PS4, Xbox One Vs. High-end PC

Permalänk

PS4, Xbox One Vs. High-end PC

Ursäkta om detta möjligtvis hamnar i fel forumdel, men jag hittade inget som passade bättre...

http://www.tweaktown.com/news/30558/ea-vice-president-says-ps4-and-xbox-one-are-a-generation-ahead-of-the-current-fastest-gaming-pc-on-the-market/index.html

EAs "Chief of technology" gör detta uttalande.
Lite vågat om jag får säga det själv?

Om inte helt absurt...

Permalänk
Medlem

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH! vänta va!? tappad som liten han eller... jaja, gav mig gett gott skratt iaf, hahahah xD

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Skrivet av Icepeak:

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH! vänta va!? tappad som liten han eller... jaja, gav mig gett gott skratt iaf, hahahah xD

Samma här! Skäms, EA. Bara antar att uttalandet kommer smälla tillbaka lite smått.

Permalänk

Nog för att han inte vet vad han pratar om. Dock ska man inte underskatta konsolernas prestanda. Jag tror vi kan vänta oss en väldigt hög spelarupplevelse.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Problemet är att många titlar är anpassade för konsoler och därefter portade till våra datorer.

PCn förlorar på detta. Om man ser det som att Nextgen konsoler är "ahead" så får man göra det, men han sköt sig just själv i foten, med en Carl Gustaf...

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Nog för att han inte vet vad han pratar om. Dock ska man inte underskatta konsolernas prestanda. Jag tror vi kan vänta oss en väldigt hög spelarupplevelse.

Skrivet av Falcon:

Problemet är att många titlar är anpassade för konsoler och därefter portade till våra datorer.

PCn förlorar på detta. Om man ser det som att Nextgen konsoler är "ahead" så får man göra det, men han sköt sig just själv i foten, med en Carl Gustaf...

Jag håller med er båda, visst gör optimering till (framförallt) konsol-exklusiva titlar fantastiska saker med den klena hårdvaran som finns att tillgå, titta bara på Uncharted, Killzone med mera - detta dessutom på en PS3 som är sjukt trött med dagens mått.

Hans uttalande är dock oerhört klumpigt. Jag menar:
"(...) Our benchmarks on just the video and audio performance are 8-10 times superior to the current gen. gaming pc systems."
Jaha. Vilka benchmarks?

Permalänk
Medlem

Vart fan hittade de honom? Hur kan man klättra så högt i ett så stort företag utan att veta någonting över huvud taget om dagens teknik?

Permalänk
Entusiast

Hans leende ser ju....övertygande ut
Han vet inte vad han pratar om... Konsollerna kommer nog att leverera bra prestanda men så fan heller mer än en high-end PC...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaptenKosk:

Jag håller med er båda, visst gör optimering till (framförallt) konsol-exklusiva titlar fantastiska saker med den klena hårdvaran som finns att tillgå, titta bara på Uncharted, Killzone med mera - detta dessutom på en PS3 som är sjukt trött med dagens mått.

Hans uttalande är dock oerhört klumpigt. Jag menar:
"(...) Our benchmarks on just the video and audio performance are 8-10 times superior to the current gen. gaming pc systems."
Jaha. Vilka benchmarks?

frågan är vilka "current gen. gaming pc systems" han benchmarkat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

frågan är vilka "current gen. gaming pc systems" han benchmarkat..

Ja, precis, vad är egentligen en "current gen PC"?
Är det min i signaturen eller ännu bättre? Sämre?
Jag menar ett Titan/7990 presterar rätt jävla bra...

Permalänk
Medlem

Konsolerna lär vara bättre än majoriteten av folk speldatorer, men de är inte bättre än en high end dator.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ja, precis, vad är egentligen en "current gen PC"?
Är det min i signaturen eller ännu bättre? Sämre?
Jag menar ett Titan/7990 presterar rätt jävla bra...

Nja, nästan din pc.

Du har ju rätt grafikkort (senaste gen) men fel processor! En hel generation gammal!

