Permalänk
Medlem

Bästa 50" TVn för ~10 000kr?

Har varit i tankar på att köpa en TV väldigt länge men har aldrig blivit av men tänkte göra ett nytt försök nu. Det som gör det svårt för mig att välja är att både Plasma och LCD har nackdelar som jag skulle störa mig på.

Vad jag har läst så är det en del Plasmor som har "buzzing". Är det någt som är i överlag för Plasma eller finns det Plasmor som inte alls har detta problem?
LCD så är det ju självklart "black light bleeding" och den sämre svärtan jag skräms av.

Har läst lite om Panasonic Viera TX-P50ST60Y men den ligger på 12500kr så den är lite utanför ramarna av vad jag vill spendera samt att den verkar ha problem med "buzzing".

Med detta i åtanke, vad rekommenderar ni för någon TV? Vill helst ha 50" för ~10 000kr.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Alla plasmor låter lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Har varit i tankar på att köpa en TV väldigt länge men har aldrig blivit av men tänkte göra ett nytt försök nu. Det som gör det svårt för mig att välja är att både Plasma och LCD har nackdelar som jag skulle störa mig på.

Vad jag har läst så är det en del Plasmor som har "buzzing". Är det någt som är i överlag för Plasma eller finns det Plasmor som inte alls har detta problem?
LCD så är det ju självklart "black light bleeding" och den sämre svärtan jag skräms av.

Har läst lite om Panasonic Viera TX-P50ST60Y men den ligger på 12500kr så den är lite utanför ramarna av vad jag vill spendera samt att den verkar ha problem med "buzzing".

Med detta i åtanke, vad rekommenderar ni för någon TV? Vill helst ha 50" för ~10 000kr.

Hejsan.

Vad ska du göra med TVn?
Vet du skillnaden mellan plasma och LCD?
Har du ett mörkt rum eller är det ganska ljust i ditt rum? (Kan du lätt göra det mörkt annars?)
Har storlek någon betydelse? (Hur långt ifrån ska du sitta? För ska du sitta 1-3m ifrån TVn kommer en 50" kännas som en bio skärm i princip).

JAG föreslår _alltid_ plasma.. Jag äger 2012 versionen av ST 50 (Den du kollat på)... och jag kan bara säga WOAAAH när jag väl kalibrerade den så herrejääävlar vilken bild. Folk som är hemma hos mig säger samma sak, det känns konstigt att kolla hemma sen.
Jag kan inte längre kolla på bio i princip.. jag menar varför? Jag har bättre bild hemma och bättre ljud.

Buzzing har ALLA plasmor, vissa mer vissa mindre.. min lider av extrem buzzing så att säga, men du hört ENDAST det om tvn är på 1-5 eller om du står precis jämte tvn.. dvs, inget problem om du kollar på tv eller något.

Men några saker att tänka på: (Nackdelarna på en plasma är fördelar på en LCD vice versa)
Fördelar:
Väldigt, väldigt mycket bättre bild än LCD.
Billigare per prestanda (Tänk typ att Plasma är stationär dator och LCD laptop. Ska du ha en LCD som är i Plasmas klass behöver du punga ut 20-25k i princip)

Nackdelar:
1. Plasma är värdelöst att kolla på om det är ljust i rummet, tänk dig att du kollar på din mobil när det är sol ute, så blir det om det kommer ljus på en plasma.
2. Suger rätt mycket till att använda som dator skärm (Dvs, att hålla på med firefox på en plasma suger, men att kolla på film m.m. är bättre än lcd)
3. Inbränningar är ett problem (Det är om du lämnar en bild på för länge så kan den stanna kvar en stund / för alltid). Dock finns det ett program som hjälper emot detta på dagens plasmor. (Jag har tex. en väldigt liten kanal 5 loga på min TV efter min flickvän hade på TVn i 1,5 dagar på kanal 5 utan att byta :/ ) Inget man märker av om man inte sitter 1m ifrån TVn och verkligen studerar det.
4. Buzzing är inget att tänka på, endast de absolut mest ljudkänsliga kommer märka av det.

www.minhembio.com är en bra sida med mycket bra info angående TV m.m. (Typ SweClockers fast för hemmabio / hifi).

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Wall of text...

Det mesta jag kommer använda TV till är film/serier och eventuellt koppla datorn till den men då för att spela och inte för att surfa.

Jag har också varit mer anti LCD just för svärtan och bildkvalitén. Men det är just buzzingen som skrämmer mig lite från plasma. När jag ser film så är det alltid i ett mörkt rum. Tycker det förstör upplevelsen när man ser film med ljust rum.

Så om vi överger Plasma vs LCD och fokuserar på Plasma. Vad skulle ni rekommendera för ~10 000kr?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Det mesta jag kommer använda TV till är film/serier och eventuellt koppla datorn till den men då för att spela och inte för att surfa.

Jag har också varit mer anti LCD just för svärtan och bildkvalitén. Men det är just buzzingen som skrämmer mig lite. När jag ser film så är det alltid i ett mörkt rum. Tycker det förstör upplevelsen när man ser film med ljust rum.

Så om vi överger Plasma vs LCD och fokuserar på Plasma. Vad skulle ni rekommendera för ~10 000kr?

Well.. den du länkade är ju som sagt ganska sjukt bra.. annars finns det en 2011 version beg. http://www.minhembio.com/boa16/marknad/339244 (65 tums)

Men vill du ha nytt så satsa på antigen panasonics plasma version 2012 (Jag har den och är grymt nöjd.. tror den går för 8000-10,000kr just nu.. dock inte säker på om den är lätt att hitta nu) eller 2013 version.. den kostar dock 3k mer för 50 tums >.<

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751958#extra

Den här hade jag köpt. Så får du några kronor över också.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
99:e percentilen

Vi har precis fått hem Panasonic Viera TX-P50UT50Y men ännu inte installerat den. På söndag hoppas jag kunna ge mitt omdöme om den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Vi har precis fått hem Panasonic Viera TX-P50UT50Y men ännu inte installerat den. På söndag hoppas jag kunna ge mitt omdöme om den.

Den ser ju riktigt trevlig ut för priset helt klart. Ska ta mig en funderare.

Finns det mer tips? Hur är det med Samsungs plasma? Eller är Panasonic the way to go?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av #enbom:

Den ser ju riktigt trevlig ut för priset helt klart. Ska ta mig en funderare.

Finns det mer tips? Hur är det med Samsungs plasma? Eller är Panasonic the way to go?

Vad jag har läst nyligen så verkar Panasonic ha bättre svärta medans Samsung har ljusstarkare skärmar. För TV-tittande i väldigt ljusa miljöer kan nog Samsung vara att föredra. I andra änden av skalan är nog Panasonic det rätta valet om du har ett rum som du kan mörklägga totalt. För allt mittemellan så skulle jag nog tro att båda märkena fungerar utmärkt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Vad jag har läst nyligen så verkar Panasonic ha bättre svärta medans Samsung har ljusstarkare skärmar. För TV-tittande i väldigt ljusa miljöer kan nog Samsung vara att föredra. I andra änden av skalan är nog Panasonic det rätta valet om du har ett rum som du kan mörklägga totalt. För allt mittemellan så skulle jag nog tro att båda märkena fungerar utmärkt.

Okej. Blir nog att kolla lite närmare på några Panasonic plasma då.

Skickades från min HTC One.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av #enbom:

Okej. Blir nog att kolla lite närmare på några Panasonic plasma då.

Skickades från min HTC One.

Skickades från m.sweclockers.com

En Panasonic 50" plasma för under 10k kan nog vara svårt att få tag i (förutsatt att du vill ha 1080p), om du nu inte tittar på förra årets modeller.

Angående Panasonic P50ST50Y så har jag varit och kollat på den lite grann och kan bara säga att jag absolut inte tror du kommer bli missnöjd med bildkvalitén på den TVn. Ett varningens finger dock om du brukar spela en hel del på TVn, ST60 verkar ha rätt så hög input lag för att det ska vara optimalt i snabbare spel (typ FPS), 3-5 frames @ 60Hz. För film- och TV-tittande kommer detta förmodligen inte vara något problem alls.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av #enbom:

Den ser ju riktigt trevlig ut för priset helt klart. Ska ta mig en funderare.

Håller på och "kör in" TV:n nu. Har därför endast kört på låg kontrast och låg ljusstyrka hittills och kan inte uttala mig om bildkvalitén än.

Däremot måste jag tyvärr nämna att den surrar väldigt irriterande. Det skulle kunna bero på att den (enligt postutköraren) välte i postbilen. Det verkar iallafall vara samma typ av oljud som min Yamakasi Catleap Q270 2B gav ifrån sig innan jag öppnade den och fick en kondensator att hålla käften.

