"Microsoft betalar utgivare för att inte visa PS4-spel"

Permalänk
Skrivet av WDac:

sen är det inte första gången Microsoft gör uppdateringar åt konkurrenter också, tex har MS gjort uppdateringar till FireFox, både som varit negativa och positiva. MicroSoft har många fingrar med i spelet och syltburken.

Och vad har det med detta att göra? Eller du menar att eftersom de gör uppdateringar åt konkurrenter ( vet inte vad du syftar på något med Firefox verkar det som ) så får de även lov att köpa/muta utvecklare som ryktena säger i detta fallet för att de inte ska visa upp sina spel till Playstation 4 vilket är dåligt av Microsoft tycker jag.

Skrivet av '[SH:

;13592370']Men hallå pojkar, Sony har gjort precis samma sak. Det är "normalt". Man pröjsar utvecklare för att visa sin version av spelet och inte snacka en massa om att det kommer till konkurrentens konsol...

Hej pojkar.... Det är inte normalt att göra som Microsoft gör. Det är precis såhär Microsoft brukar göra även när det gäller andra av deras saker de gör.

Jag tycker inte det är bra att företag som Microsoft gör på detta sättet. Sen är inte Microsoft ensamma om detta men det gör inte det mer bra tycker jag.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;13592377']Seriöst, tror du verkligen att MS skulle använda Kinect för att spionera på dig där du sitter i soffan, käkar chips och tittar på Let's dance..?

Om de blev påkomna med det kan de lika gärna lägga ner företaget. Det är inget de skulle riskera.

Men visst, ta på foliehatten och stäng ner din internetanslutning annars kommer MS och tar dig...

Inte Microsoft själva som oroar mig, utan myndigheter. Inte överdrivet svårt att bygga in en bakdörr i konsollen, dem har ju gjort det innan när dem köpte Skype också, d.v.s. byggt in en bakdörr. Nu säger jag ju inte att dem ger myndigheter tillgång till dessa bakdörrar, men någon som är bestämd kommer förmodligen inte ha några som helst svårigheter med att ta sig in.

Jag värderar i alla fall integritet och avskildhet.

Jag gillar dock inte konsoller, och kommer aldrig köpa en modern konsoll. Alldeles för klena hårdvarumässigt och tyvärr tillverkas det inga komplicerade spel längre, utan bara nerdummade spel med 100 tooltips om hur man styr gubben, för den smått retarderade yngre generationen.

Permalänk
Medlem

att betala för exklusivitet i marknadsföring är inte olagligt, ingen part är en statlig institution utan privata aktörer som tar affärsbeslut kring hur de ska marknadsföra sina produkter. Om det får betalt för att säga deras spel kommer till xbox one utan att nämna den andra konsolen så är det ett marknadsföringsavtal som bägge parter har gått med på. Det skulle kunna vara konkurrensbrottsligt genom missbruk av dominerande ställning men ingen part är underlägsen varandra i detta fallet så jag tror att inga kriterier för detta är uppfyllda.
däremot kan det vara omoraliskt och oetiskt men det är en helt annan sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Nej detta handlar inte om en exklusive deal som vissa utvecklare har utan om rena mutor.

För att folk lättare ska förstå:
MS slänger fram pengar för att Battlefield 4 ska vara en månad före med uppdateringar och släpp på Xbox 2013 One.
Spelet får därmed en "exclusive "deal", detta annonseras m.m.

MS slänger fram pengar för att Battlefield 4 absolut inte får nämnas i samband med PS4 utan bara Xbox 2013 One tom utsatt datum.
Allmänheten får aldrig reda på det då allt händer under bordet.

Det rör sig om helt olika slags marknadsförnings knep.

Det är väl precis en deal mellan företagen. Man får inte betala en annan aktör från marknaden, men som tidigare påpekat så är det fullt vanligt när det är 2 lika stora aktörer. Dom ber ju inte någon att smutskasta den andra, bara inte nämna. Får dom en rättfram fråga så kommer dom att svara på frågan.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

min svenska verkar vara så pass jävla dålig att ingen fattar min poäng i mina tidigare inlägg ang MS så jag skiter i att svara...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Men... Hallå eller?

Okej, kanske är dags att komma ner på jorden lite grabbar och vara lite realistiska.
Jag förstår att det kan vara lagom frustrerande om den nästa generationens konsoll inte bara är en upphottad verision av den som kom innan utan också kommer med nya begränsningar i form av DRM, krav på Kinect/whatever och två väldigt stora företag som slåss med näbbar och klor om sina konsumenter vilket på ett eller annat sätt sabbar för ena eller andra sidan.
Men jag ser väldigt vilda påståenden och antaganden i denna tråden som knappast kan bidraga till en lösning. Vad denna tråden kan lyckas med är att skapa en väldigt kass inställning till båda konsollerna och fortsatt fientlighet bland en grupp människor som på många sätt är väldigt lika varandra och sitter i samma sits.

