Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

kan vara båda som ger sån efekt att dom stannar till om man ligger på gränsen men i stockfart ska man i så fall inte ha det problemet utan det brukar kunna bli lite mer med och om man ligger väldigt nära max gränsen

din cpu är ju så pass snabb att den ska kunna köra 2 bf3 samtidigt så prestandan är inte problemet värmen verkar ju ligga inom rimmliga gränser har du testat andra drivrutiner till gpu/moderkort du har inte nått program som stör i bakrunden eller så

Andra drivrutiner gör ingen skillnad alls. Har senaste drivrutiner för mitt moderkort så jag vet inte om det finns något mer jag kan göra. Ska försöka downclocka min CPU till 4.3 Ghz och downclocka min GPU till 964 Mhz se hur de blir. Återkommer med mer info ASAP.

Permalänk
Medlem

Testa att inaktivera core parking och se om det hjälper.

http://www.coderbag.com/Programming-C/Disable-CPU-Core-Parkin...

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk

Har precis samma fel jag, spelet ligger över 60fps hela tiden men lagg spiar ändå hela tiden, kör med en 8320 x8 och 660ti istället.

Har provat uppdatera alla drivrutiner på moderkortet, Uppdaterat bios, installera om grafiken, klockat ner cpun klockat cpun kört cpun i stock, Klockat kort, ocklockat kort, nerklockat kort samma sak och det gäller bara bf3, Har kört farcry 3 diablo3 wow ja alla andra spel och dom funkar klockrent :S

Enda jag inte testat är ominstallation,

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Avstängd

Jag har samma problem här med mitt system i sign...

Lagg spikes och gummibands effekt endast i Bf3. spela i ca 10-15 min så flyger man fram och tillbaka på spelplan...sjukt jobbigt.

Hände sen jag omformaterade datorn..

Kan säga att ominstallation av spelet hjälper inte..

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Hur lyckades du dra slutsatsen att det måste vara processorns fel? Skulle vara intressant att veta.

Permalänk
Skrivet av norowner:

ditt problem ligger i grafikkortet och inte cpun, ditt grafikkort klarar inte ultra utan laggs! testa medium eller till och med low!

Low? Jag har ett GTX 480 och kan köra 60 fps hela tiden på high

Visa signatur

Processor: AMD Athlon II X4 651 Quad-core 3.00 GHz
OS: Windows 7 64-bitars samt Ubuntu
Grafikkort: GTX 480
RAM: 8 GB
Skärmar: BenQ G2250 BenQ G700

Permalänk
Skrivet av Bassefrom:

Har du kollat CPU-användning och GPU-användning under spelandet? Kan vara lätt att se vad som gör att du får dessa "spikar" om något av de går i 100% hela tiden. Jag kör en Phenom II x4 i 4,1Ghz och använder aldrig 100% av processorn med mitt GTX 560ti på medium inställningar. Droppar aldrig under 58 fps för mig, så du borde ju klara lite mer då ditt kort är högre klockat och din processor är mycket bättre än min

Okej, Hur högt eller lågt min gpu clock låg på spelade ingen roll när det gällde spikesen. Men jag märkte lite skillnad när jag klockade ner min CPU till 4.3 ghz, spikesen blev mindre, och det spikade bara var 10-15 sekund jämfört med var 5-6 sekund. och max temp på CPU'n låg på 48C. Mycket bättre temp nu. Bestämmde mig för att dra ner mesh och effects till high, och BAM spikes var nästan helt borta. MEN spikesen existerar fortfarande och visar sig alltid vid okrävande scener, som när jag står vid min bas, där ingenting händer. Då spikar det en hel del. Very odd. Men det blivit mycket bättre nu iaf. fasst spikesen existerar fortfarande. :/

Permalänk
Skrivet av harald705:

Low? Jag har ett GTX 480 och kan köra 60 fps hela tiden på high

Low haha, det verkar som att han underskattar kraften av mitt 560 ti. Den klarar ultra väldigt bra. MEN det kan bli några fina drops här o där. Men inget så störande så att man vill dra ner alla settings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av harald705:

Low? Jag har ett GTX 480 och kan köra 60 fps hela tiden på high

Även på 64vs64 spelplan?

Jag kör allt på high 4xaa med 16xAF

Min dator håller 60fps på dom flesta banorna förutom dom stora med max players då droppar datorn ner till 40fps i strid med massa rök osv..

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Skrivet av Ak-47:

Även på 64vs64 spelplan?

Jag kör allt på high 4xaa med 16xAF

Min dator håller 60fps på dom flesta banorna förutom dom stora med max players då droppar datorn ner till 40fps i strid med massa rök osv..

64vs64?? du menar 32vs32=64= max spelare i bf3. Med alla settings maxade så har ja ungefär så som du beskrev det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harald705:

Low? Jag har ett GTX 480 och kan köra 60 fps hela tiden på high

Det är väl inte jättekonstigt när du har ett bättre presterande kort än TS?