JAG RESERVERAR MIG FÖR ATT LJUDET KANSKE FÖRSVINNER MED TIDEN ELLER ÄR UNIKT FÖR MITT EXEMPLAR.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Håller på och "kör in" TV:n nu. Har därför endast kört på låg kontrast och låg ljusstyrka hittills och kan inte uttala mig om bildkvalitén än.

Däremot måste jag tyvärr nämna att den surrar väldigt irriterande. Det skulle kunna bero på att den (enligt postutköraren) välte i postbilen. Det verkar iallafall vara samma typ av oljud som min Yamakasi Catleap Q270 2B gav ifrån sig innan jag öppnade den och fick en kondensator att hålla käften.

JAG RESERVERAR MIG FÖR ATT LJUDET KANSKE FÖRSVINNER MED TIDEN ELLER ÄR UNIKT FÖR MITT EXEMPLAR.

Det är ju just detta surrande jag är lite smårädd för. Har en polare som har en Panasonic från 2011 eller 2010, kommer inte ihåg modellnamnet och den surrar också, speciellt vid ljusa bilder.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag har också en 50 st och är helnöjd med den.
Första månaderna hade jag ett extremt buzzande. Fick det åtgärdat på garantin när jag kontaktat Panasonic direkt. Handla inte på Proshop. Det var bakplåten som satt fel, syntes tydligt att den var lite bucklig. Så är det när man köper ett returex. Nu låter den ingenting.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Det är ju just detta surrande jag är lite smårädd för. Har en polare som har en Panasonic från 2011 eller 2010, kommer inte ihåg modellnamnet och den surrar också, speciellt vid ljusa bilder.

Har själv P65ST50 och den surrar vid ljusa bilder om jag är nära TV:n med ljudet avstängt. I vanligt tittande är det dock inget jag märker av då jag sitter ca 3 m från TV:n, har ljudet på och sällan tittar på vita testskärmar eller liknande. I praktiken ett väldigt litet problem alltså.

I din prisklass är alla tre plasmatillverkare intressanta. Panasonic har underbar svärta i modellerna ST och uppåt, men de ligger tyvärr en bit upp i pris. UT50 som vissa tipsat om är en bit efter, men för 6k är det klart prisvärd ändå.

Har dålig koll på Samsungs F-modeller (vet bara att den dyraste F8505 är riktigt hyllad, men använder en annan panel än övriga). Samsungs E-modeller E6500 och E8000 (från 2012) är dock vassa och använder samma panel i grunden. Den billigare finns på dustin i 51" för 7,5k: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1195769

Har du möjlighet att gå upp i storlek blir LG intressanta. De har inte lika bra bild, men kompenserar för det med ett attraktivt pris på 60"-modellerna. Den extra ytan kommer att göra mycket gott vid filmtittande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Wall of useful information.

Mycket tacksam av din input. Ska kika lite närmare på den där Samsungen. LG som du säger har prisvärda TVs i den större storleken får ta en titt på några modeller från dem också. Ska försöka återkomma när jag har hittat några modeller som intresserar mig från de olika tillverkarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag skulle utan tvekan gått på P50UT50Y eller P50ST50Y.. Det som skiljer dom åt är mest att UT saknar reflexfilter som ST har samt lite kalibreringsinställningar. Kan du leva med att det blir lite reflexer dagtid utifall du har ljusinsläpp etc men har mörkt när du kollar på film etc så är nog P50UT den bästa teven du kan få tag på under ca 11k där storebror ST ligger.

ST50 är inte långt ifrån VT50 i bildväg och VT50 används som referensbild i många tester idag.

Jämför mot samsung och LG så kommer du se att det inte är så jämförbart i bildkvalité.

Kan tillägga att jag själv har en UT50 från vinter 2012 och lider inte av nå buzzing. Däremot så stör jag mej på reflexerna dagtid ibland så skulle allt vilja ha reflexfiltret emellanåt.. Men jag överlever! Och då teven verkligen används så är det mörkt i rummet!

Jag själv skulle ha valt mellan UT50 eller ST50. ST50 om du har de extra kronorna för att få bort reflexer. UT50 om du vill ha bildkvalité för 11k men en teve för 6k.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.