Utifrån min egen uppfatting och kunskapsnivå i ämnet, utan att bidraga med några referenser eller källmaterial (alltså, ta det jag säger som ni själva vill), tänker jag lägga fram ett par argument som relaterar till en del av det som sagts i tråden:

Microsoft/Sony betalar utvecklare X, Y och/eller Z stora summor pengar för att släppa deras spel på Microsofts/Sonys konsoll

Från Microsofts/Sonys ståndpunkt - Vi kan investera i ett par produkter som skall agera flaggskepp för våran konsoll. Dessa flaggskepp skall ge en bild av att vår konsoll är att föredra över den andra. Kunder som vill nyttja dessa produkter kommer söka sig till vår konsoll och det finns inga hinder för oss att göra detta.

Från spelutvecklarnas ståndpunkt - Vi kan få extra monetära (pengar) resurser om vi väljer att utveckla för en konsoll framför den andra samtidigt som vi har en nära kontakt med skaparen av samma konsoll vilket gör att vi kan optimera vårat spel bättre för denna konsoll, detta är att föredra framför att utveckla utan dessa extra resurser av uppenbara skäl.

Från konsumentens ståndpunk - Beroende på om spelet släpps till den konsoll dom tänkt köpa eller inte så kan det låta...
"Microsoft/Sony är onda för dom gör så att spelet XYZ inte släpps på min konsoll..."
"Microsoft/Sony är helt okej killar för dom satsar på spelet XYZ som skall släppas på min konsoll..."

Sammanfattat så gäller att... - Det är helt lagligt att investera i en produkt, det är också STANDARD att göra så.
För att ge några andra exempel...

• Om du börjar jobba för mitt företag istället så betalar jag dig dubbla lönen från den du får nu!

• Om erat racingteam exklusivt anväder Bridgestones däck så ger vi er ett mycket bättre pris på våra däck!

• I alla ICAs butiker skall ICAs egna varor stå på dom bästa platserna i hyllan för att främja ICAs produkter.

• Vi på Arlas mejerier erbjuder dig som mjölkbonde många fördelar över icke anslutna bönder om du går med i vår koncern, förutsatt att du anapassar dig efter våra krav och regler.

• Köp vår produkt så får du 5 års garanti! (där andra bara ger 3 års garanti)

• Kom till Skara Sommarland med HELA familjen där vi nu ger alla barn under 7 år gratis åktuer på alla våra attraktioner.

Att Microsoft eller Sony skulle nyttja alla till stånds medel för att främja sin produkt är knappast en chocknyhet. Det är just så det fungerar och alltid fungerat!
Det är fortfarande helt och hållet upp till dig som konsument att köpa eller avstå från produkten XYZ, det är ingen som tvingar dig att köpa Microsofts eller Sonys produkter och det samma gäller för diverse spel och utrustning som enbart går att använda på den ena eller andra plattformen.

Alltid online

Även på PC finns det otaliga tjänster som i mångt och mycket kräver att du alltid skall ha en internetanslutning. Det spelar ingen roll om du har en laptop som du tar med dig överallt och därför inte alltid har en internetanslutning till hands.
En av anledningarna till det konstanta kravet på en internetanslutning är så enkelt som kopieringsskydd. Då de stora spelarna i mediabranschen anser det vara ett enormt problem med piratkopiering så faller det naturligt att kräva någon form av direkt kontroll över vilka som kan spela deras spel. Det vill säga, dom vill försäkra att deras spel är anskaffade på lagligt sätt.
Samtidigt så vill spelutvecklare kunna nyttja en central distribution som inte kräver fysisk media, på samma nivå som PC användare kunnat nyttja liknande tjänster de senaste 10 åren.

Får Microsoft/Sony göra så? - Självklart får dom det!
På samma sätt som en uthyrningsfirma får bestämma hur länge du får hyra en produkt och bestämma vad du får och inte får göra med den produkten får Microsoft och Sony bestämma vad du får och inte får göra med deras utrustning.

Men jag har ju KÖPT deras utrustning, jag har betalat riktiga pengar för den och får göra precis vad jag vill med den!!! - Du har köpt hårdvaran, inte mjukvaran... Det är viktigt att hålla isär begreppen!

När du köper ett spel på skiva så äger du skivan som spelet ligger på men inte mjukvaran som går att läsa från skivan. På samma sätt som du har full rätt att använda skivan som toalettpapper har du full rätt att använda din nya konsoll som en pappersvikt.
Det du inte har rätt till är mjukvaran som finns att hämta/nyttja på denna hårdvara.

När du "köper" ett spel går större delen av dina pengar till hyra av spelet (om du inte tror mig så läs användarvillkoren!) på obestämd tid.
Detta innebär att den som ÄGER rättigheterna till spelet har rätt att ställa krav på dig (krav som du godkänt) och om inte du uppfyller dessa kraven har dom rätt att avsluta tjänsten.
Här kommer ett par andra exempel som är jämförbara (på ett eller annat sätt) med att köpa ett spel idag:

Du går in på ett kafé och köper en kopp kaffe
Du äger drycken i koppen, inte själva koppen som drycken kom i. Du har rätten att dricka kaffet i koppen men inte rätten att ta med dig koppen med kaffet hem. Så länge det finns kaffe i koppen och kaféet är öppet så hyr du den koppen av kaféet och har godkänt kaféets villkor per automatik.
Om kaféets villkor bryts så har kaféet rätt att ta koppen ifrån dig.

Du köper ett abonnemang från Telia/Comviq/Telenor etc
Du betalar för möjligheten att nyttja deras nät för att utföra samtal och/eller överföra data. Tjänsteleverantören har rätten att avsluta denna tjänsten baserat på de villkor du godkänt.
Det är inte alltid som du behöver skriva under eller muntligen godkänna dessa villkor. Om du t.ex köper ett kontantkort för mobila samtal så "skriver du" per automatik under villkoren för tjänsten i samma stund som du aktiverar den. Enligt villkoren har tjänsteleverantören rätt att avsluta din tjänst när som helst.

Du skaffar körkort för bil - Du går igenom en process som tillåter dig framföra motorfordon av en viss klass på allmänna vägar. Polismyndigheten förbehåller sig rätten att ta körkortet om du bryter mot villkoren i avtalet som du skrivit under.

Du föddes på denna jorden - Du har nu per automatik accepterat villkoren för att leva på denna jorden och bryter du mot dessa villkor kan jorden ta tillbaka ditt liv.
Om du slutar andas är risken enormt stor att du dör... Du kan klaga hur mycket du vill om detta men det faktumet kvarstår! Och du har ju knappast något val i frågan...

------------

Utöver detta vill jag nämna att likaväl som du ingår avtal med Microsoft/Sony när du köper deras konsoll så ingår samtliga spelutvecklare avtal med Microsoft/Sony när dom skall släppa spel på deras konsoller. Microsoft/Sony har rätt att ställa krav på utvecklarna och ett av dessa kraven är med stor sannolikhet att Microsoft/Sony förbehåller sig rätten att neka en kund tillgång till spelet ifråga.

Jag har ingen internetanslutning på plats XYZ!

Det var ju tråkigt att höra. Du kanske skall fundera på om du vill köpa Microsofts eller Sonys produkter baserat på de villkor dom ställer i avtalet.
Om det nu visar sig att alldeles för få accepterar dessa villkor så är det upp till Microsoft och/eller Sony att ändra på kraven för att dra till sig mer kunder.

En sak kan jag garantera (från min egen ståndpunkt) att varken Microsoft eller Sony kommer lyssna på någon som rantar på internet om det.
Än mindre så någon som rantar på Svenska på Sweclockers forum... Så rikta era rants direkt till Microsoft istället för att skräpa ner här.

-------------------------------------------------------

Tack för mig!

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

både MS och Sony har uppmärksammat all ranting. Gör man det tillräckligt högt och på tillräckligt många ställen i tillräckligt stor utsträckning så kommer det påverka dem. Om inte deras beslut så kommer det definitivt påverka deras försäljning.

Så vi kommer fortsätta att "skräpa ner här" (informera om konsumentfientliga funktioner och beslut) för att det har effekt.

Angående villkor så gissar jag på att en hel del av de villkor som MS (eller Sony) vill få oss att godkänna är olagliga i EU och därmed inte gäller oavsett om vi har gått med på dem eller inte.

grinolle

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

det är det inte för det innebär att du köper en produkt för 600-700 kr (rekommenderat pris) som när som helst kan sluta fungera pga att utgivaren/ms inte längre vill betala serverkostnaderna. Vad som är säkert är att det spelet inte kommer fungera på din Xbox One någon gång i framtiden även om din konsol fortfarande fungerar.

Onlinechecks medför inga som helst fördelar för konsumenter och är totalt onödiga.

Samma sak kan sägas om Steam, är Steams lösning också oacceptabel?

Inga fördelar för slutkund, det är sant, men slutkunden är inte den enda inblandade parten. Innebär det fördelar för utgivare och utvecklare, som också är kunder hos Microsoft? Ja, de vill tro det i.a.f.

Skrivet av dammskog:

Apple har inte en liknande lösning. Alla appar jag laddat ner på min iphone och ipad fungerar utan problem om jag inte har internetkoppling. Sen kanske en del appar kräver internet för att leverera innehåll men det är en helt annan sak mot spel på Uno där man redan har innehållet lokalt men ändå måste koppla upp sig mot nätet enbart för att bevisa att man inte är en tjuv för att kunna spela spelet.

Fullständigt meningslös jämförelse.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vilket är acceptabelt med alla mått mätt 2013.

Kanske i Sverige ja, i tätorter. Tar du med dig den till t.ex. sommarstugan och vill köra med några polare, men glömmer ditt mobila nätverk om du ens HAR något, vad gör du då? Jo, du sitter med en konsol som inte går att använda till det ändamålet du köpte den för. Dessutom är Sverige ett land med välutbyggt internet (fast + mobilt), tänk dig då i andra länder där de vill göra samma sak? Då kanske de inte får in internet på en vecka eller så, vad gör de då? Bara för att det fungerar för DIG just NU betyder det inte att det fungerar för alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Vänta så det är okej bara för någon annan gör det?
ahh shit visste inte det.
Brb ska baxa en Lambo nu för några andra gjorde det.

Jo, det var ju en bra liknelse... Mig veterligen är det inte olagligt att betala för bättre exponering av spel till ens plattform.

Dold text

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Samma sak kan sägas om Steam, är Steams lösning också oacceptabel?

Inga fördelar för slutkund, det är sant, men slutkunden är inte den enda inblandade parten. Innebär det fördelar för utgivare och utvecklare, som också är kunder hos Microsoft? Ja, de vill tro det i.a.f.

Fullständigt meningslös jämförelse.

är det någon jämförelse som är fullständigt meningslös så är det den med Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;13592727']Jo, det var ju en bra liknelse... Mig veterligen är det inte olagligt att betala för bättre exponering av spel till ens plattform.

Har för mig att det faktiskt är olagligt att betala någon för att inte visa upp någon annans grejer,
det är ju att muta på sätt och vis. Kan ha fel iofs.

Skrivet av '[SH:

;13592377']Seriöst, tror du verkligen att MS skulle använda Kinect för att spionera på dig där du sitter i soffan, käkar chips och tittar på Let's dance..?

Om de blev påkomna med det kan de lika gärna lägga ner företaget. Det är inget de skulle riskera.

Men visst, ta på foliehatten och stäng ner din internetanslutning annars kommer MS och tar dig...

Kanske, kanske inte. Har hört från många håll och kanter att man spionerar på en stor del av
befolkningen i USA, skulle inte förvåna mig om dom vill göra detsamma i andra länder.
USA vill ju vara störst, veta allt och få göra allt men andra får inte det. Tro inte att regeringar
inte skulle spionera på sin befolkning, kanske låter konstigt, men det förekommer.

Permalänk
Medlem

Följer man källorna så hamnar man här http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=577741 där det står unconfirmed, vilket innebär att det är rykten som nämnt. Vilket innebär att denna tråden är helt meningslös och värdelös, den tjänar ett enda syfte som jag ser det. Att smutskasta (Crapbox one, var det?)

Skrivet av Friterad:

Dom försöker väl få folk att köpa deras Crapbox One

Nu är jag ingen fanboy av Xbox One, snarare tvärtom jag tror ps4 kommer bli bättre, men att skapa en tråd bara för att man själv ogillar ett företag och/eller deras kommande konsol är väldigt smaklöst och meningslöst.

Ska det vara pålitligt info så kan man börja med det mest grundläggande som finns, MINST 2 källor.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Följer man källorna så hamnar man här http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=577741 där det står unconfirmed, vilket innebär att det är rykten som nämnt. Vilket innebär att denna tråden är helt meningslös och värdelös, den tjänar ett enda syfte som jag ser det. Att smutskasta (Crapbox one, var det?)

Nu är jag ingen fanboy av Xbox One, snarare tvärtom jag tror ps4 kommer bli bättre, men att skapa en tråd bara för att man själv ogillar ett företag och/eller deras kommande konsol är väldigt smaklöst och meningslöst.

Ska det vara pålitligt info så kan man börja med det mest grundläggande som finns, MINST 2 källor.

Jag skapade inte tråden för att jag ogillar MS (även om jag gör det) utan för att,
som jag sagt för femtioelfte gången redan att det är bra att föra vidare såna saker.
Är det inte sant är det väl frid och fröjd men är det sant, då vet vi om det eller hur?
Rykten diskuteras hela tiden på Sweclockers så jag fattar inte varför alla ska reagera så
nu när jag skapat en tråd om ett rykte. Är det helt okej då av GR att skriva om
ryktet då eller? Verkar så. Hade inte blivit det minsta förvånad om alla ni som är emot mig
för detta inte skulle bry sig ett piss om det var en artikel av en skribent på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Kanske i Sverige ja, i tätorter. Tar du med dig den till t.ex. sommarstugan och vill köra med några polare, men glömmer ditt mobila nätverk om du ens HAR något, vad gör du då? Jo, du sitter med en konsol som inte går att använda till det ändamålet du köpte den för. Dessutom är Sverige ett land med välutbyggt internet (fast + mobilt), tänk dig då i andra länder där de vill göra samma sak? Då kanske de inte får in internet på en vecka eller så, vad gör de då? Bara för att det fungerar för DIG just NU betyder det inte att det fungerar för alla andra.

Jag tar inte med mig min konsol till sommarstugan därför att en av anledningarna till att jag åker dit är för att få en paus från sådant. Hade jag behövt så har jag mobiltäckning där. För de som däremot hemskt gärna vill ha med sig sin konsol och som saknar möjligheten att koppla upp sig på något sätt varje dag, tough luck. Köp en Playstation 4 eller ta med en äldre konsol. Autentiseringen sitter inte där för din skull, utan för utgivarna och utvecklarna och de är (som jag skrev i tidigare inlägg) kunder hos Microsoft.

Skrivet av dammskog:

är det någon jämförelse som är fullständigt meningslös så är det den med Steam

Nej, det är exakt samma sak - du som spelare är beroende av att tjänsten är fungerande för att du ska kunna spela en del spel. Slutar Steam fungera så slutar de tjänster som kräver Steam att fungera.

EDIT: Thewire intervjuade representant från Microsoft. Gällande Always Online sa man: "So, there is a lot of anxiety about “what if my Internet connection goes down” and you don’t have connectivity for a period of time. There are a host of features which will be usable without an Internet connection — watching movies, playing certain single player games… all of which will operate offline. We expect most of the more advanced experiences, like online multiplayer games, or games which have a lot of connected features… those games won’t operate if you don’t have an Internet connection. We designed the system to take advantage of a connection to the cloud, and all that that means. But no, it’s not required that you are connected all the time, every second of every day.

There is some technology about how often, or how frequently the device has to ‘ping’, but that has not been… we have not talked publicly about that yet, but it will be very user-friendly."

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag tar inte med mig min konsol till sommarstugan därför att en av anledningarna till att jag åker dit är för att få en paus från sådant. Hade jag behövt så har jag mobiltäckning där. För de som däremot hemskt gärna vill ha med sig sin konsol och som saknar möjligheten att koppla upp sig på något sätt varje dag, tough luck. Köp en Playstation 4 eller ta med en äldre konsol. Autentiseringen sitter inte där för din skull, utan för utgivarna och utvecklarna och de är (som jag skrev i tidigare inlägg) kunder hos Microsoft.

Nej, det är exakt samma sak - du som spelare är beroende av att tjänsten är fungerande för att du ska kunna spela en del spel. Slutar Steam fungera så slutar de tjänster som kräver Steam att fungera.

EDIT: Thewire intervjuade representant från Microsoft. Gällande Always Online sa man: "So, there is a lot of anxiety about “what if my Internet connection goes down” and you don’t have connectivity for a period of time. There are a host of features which will be usable without an Internet connection — watching movies, playing certain single player games… all of which will operate offline. We expect most of the more advanced experiences, like online multiplayer games, or games which have a lot of connected features… those games won’t operate if you don’t have an Internet connection. We designed the system to take advantage of a connection to the cloud, and all that that means. But no, it’s not required that you are connected all the time, every second of every day.

There is some technology about how often, or how frequently the device has to ‘ping’, but that has not been… we have not talked publicly about that yet, but it will be very user-friendly."

varför citerar du rena lögner från Microsoft? de har själva (senare) gått ut och sagt:

Citat:

With Xbox One you can game offline for up to 24 hours on your primary console, or one hour if you are logged on to a separate console accessing your library. Offline gaming is not possible after these prescribed times until you re-establish a connection, but you can still watch live TV and enjoy Blu-ray and DVD movies.

http://news.xbox.com/2013/06/connected
http://news.xbox.com/2013/06/license

http://www.incgamers.com/2013/06/no-the-xbox-one-is-not-just-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

både MS och Sony har uppmärksammat all ranting. Gör man det tillräckligt högt och på tillräckligt många ställen i tillräckligt stor utsträckning så kommer det påverka dem. Om inte deras beslut så kommer det definitivt påverka deras försäljning.

Så vi kommer fortsätta att "skräpa ner här" (informera om konsumentfientliga funktioner och beslut) för att det har effekt.

"Dom" har uppmärksammat det ja, har "dom" gjort någonting åt det?

Igen, dags att sära på vad som är vad egentligen.

Om Börje, 20 år i MUF (Moderata Undgomsförbundet) säger "vi ser ett stort missnöje med att betala skatt så vi kommer undersöka om vi kan ta bort skatt" betyder inte det att Fredrik Reinfeldt kommer säga "Vi ha nu slopat samtliga skatter". Eller att Börje, 20 år i MUF kommer att göra någonting över huvud taget...

Spel för ridåerna är inte heller olagligt!

Precis på samma sätt som vissa spelutvecklare "lovar" att införa vissa funktioner i sina spel 6 månader innan spelet släpps för att så många frågar om det men sedan när det kommer till release så finns inte den funktionen trots "löftet".
Och samma personer klagar och klagar och klagar medans spelet slår säljrekord trots avsaknaden av den utlovade funktionen.

Jo, tack. Jag vet hur det fungerar i verkligheten med sådana klagomål. Tiden får väl utvisa om jag har rätt eller fel.

Skrivet av dammskog:

Angående villkor så gissar jag på att en hel del av de villkor som MS (eller Sony) vill få oss att godkänna är olagliga i EU och därmed inte gäller oavsett om vi har gått med på dem eller inte.

grinolle

Olagliga villkor? Eh?
Det finns inget som heter "olagliga villkor" däremot finns det villkor som kan ogiltigförklaras.

Det är bara ett litet problem dock, villkoren är giltiga i det land som företaget baserer sig i. Detta innebär också att mjukvaran faller under samma lagar som företaget faller under. Utöver detta är det helt giltigt i EU att dra tillbaka en tjänst baserat på de villkor som är specificerade i ett avtal och avtalen är kompatibla över lands gränser och kontinenterna.

Om Microsoft skriver i sin EULA (End User Licence Agreement) för sin XBOX One att dom reserverar sig rätten att stänga ner sin tjänst utan varning i upp till 24 timmar en gång i veckan så betyder detta att dom får (och kommer att) göra så om dom anser att dom behöver det. (Eller helt enkelt vill göra så)

Vad kan du göra som konsument om Microsoft skulle göra detta?
INGENTING, du har köpt hårdvaran och när du skapar ett konto hos Microsoft för att kunna använda den hårdvaran med Microsofts mjukvara så accepterar du avtalet med dom.
Du kan gå tillbaka till butiken och säga att din hårdvara inte längre fungerar och vill få pengarna tillbaka men hårdvaran fungerar perfekt, det är tjänsten som Microsoft erbjuder som inte längre fungerar för dig och det har inte butiken någonting att göra med. Dom sålde hårdvaran till dig, inte tjänsten.

Skall du då gå till Europadomstolen för att stämma Microsoft för att dom inte längre tillgodoser dig deras tjänster?
Good luck! Det är helt och hållet upp till Microsoft att ställa kraven och i dessa kraven ingår med största sannolikhet en klasul som ger dom rätten att när som helst, utan förvarning, avsluta sina tjänster för all framtid och betala tillbaka eventuella utomstående abonnemangsavgifter. Dvs, dom där X dollars som man betalar per månad för att ha tillgång till t.ex Xbox Live.
Och detta avtal är godkänt i EU precis som det är godkänt i USA, Asien, Australien och på Antarktis.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Har för mig att det faktiskt är olagligt att betala någon för att inte visa upp någon annans grejer,

Tyvärr har du fel ja...
Jag gillar inte att klippa från Wikipedia men den beskriver vad mutbrott är och jag orkar inte beskriva det själv.

Citat:

En muta är en gåva, en tjänst eller annan förmån som överlämnas till en tjänsteman eller annan makthavare, blivande makthavare eller före detta makthavare, för att makthavaren ska särbehandla givaren, givarens anhöriga eller någon annan, eller som tack för utförda tjänster. Med makt avses inte enbart myndighetsutövning utan all form av tjänsteutövning. Enbart fysiska personer kan i straffrättslig mening begå ett mutbrott. [1]
Givande av muta kallas bestickning och givaren en bestickare. Tagande av muta kallas mutbrott och mottagaren kan dömas enligt 20 kap 2 § Brottsbalken.[2]. En mutresa är en form av muta där den som mutas mutade blir bjuden på en resa istället för att få pengar.

Varken Microsoft eller Sony besitter en maktposition utan är företag, helt fristående från någon makt/regeringsfunktion.
Utöver detta (som du säkert noterat i texten) så erbjuder visserligen Microsoft/Sony och spelutvecklare tjänster men ingen av dessa är fysiska personer.

Det är alltså lika lite mutbrott för t.ex Volvo att erbjuda billigare priser på Volvos bilar till Polismakten (notera avsaknaden av utbyte av tjänst då polismakten inte får göra detta enligt lag) som det är för Microsoft att ingå avtal med EA/DICE där dom får pengar i utbyte för att utveckla Battlefield 4 exklusivt till Xbox One.

Det skulle däremot vara mutbrott om t.ex Steve Smith på Sony skulle gå till Sven Svensson på DICE och säga "Här får du 20 miljoner dollar om du gör så att Battlefield 4 exklusivt erbjuds till Playstation 4".
Detta då det sker mellan två fysiska personer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag skapade inte tråden för att jag ogillar MS (även om jag gör det) utan för att,
som jag sagt för femtioelfte gången redan att det är bra att föra vidare såna saker.
Är det inte sant är det väl frid och fröjd men är det sant, då vet vi om det eller hur?
Rykten diskuteras hela tiden på Sweclockers så jag fattar inte varför alla ska reagera så
ryktet då eller? Verkar så. Hade inte blivit det minsta förvånad om alla ni som är emot mig
för detta inte skulle bry sig ett piss om det var en artikel av en skribent på Sweclockers.

men det är det som är grejen, om rykterna inte stämmer så är det inte "frid o fröjd" utan det är många som har läst din tråd som inte tänker läsa den utan som går vidare och sprider detta....

Visa signatur

Corsair iCUE LINK 3500X RGB Vit & AMD Ryzen 9 7900x 5,5 GHz & Kolink Umbra 360mm & Asus Tuf Gaming X870 & Asus radeon RX 7800 XT 16GB & OCZ FATAL1TY - 750 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Kanske, kanske inte. Har hört från många håll och kanter att man spionerar på en stor del av
befolkningen i USA, skulle inte förvåna mig om dom vill göra detsamma i andra länder.
USA vill ju vara störst, veta allt och få göra allt men andra får inte det. Tro inte att regeringar
inte skulle spionera på sin befolkning, kanske låter konstigt, men det förekommer.

NSA och CIA har direkt access till flera stora amerikanska företag, bland annat Microsoft. Att vara uppkopplad minst en gång per dygn gör att de kommer att hålla ännu bättre koll på befolkningen. Enda stället som är privat idag är inne på toan. :/

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

NSA och CIA har direkt access till flera stora amerikanska företag, bland annat Microsoft. Att vara uppkopplad minst en gång per dygn gör att de kommer att hålla ännu bättre koll på befolkningen. Enda stället som är privat idag är inne på toan. :/

Är du säker på det? Kanske sitter någon tomte nere i avloppet som kontrollerar så du inte spolar ner knark?
*Foliehatt på*

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vad är meningen att föra vidare saker som potentiellt inte stämmer? Som nämnt så är det många som läser första posten och inte tänker mer på det, utan antar att det är sant. Det är långt ifrån alla som är källkritiska eller för den delen orkar verifiera att det man läst/sett är något man kan lita på, jag har själv några gånger gjort det misstaget. Att andra håller på så är ju deras problem och det bästa man kan göra när man märker att detta är att låta bli att läsa artikeln etc. Nu kan jag hålla på och "predika" hur mycket som helst om det men det hör inte till denna tråden.

Sen tvivlar jag starkt på att sweclockers skulle skriva en så pass oseriös artikeln, man är inte en av Sveriges mest populära internet it-tidningar för att man gör oseriösa artiklar.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Ingenting i mitt citat emotsäger det som finns på xbox.com, så vilka dessa rena lögner skulle vara vet jag inte.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Som redan konstaterats, det är ingen muta utan en affärsuppgörelse och inget unikt för MS vid lanseringen av XBOne. Det är bara som så att MS går till exempelvis EA och säger: Vi pyntar in $xxx i spel XYZ om ni kan nöja er med att visa spelet för vår konsol på E3 även om ni också utvecklar för vår konkurrent.

Skrivet av Friterad:

Ja, jag vet att det finns regeringar som spionerar på sitt folk och att USA inte kvalar in bland Guds bästa barn där. Jag är inte 14 år och Xbox-fanboy. Jag är 38-årig tvåbarnsfar med båda fötterna på jorden. Har bara lite svårt att förstå hur någon kan tro att MS skulle få för sig att använda Kinect för att spionera på oss då de garanterat skulle bli påkomna och då skulle det vara slut med MS, iaf när det gäller hemunderhållning.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;13593337']Som redan konstaterats, det är ingen muta utan en affärsuppgörelse och inget unikt för MS vid lanseringen av XBOne. Det är bara som så att MS går till exempelvis EA och säger: Vi pyntar in $xxx i spel XYZ om ni kan nöja er med att visa spelet för vår konsol på E3 även om ni också utvecklar för vår konkurrent.

Ja, jag vet att det finns regeringar som spionerar på sitt folk och att USA inte kvalar in bland Guds bästa barn där. Jag är inte 14 år och Xbox-fanboy. Jag är 38-årig tvåbarnsfar med båda fötterna på jorden. Har bara lite svårt att förstå hur någon kan tro att MS skulle få för sig att använda Kinect för att spionera på oss då de garanterat skulle bli påkomna och då skulle det vara slut med MS, iaf när det gäller hemunderhållning.

Hur vet du om dom inte samarbetar med regeringen? Är väl så man försökt innan eller?
Säger inte att det är så men eftersom dom gärna spionerar på folk så är det ju
perfekt att göra det genom en spelkonsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hur vet du om dom inte samarbetar med regeringen? Är väl så man försökt innan eller?
Säger inte att det är så men eftersom dom gärna spionerar på folk så är det ju
perfekt att göra det genom en spelkonsol.