Är det 1080p vi pratar om var jag med ett överklockat 560ti 1000 MHz (2gb vram) och 2600k på 4.3 GHz tvungen att ligga på medium inställningar för att inte för låga drops och hackande i 64p.

Som nämn tidigare det kan vara V-sync som drar ner till 30fps vid drops, prova med adaptive eller off. Throttling? Vad har du för temps på GPU och CPU?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xanwarrior:

64vs64?? du menar 32vs32=64= max spelare i bf3. Med alla settings maxade så har ja ungefär så som du beskrev det.

Jo, jag menar 32vs32..

Måste dock va ett sjujävla kort du har

Samma som en kille påstår att han maxar bf3 med ett GTX460SE

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Har du fortfarande Vsync igång i spelet?

Permalänk
Skrivet av Gwaniiz:

Testa att inaktivera core parking och se om det hjälper.

http://www.coderbag.com/Programming-C/Disable-CPU-Core-Parkin...

Som jag nämnde förut, jag har redan gjort det. Har inte sett en enda fps skillnad i spel. Men känns att program, o allt annat svarar o fungerar mkt snabbare.

Permalänk
Skrivet av martin_opell:

Har precis samma fel jag, spelet ligger över 60fps hela tiden men lagg spiar ändå hela tiden, kör med en 8320 x8 och 660ti istället.

Har provat uppdatera alla drivrutiner på moderkortet, Uppdaterat bios, installera om grafiken, klockat ner cpun klockat cpun kört cpun i stock, Klockat kort, ocklockat kort, nerklockat kort samma sak och det gäller bara bf3, Har kört farcry 3 diablo3 wow ja alla andra spel och dom funkar klockrent :S

Enda jag inte testat är ominstallation,

Har gjort all det du nämnde. Fick lite mindre spikes då när jag downclockade, men dom återstår fortfarande.

Permalänk
Skrivet av FribBe:

Har du fortfarande Vsync igång i spelet?

Ja det har jag, eftersom jag hatar att det inte känns lika smooth utan v sync och tearingen kan ja inte tåla helt enkelt. V sync off gjorde ingen skillnad alls förutom att ge mig fler spikes. Så bort med det.

Permalänk

jag kör med drivers: 306,97
adaptive vsync = on
vsync = off (inne i spel)

inga problem i något spel hittils

edit: har du spelet på en SSD eller en full gammal traditionell HDD? inte för det ska spela någon roll men, för en kompis som spelar på en "green edition" får han mysko spel upplevelser, den hänger inte med ibland. (seagate)

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanwarrior:

Ja det har jag, eftersom jag hatar att det inte känns lika smooth utan v sync och tearingen kan ja inte tåla helt enkelt. V sync off gjorde ingen skillnad alls förutom att ge mig fler spikes. Så bort med det.

Det är troligtvis V-Syncen som orsakar problemen eftersom när kortet inte kan hålla 60 fps konstant så sjunker din FPS ner till 30 i mindre än en sekund, det kan du inte se genom Fraps däremot kan du känna av det, vilket du gör. Kör med Adaptive V-sync.

Permalänk
Skrivet av Xanwarrior:

Har gjort all det du nämnde. Fick lite mindre spikes då när jag downclockade, men dom återstår fortfarande.

Lika mysko som för mig då, Förutom om jag kör på low medium då funkar det för mig men kör jag på high eller ultra laggar det fast man ligger på 70+ fps -_-

Har testa v-sync på och av samma fel. Kan inte vara disken då det funkar hur bra som helst på farcry 3 på höga inställningar och det kräver ju mer.

Roligaste är att det funkade klockrent på mitt gammla 6050 2gb på high men inte 660ti -_-

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Skrivet av truedesire:

jag kör med drivers: 306,97
adaptive vsync = on
vsync = off (inne i spel)

inga problem i något spel hittils

edit: har du spelet på en SSD eller en full gammal traditionell HDD? inte för det ska spela någon roll men, för en kompis som spelar på en "green edition" får han mysko spel upplevelser, den hänger inte med ibland. (seagate)

Jag kör med en 1TB HDD 7200Rpm just nu. Men skillnaden mellan HDD och SSD är ingen skillnad alls när det gäller spel om jag hört rätt. Det enda som gör skillnad är loading times osv.

Permalänk
Skrivet av martin_opell:

Lika mysko som för mig då, Förutom om jag kör på low medium då funkar det för mig men kör jag på high eller ultra laggar det fast man ligger på 70+ fps -_-

Har testa v-sync på och av samma fel. Kan inte vara disken då det funkar hur bra som helst på farcry 3 på höga inställningar och det kräver ju mer.

Roligaste är att det funkade klockrent på mitt gammla 6050 2gb på high men inte 660ti -_-

Om det laggar vid 70 fps, kan det vara för att du har Vsync OFF, eller att det spikar som fasiken hos dig. Men vad kan jag säga?. Det som löste spikesen var att bumpa ner alla settings från ultra till high och sänka Cpu Clock speed från 4.5 ghz till 4.3. Datorer är alla mystiska hah Finns inget mer att säga.

Permalänk
Skrivet av FribBe:

Det är troligtvis V-Syncen som orsakar problemen eftersom när kortet inte kan hålla 60 fps konstant så sjunker din FPS ner till 30 i mindre än en sekund, det kan du inte se genom Fraps däremot kan du känna av det, vilket du gör. Kör med Adaptive V-sync.

Ok, ska testa det när jag kommer hem från arbetet. Ska jag slå på triple buffering också? Hjälper det verkligen så som nvidia beskriver på kontrollpanelen?

Permalänk
Avstängd

en sak till som kan ge problem vissa program som hw monitor och liknande som uppdaterar sig hela tiden eller som skype när det kommer medelanden "säger inte att just dom krånglar" men vissa kan göra att det muppar i spel ibland dom lägger sig över spelet blir lite som du skulle göra allt+tab 2 gånger snabbt så kan vara värt att testa att döda allt sånt i bakrunden så det inte är nått sånt fånigt som krånglar för det är inte helt ovanligt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Xanwarrior:

Om det laggar vid 70 fps, kan det vara för att du har Vsync OFF, eller att det spikar som fasiken hos dig. Men vad kan jag säga?. Det som löste spikesen var att bumpa ner alla settings från ultra till high och sänka Cpu Clock speed från 4.5 ghz till 4.3. Datorer är alla mystiska hah Finns inget mer att säga.

Har redan provat allt det måste vara windows eller något liknande

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

en sak till som kan ge problem vissa program som hw monitor och liknande som uppdaterar sig hela tiden eller som skype när det kommer medelanden "säger inte att just dom krånglar" men vissa kan göra att det muppar i spel ibland dom lägger sig över spelet blir lite som du skulle göra allt+tab 2 gånger snabbt så kan vara värt att testa att döda allt sånt i bakrunden så det inte är nått sånt fånigt som krånglar för det är inte helt ovanligt

Japp, kom precis på vad det var som spikade min dator! och det visade sig vara rivatuner från msi och core temp, jag monitorade fps, gpu usage, mem usage, och core Voltage. När jag tog bort dom så försvann spikesen helt 99,9%. Checkade spikesen med command grejen render.perfoverlayvisible 1. Och nu var alla spikes borta. Tack så mkt för all hjälp btw. My mission is now fully accomplished!

Permalänk
Permalänk
Testpilot
Skrivet av Xanwarrior:

Vad snackar du om exakt? det är inte så att när det droppar från 60 fps så går det rakt ner till 30, utan det droppar ner helt enkelt till t ex 47 fps. 62 fps hände nog pga att jag kollade på ett jet som flög över mig så 62 fps är något som den bara ''spikas'' upp till väldigt fort. Annars stannar fpsen vid 60 fps konstant. Jag har inte V sync på i kontroll panelen, eller nått av dom andra options. Utan jag kör alltid med ''använd 3d programinställningen''. Och i spelet har jag V sync PÅ. Ska testa med V sync AV om 20 min. Återkommer med resultaten ASAP. Och en Fräsch ny Bench på samma map, och samma typ av vapen, area osv.

När man har Vsync igång och kortet dippar under 60 FPS, då drar Vsync automatisk ner FPS'en till 30 tills det bedömmer att kortet kan klara av 60FPS igen, det är hur det funkar. Det är inget som Fraps plockar upp i sin benching, tyvärr.

Jag har även svårt att tro att en FX8350 skulle ha problem att driva BF3, speciellt med OC. Då den har runt samma prestanda som en i5 3570k i nästan alla spel (+/- några procent hit och dit i olika applikationer).
Så tror det är antingen din GPU som strular med dig, Windows-skit-8a eller någon annan mjukvara så som Drivers/settings/autostart program.

Du har uppdaterat alla senaste drivarna för moderkortet och allt sådant?

EDIT:: Såg att det löste sig! Hoppas någon annan stackare med samma problem kan ta lärdom av tråden!
tip; Lägg din lösning i början av tråden så folk slipper scrolla genom 100+ inlägg för att hitta vad du kom fram till! ^^

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Avstängd

gött att det var så enkelt är bara ut och slakta nu då

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

en sak till som kan ge problem vissa program som hw monitor och liknande som uppdaterar sig hela tiden eller som skype när det kommer medelanden "säger inte att just dom krånglar" men vissa kan göra att det muppar i spel ibland dom lägger sig över spelet blir lite som du skulle göra allt+tab 2 gånger snabbt så kan vara värt att testa att döda allt sånt i bakrunden så det inte är nått sånt fånigt som krånglar för det är inte helt ovanligt

Fantastiskt bra tips! Och så enkelt att åtgärda, men så sjukt lätt att glömma bort sådana grejer.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ak-47:

Samma som en kille påstår att han maxar bf3 med ett GTX460SE

Finns alltid såna. Träffade en kille en gång som menade att hans 7900GTX maxade BF3.

(Bonus: Jag trollar en kille som försöker sälja en gammal dammig dator till högre pris än en ny.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers