Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Starta datorn för första gången?

Hej! jag har köpt delar och byggt ihop min dator för första gången. Men jag undrar hur gör jag efter att delarna är ihopa satta. Jag har inte heller någon cd-brännare. Kan någon hjälpa mig? Tack!

Permalänk
Avstängd

Har du tillgång till en annan dator och köpt dig OS eller om du ska köra linux så kan du ladda ner iso filen och boota upp via usb minne eller liknande. Windws behöver du endast nyckeln. Om datorn inte skulle boota upp direkt ifrån usb så får du gå in i bios/uefi och ändra.

Permalänk

Det lät inte riktigt igenomtänkt... pallra dig iväg till netonnet och köp en dvd läsare för 200kr och mosa in en skiva (alternativt USB minne om du vet hur du ändrar bootningen) med valfritt OS och kör hela installationen. Därefter är det bara att köra samtliga drivrutiner du fick med dina komponenter, installera nått antivirus program och köra windows update (som för övrigt kommer ta resten av dagen hehe). Därefter är du nog helt klar, då är det bara att installera alla personliga program!

Permalänk
Medlem

Var så för mig med. Installerade Win genom USB, sedan tankade jag moderkortets drivrutiner för internet osv på en annan dator och installerade på min dator. Sedan är det bara att köra på.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2