Blackmagic Pocket Cinema Camera

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

visst är det så, själv tycker jag det är jävligt klurigt att få till bra åkningar när jag provat, men precis som du säger är det öva öva öva som gäller.

tänkte om nån nu funderar på litet o smidigt axelstativ så finns det en som jag sett Phillip Bloom rekommendera många gånger (inte ett axelstativ men typ), ska försöka hitta.

EDIT: Det var Sacuto Target Shooter. Själva modellen av stativ är nog smart för små kameror. Finns säkert billigare av andra märken men om man har spenderarbyxorna på så är Sacuto jäkligt premium.
Här är den, http://store.zacuto.com/target-shooter/
Och här recenserar Phillip flera av deras grejer,
http://philipbloom.net/2010/07/25/new-dslr-rigs-from-zacuto/

Den är bra! Dock som du säger är den dyr.

Fick ett mail från BMD idag, BMCC priset är sänkt till $1,995! o.O Det är sjukt bra! Dock hoppas jag på en prissänkning på BMPC till nästa år någonstans.
Stog även att Production 4K ska börja skickas ut om ca 3-4 veckor vilket säkert blir 5-6 veckor.
Och det finns även redan nu en uppdatering till Pocket att hämta ner!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Den är bra! Dock som du säger är den dyr.

Fick ett mail från BMD idag, BMCC priset är sänkt till $1,995! o.O Det är sjukt bra! Dock hoppas jag på en prissänkning på BMPC till nästa år någonstans.
Stog även att Production 4K ska börja skickas ut om ca 3-4 veckor vilket säkert blir 5-6 veckor.
Och det finns även redan nu en uppdatering till Pocket att hämta ner!

Ja det där är ju det värsta. Så fort bmpcc och bmpc 4k finns på hylla så kommer bmcc bli billig men framförallt dyka upp på prutbara annonser. Säg att man till våren kan tjata till sig en för typ 17k, då måste man ju slå till, köpa sdd, batterier, mattbox osv osv osv, uj uj uj jag måste begära påök

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ja det där är ju det värsta. Så fort bmpcc och bmpc 4k finns på hylla så kommer bmcc bli billig men framförallt dyka upp på prutbara annonser. Säg att man till våren kan tjata till sig en för typ 17k, då måste man ju slå till, köpa sdd, batterier, mattbox osv osv osv, uj uj uj jag måste begära påök

Det känns extremt lockande, jag har nästan allt så det enda blir en SSD till. Men jag har lite svårt för s16mm sensorn, jag vill ha s35 storlek på den :/

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Det känns extremt lockande, jag har nästan allt så det enda blir en SSD till. Men jag har lite svårt för s16mm sensorn, jag vill ha s35 storlek på den :/

Visst hade det varit nice, men fy fan va snyggt den filmar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Det känns extremt lockande, jag har nästan allt så det enda blir en SSD till. Men jag har lite svårt för s16mm sensorn, jag vill ha s35 storlek på den :/

Fan, satt o kolla på ebay, finns ju BMCC med MFT för 13500 i USA. Har en bekant som ska dit i vinter, hmmmm

EDIT: de på bmcuser som just fått sina är ju inte skitnöjda direkt.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Fan, satt o kolla på ebay, finns ju BMCC med MFT för 13500 i USA. Har en bekant som ska dit i vinter, hmmmm

EDIT: de på bmcuser som just fått sina är ju inte skitnöjda direkt.

Jo men 13000 är ju vad den kostar i butik nu I staterna utan VAT då.

Vad är det folk säger om den? Har faktiskt inte hört så mycket dåligt själv, men då har jag lyssnat mer på mainstream DOPs som Philip Bloom (Hans review är verkligen genomgående och har mycket bra info, men du har nog sett den )

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Jo men 13000 är ju vad den kostar i butik nu I staterna utan VAT då.

Vad är det folk säger om den? Har faktiskt inte hört så mycket dåligt själv, men då har jag lyssnat mer på mainstream DOPs som Philip Bloom (Hans review är verkligen genomgående och har mycket bra info, men du har nog sett den )

Ja o köper man den på plats och tar den i handbagaget utan kartong osv (så man kan hävda att man hade den med sig) så blir det ju det den kostar dvs ingen tull och så vidare.
Det är ju vad en GH3 kostade när den var ny (jag köpte iofs min beggad för halva priset) men framförallt är det ju sjukt mycket mindre än tex 5dmkiii.