Permalänk
Medlem

Haha, vilket skämt.
Hans leende verkar säga en del om honom. :/

Visa signatur

rig: NZXT Phantom (röd :P) | i5 3570k 4.1ghz | Corsair h100i | Corsair hx850 (röd sleeve) | Asus HD 7970 Matrix | Asus Sabertooth Z77 | Corsair Vengeance 8gb LP red | Samsung 840 250 gb ssd | 2 Wd 1.5 tb hdd | Windows 7 64bit | 3x Corsair af120 | 2x Dell U2311H
HTPC: Asus P8H77-I | i3 3220 | Asus DirectCU GTX 660 | Cooler Master Elite 120 | Be quiet 530w | 2tb hdd | 8gb Corsair Vengeance LP | Samsung 47"

Permalänk
Medlem

Han säger väl förmodligen så därför att EA hade något samarbete med Microsoft (om jag inte misstar mig!).

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hans leende ser ju....övertygande ut
Han vet inte vad han pratar om... Konsollerna kommer nog att leverera bra prestanda men så fan heller mer än en high-end PC...

Tänk på att när PS3 släpptes så var bästa kortet ett 8800GTX som gick på 7000kr. Motsvarar ett GTX 780 i dagens läge. Och ditt GTX 670 motsvarar 8600GT.
Med ett 8800 GTX kan du knappt spela ett modernt spel med inställningar som ger dig lika bra eller bättre grafik än ett PS3 eller Xbox och ha stabila framerates. Du kommer ha mer en del stunder men i spel som Far Cry 3, Skyrim, Tomb Raider kommer du få fps drops och ostabil framerate.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Finast är nog ändå detta:
"a generation ahead of the highest end PC on the market."
Inte nog med high-end, utan HIGHEST end!

Permalänk
Skrivet av KaptenKosk:

Ursäkta om detta möjligtvis hamnar i fel forumdel, men jag hittade inget som passade bättre...

http://www.tweaktown.com/news/30558/ea-vice-president-says-ps4-and-xbox-one-are-a-generation-ahead-of-the-current-fastest-gaming-pc-on-the-market/index.html

EAs "Chief of technology" gör detta uttalande.
Lite vågat om jag får säga det själv?

Om inte helt absurt...

HAHAHA!!! Smart grabb!!! då den dagen kommer då konsoler är 8grr snabbare än tillfällets *kraftfullaste* speldatorer, kommer jag fan springa i string igenom borås och lägga upp på youtube!! Garanterat!!

Drar en vild gissning om att han pratar om att ps4 och one arbetar mer effektivt med dataöverföring emellan GPU och CPU.... Eller?

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

frågan är vilka "current gen. gaming pc systems" han benchmarkat..

Intel NUC-baserat?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pimpim666:

Tänk på att när PS3 släpptes så var bästa kortet ett 8800GTX som gick på 7000kr. Motsvarar ett GTX 780 i dagens läge. Och ditt GTX 670 motsvarar 8600GT.
Med ett 8800 GTX kan du knappt spela ett modernt spel med inställningar som ger dig lika bra eller bättre grafik än ett PS3 eller Xbox och ha stabila framerates. Du kommer ha mer en del stunder men i spel som Far Cry 3, Skyrim, Tomb Raider kommer du få fps drops och ostabil framerate.

Ja det är klart, men konsollerna kommer inte att vara bättre än till exempel GTX 780/GTX 680 vid release utan snarare likt GTX 660 Ti och sedan "försämras" prestandavis på ett mycket långsammare sätt än vad PC's gör och det är ju det som gör konsoller väldigt prisvärda men nu snackar jag om dagens läge.

Men det jag stör mig mest på med konsoller är att spelutvecklarna alltid gör så att spelet får leverera så hög grafik/effekter som möjligt till kostnaden av 30FPS, jag tycker att konsollerna borde försöka köra spel i 60FPS så länge det bara går och inte tumma på FPS:en redan vid release eller 1 år efter.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

frågan är vilka "current gen. gaming pc systems" han benchmarkat..

Möjligtvis en HP för 3000kr, för bättre än det kan han inte jämföra med om det ska vara 8-10x snabbare än pcn

Permalänk
Medlem

a men nu vet vi att nästa generationens konsoler ska vara 8-10 ggr bättre än våra datorer, så det är lika bra att vi kastar bort vara datorer och köper Xbox one en eller ps4

Permalänk

EA, vilket jävla skämt företag

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk

HAN ÄR SÅLD!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av Ultra94:

a men nu vet vi att nästa generationens konsoler ska vara 8-10 ggr bättre än våra datorer, så det är lika bra att vi kastar bort vara datorer och köper Xbox one en eller ps4

Kasta in era datorer i mitt hus bara så är det lugnt.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Is dis a jok?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Datavetare

Hur många av dagens gaming PC har 8GB RAM på grafikkortet? Visst ska även CPUn använda detta, men majoriteten av allt minne i ett spel används för grafiken.

Det är inget snack om att även en rätt medioker PC och även de flesta lite bättre laptops har en CPU som är snabbare än den CPU som kommer sitta i PS4/X1, men det väldigt många missar när de jämför konsol mot PC är att de bara tittar på rå-prestanda och helt ignorerar den programvara som också ska köras på respektive enhet.

En spelkonsol behöver inte ta höjd för variationer i HW, en spelkonsol behöver inte lägga krut på att säkerställa att en den applikation (spelet) som körs inte läser/skriver till resurser det inte borde. För en spelkonsol är spelet den viktigaste programvaran och allt annat är sekundärt.

Detta betyder att kostnaden för att t.ex. byta mellan texturer, kostnaden för att leverera en triangle-strip, etc i många fall är flera gånger billigare på en konsol än på en PC som ska gå igenom massor med abstraktionslager + att initialt så måste alla anrop som går mot HW inledas med ett s.k. systemanrop som är ett relativt dyrt anrop. I en konsol så är det inget problem om spelet och systemet i övrigt körs i samma priviligeringsnivå (d.v.s. den som normalt bara körs av OSet i Windows, Linux, OSX etc).

Redan när PS3 och Xbox360 lanserades så hade en gaming PC en CPU som var minst dubbelt så snabb som den in-order PowerPC-CPU som dessa enheter kör med, men tror ingen som inte känner till HW skulle påstå att dessa konsoler inte stod sig väldigt väl mot de datorer som fanns det år dessa konsoler släpptes.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

han är ett värdigt kiosk...

Permalänk
Medlem

Ni som hatar i tråden borde tänka ett steg längre. Konsolerna är slutna system som utvecklarna lättare kan lära sig att utnyttja till max istället för PC:n där utvecklarna försöker hitta en acceptabel lägstanivå för att utveckla spel till så många kunder som möjligt. Dessutom ska man inte bara stirra sig blind på enskilda komponenter som cpu vs cpu osv. Utan måste se till helheten och även här har konsolerna fördel av att vara ett slutet system. PC:n kommer självklart springa om i prestanda rätt snabbt, men ser man på spelkvalité lär det ändå vara ett jämnt race mellan konsol o PC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icepeak:

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH! vänta va!? tappad som liten han eller... jaja, gav mig gett gott skratt iaf, hahahah xD

Behöver inte vara otrevlig, och sen kan du också ha fel.

Nog att det är en stor skillnad från föregångarna, så har de "medioker" speldator hårdvara.
Men just att spelen är så himla väl optimerade för en konsoll har ju resulterat i en otrolig prestanda-boost.

EDIT: passar även på att tilläga de måste kommentarerna från nyblivna medlemmar består av "hhahahahahaha" eller "-Generisk förolämpning-"
och inte något diskussionsvärt.
Detta är inget påhopp, men kom igen säg varför ni tycker så här.

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Skrivet av KurtEgon:

Vart fan hittade de honom? Hur kan man klättra så högt i ett så stort företag utan att veta någonting över huvud taget om dagens teknik?

Luften blir tunn där uppe, så syrebrist kanske?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000