Permalänk
Medlem

Jägarexamen. Tips?

Jag ska ta jägarexamen nästa vecka. Jag undrar om ni på Sweclockers har några tips..

Jag har boken: Kunskap för Jakt och Jaktlagstiftningen.

Tack i förskott!

Visa signatur

Moderkort: ASUS X99-A| RAM: 16gb Corsair LPX 2666 mhz | Procsessor: Intel Core i7 5820K kyld av en Noctua NH-D14 | Grafikkort: Gigabyte GTX 970 G1 | Minne: 120gb Intel 330 SSD, Seagate Barracuda 1tb HDD. | Chassi:Fractal Design Define S.

Permalänk
Medlem

Jag tror det var de böcker jag hade också. När det gäller att skriva provet vill jag minnas att väldigt mycket var om sjöfåglar, av någon anledning. Annars är det inte så krångligt. Lycka till.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Och dom där jävla sjöfåglarna ser likadana ut, kommer ihåg att jag endast fick rätt på änderna, annars mycket om vilka kalibrar man får använda på djur och jakttider. (vafan man ska veta sånt i huvet för? man kollar ju dagen innan man går ut om man får jaga viltet.)

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

När det gäller jägarexamen så är det väl fåglarna som oftast är det största problemet, möjligtvis vilt som normalt sett inte ingår i ens område jaktbart vilt. Sedan är det just lagar om vapenlagstiftning, arrenden, viltvårdsområden skillnader, arealer osv, bestämmelser för jaktområden/jaktlag, jakttider, skillnad på dov/kronhjort, hind/kalv/get/galt/sugga, åldersbestämmelse, osv att man kan se skillnad på det.

Praktiska proven är väl det mest stressande men det viktigaste är att vara överdrivet noga med vapenhantering/säkerhet, dvs överdrivet markera att man kollar att vapnet är oladdat i säker riktning, bryter vapen/drar tillbaka slutstycket. Det jag hade mest problem med var skytteprovet för älg, med en bössa som gått hundratals skott i rad så man knappt såg nåt i kikarsiktet och som man aldrig skjutit med.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar, är bara lite nervös.. Men det ska nog gå bra!

Visa signatur

Moderkort: ASUS X99-A| RAM: 16gb Corsair LPX 2666 mhz | Procsessor: Intel Core i7 5820K kyld av en Noctua NH-D14 | Grafikkort: Gigabyte GTX 970 G1 | Minne: 120gb Intel 330 SSD, Seagate Barracuda 1tb HDD. | Chassi:Fractal Design Define S.