Nä alltså de är extremt nöjda med kameran, de är bara lite sur över att en del fått sin kamera typ för en vecka sedan och sen sänks priset från 3 till 2000$. Jag hade lämnat tillbaka den och köpt den igen.
En stackare betalade för den september 2012, fick den för 5 veckor sedan, han höll på att gå upp i limningen eftersom en del som köpt och betalat sina för 5 veckor sedan skulle få 1000$ tillbaka men inte han.

Permalänk
Medlem

Nu har prissänkningen på Blackmagic Cinema Camera nått Sverige, nytt pris 17 495 :- för 2.5K Prores RAW!

Samtidigt har ML lyckats filma 2.5K Raw med 7D som kostar ca 7000 på blocket.

Så med andra ord, "alla" har råd med Raw.

Pocket Camera blir ju fortfarande en bra deal eftersom den är mindre, billigare än den stora och filmar till skillnad från 7d Prores, dock bara 1080p.

Det är så sjukt spännande tider nu kan jag tycka, kameror som alltid varit utom räckhåll för prosumers och indiefilmare kostar nu mindre än en vecka i Spanien. Kameror som jag använt när jag jobbat med tex SVT kostar rent ut sagt skitpengar på blocket.
Indiegame The Movie har blivit sjukt stor och drar in sånna jävla mängder cash och de använde 5dmkii (ca 7000 på blocket). Och precis som med spelutvecklarna i filmen så var de ju bara två som får dela på i princip hela vinsten. Och eftersom filmen var finanserad via kikstarter så låg de inte ute med något.
Men en riktig, ursäkta språkbruket, mindfuck är att för ett tag sedan så såldes en Sony F35 på ebay för ca 10 000 dollar. Nu är ju 70 000 kronor en slant, men absolut inte oöverkomligt (sen tillkommer ju en massa annat, men endå)
Den kameran kostade när den var ny och användes till att filma "Superman Returns" och Tim Burtons "Alice in Wonderland" $250 000!!!

Som sagt, spännande tider.

Permalänk
Medlem

Ute bland folk.

Jahap då har den börjat dyka upp bland vanligt folk. Den här killen har gjort test och unboxing och håller på med en shootout mot bmcc och gh3.
https://vimeo.com/72467605

Permalänk
Medlem

Fan va snyggt den fångar skuggor, måste ha nu!
https://vimeo.com/72534882

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Fan va snyggt den fångar skuggor, måste ha nu!
https://vimeo.com/72534882

De har så SJUKT bra upptagning av svärtorna, herregud! Blir mer och mer sugen på en BM4K nu, det är ögonporr helt enkelt.

EDIT* Tror du komprimeringsartifakterna är från prores komprimeringen i kameran eller slutanvändarens sämre webkomprimering?
GH3 är bra för all del men krossad är vad den blev i den här videon!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

De har så SJUKT bra upptagning av svärtorna, herregud! Blir mer och mer sugen på en BM4K nu, det är ögonporr helt enkelt.

EDIT* Tror du komprimeringsartifakterna är från prores komprimeringen i kameran eller slutanvändarens sämre webkomprimering?
GH3 är bra för all del men krossad är vad den blev i den här videon!

Ja jag får fan lust att köpa en bmcc bara för att bota abstinensen

Jag tror det är vimeos komprimering eller hans export som står för artifakterna. Det har ju börjat florera lite klipp för nedladdning runt om på nätet så man får se hur det ser ut i
direkt från kameran.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ja jag får fan lust att köpa en bmcc bara för att bota abstinensen

Jag tror det är vimeos komprimering eller hans export som står för artifakterna. Det har ju börjat florera lite klipp för nedladdning runt om på nätet så man får se hur det ser ut i
direkt från kameran.

Jag får ta och leta efter okomprimerat material då.
Att komma undan komprimeringsartifakterna är nog det viktigaste för mig när det gäller motivering a köp.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Jag får ta och leta efter okomprimerat material då.
Att komma undan komprimeringsartifakterna är nog det viktigaste för mig när det gäller motivering a köp.

