde du? Du måste ha spårat ur och fått till ett missförstånd ur min text.

Skrivet av thereal_twisted:

Furmark, det beryktade OCCT testet, prime, osv jag använder faktiskt ingen av dom då det enda dom visar är att klocken är stabil i just det programmet vilket är helt irrelevant då jag aldrig kör det under normal användning. Är datorn stabil för min användning, så är det stabilt nog för mig.

Prime osv. känns ju ännu mindre bra iom. ivy och dess "intressanta" värmeskalning's-whatever problem

Ang OCCT testet så menar jag nog nåt annat än vad du menar, mitt matrix gick i 92 grader där och jag körde en Accellero 7970(det gick aldrig över 55 grader i princip vid spel/3dmark) Nu är det vattenkylt men kör det inte igen hehe

Ja, alla ovanstående program leder till diskussioner.
Jag menar dock att fyra minuter utan errors i OCCT GPU-test kommer ge dig en stabil spelupplevelse. Jag körde en klock som inte var stabil i BF3. Testkörde i OCCT och mycket riktigt det tog inte lång stund förrän tusentals fel hade hittats. Skruvade ner klocken, körde OCCT igen. 0 errors, efter det är allt stabilt. Inga skumma artefakter, inga låsningar. Stabilt. Jag säger inte att man ska eller ens bör köra OCCT GPU-test error check en längre stund.
OCCT själva säger 30 minuter. Så att nöta OCCT GPU-test 24h är inget någon rekommenderar.

Vill du diskutera detta vidare, så att vi inte går mer offtopic, skapa ny tråd eller skicka PM. Eller ska vi ta en fika eller bärs kanske? Du bor ju i Karlstad du också.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

ehm va!? Givetvis pratar jag om °C. Vad trodde du? Du måste ha spårat ur och fått till ett missförstånd ur min text.

Ja, alla ovanstående program leder till diskussioner.
Jag menar dock att fyra minuter utan errors i OCCT GPU-test kommer ge dig en stabil spelupplevelse. Jag körde en klock som inte var stabil i BF3. Testkörde i OCCT och mycket riktigt det tog inte lång stund förrän tusentals fel hade hittats. Skruvade ner klocken, körde OCCT igen. 0 errors, efter det är allt stabilt. Inga skumma artefarkter, inga låsningar. Stabilt.

Vill du diskutera detta vidare, så att vi inte går mer offtopic, skapa ny tråd eller skicka PM. Eller ska vi ta en fika eller bärs kanske? Du bor ju i Karlstad du också.

Trodde du drygade dig då du skrev 100°, nevermind.

Karlstad rock'n roll! Tycker vi är lite underrepresenterade här på Sweclockers, å andra sidan är kvalité alltid bättre än kvantitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Vet inte, det kanske bara drabbar 7970 då TS har det också.

Japp, TS har det kvar fortfarande.
Det jag reagerade mest på var att du bestämt hävdade att felet låg i Trixx och så är inte fallet.

TS har testat att köra utan Trixx nu, kortet går ändå inte in i viloläge. Så det måste ju vara något i Catalyst drivrutinerna eller något gammalt från Afterburner som spökar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Karlstad rock'n roll! Tycker vi är lite underrepresenterade här på Sweclockers, å andra sidan är kvalité alltid bättre än kvantitet

Var i stan bor du och vad har du för ålder? Du har ju varit på Swec ett tag så min gissning ligger kring att du iaf är över 25?

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Japp, TS har det kvar fortfarande.
Det jag reagerade mest på var att du bestämt hävdade att felet låg i Trixx och så är inte fallet.

TS har testat att köra utan Trixx nu, kortet går ändå inte in i viloläge. Så det måste ju vara något i Catalyst drivrutinerna eller något gammalt från Afterburner som spökar?

Hmm, sätter man afterburner till force constant voltage så kan det ge liknande effekt. Har använt AB väldigt lite då det inte lirat med mina 7970's alls.

Skrivet av Falcon:

Var i stan bor du och vad har du för ålder? Du har ju varit på Swec ett tag så min gissning ligger kring att du iaf är över 25?

Har vart här längre än vad årtalet indikerar faktiskt, först som läsare då men sen under annat nick men tappat bort mailen till det osv. under en svacka i dator intresset.

Bor på hamngatan och är över 30 even

Permalänk
Medlem

Kul att se att ni blir så fina vänner, haha Nej, skoja. Men angående detta problem. Skulle det kunna vara Beta drivrutinerna? Tänkte testa de andra som finns uppe

EDIT: Installerade de förra drivrutinerna och försökte starta upp GPU-Z...

http://ladda-upp.se/files/2013/b50289.png

EDIT: Fixade det. Dock visar GPU-Z fortfarande 500/1500. Hahaha, jag blir fan knäpp på detta! Suger att inte förstå detta än

EDIT: Dock har nu idle temp sjunkit från 47-49° ner till 43°. Och jag noterade nyss att förut låg Memory Clock (idle) på 1600MHz. Så vid något tillfälle har den sjunkit lite iallafall

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!