När ska AMD Börja konkuerra med Intel?

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Nej. FX-8350 slår i många fall även en i7-3770K och står ofta i likhet med i5-3570K.

Jag anser att den är mycket konkurrenskraftig mot Intels modeller, och har ett bra pris på cirka 1500 kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, kanske inte i många fall:
http://www.anandtech.com/bench/Product/697?vs=551
bättre i 5 av 37 tester.

Dock är den hyfsat lik i5 3750K i prestanda:
http://www.anandtech.com/bench/Product/697?vs=701
bättre i 15 av 37 tester

Om man främst sysslar med bra trådade applikationer, så är FX8350 ett bra val, men i5 3750K har högre IPC och är därför för det mesta bättre på lite sämre trådade applikationer. Så FX 8350 är väl främst en konkurrent till i5 3750K (kanske något sämre prestanda, men något bättre pris också).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Har hört från en vän att anledningen till att AMD ligger så långt efter intel är att Amd har ca 300 forskare anställda för att utveckla sina processorer (cpuer) medans intel har ca 3000.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Skrivet av Orkhan:

Har hört från en vän att anledningen till att AMD ligger så långt efter intel är att Amd har ca 300 forskare anställda för att utveckla sina processorer (cpuer) medans intel har ca 3000.

Tror skillnaden är större än så, nåt i stil med att intel la mer pengar på R&D än vad amd hade i omstättning år X

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Tror skillnaden är större än så, nåt i stil med att intel la mer pengar på R&D än vad amd hade i omstättning år X

Hehe jasså där ser man.
Då kan man ju tänka att AMD gör ett ganska bra jobb för pengarna de spenderar jämfört med intel

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt
AMD 2:a på CPU
AMD 1:a på GPU
nvidia är inte tilltalade i denna tråd.
Några konstiga drar alltid in nividia i intel vs AMD diskussioner...
Kan inte intel då som är så bra, köpa ninvidia, så det blir tyst...

Det billigaste är gott nog för mig

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt

har du inte sagt det i flera år nu? kanske borde ha sagt "blir bra om det blir färdigt istället". amd har inte den absoluta prestandatoppen när det gäller gpu:er sedan nvidia lanserade titan, å andra sidan så är det mycket dyrare att ligga på topp i dag än för bara två år sedan, tre stycken 7970 är bara det rätt dyrt och jag personligen tycker inte det är värt pengarna.

jag personligen tycker att man skall köra på 6-kärniga sandy bridge om man skaffar intel, annars hade iallafall jag kört på piledriver och lagt mellanskillnaden på annat. nu inväntar ivy-bridge-e och fx85** samt hoppas på lite priskrig på prestandatoppen.

Permalänk
Medlem

Det är inte färdigt än...
Det blir nog aldrig färdigt, för då stannar all utveckling upp.
Det är tävlingen som gör att tillverkarna håller på...
Så när det är färdigt, så måste det väl vara så bra att det inte behövs någon mera utveckling...
Vi får se vad som händer

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av al0be:

amd lyckadess spöa intel med athlon jag önskar och hoppas dom kan göra en athlon igen.

Japp, det var tider det när Athlon regerade! Som jag ser det var det det kraftigt försenade Vista som i mångt och mkt lade grunden för den nedåtgående spiral Amd nu lever under, åtm vad gäller riktigt kraftfulla cpus. Jag menar nu fanns det en cpu serie från Amd som var överlägsen allt Intel hade att konkurera med. Att Athlon dessutom stod redo med både väl utvecklad 32 och 64 bitars teknik i god tid innan Microsoft skulle lansera sitt nya os Vista, som sedermera stolt basunerades ut som: "64 bitars os till folket" gjorde ju inte saken sämre direkt. Athlon och Vista verkade ju på pappert som gjorda för varandra, trist nog var Intel i stora drag ifatt Amd när väl långt om länge Vista lanserades, att det dessutom blev ett os som ingen direkt gjorde glädjeskutt över är därför kanske extra tungt med tanke på hur det drabbade Amd.... Det skulle varit intressant att veta hur Amd idag skulle stått sig i kunkurensen mot Intel OM Microsoft hade lyckats prångla ut Vista på marknaden enligt sin ursprungliga tidsplanering......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Har hört från en vän att anledningen till att AMD ligger så långt efter intel är att Amd har ca 300 forskare anställda för att utveckla sina processorer (cpuer) medans intel har ca 3000.

AMD är inte långt efter, beroende på vad du skall ha processorn till så är AMD före och ser man till pris/prestanda har AMD varit före hela tiden

Permalänk
Medlem

Det kommer väl släppas snabbare proppar i A10 serien med bättre internt graffekort i år .. där ligger intel långt efter tycker jag

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.