Permalänk
Medlem
Skrivet av creativepci:

Tack för svaren som sagt. Nu vet jag inte hur pass mycket man vågar tro på det men på recensionerna på prisjakt var det väldigt många som märkte skillnad gentemot vanligt moderkort.

"ag var skeptiskt, men jag köpte detta ljudkort då det verkade populärt och det har en vettig prislapp. Det har inte så många flashiga funktioner eller kontakter, men jag prioriterar kvalité först och främst.

Det blev faktiskt en överraskande stor skillnad på ljudet måste jag erkänna! Jag är mäktigt imponerad. Men jag kan fortfarande inte förstå folk som kör sitt headsett direkt via ljudkortet eller dom som använder datorhögtalare. Det går inte att jämföra med en riktig stereo."

t.ex

Möjligt att du hör en skillnad, sedan om det är bättre eller inte låter jag vara osagt. Det vi vill förklara för dig är att begränsningen inte ligger i ljudkortet utan i dina hörlurar/högtalare. Du får en väldigt liten uppgradering med ett ljudkort jämfört med om du lägger pengarna på nya hörlurar istället.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativepci:

Tack för svaren som sagt. Nu vet jag inte hur pass mycket man vågar tro på det men på recensionerna på prisjakt var det väldigt många som märkte skillnad gentemot vanligt moderkort.

"ag var skeptiskt, men jag köpte detta ljudkort då det verkade populärt och det har en vettig prislapp. Det har inte så många flashiga funktioner eller kontakter, men jag prioriterar kvalité först och främst.

Det blev faktiskt en överraskande stor skillnad på ljudet måste jag erkänna! Jag är mäktigt imponerad. Men jag kan fortfarande inte förstå folk som kör sitt headsett direkt via ljudkortet eller dom som använder datorhögtalare. Det går inte att jämföra med en riktig stereo."

t.ex

Skillnad finns det men inte så att det kommer låta bättre,högtalarna kommer fortfarande vara flaskhalsen,de kommer inte förbättras av ett ljudkort.
Sen ska man ta recensioner med en nypa salt framför allt från dem som inte har så värst koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Skillnaden är så liten att det inte är lönt,tänk dig ungerfär som att sockra en bajskorv eller sminka en gris.
Dacar/ljudkort är lite överskattat,finns vettigare saker att lägga pengar på.

Du... det här kommer jag aldrig att glömma! Fyfan hahahah.
Tack för att du gav mig ett nytt talesätt!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av creativepci:

Om jag skulle kunna få ett konkret svar här och avsluta denna diskussion, om jag skulle köpa ett nytt ljudkort, vilket är mest prisvärt (Absolut inte mer än ~600 kronor) för att få bättre ljud i dels mina Sibera V2 och dels mina Logitech z-2300.

Lite sugen på Asus Xonar DX då det fått bra kritik i recensioner. Vad är era synpunkter på detta? Är absoolut inte ute efter värstingkortet, som prisklassen kanske kan intyga.

Annars ska ni ha väldiga tack för er hjälp! Alltid lika bra & ärliga.

Xonar DX ja, det har inbyggd hörlursförstärkare och själva ljudprocessorn på kortet är av mycket god kvalité i sin prisklass.

Problemet är Asus drivrutiner, lyckligtvis finns det open source drivrutiner som gör enorm skillnad och tar ljudet till en annan nivå.

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Om creativepci vill pröva är det ju trots allt inte speciellt dyrt och vem vet om han får blodad tand och uppgraderar annat med tiden?

Exakt, han kanske får "the bug" och det slutar oundvikligen med hål i plånboken om man säger så

Det kan om inte annat få en att höra hur risiga lurarna eg. är hehe