Problemet är ju att det endå blir risigt när youtube eller vimeo lagt vantarna på videon. På vimeo kan man ju alltid uppmuntra till nedaddning av orginalfilen.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Problemet är ju att det endå blir risigt när youtube eller vimeo lagt vantarna på videon. På vimeo kan man ju alltid uppmuntra till nedaddning av orginalfilen.

Det var det jag syftade på, flera nyhetssidor eller recensionsidor lägger upp råfilerna för nedladdning. Förhoppningsvis lägger de snart upp RAW material från pocket kameran

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Det var det jag syftade på, flera nyhetssidor eller recensionsidor lägger upp råfilerna för nedladdning. Förhoppningsvis lägger de snart upp RAW material från pocket kameran

Ja, får se hur länge det dröjer innan den får RAW-kapacitet. För mig får de gärna vänta ett tag så jag slipper uppgradera datorn

Permalänk

Kul med en tråd om BMD Pocket Cinema!

Philip Bloom twittrade för ett par dagar sedan det här:

Citat:

there is a possibility of getting the BMD pocket camera next week for a review. Fingers crossed.

Skönt, tycker fortfarande man är lite osäker på kameran bara av specsen och lite enklare testfilmningar.

Edit: Osäker på allt som skrivits i tråden men några intressanta länkar.

Kamerans mikrofon spelar in något konstigt ljud som i stort sett gör den oanvändbar. Extern mikrofon är ett måste, åtminstone på det exemplaret.
http://cheesycam.com/internal-noise-from-blackmagic-pocket-ci...

Några tips inför köpet:
http://cheesycam.com/blackmagic-design-pocket-cinema-camera-a...

Test, färgkorr
http://vimeo.com/72468406

Videos som demonstreras tillbehör till pocket:
http://www.youtube.com/watch?v=K2_rV58kulE
http://www.youtube.com/watch?v=8gTZ0XS9LDM

Och såhär kan man göra om man vill ha en fickkamera, men ändå inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Kul med en tråd om BMD Pocket Cinema!

Philip Bloom twittrade för ett par dagar sedan det här:

Skönt, tycker fortfarande man är lite osäker på kameran bara av specsen och lite enklare testfilmningar.

Det bästa med Philip är ju att hans reviews är minst grundliga

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det bästa med Philip är ju att hans reviews är minst grundliga

Ja precis och framförallt har han arbetat med väldigt mycket olika kameror och kan basera en uppfattning på erfarenhet. Ofta blir man lite osäker på finniga tonåringar (inget ont om finniga tonåringar överlag) som recenserar kameror i 10 000 kr klassen på youtube.

Permalänk
Medlem

Jo han är kunnig men det är ju killar som dslrvideoshooter och Griffin Hamond också, bara att de är på en annan nivå.
Jag som jobbar i mediabranchen kan ibland tycka att tex dslrvideoshooter är en bättre referens än Bloom eftersom han jobbar mycket med film och jag mer dokumentärt.
Sen precis som du säger är det inge ont i tonåringar, det är ju smartare för en tonåring att kolla vad andra i samma sits tycker än en DP som spelar i en helt annan liga.

Det där med missljud i kameran må vara hänt för det har de flesra kameror och extern mic är alltid ett måste om man vill använda ljudet på ett vettigt sätt.
Det kommer vara samma sak när folk upptäcker moire, då kommer skandalrubriker på forum från upprörda människor. Trots att alla kameror har samma problem, mer eller mindre. Det går ju till och med att provocera fram moire från videokameror om man verkligen vill.
Tycker alltid inför släpp av nya game changers (tex iphone, Ipad, 5dmkiii, Prius etc) så blir fölk förvånade när de inte är perfekta.

Men det ska bli spännande när man väl får tag på den och se vad den kan göra istället för att fokusera på begränsningar.
Har du bokat någon?

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jo han är kunnig men det är ju killar som dslrvideoshooter och Griffin Hamond också, bara att de är på en annan nivå.
Jag som jobbar i mediabranchen kan ibland tycka att tex dslrvideoshooter är en bättre referens än Bloom eftersom han jobbar mycket med film och jag mer dokumentärt.
Sen precis som du säger är det inge ont i tonåringar, det är ju smartare för en tonåring att kolla vad andra i samma sits tycker än en DP som spelar i en helt annan liga.

