Blackmagic Pocket Cinema Camera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

När bokade du kameran?

minns inte exakt men ca 1-2v efter NAB13. Fick plats 15 i kön.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

minns inte exakt men ca 1-2v efter NAB13. Fick plats 15 i kön.

Då ligger du bra till!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fan, nu finns det BMCC kameror för 11000 på ebay utan resolve. Börjar bli sugen på den stora alternativt bägge.
Speciellt eftersom det verkar som den stora ska få en firmwareupdate som ger den möjlighet att spela in hårdare komprimerad raw (samma som bmpcc). Då kommer ssd-diskarna inte vara lika fulla längre. Det är i princip bara drygheten med all datamängd som håller mig tillbaka från BMCC.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem

Helkväll ikväll :)

Kunde inte motstå frestelsen längre, den är ju bara för billig nu. Philip Bloom sa i sin review för över ett år sedan att det bästa var,
"Its a camera that shoots 2.5K Raw for 3000 dollars".
Han sa det till och med tre gånger för att vara på säkra sidan... och nu kostar den 2000 dollar.

Ska självklart leka med den redan likväl men första riktiga provturen blir på lördag. Fram till dess ska jag testa lite exponera till höger resp vänster, raw vs prores och lite olika ljudalternativ.
Så jävla bra dag, först slog jag personligt rekord med 1 250 000 poäng på Bejeweled Diamond Mine, kunde flexa ut vid lunch och gå med hunden i fina vädret och just då kom sms-avin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kunde inte motstå frestelsen längre, den är ju bara för billig nu. Philip Bloom sa i sin review för över ett år sedan att det bästa var,
"Its a camera that shoots 2.5K Raw for 3000 dollars".
Han sa det till och med tre gånger för att vara på säkra sidan... och nu kostar den 2000 dollar.

Ska självklart leka med den redan likväl men första riktiga provturen blir på lördag. Fram till dess ska jag testa lite exponera till höger resp vänster, raw vs prores och lite olika ljudalternativ.
Så jävla bra dag, först slog jag personligt rekord med 1 250 000 poäng på Bejeweled Diamond Mine, kunde flexa ut vid lunch och gå med hunden i fina vädret och just då kom sms-avin

http://forumbilder.se/CFP8S/wp-20131003-001.jpg

Grymt! Vad får man betala för ett användbart kit? Svenska priser på 18k utan disk...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kunde inte motstå frestelsen längre, den är ju bara för billig nu. Philip Bloom sa i sin review för över ett år sedan att det bästa var,
"Its a camera that shoots 2.5K Raw for 3000 dollars".
Han sa det till och med tre gånger för att vara på säkra sidan... och nu kostar den 2000 dollar.

Ska självklart leka med den redan likväl men första riktiga provturen blir på lördag. Fram till dess ska jag testa lite exponera till höger resp vänster, raw vs prores och lite olika ljudalternativ.
Så jävla bra dag, först slog jag personligt rekord med 1 250 000 poäng på Bejeweled Diamond Mine, kunde flexa ut vid lunch och gå med hunden i fina vädret och just då kom sms-avin

http://forumbilder.se/CFP8S/wp-20131003-001.jpg

Var är det för roligt du köpt till? ^^
Fasen vad gött att du har en nu! Hoppas så, så mycket på att BMD gör en favorit i repris med Production kameran!

Skrivet av bran:

Grymt! Vad får man betala för ett användbart kit? Svenska priser på 18k utan disk...

Skickades från m.sweclockers.com

Definiera "användbart", det räcker egentligen med att smälla i en SSD och köra förutsatt att du har optik. Vill du ha rigg och ljud också kostar det en bit mer.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Grymt! Vad får man betala för ett användbart kit? Svenska priser på 18k utan disk...

Skickades från m.sweclockers.com

Bare minimum så blir det ju bara 17000 plus ett objektiv, ett stativ och en SSD.
Sen behöver du ju kunna föra över filerna så en ssd-docka.

Batteriet är ju egentligen bara till för nödfall under tiden du byter dit externa, ungefär som på pocket camera men på den kan man ju byta det interna. Det sätt jag tänkt köra på denna och pocket är att ladda medans jag kör och helt enkelt ha en portabel laddare fickan som jag pluggar in då och då och låter sitta i när den är på stativ.
Vad gäller ljud så kör jag micken direkt till kameran alternativt säter min lilla recorder på kameran eller har den på stativet med en extern mic på kameran, ungefär som jag alltid gjort.

Tycker den här filmen visar att man kan köra ganska nerkittat,
https://vimeo.com/70672491

(en del säljer ju den medföljande programvaran för ca 400 dollar och spar ytterligare en slant)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Var är det för roligt du köpt till? ^^
Fasen vad gött att du har en nu! Hoppas så, så mycket på att BMD gör en favorit i repris med Production kameran!

