Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanwarrior:

Japp, kom precis på vad det var som spikade min dator! och det visade sig vara rivatuner från msi och core temp, jag monitorade fps, gpu usage, mem usage, och core Voltage. När jag tog bort dom så försvann spikesen helt 99,9%. Checkade spikesen med command grejen render.perfoverlayvisible 1. Och nu var alla spikes borta. Tack så mkt för all hjälp btw. My mission is now fully accomplished!

Du sa ju att du inte hade något i annat igång Bra att de löste sig. Men det är flera monitor program som orsakar spikes så hade inte varit så konstigt om du nämt det

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd

Ja, som nämnt innan så kan dessa monitor program skapa en hel del problem eftersom de loggar massa skit hela tiden.

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Hur lyckades du dra slutsatsen att det måste vara processorns fel? Skulle vara intressant att veta.

Om du läser allt jag skrivit och gjort så kmr du förstå att det var proccessorn OCH monitor program som skapade detta.

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Du sa ju att du inte hade något i annat igång Bra att de löste sig. Men det är flera monitor program som orsakar spikes så hade inte varit så konstigt om du nämt det

Jag menade när det gällde autostart apps. Men jag har alltid haft core temp, rivatuner och ibland speedfan på också. Trode inte dom skulle påverka något eftersom deras lilla påverkan på cpu användningen. Men det visade sig att dom gjorde det.

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

När man har Vsync igång och kortet dippar under 60 FPS, då drar Vsync automatisk ner FPS'en till 30 tills det bedömmer att kortet kan klara av 60FPS igen, det är hur det funkar. Det är inget som Fraps plockar upp i sin benching, tyvärr.

Jag har även svårt att tro att en FX8350 skulle ha problem att driva BF3, speciellt med OC. Då den har runt samma prestanda som en i5 3570k i nästan alla spel (+/- några procent hit och dit i olika applikationer).
Så tror det är antingen din GPU som strular med dig, Windows-skit-8a eller någon annan mjukvara så som Drivers/settings/autostart program.

Du har uppdaterat alla senaste drivarna för moderkortet och allt sådant?

EDIT:: Såg att det löste sig! Hoppas någon annan stackare med samma problem kan ta lärdom av tråden!
tip; Lägg din lösning i början av tråden så folk slipper scrolla genom 100+ inlägg för att hitta vad du kom fram till! ^^

Tack för din kommentar!. Skall göra det du begärde i slutet. No problems.

Permalänk
Hjälpsam

Dessa jäkla "hjälp"program, Asus har också haft något som verkligen ställde till det, kommer inte ihåg vad det hette.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Är inte ute efter att rätta eller något, bara som diskussion; är spik verkligen ett bra ord för FPS-drops? Enligt mig så är en spik ett högt värde av något under en kort period.

ONT: Gött att det fixade sig i alla fall och bra att du skrev lösningen!

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Avstängd

asus programen har funkat för min del både på laptop och vanliga datorn men är ett vanligt problen att dom kan lägga sig över program fram och tillbaks eller att en del sluggar till när dom updaterar information osv så är rätt vanligt irriterande fel
satt själv och felsökte driver sf för det sluggade på gammla datorn och var liknande problem det med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w