Be Quiet Kraft och Corsair CX500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

gamla och gamla, 1 1/2 år är det väl nu. Är väl stenålders i komponentvärlden.

Jo tyvärr är det väl så. Jag misstänker att det är mitt 5 år gamla Corsair 750W som gör min dator instabil, ändå har jag redan bytt det en gång på garantin för att det krånglade så jag är något tveksam till att köpa ett nytt agg från Corsair, frågan är bara vad man ska köpa istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pecill:

Varför betala extra bara för att få en stämpel?

För att stämpeln påvisar kvalité.

Man vill ju inte ha något Ace of Sweden eller nån av dom där kinesiska nätaggregaten som är värdelösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Jo tyvärr är det väl så. Jag misstänker att det är mitt 5 år gamla Corsair 750W som gör min dator instabil, ändå har jag redan bytt det en gång på garantin för att det krånglade så jag är något tveksam till att köpa ett nytt agg från Corsair, frågan är bara vad man ska köpa istället.

Jag säger bara Seasonic! Finns få märken som slår det. Inte så flashigt men fan va det är stabilt o fint. Hör aldrig att det surrar igång.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Har haft Corsair CX500M i ett par månader i min node och det är inte den som låter utan annat. Kan bara hålla med om "Nackdelar: Inga nämnvärda". Får väl se om ett tag till om jag får äta upp det jag säger när det har gått ett par månader till.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

För att stämpeln påvisar kvalité.

Man vill ju inte ha något Ace of Sweden eller nån av dom där kinesiska nätaggregaten som är värdelösa.

Det är precis det det inte gör om man enbart anpassar en nätdel för att kunna testas av 80 Plus. Nu ser du ju i Swecs test hur bra effektivitet nätdelen har i alla fall så jag förstår inte vad du ska med 80 plus till.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

Men vänta... Har bequiet ljugit?

Först fd och nu be quiet....

Hur har dom ljugit?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Hur har dom ljugit?

Den klarade bara till 80+. Inte ens brons.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pecill:

Det är precis det det inte gör om man enbart anpassar en nätdel för att kunna testas av 80 Plus. Nu ser du ju i Swecs test hur bra effektivitet nätdelen har i alla fall så jag förstår inte vad du ska med 80 plus till.

Når ett nätagg upp till kraven för 80 Plus så det inte helt skräp.
Riktiga skräpnätagg kan inte få 80 Plus, för dom är för dåliga för att leva upp till vad som krävs för att få en certifiering.

Visst kan ett nätagg vara bra även om dom inte skickat in den för certifiering.
Men alla seriösa företag skickar ju in sina nätagg för 80 Plus certifiering.

Om Seasonic släppte ett utan 80 Plus certifierng kanske jag skulle överväga att köpa det, men inte om det är från be quiet! eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

Den klarade bara till 80+. Inte ens brons.

Fast det marknadsförs inte som det.

"men en snabb titt på kartongen avslöjar att enheterna ska erbjuda en verkningsgrad på upp emot 82 procent."

Det var inte fallet med Fractal Design.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fast det marknadsförs inte som det.

"men en snabb titt på kartongen avslöjar att enheterna ska erbjuda en verkningsgrad på upp emot 82 procent."

Det var inte fallet med Fractal Design.

Undrar varför bequiets representant på sweclocker skrev det....

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Når ett nätagg upp till kraven för 80 Plus så det inte helt skräp.
Riktiga skräpnätagg kan inte få 80 Plus, för dom är för dåliga för att leva upp till vad som krävs för att få en certifiering.

Visst kan ett nätagg vara bra även om dom inte skickat in den för certifiering.
Men alla seriösa företag skickar ju in sina nätagg för 80 Plus certifiering.

Om Seasonic släppte ett utan 80 Plus certifierng kanske jag skulle överväga att köpa det, men inte om det är från be quiet! eller liknande.

Det enda 80 Plus testar är just verkningsgrad. Eftersom detta är enkelt att själv kolla upp genom recensioner har jag väldigt svårt att förstå varför 80 Plus skulle vara viktigt i sig. Det ökar priset till ingen nytta.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Tack för trevlig test.
Bra jobbat Jonas!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Visst kan ett nätagg vara bra även om dom inte skickat in den för certifiering.
Men alla seriösa företag skickar ju in sina nätagg för 80 Plus certifiering.

Men det går ju INTE för nätagget är byggt för EU marknaden (210v - 220v). 80+ gör testerna på 110v eller va det är.
Och vad ska du med klisterlappen till när du redan har fått resultaten UPPTRYCKTA i näsan på dig? Den klarar 80+ inget mer, ska jag skicka klisterlapp på posten?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Fysikern inom mig tycker att Be Quiets nätaggregat borde heta "Effekt" istället för "Kraft"...

I övrigt ser det dock ut att vara rätt prisvärda nätaggregat båda två, även om jag själv troligen skulle lägga lite mer och få ett tystare och effektivare aggregat.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Snusfri

Trevligt med test av budget nätagg.
Har själv ett CX agg i min semesterfilmserver som tuffat på i runt 3 år 24/7 utan några problem alls.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lehto:

Men det går ju INTE för nätagget är byggt för EU marknaden (210v - 220v). 80+ gör testerna på 110v eller va det är.
Och vad ska du med klisterlappen till när du redan har fått resultaten UPPTRYCKTA i näsan på dig? Den klarar 80+ inget mer, ska jag skicka klisterlapp på posten?

Alla andra nätagg går att köra både i USA och Europa och slås automatiskt om.
Det här nätagget funkar bara I Europa istället för att som andra nätagg funka både i USA och Europa.

Jo, i det här fallet finns ju recensioner som bekräftar at verkningsgraden är 80+, så då kanske det inte behövs.
Men klisterlappen gör det ju lättare för oinsatta att handla nätagg då dom bara behöver kolla efter loggan och inte googla och läsa recensioner.

Permalänk
Skrivet av Juicis:

gamla och gamla, 1 1/2 år är det väl nu. Är väl stenålders i komponentvärlden.

Skulle tro att han menar att det är gamla versionen av CX du har (V2, eller kanske t.o.m. V1).
Den version de testar är V3, med lite annorlunda komponentval, högre effektivitet, ändrad plattform, högre effekt på 12V-linan, annorlunda fläktkurva och den är modulär. Det är alltså inte samma aggregat som du har.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Alla andra nätagg går att köra både i USA och Europa och slås automatiskt om.
Det här nätagget funkar bara I Europa istället för att som andra nätagg funka både i USA och Europa.

Jo, i det här fallet finns ju recensioner som bekräftar at verkningsgraden är 80+, så då kanske det inte behövs.
Men klisterlappen gör det ju lättare för oinsatta att handla nätagg då dom bara behöver kolla efter loggan och inte googla och läsa recensioner.

Varför ska Bequiet göra så att nätagget kan användas i USA om det endast ska säljas i EU?

Memebild borttagen enligt §1.5/§1.6 i reglerna
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prodigys:

Varför ska Bequiet göra så att nätagget kan användas i USA om det endast ska säljas i EU?

Alla andra tillverkare gör ju nätagg som funkar i både Europa och USA, så varför skulle inte dom göra det?

Folk flyttar, semestrar, etc.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg redigerat*

…per SweClockers policy som bygger på §1.5/§1.6 i SweClockers regler. Onödiga bilder försvårar diskussion och överblick.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Skulle tro att han menar att det är gamla versionen av CX du har (V2, eller kanske t.o.m. V1).
Den version de testar är V3, med lite annorlunda komponentval, högre effektivitet, ändrad plattform, högre effekt på 12V-linan, annorlunda fläktkurva och den är modulär. Det är alltså inte samma aggregat som du har.

Absolut, det har jag aldrig påstått heller har V2. Jag bara påpekade den höga ljudvolymen.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

CX-serien har ju funnits ett tag med en del olika modeller under åren, varierande bra.

Men detta såg ju definitivt trevligt ut, frågan är ju bara hur det egentligen ligger till med taiwanesiska kondensatorer, företag säger en sak och "vanligt folk" en annan.

Det är inte tillverkningslandet som bestämmer kvaliteten på en kondensator; det är tillverkaren.

Och hur ligger det till med den saken då? Teapo gör kvalitet, Capxon gör det inte.

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension, BeQuiets Kraft verkar inte ha något som direkt sticker ut. Blev positivt överaskad av CXens resultat faktiskt. Mer recencioner på budget-agg önskas, förstår att tillverkarna hellre ser vill skicka toppmodellerna ist.

Köpte en BeQuiet E9 400W, 80+ Gold, för drygt 600kr i slutet av förra året till brosans dator. Tyvärr hittade jag inga vettiga recensioner på det, men med 80+ Gold cert så chansade jag lite och det var iaf tyst som attans.

Skrivet av lacrits:

Nä, dom är inte "skit".. Men nog inte nått speciellt att hänga i julgranen heller..
Hostoriskt har det vatt si-o-så genom versionerna av CX-serien. Den första CX-400 var ett riktigt fint bygge från Seasonic med Teapo kondingar och en kanske lite varvvillig fläkt över 50%. Sen kom dom högre wattarna i CX-serien och då var det inte längre lika bra komponentkvalitet och en annan OEM.. Det förstörde lite Corsairs solida rykte på nätaggsfronten.. GS-serien bidrog också till detta.
Dom har reparerat lite grann, men fortfarande så är inte ryktet återställt. Råder fortfarande förvirring nu när dom har "V2" modeller i sina serier..

Ska man köpa budgetagg så finns det andra bättre alternativ än dom som Swec har recenserat i denna artickel.. Säger bara: XFX Core Ed. 450/550..

Tack Swec för en bra recension!

Har både CX400 och XFX Core 450. Båda trevliga agg, men CX400 är som du säger högljudd när man belastar det. Bytte ut fläkten mot en Slipstream, där lagret efter ett tag gav upp och fläkten således inte snurrade. Tyckte det luktade lite väl mycket varm elektronik...bytte sen tillbaka till originalet och agget rullade på bra länge innan jag bytte ut det (funkar fortfarande utmärkt). Fläkten i XFX:en är inte tyst den heller, men gör sig inte lika påmind iaf.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Då får dom göra agg som inte bara går på 220-240 volt.

Är skeptiskt till agg utan 80 Plus certifiering.

Men de sa ju i recensionen att det ligger på mer än 80+, ända felet var att de bara går på 220-240 volt som sagt, att vara skeptisk till det är som att köpa ett bröd före ett annat bara för att de skröt med fullkorn extra mycket på det brödets förpackning, fastän du visste att båda var lika nyttiga. Finns ingen anledning att vara skeptisk...

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av lbs129:

Fysikern inom mig tycker att Be Quiets nätaggregat borde heta "Effekt" istället för "Kraft"...

Haha, jag instämmer. Hur tänkte de där?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

En nordisk version borde de kunna göra ordentligt, marknaden är stor nog för de att beställa / ta fram egna specifikationer, namnet kraft bör gå fram i alla de nordiska språken dessutom. Bara att se till att göra bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Det är inte tillverkningslandet som bestämmer kvaliteten på en kondensator; det är tillverkaren.

Och hur ligger det till med den saken då? Teapo gör kvalitet, Capxon gör det inte.

Jag skulle inte säga att Teapo är bra kvalitet men ändå okej, för vad jag har hört så fungerar de bra om de inte blir för varma.
F.ö. är det väldigt ofta värme som tar kol på kondensatorer(kombinerat med hög belastning).

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

i5 3570K||ASRock Z77M||Corsair 16GB@1866MHz||Intel 530 SSD||Fractal Design Define Mini

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Alla andra tillverkare gör ju nätagg som funkar i både Europa och USA, så varför skulle inte dom göra det?

Folk flyttar, semestrar, etc.

För att det gör grejerna dyrare än de behöver vara. Du får vända på det istället. Varför göra något dyrare än det behöver vara bara för att de tre personer som eventuellt ska flytta till USA inte ska behöva köpa ett nytt nätagg? Det finns mängder av elektronik som är designad för en viss marknad med just de specifika förutsättningarna som finns där. Nu verkar du bara vara gnällig för gnällandets skull.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

varför kör be quiet! inte på sina egna fläktar, eller gör bättre fläktkurvor? kostar/tar väl inte så mycket extra tid?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Sammanfattningsvis är dock Kraft 700 W ett nätaggregat som ger väldigt mycket för pengarna och får anses som ett bra val för den prismedvetna entusiasten utan krav på låg ljudnivå.

Be Quiet nehej, stämde inte då.. Även deras mindre påkostade modeller borde väl mer eller mindre ge skäl för namnet? Om det är fläktkurvan som spökar tycker man de kunde åtgärdat det innan släpp när de nu har det förpliktigande namnet Be Quiet..

Var det inte Be Quites representant på Swec som försvarade fractal designs falska marknadsföring dessutom? Vet inte vad jag ska tro om dem.