Det är från vänster till höger:
1 st Twix som jag fick av Cyberphoto
1 st SSD Sandisk extreme 240 GB
1 st Goflex SSD-Thunderbolt docka
1 st Genus Variabelt ND (har genus sedan tidigare i andra storlekar, topp notch)
1 st Tamron 17-50 2.8 VC, typ nästan gratis på blocket.
1 st Swedish Chameleon 9800 mah portabel laddare/batteri
2 st 1/4" till 1/4" för att kunna fästa zoom h1, tascam dr-100 eller mic på "taket" (finns tre skruvhål där).
1 st Flaska Amarone
1 st SSD Intel 240 GB
1 st Mycket efterlängtad Cinema Camera som filmar i 2.5K raw!

Ja, hoppas production camera kommer ut snart, är väl knappast troligt men det hade varit skoj att se den på fotomässan i höst.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kunde inte motstå frestelsen längre, den är ju bara för billig nu. Philip Bloom sa i sin review för över ett år sedan att det bästa var,
"Its a camera that shoots 2.5K Raw for 3000 dollars".
Han sa det till och med tre gånger för att vara på säkra sidan... och nu kostar den 2000 dollar.

Ska självklart leka med den redan likväl men första riktiga provturen blir på lördag. Fram till dess ska jag testa lite exponera till höger resp vänster, raw vs prores och lite olika ljudalternativ.
Så jävla bra dag, först slog jag personligt rekord med 1 250 000 poäng på Bejeweled Diamond Mine, kunde flexa ut vid lunch och gå med hunden i fina vädret och just då kom sms-avin

http://forumbilder.se/CFP8S/wp-20131003-001.jpg

Grattis, härlig kombo med Black Magic, choklad och vin. Funderar själv på Canon c100 snart, det där med vin till kan imiteras

PS: köpte själv Tamron-objektivet för några månader sen. Mycket bra stabilisator tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Grattis, härlig kombo med Black Magic, choklad och vin. Funderar själv på Canon c100 snart, det där med vin till kan imiteras

PS: köpte själv Tamron-objektivet för några månader sen. Mycket bra stabilisator tycker jag.

Coolt, ja en c100 har jag spanat på länge, det var därför jag tog EF-versionen. Det vore en bra combo, en som är enkel och har allt i sig (xlr, nd osv) och en lite mer komplicerad för lägen då man har lite mer tid.
En c100 + en Ninja 2 är fan en prisvärd kamera det.

Permalänk
Medlem

Solen hann tyvärr gå ner idag men jag var ändå ute o testade, mest för att se så den fungerar. Vilket den gör. Den är bättre i mörker än jag trodde den skulle vara. Det finns noice såklart men det kan man ta när man såg hur groteskt hårt man kunde pusha uppljusningen i Camera Raw (min dator klarar just nu inte Reslove). Neat Video kan ju sedan ta bort det värsta.

Jag har hållit i en förut men det var först nu som jag reflekterad över hur tung den är. Ett annat problem är att min smutta kamerarygga är anpassad för m4/3 med små pancake-gluggar och det blev fullt i princip på en gång. En ny måste inhandlas.

Att ljudet i den mer är för att synkas mot det man spelat in externt visste jag men det går ändå att använda. Kopplade jag in min Sennheiser MKE 600 och körde på 80% in, 10 db gain i redigeringen och ca 7 db noisereduction så lät det helt ok på en halvmeters avstånd och verkligen helt ok för miljöljud.
Skulle jag spela in en liten skojjig film med polarna skulle det helt klart duga även till dialog. Är det till en kund eller något jag lagt ner min själ i så får det som sagt bara vara som miljöljud.
Ett annat smidigt alternativ jag testade r att ha micken och en H1 på "taket" och dra en adapter i mellan dem.

Sen kan ju tilläggas att i senaste firmwaren hände något med ljudet som gjorde det svagare än det varit tidigare. fixar de det till nästa så kommer det nog bli ännu mer ok.
En sista grej som måste testas är att använda min dr-100mkii recorder som har balanserad line ut som förstärkare. Funkar det får jag dubbla xlr med fantommatning, ljudnivåer på tascamdisplayen, en backup på sd-kortet och sedan mixas det i kameran.

Jag körde som killen i filmen jag länkade tidigare med en karbinhake och hängde batteriet under stativet. Blir bra tror jag och känner man för det är det bara att dra ur den o köra sladdlöst och ladda mellan varven.

Nu längtar jag till den riktiga premiären på lördag.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Coolt, ja en c100 har jag spanat på länge, det var därför jag tog EF-versionen. Det vore en bra combo, en som är enkel och har allt i sig (xlr, nd osv) och en lite mer komplicerad för lägen då man har lite mer tid.
En c100 + en Ninja 2 är fan en prisvärd kamera det.

Precis var kamera tjänar verkligen sitt syfte. Gör mest dokumentärjobb, intervjuer osv. Med dagens tidspress tror jag sällan jag skulle använda 2.5 k kameran och har tyvärr inte råd att köpa kameror jag knappt använder även om den i sig är sjukt prisvärd. Men skulle helt klart vara kul som kamera om jag fick för mig att göra lågbudget spelfilm. Skulle vara en riktig kul kamera för sånt eller musikvideo. Hehe nästan som att man blir sugen på att börja göra kortfilmer och musikvideos bara för att leka loss i post sen. Får se kanske hyr en BMD någon dag och spelar in något kul bara för att testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Precis var kamera tjänar verkligen sitt syfte. Gör mest dokumentärjobb, intervjuer osv. Med dagens tidspress tror jag sällan jag skulle använda 2.5 k kameran och har tyvärr inte råd att köpa kameror jag knappt använder även om den i sig är sjukt prisvärd. Men skulle helt klart vara kul som kamera om jag fick för mig att göra lågbudget spelfilm. Skulle vara en riktig kul kamera för sånt eller musikvideo. Hehe nästan som att man blir sugen på att börja göra kortfilmer och musikvideos bara för att leka loss i post sen. Får se kanske hyr en BMD någon dag och spelar in något kul bara för att testa!

Nej pengar är ju oftast den enda spärren tyvärr. Tänkte lite i bilen i morse och för mig skulle nog c100 ändå vara lite i överkant och typ en xa20 eller nex30 lite mer lämpligt. Då har man ju bägge delarna, en redig för ögongodis och en så enkel, lätt och snabb som möjligt för mer reporter-suk.

Det jag gör helst är också egentligen åt dokumentärhållet med intervjuer osv. Men det sätt jag jobbar på gör att bmcc kommer funka bra. Jag är tränad sen start som enmansteam med stora jäkla dvcpro kameror så mitt arbetssätt är redan anpassat för krångligare utrustning och har man tidspress så kan man ju köra prores. Det går ju ändå fortare i redigeringen en när man satt med en bandare och gjorde loggade batch capture i Avid.

Permalänk
Medlem

Idag ringde de och sa att om jag ville ha min BMPCC så fanns den att hämta. Av förklarliga skäl valde jag att avböja så länge. Har ju lite annat att pyssla med de kommande veckorna:)

så någon annan fick ett glatt samtal istället. Verkar som de får in rätt många. Jag var femtondeplats och kom med i första leveransen.

Permalänk
Medlem

Dag 1

Har varit ute o filmat idag.
Måste säga att mer lättjobbad kamera får man nog leta efter. Det går sjukt snabbt att ställa exponeringen och komma till skott vid varje tillfälle.
Det enda problemet jag hade var att min väska var för lite så jag fick prioritera bort ljudutrustningen och nöja mig med inbyggda micen, blir till att lägga på mycket musik

Jag klarade mig med det inbyggda batteriet trots att jag hade med ett externt och jag behövde aldrig byta ssd, den passar mitt sätt att jobba som alltid har varit att stänga av kameran mellan tagningar och att bara spela in korta planerade sekvenser.

Jag hade otur med vädret så det blev inget supertest av dynamiken men samtidigt så såg jag displayen vilket den är känd för att ha grova problem med i solljus.

Håller på och redigerar, kan ta en stund för det är riktigt skoj
Här är i vart fall några frames för att visa kraften i raw och hur extremt långt till höger man törs gå i exponeringen,

Direkt från kameran

Efter Camera Raw

Före

Efter

Permalänk
Medlem

Klipp från BMCC

Redigeringen kommer ju ta ett tag, men jag la upp ett klipp på min testkanal för att se hur misshandlad den blir av youtube.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Redigeringen kommer ju ta ett tag, men jag la upp ett klipp på min testkanal för att se hur misshandlad den blir av youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=jK08PmC-GdU

Måste säga att jag är chockad! Det är ju helt sjukt hur mycket info den har kvar efter den sjuka exponeringen. Har hört mycket om den men det här går över min vildaste fantasi. Hmm börjar fundera på om jag kan få användning för den där kameran ändå. Shit du har verkligen fått mig att tänka om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Måste säga att jag är chockad! Det är ju helt sjukt hur mycket info den har kvar efter den sjuka exponeringen. Har hört mycket om den men det här går över min vildaste fantasi. Hmm börjar fundera på om jag kan få användning för den där kameran ändå. Shit du har verkligen fått mig att tänka om!

Ja alltså när jag stod där och vred ND-filtret tills zebra-randen titta fram, backade lite och stirrade på en helvit display så blev det några huvudkli innan jag valde att trycka på record och lita på tekniken.
Kan säga att trots att jag inte ens redigerat klart den första filmen så är jag redan sjukt taggad på att filma imorn igen.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Nej pengar är ju oftast den enda spärren tyvärr. Tänkte lite i bilen i morse och för mig skulle nog c100 ändå vara lite i överkant och typ en xa20 eller nex30 lite mer lämpligt. Då har man ju bägge delarna, en redig för ögongodis och en så enkel, lätt och snabb som möjligt för mer reporter-suk.

Det jag gör helst är också egentligen åt dokumentärhållet med intervjuer osv. Men det sätt jag jobbar på gör att bmcc kommer funka bra. Jag är tränad sen start som enmansteam med stora jäkla dvcpro kameror så mitt arbetssätt är redan anpassat för krångligare utrustning och har man tidspress så kan man ju köra prores. Det går ju ändå fortare i redigeringen en när man satt med en bandare och gjorde loggade batch capture i Avid.

Jag tänkte som så att det kan vara skönt med en kamera man kan använda till både ögongodis och till annat. Idag har jag en XF100 och DSLR och tycker det kan bli lite jobbigt ibland. Skönt å bara behöva ha med sig en kamera. Sen tycker jag xf100 kräver rätt mycket ljus och det är ju något man inte alltid kan styra över under dokumentära förhållanden. Under rätt ljusförhållanden är jag annars mycket nöjd med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Jag tänkte som så att det kan vara skönt med en kamera man kan använda till både ögongodis och till annat. Idag har jag en XF100 och DSLR och tycker det kan bli lite jobbigt ibland. Skönt å bara behöva ha med sig en kamera. Sen tycker jag xf100 kräver rätt mycket ljus och det är ju något man inte alltid kan styra över under dokumentära förhållanden. Under rätt ljusförhållanden är jag annars mycket nöjd med den.

Xf100 är nice men som du säger lite klen i mörker. Där är ju c100 ett riktigt monster, lite därför jag också spanat in den. Om jag verkligen skulle köpa en camcorder så skulle jag få lite beslutsångest mellan xf100 o xa20.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Xf100 är nice men som du säger lite klen i mörker. Där är ju c100 ett riktigt monster, lite därför jag också spanat in den. Om jag verkligen skulle köpa en camcorder så skulle jag få lite beslutsångest mellan xf100 o xa20.

Såg nu att xf100 droppat över 10 000 kr sen jag köpte den så xa20 och xf100 är i samma prisklass. Tänk att man kan få så bra camcorders för under 20 000 kr idag. Sen att man kan få en så fin filmkamera som den du köpt också den för under 20 000 kr är ju lite galet. Så har man kompetens men lite budget går det ju skapa hög kvalitéfilm i nivå med det som förr bara var förunnat de som hade finansiärerna på sin sida. Sen är ju såklart innehåll viktigast men möjligheten finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Såg nu att xf100 droppat över 10 000 kr sen jag köpte den så xa20 och xf100 är i samma prisklass. Tänk att man kan få så bra camcorders för under 20 000 kr idag. Sen att man kan få en så fin filmkamera som den du köpt också den för under 20 000 kr är ju lite galet. Så har man kompetens men lite budget går det ju skapa hög kvalitéfilm i nivå med det som förr bara var förunnat de som hade finansiärerna på sin sida. Sen är ju såklart innehåll viktigast men möjligheten finns.

Ja det är verkligen rätt tid att ha film som hobby. Kollar man blocket kan man få en nx-30 för 13, en af100 finns för 18 och Sony FS100 har jag sett för typ 22 000, helt snurriga priser. Sen är det ju prutläge på dem också.

Permalänk
Medlem

Första Blackmagic filmen

Här är vad som blev av första dagens testande. Trist hur mycket youtube sabbar kvalitén, men sånt är livet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har lagt en alternativ version av min premiärtur med BMCC på Vimeo där jag skippat "film looken",
https://vimeo.com/76266986

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ja mycket bra. Han sätter fokus på något viktigt och det är att man bör vara bra på färgkorr eller att man bör ha ambitionen att bli bra på det. Det bevisar även än en gång att detta är långt ifrån en amatörkamera även fast den kostar som en.

Btw vad hände med Philip Blooms 3:e och avslutande del av hans test...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Ja mycket bra. Han sätter fokus på något viktigt och det är att man bör vara bra på färgkorr eller att man bör ha ambitionen att bli bra på det. Det bevisar även än en gång att detta är långt ifrån en amatörkamera även fast den kostar som en.

Btw vad hände med Philip Blooms 3:e och avslutande del av hans test...

Vet inte med Mr Bloom. Funderar på om han kom av sig när "white orb" grejen skedde, han hade ju hunnit lägga ut del två då, och på sistone verkar han upptagen.