Det där med missljud i kameran må vara hänt för det har de flesra kameror och extern mic är alltid ett måste om man vill använda ljudet på ett vettigt sätt.
Det kommer vara samma sak när folk upptäcker moire, då kommer skandalrubriker på forum från upprörda människor. Trots att alla kameror har samma problem, mer eller mindre. Det går ju till och med att provocera fram moire från videokameror om man verkligen vill.
Tycker alltid inför släpp av nya game changers (tex iphone, Ipad, 5dmkiii, Prius etc) så blir fölk förvånade när de inte är perfekta.

Men det ska bli spännande när man väl får tag på den och se vad den kan göra istället för att fokusera på begränsningar.
Har du bokat någon?

Ja jag bokade en från Scandinavian photo i början av juli så jag är nog relativt långt bak i kön. Ska kolla upp dslrvideoshooter, kanske passar mig bättre också då vi tycks ha samma inriktning.

Angående det där med ljudet bryr jag mig egentligen inte så mycket heller. Använder så klart alltid extern mic. Men ändå tycker jag man som minst kunde förväntat sig ljud som en smart phone. Det är ändå en pocket-kamera, en kamera man alltid ska kunna bära med sig och när behov av att bara slita fram kameran finns, då vill man inte att den låter som ett gammalt 28k modem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Ja jag bokade en från Scandinavian photo i början av juli så jag är nog relativt långt bak i kön. Ska kolla upp dslrvideoshooter, kanske passar mig bättre också då vi tycks ha samma inriktning.

Angående det där med ljudet bryr jag mig egentligen inte så mycket heller. Använder så klart alltid extern mic. Men ändå tycker jag man som minst kunde förväntat sig ljud som en smart phone. Det är ändå en pocket-kamera, en kamera man alltid ska kunna bära med sig och när behov av att bara slita fram kameran finns, då vill man inte att den låter som ett gammalt 28k modem

Enligt BMD är det en enskild defekt och inte kommer låta så på alla.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Enligt BMD är det en enskild defekt och inte kommer låta så på alla.

Ok vad bra!

Permalänk

Kung på cheesycam kan man ladda ner en 10 sekunders snutt som är direkt från kameran och pilla på själv i efterbehandling.
Ladda ner 10 sek klipp på 220mb

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Kung på cheesycam kan man ladda ner en 10 sekunders snutt som är direkt från kameran och pilla på själv i efterbehandling.
Ladda ner 10 sek klipp på 220mb

Grymt, sen har du ju materialet från John Brawley sedan tidigare om du vill ha fler.

Permalänk

Tänkte på en grej. Kommer det gå att använda efs-gluggar som är gjorda för aps-c, med adapter dvs. Vet ni om metabones speedboster adapter kommer funka med efs-objektiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchdrunk:

Tänkte på en grej. Kommer det gå att använda efs-gluggar som är gjorda för aps-c, med adapter dvs. Vet ni om metabones speedboster adapter kommer funka med efs-objektiv?

det finurliga med m4/3 är att i princip alla objektiv som någonsin gjorts passar med adapter. Det kommer ju som sagt en ef-speedbooster i höst men jag vet inte om den funkar till allt Canon gjort.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

det finurliga med m4/3 är att i princip alla objektiv som någonsin gjorts passar med adapter. Det kommer ju som sagt en ef-speedbooster i höst men jag vet inte om den funkar till allt Canon gjort.

Fan vad nice. Har ju dessutom några gamla olympus-objektiv från 70-talet i väldigt bra skick tillhörande Olympus pen-ft (35 mm).

Efs borde ju funka med speedboster men har för mig att efs kan förstöra sensorn på fullformatskameror, men eftersom adaptern är anpassad för att funka med mindre sensorer än aps-c borde det ju logiskt sätt inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Punchdrunk:

Efs borde ju funka med speedboster men har för mig att efs kan förstöra sensorn på fullformatskameror, men eftersom adaptern är anpassad för att funka med mindre sensorer än aps-c borde det ju logiskt sätt inte vara några problem.

Detta stämmer inte, det handlar om att spegeln i FF kameror inte får plats att öppnas och stängas helt enkelt.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |