PS4, Xbox One Vs. High-end PC

Permalänk
Medlem

EA är ute och cyklar i badkaret som dom brukar göra nu för tiden, rena sörjan hela företaget.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Om han inte redan fått ett samtal som säger åt honom att ta tillbaka eller modifiera det han sagt så är det definitivt på väg nu.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikimaru:

Om han inte redan fått ett samtal som säger åt honom att ta tillbaka eller modifiera det han sagt så är det definitivt på väg nu.

om inte så skulle jag bli väldigt förvånad ;o

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Ni som hatar i tråden borde tänka ett steg längre. Konsolerna är slutna system som utvecklarna lättare kan lära sig att utnyttja till max istället för PC:n där utvecklarna försöker hitta en acceptabel lägstanivå för att utveckla spel till så många kunder som möjligt. Dessutom ska man inte bara stirra sig blind på enskilda komponenter som cpu vs cpu osv. Utan måste se till helheten och även här har konsolerna fördel av att vara ett slutet system. PC:n kommer självklart springa om i prestanda rätt snabbt, men ser man på spelkvalité lär det ändå vara ett jämnt race mellan konsol o PC.

Många har redan datorer som springer om Xbox One och PS4 i ren hårdvara. Saken är att när det har "optimerats" för konsol förut har det varit till "special" hårdvara, nu kommer de köra på x86 baserat på AMD Jaguar som PC även borde få del av denna "optimering".

Även om det är ett slutet system så kan det bara bil "så bra" sen går det inte längre. Kommer de göra så spel stödjer 8 kärnor för att konsolerna kör det så är det ganska tänkbart att det även funkar på vanliga datorer.

Sen ser jag inte så många som klagar på dålig hårdvara, det jag ser folk klaga på är kinect, "always-on-nästan", inte spela begagnade spel etc. 2 av de punkterna tror jag kommer utgöra om denna generation är flopp eller inte.

Permalänk

Detta bevisar bara hur oinsatta EA:s ledning är i spelvärlden och förklarar varför de inte verkar kunna göra nånting rätt längre. De som tar besluten vet helt enkelt inte vad håller på med längre.

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Många har redan datorer som springer om Xbox One och PS4 i ren hårdvara. Saken är att när det har "optimerats" för konsol förut har det varit till "special" hårdvara, nu kommer de köra på x86 baserat på AMD Jaguar som PC även borde få del av denna "optimering".

Även om det är ett slutet system så kan det bara bil "så bra" sen går det inte längre. Kommer de göra så spel stödjer 8 kärnor för att konsolerna kör det så är det ganska tänkbart att det även funkar på vanliga datorer.

Sen ser jag inte så många som klagar på dålig hårdvara, det jag ser folk klaga på är kinect, "always-on-nästan", inte spela begagnade spel etc. 2 av de punkterna tror jag kommer utgöra om denna generation är flopp eller inte.

Fast även vid identisk hårdvara kommer ju alltid en konsol kunna prestera betydligt bättre på grund av mer effektiv optimering/mer hårdvarunära programmering medan en pc har betydligt fler mjukarulager att ta sig igenom.

Permalänk
Medlem

Ha ha ha...

Intelligensen glänser hos EA ser jag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Äh, kom igen det är EA. De är så fulla av skit att det svämmar över, detta är inget annat än PR. Man ska aldrig lyssna på vad EA säger. De vill bara sälja sina spel, det lustiga är dock att de försöker göra Origin till en populär plattform men genom att säga saker som det där så får det bara kunder att inte vilja köpa spel från deras plattform.

Permalänk
Avstängd

Nja, korten motsvarar väl 660 eller något.
Och de kommer ju optimera spelen alltsom tiden går, så klart den är "ahead" när det gäller optimering, så grafiken kommer väl se i stort sett lika bra ut som PC varianten ifall konsollerna nu också har 1080p 60fps.

Dock såg ju deras tailers som visat sjukt fåniga ut, såg så CGI-aktigt ut och robotiskt, Forza 5 eller vad det var såg fulare ut än Project Cars.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk

Betyder det här att jag måste byta upp mig till en PS4:a?

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

Betyder det här att jag måste byta upp mig till en PS4:a?

yepp, alla PC-gamers måste byta upp sig till X1 eller PS4 då dom är såååååå mkt bättre än alla high-end PC's...

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem

Den artikeln förtjänar att läggas ut på 9gag gjorde min dag haha

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag snackat med ett par polare jag har, som jobbar i spelbranchen och som fått testa på både Xbox One och PS4. Ingen av dem är särskilt imponerad. Allt snacket handlar mest om att rädda face.

Ett exempel: Xboxen har 8GB RAM - eller? 3 GB är ALLTID reserverade för operativsystemet och kan ALDRIG användas av spel. Detta för att man hela tiden ska kunna växla fram och tillbaka mellan mediafunktionerna och spelet...

Det sagt så är jag övertygad att det kommer att komma många riktigt imponerande spel till bägge konsollerna, och att de uppdaterade grafikmotorerna innebär snyggare spel även för oss PC-spelare. Tyvärr är det ju en verklighet vi får leva med, att grafikmotorer anpassas efter den hårdvara de skall köras på. Finns inte många PC-exklusiva grafikmotorer idag...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icepeak:

yepp, alla PC-gamers måste byta upp sig till X1 eller PS4 då dom är såååååå mkt bättre än alla high-end PC's...

De är väl i den fasen, iallafall lika bra som PCs just nu.

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

frågan är vilka "current gen. gaming pc systems" han benchmarkat..

Säkert någonting från Elgiganten/mediamarkt.. "2000 MB grafikminne för de senaste spelen!!!!!" och så sitter det på det tröttaste kortet som går att köpa...

Hoppas han får kicken, och om det visar sig att APU'n i ps4 / xbox one utpresterar en socket 2011 dator med quad channel memory och ens ETT titan/7990 så ska jag erkänna att AMD gjort en sjukt bra apu då den knäcker deras top-end kort till lägre pris..:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

om nu nya spelkonsollen kommer förbered för nästa generations TV och driver spelen i 2160p/4K upplösning... då skulle man väl kunna kalla det *one generation ahead* men är väl tveksammt om hans uttalande har någonting med verkligheten att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

om nu nya spelkonsollen kommer förbered för nästa generations TV och driver spelen i 2160p/4K upplösning... då skulle man väl kunna kalla det *one generation ahead* men är väl tveksammt om hans uttalande har någonting med verkligheten att göra

Konsolerna kommer att kunna spela upp videomaterial i 4K, men spelen blir i 1080p. Dock vet jag inte hur de ska lyckas med 4K med en HDMI port.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur många av dagens gaming PC har 8GB RAM på grafikkortet? Visst ska även CPUn använda detta, men majoriteten av allt minne i ett spel används för grafiken.

Det är inget snack om att även en rätt medioker PC och även de flesta lite bättre laptops har en CPU som är snabbare än den CPU som kommer sitta i PS4/X1, men det väldigt många missar när de jämför konsol mot PC är att de bara tittar på rå-prestanda och helt ignorerar den programvara som också ska köras på respektive enhet.

En spelkonsol behöver inte ta höjd för variationer i HW, en spelkonsol behöver inte lägga krut på att säkerställa att en den applikation (spelet) som körs inte läser/skriver till resurser det inte borde. För en spelkonsol är spelet den viktigaste programvaran och allt annat är sekundärt.

Detta betyder att kostnaden för att t.ex. byta mellan texturer, kostnaden för att leverera en triangle-strip, etc i många fall är flera gånger billigare på en konsol än på en PC som ska gå igenom massor med abstraktionslager + att initialt så måste alla anrop som går mot HW inledas med ett s.k. systemanrop som är ett relativt dyrt anrop. I en konsol så är det inget problem om spelet och systemet i övrigt körs i samma priviligeringsnivå (d.v.s. den som normalt bara körs av OSet i Windows, Linux, OSX etc).

Redan när PS3 och Xbox360 lanserades så hade en gaming PC en CPU som var minst dubbelt så snabb som den in-order PowerPC-CPU som dessa enheter kör med, men tror ingen som inte känner till HW skulle påstå att dessa konsoler inte stod sig väldigt väl mot de datorer som fanns det år dessa konsoler släpptes.

Så du menar skulle man göra någon benchmark tillgänglig för konsollerna som 3dmark så skulle de prestera väldigt bra i förförhållande till en PC med samma prestanda för att det blir mindre "overhead" (om man försöker förenkla vad du precis sa)? Men de säger att den är upp till 10 ggr bättre än highest-end. Det låter som att så dåligt kan väll ändå inte våra datorer skala i spel med tanke på att highest end är titan och 3960x eller liknande. Svårt att se att man sparar så mycket beräkningar på att inte ha ett OS att gå igenom. Dessutom har ju titan 6gb ram vilket är ganska nära 8gb som konsolen delar med CPUn.
Förklara gärna enkelt då jag inte är lika kunnig som dig i detta lågnivå området.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Inaktiv

Men, det är ju en viss prisskillnad med i bilden, en Titan kostar väl som en konsoll? Sedan ska du ju ha resten med... tror de måste missat det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Men, det är ju en viss prisskillnad med i bilden, en Titan kostar väl som en konsoll? Sedan ska du ju ha resten med... tror de måste missat det..

Men han snacka ju inte om pris? Eller missa jag de? Tyckte han sa highest-end precis som fler påpekat i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

hans uttalande hade ingen koppling till priset, något som gör det riktigt roligt
han har även en liten poäng med att det är snabbare i samma prisklass.

men, windows går att optimera grymt mycket med kod förändringar, det kan ge den där lilla skillanden.
det kommer bli snabbare nu när ps4 och x1 får 8core, som är relativt svaga.
vilket får speltillverkarna på tvång att tillverka mångtrådade spel.
något som kommer gynna högpresterande datorer med 6core, 8core och 12 thread cpus.
(Xeon, 3970X, fx 8350/20 mfl.)

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

En sak som gör att de är snabbare är att den största flaskhalsen du får i en PC är förhållandet CPU - GPU genom PCI-express. Att de har ett system som är "ihopmonterat" gör att det går bra mycket fortare mellan. det positiva med detta är just att man kan ha billigare grejer som blir lika snabba eller snabbare. Det negativa är att när det väl blir några år gammal kan du inte bara byta ut det. Försök att inte bara stirra er blinda på vilka grejer som sitter i och sedan tro att ni kan mer än folk som är högt uppsatta i industrin. Hybrisen här är fan enorm. Hur lång tid det tar till PC är ikapp är dock inte så lång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommenchini:

En sak som gör att de är snabbare är att den största flaskhalsen du får i en PC är förhållandet CPU - GPU genom PCI-express. Att de har ett system som är "ihopmonterat" gör att det går bra mycket fortare mellan. det positiva med detta är just att man kan ha billigare grejer som blir lika snabba eller snabbare. Det negativa är att när det väl blir några år gammal kan du inte bara byta ut det. Försök att inte bara stirra er blinda på vilka grejer som sitter i och sedan tro att ni kan mer än folk som är högt uppsatta i industrin. Hybrisen här är fan enorm. Hur lång tid det tar till PC är ikapp är dock inte så lång.

jag kan vara benägen att hålla med dig om att det eventuellt, kan vara snabbare än de datorer som finns med rent hårdvaru mässiga likvärdiga produkter.
t.ex. om man tar en dator med fx 8320 och gtx 660 (den i sign ;D) så blir den ytterst lite begränsad av att PCIe bussen ligger på x16 vid 2.0 (ingen aning om det egentliga antalet bits).
däremot kan de ha en fördel i det betydligt snabbare ramminnnet. Gddr5, vilekt vi bara har i grafikkorten.
men konsollerna har bara 5 gb att dela mellan gpu och cpu då deet är som det står tidigare i tråden.
att 3gb är reserverat för operativet/systemet som "växlings fil", i detta fall som växling mellan spel och andra aktiviteter på konsollen.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

jag kan vara benägen att hålla med dig om att det eventuellt, kan vara snabbare än de datorer som finns med rent hårdvaru mässiga likvärdiga produkter.
t.ex. om man tar en dator med fx 8320 och gtx 660 (den i sign ;D) så blir den ytterst lite begränsad av att PCIe bussen ligger på x16 vid 2.0 (ingen aning om det egentliga antalet bits).
däremot kan de ha en fördel i det betydligt snabbare ramminnnet. Gddr5, vilekt vi bara har i grafikkorten.
men konsollerna har bara 5 gb att dela mellan gpu och cpu då deet är som det står tidigare i tråden.
att 3gb är reserverat för operativet/systemet som "växlings fil", i detta fall som växling mellan spel och andra aktiviteter på konsollen.

Det är Xbone som har 3GB reserverat. PS4 har 1GB reserverat.

[QUOTE=Yoshman;13545498]Hur många av dagens gaming PC har 8GB RAM på grafikkortet? Visst ska även CPUn använda detta, men majoriteten av allt minne i ett spel används för grafiken.

Det är inget snack om att även en rätt medioker PC och även de flesta lite bättre laptops har en CPU som är snabbare än den CPU som kommer sitta i PS4/X1, men det väldigt många missar när de jämför konsol mot PC är att de bara tittar på rå-prestanda och helt ignorerar den programvara som också ska köras på respektive enhet.

En spelkonsol behöver inte ta höjd för variationer i HW, en spelkonsol behöver inte lägga krut på att säkerställa att en den applikation (spelet) som körs inte läser/skriver till resurser det inte borde. För en spelkonsol är spelet den viktigaste programvaran och allt annat är sekundärt.

Detta betyder att kostnaden för att t.ex. byta mellan texturer, kostnaden för att leverera en triangle-strip, etc i många fall är flera gånger billigare på en konsol än på en PC som ska gå igenom massor med abstraktionslager + att initialt så måste alla anrop som går mot HW inledas med ett s.k. systemanrop som är ett relativt dyrt anrop. I en konsol så är det inget problem om spelet och systemet i övrigt körs i samma priviligeringsnivå (d.v.s. den som normalt bara körs av OSet i Windows, Linux, OSX etc).

Redan när PS3 och Xbox360 lanserades så hade en gaming PC en CPU som var minst dubbelt så snabb som den in-order PowerPC-CPU som dessa enheter kör med, men tror ingen som inte känner till HW skulle påstå att dessa konsoler inte stod sig väldigt väl mot de datorer som fanns det år dessa konsoler släpptes.[/QUOTE]

Mera sånt här tack, folk som fattar hur det fungerar och kan förklara på ett vettigt sätt. Skulle vara intressant att höra dina synpunkter angående detta:

Enabling the Vision: How Sony Modified the Hardware

The three "major modifications" Sony did to the architecture to support this vision are as follows, in Cerny's words:

  • "First, we added another bus to the GPU that allows it to read directly from system memory or write directly to system memory, bypassing its own L1 and L2 caches. As a result, if the data that's being passed back and forth between CPU and GPU is small, you don't have issues with synchronization between them anymore. And by small, I just mean small in next-gen terms. We can pass almost 20 gigabytes a second down that bus. That's not very small in today’s terms -- it’s larger than the PCIe on most PCs!

  • "Next, to support the case where you want to use the GPU L2 cache simultaneously for both graphics processing and asynchronous compute, we have added a bit in the tags of the cache lines, we call it the 'volatile' bit. You can then selectively mark all accesses by compute as 'volatile,' and when it's time for compute to read from system memory, it can invalidate, selectively, the lines it uses in the L2. When it comes time to write back the results, it can write back selectively the lines that it uses. This innovation allows compute to use the GPU L2 cache and perform the required operations without significantly impacting the graphics operations going on at the same time -- in other words, it radically reduces the overhead of running compute and graphics together on the GPU."

  • Thirdly, said Cerny, "The original AMD GCN architecture allowed for one source of graphics commands, and two sources of compute commands. For PS4, we’ve worked with AMD to increase the limit to 64 sources of compute commands -- the idea is if you have some asynchronous compute you want to perform, you put commands in one of these 64 queues, and then there are multiple levels of arbitration in the hardware to determine what runs, how it runs, and when it runs, alongside the graphics that's in the system."

"The reason so many sources of compute work are needed is that it isn’t just game systems that will be using compute -- middleware will have a need for compute as well. And the middleware requests for work on the GPU will need to be properly blended with game requests, and then finally properly prioritized relative to the graphics on a moment-by-moment basis."

This concept grew out of the software Sony created, called SPURS, to help programmers juggle tasks on the CELL's SPUs -- but on the PS4, it's being accomplished in hardware.

The team, to put it mildly, had to think ahead. "The time frame when we were designing these features was 2009, 2010. And the timeframe in which people will use these features fully is 2015? 2017?" said Cerny.

"Our overall approach was to put in a very large number of controls about how to mix compute and graphics, and let the development community figure out which ones they want to use when they get around to the point where they're doing a lot of asynchronous compute."

Cerny expects developers to run middleware -- such as physics, for example -- on the GPU. Using the system he describes above, you can run at peak efficiency, he said.

"If you look at the portion of the GPU available to compute throughout the frame, it varies dramatically from instant to instant. For example, something like opaque shadow map rendering doesn't even use a pixel shader, it’s entirely done by vertex shaders and the rasterization hardware -- so graphics aren't using most of the 1.8 teraflops of ALU available in the CUs. Times like that during the game frame are an opportunity to say, 'Okay, all that compute you wanted to do, turn it up to 11 now.'"

Källa

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Skrivet av Fredag:

Det är Xbone som har 3GB reserverat. PS4 har 1GB reserverat.

Mera sånt här tack, folk som fattar hur det fungerar och kan förklara på ett vettigt sätt. Skulle vara intressant att höra dina synpunkter angående detta:

Enabling the Vision: How Sony Modified the Hardware

The three "major modifications" Sony did to the architecture to support this vision are as follows, in Cerny's words:

  • "First, we added another bus to the GPU that allows it to read directly from system memory or write directly to system memory, bypassing its own L1 and L2 caches. As a result, if the data that's being passed back and forth between CPU and GPU is small, you don't have issues with synchronization between them anymore. And by small, I just mean small in next-gen terms. We can pass almost 20 gigabytes a second down that bus. That's not very small in today’s terms -- it’s larger than the PCIe on most PCs!

  • "Next, to support the case where you want to use the GPU L2 cache simultaneously for both graphics processing and asynchronous compute, we have added a bit in the tags of the cache lines, we call it the 'volatile' bit. You can then selectively mark all accesses by compute as 'volatile,' and when it's time for compute to read from system memory, it can invalidate, selectively, the lines it uses in the L2. When it comes time to write back the results, it can write back selectively the lines that it uses. This innovation allows compute to use the GPU L2 cache and perform the required operations without significantly impacting the graphics operations going on at the same time -- in other words, it radically reduces the overhead of running compute and graphics together on the GPU."

  • Thirdly, said Cerny, "The original AMD GCN architecture allowed for one source of graphics commands, and two sources of compute commands. For PS4, we’ve worked with AMD to increase the limit to 64 sources of compute commands -- the idea is if you have some asynchronous compute you want to perform, you put commands in one of these 64 queues, and then there are multiple levels of arbitration in the hardware to determine what runs, how it runs, and when it runs, alongside the graphics that's in the system."

"The reason so many sources of compute work are needed is that it isn’t just game systems that will be using compute -- middleware will have a need for compute as well. And the middleware requests for work on the GPU will need to be properly blended with game requests, and then finally properly prioritized relative to the graphics on a moment-by-moment basis."

This concept grew out of the software Sony created, called SPURS, to help programmers juggle tasks on the CELL's SPUs -- but on the PS4, it's being accomplished in hardware.

The team, to put it mildly, had to think ahead. "The time frame when we were designing these features was 2009, 2010. And the timeframe in which people will use these features fully is 2015? 2017?" said Cerny.

"Our overall approach was to put in a very large number of controls about how to mix compute and graphics, and let the development community figure out which ones they want to use when they get around to the point where they're doing a lot of asynchronous compute."

Cerny expects developers to run middleware -- such as physics, for example -- on the GPU. Using the system he describes above, you can run at peak efficiency, he said.

"If you look at the portion of the GPU available to compute throughout the frame, it varies dramatically from instant to instant. For example, something like opaque shadow map rendering doesn't even use a pixel shader, it’s entirely done by vertex shaders and the rasterization hardware -- so graphics aren't using most of the 1.8 teraflops of ALU available in the CUs. Times like that during the game frame are an opportunity to say, 'Okay, all that compute you wanted to do, turn it up to 11 now.'"

Källa

Håller helt klart med dig att folk skriver utan att ha någon som helst aning om vad de pratar om. De sitter hemma med två stycken 7970 i crossfire o skrattar åt de nya konsolerna som kommer kosta mindre än vad bara deras grafikkort gör och ge samma prestanda. Jag kan inte heller speciellt mycket men jag fattar att det är djupare än siffror på cpu och gpu iaf.

Permalänk
Medlem

Tänkte också backa upp Fredag lite med att posta vad e nutvecklare vid namn Timothy Lottes (skaparen av FXAA) sade för ett bra tag sen om de läckta (och nu mera konfirmerade) specsen till konsollerna:

PS4:an

Citat:

The real reason to get excited about a PS4 is what Sony as a company does with the OS and system libraries as a platform, and what this enables 1st party studios to do, when they make PS4-only games. If PS4 has a real-time OS, with a libGCM style low level access to the GPU, then the PS4 1st party games will be years ahead of the PC simply because it opens up what is possible on the GPU. Note this won't happen right away on launch, but once developers tool up for the platform, this will be the case. As a PC guy who knows hardware to the metal, I spend most of my days in frustration knowing damn well what I could do with the hardware, but what I cannot do because Microsoft and IHVs wont provide low-level GPU access in PC APIs. One simple example, drawcalls on PC have easily 10x to 100x the overhead of a console with a libGCM style API....

Xbox One

Citat:

Working here assuming the Eurogamer Article is close to correct. On this platform I'd be concerned with memory bandwidth. Only DDR3 for system/GPU memory pared with 32MB of "ESRAM" sounds troubling....If this GPU is pre-GCN with a serious performance gap to PS4, then this next Xbox will act like a boat anchor, dragging down the min-spec target for cross-platform next-generation games.

My guess is that the real reason for 8GB of memory is because this box is a DVR which actually runs "Windows" (which requires a GB or two or three of "overhead"), but like Windows RT (Windows on ARM) only exposes a non-desktop UI to the user. There are a bunch of reasons they might ditch the real-time console OS, one being that if they don't provide low level access to developers, that it might enable a faster refresh on backwards compatible hardware. In theory the developer just targets the box like it was a special DX11 "PC" with a few extra changes like hints for surfaces which should go in ESRAM, then on the next refresh hardware, all prior games just get better FPS or resolution or AA. Of course if they do that, then it is just another PC, just lower performance, with all the latency baggage, and lack of low level magic which makes 1st party games stand out and sell the platform.

Med andra ord så är det alltså inte så självklart att speciellt PS4ans prestanda kommer att ligga år bakom en PCs. Själv tror jag dock att det alltra kraftfullaste (t.ex. Titan) fortfarande kommer slå PS4an på fingrarna såklart, men jag är även medveten hur jäkla mycket skillnad det gör när det går att verkligen optimera för hårdvaran. Att minimare antalet draw calls på PCn är en av det absolut största frågan för grafikkortsoptimeringar i drivrutiner och API.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att förstå VAD de igentligen har benchmarkat och hur detta har gått till. De faktorer som borde ha benchats för att få någon typ av koll på en konsol vs pc måste ju vara hur många frames per second i samma situation de respective systemen får ut. Med detta i åtanke har jag väldigt svårt att se denna spöa någon highest end pc, varken från amd/intel amd/nvidia stallen, ingen configuration av detta får jag ihop att bli 8 gånger snabbare eller "bättre". Men om man å andra sidan tänker mer i data troughput för video och ljud kan jag börja vrida mitt tänkt till extrem optimering av deras system vilket de har tillgång till då detta handlar om slutet system dvs, de har EN specifik hårdvara som ska matchas med EN specifik mjukvara, jag kan tänka mig att det finns många genvägar här och kanske få ut dubbel troughput/datatransfer men har hemskt svårt att tro att de når 8-10 gånger ökning.
Kan vara så enkelt att han bara utrycker sig lite klantigt och igentligen inte syftar på att systemet överlag sitter på en prestanda som är så pass hög utan syftar till en specifik del av systemet som har det.

Wow vilken vägg av text, små trött och en liten whiskey får tankarna att vandra..

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoan:

Jag har svårt att förstå VAD de igentligen har benchmarkat och hur detta har gått till. De faktorer som borde ha benchats för att få någon typ av koll på en konsol vs pc måste ju vara hur många frames per second i samma situation de respective systemen får ut. Med detta i åtanke har jag väldigt svårt att se denna spöa någon highest end pc, varken från amd/intel amd/nvidia stallen, ingen configuration av detta får jag ihop att bli 8 gånger snabbare eller "bättre".

PC GTX Titan har runt 4.5TFlops
PS4 GPU 1.84 TFlops

Där har vi inte några 8ggr direkt. Fråga är nu hur mycket av denna kraft som går att få ut ur systemet. I 1080p så är Titan rätt så CPU-bundet. Detta är utan någon som hest optimering för ett grafikkort med så många CUDA-kärnor, och det enda man kan göra är att öka upplösning samt AA, dock får man inte ut så mycket grafikmässigt utan bara pressar tills kortet blir fillrate-begränsat.

Fördelen med en begränsad men gemensam hårdvara är att man kan optimera. Detta innebär att man kan maxa varje enskild del. Man ser till att all fillrate och alla texturerings-enheter använda under så mycket av tiden som möjligt. Detta är helt omöjligt på pc. Man optimerar runt en påhittade uppsättning rekommenderade komponenter, men kan inte anpassa för olika GPUer med olika mycket av och snabba delar (ROPer, allmänna beräkningsenheter, rastrerings/geometrienheter och dessa saker ). Detta gör att spel kan se mycket bättre på begränsad men allmän hårdvara, utan att för den delen vara snabbare än grafikkort som Titan.

Ett exempel är I Resistance: Shadow Fall så använder man realtidsuträknade lokala reflektioner på potentiellt varenda yta i spelet, tack vare bra computeenheter i GCN och några ljusteringar från Sony. Detta skulle aldrig vara värt i ett PC-spel än så länge många ännu inte kan använda något av det, och det är något som måste skapats ihop med alla assets.

Sedan har vi CPUn, som dock kommer vara det största hindret i den nya generationen. Men med avsevärt bättre API och ett OS som ligger mycket närmare systemet än en PC, så kan man spara väldigt mycket på hur mycket CPU-kraft som behövs bara för att mata grafikkortet. Detta ger processorn åtminstone mer tid än vad den hade fått om du satt in den i ett PC-bygge.

Detta innebär inte att den är utan tvivel snabbare än en riktigt PC. Men utvecklare kan lägga ner en jäkla massa utvecklingskraft på att få ut och balansera varenda del av grafikpipelinen för att passa precis den uppsättning delar som GPUn har.

Det finns Xbox 360-spel somm renderar över 3,180,000 trianglar per frame. Detta är det nästan inget PC-spel som gör idag (kanske nu med tesselering), eftersom att alla assets tillverkas med kännedom att detta ska kunna gå att köras alltid, på all hårdvara. På PC är detta alltså inte alls lika lätt, eftersom man har så pass olika hårdvara, och att man med den hårdvara man siktar på ändå inte kan göra några interna optimeringar för eftersom dessa inte gäller mellan AMD/NVIDIA (Nvidia har fler av vissa saker men mindre av andra osv).

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W