Angående spioneriet så är Microsoft den sista du bör bekymra dig över, Google och Facebook är långt mycket större än MS inom detta så det är bäst du slutar använda dig av deras tjänster för de både säljer din information till andra företag samt ger den till amerikanska myndigheter.

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Angående spioneriet så är Microsoft den sista du bör bekymra dig över, Google och Facebook är långt mycket större än MS inom detta så det är bäst du slutar använda dig av deras tjänster för de både säljer din information till andra företag samt ger den till amerikanska myndigheter.

Skrev i senaste nyheten att det är därför jag inte ger ut för mycket info till FB och Google

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Förvänta dig inga vettiga svar från mig med den attityden. Det är ju på sett och vis ett påhopp
och kan du inte diskutera normalt kan du likaväl skita i att skriva alls.
Har liksom fått liknande kommentarer flera gånger om nu som bara är negativa mot mig,
tänker inte besvara sån idioti hundra gånger om, men är du kapabel till att läsa ordentligt
så blir det inte svårt att få svar om du läser andra inlägg.

Och anledningen till att du fått det är att det första du gör precis som jag skrev. Är att flamea om xbox one, och sedan kalla folk tröga osv.
Du höll dig inte till nyheten utan börja snacka skit om konsolen. När du öppnar tråden med den attityden och svarar andra med den så är det inte konstigt att folk gör det samma.
När man skriver saker som "crapbox one", "den kom inte med några saker folk gillar" och snackar allmänt skit om mircrosoft så är det väl knappast att hålla sig till "nyheten" som inte är något mer än ett rykte.
Där av att folk hamnar "offtopic" som du kallar det.

Både sony och microsoft har använt sig av liknande eller samma taktiker i sin marknadsföring enda sen början.
Och det är samma visa i massor med olika marknader.
Det är ganska självklart att dom betalar för att just deras konsol ska användas för att visa demos osv. Det är enormt bra marknadsföring.
Gnället som kom från flertalet senare om att man måste koppla upp sig var 24e timma, är samma gnäll som kommer varenda gång ett spel kommer med krav av uppkoppling. Nu är det inte ens en konstant uppkoppling som krävs utan det är en uppkoppling var 24e timma. Vilket 2013 inte direkt är svårt att åstadkomma.
Om detta kommer vid release eller inte är svårt att svara på. Om Sony kommer ha samma sak? Skulle bli förvånad om dom inte har det faktiskt.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Och anledningen till att du fått det är att det första du gör precis som jag skrev. Är att flamea om xbox one, och sedan kalla folk tröga osv.
Du höll dig inte till nyheten utan börja snacka skit om konsolen. När du öppnar tråden med den attityden och svarar andra med den så är det inte konstigt att folk gör det samma.
När man skriver saker som "crapbox one", "den kom inte med några saker folk gillar" och snackar allmänt skit om mircrosoft så är det väl knappast att hålla sig till "nyheten" som inte är något mer än ett rykte.
Där av att folk hamnar "offtopic" som du kallar det.

Både sony och microsoft har använt sig av liknande eller samma taktiker i sin marknadsföring enda sen början.
Och det är samma visa i massor med olika marknader.
Det är ganska självklart att dom betalar för att just deras konsol ska användas för att visa demos osv. Det är enormt bra marknadsföring.
Gnället som kom från flertalet senare om att man måste koppla upp sig var 24e timma, är samma gnäll som kommer varenda gång ett spel kommer med krav av uppkoppling. Nu är det inte ens en konstant uppkoppling som krävs utan det är en uppkoppling var 24e timma. Vilket 2013 inte direkt är svårt att åstadkomma.
Om detta kommer vid release eller inte är svårt att svara på. Om Sony kommer ha samma sak? Skulle bli förvånad om dom inte har det faktiskt.

Kallade folk tröga av en anledning, läs igenom tråden en gång till om du inte fattar.
Jag skrev ren sanning ur majoritetens (läs på varenda ställe där det står om Xbox)
perspektiv, alltså vad för bra saker har den kommit med? Inte något verkar det som...

Du är förvånad då, för PS4 har inte dessa krav och att sälja begagnat är samma som förr tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Borde inte ge mig in på detta, men...

Microsoft säljer en produkt. Du väljer om du ska köpa den.

Telia och BBB har dålig uptime, om alla kunder ska räknas in. Räknar man individuellt (de flesta nyttjar bara en anslutning åt gången) är siffran låg. Under de år jag har haft ADSL, från Bredbandsbolaget, har det knappt varit någon nertid. Under senare år när jag har haft Telia FiberLAN har nertiden varit exakt 0 minuter och 0 sekunder. Jag kan ha haft tur, eller så är jag det generella fallet. Men enligt dig har Sveriges största operatörer så pass mycket problem att det troligtvis kommer innebära problem med 24-timmarsgränsen. Många nertidsproblem beror på dålig hårdvara hos konsumenten, konstiga konfigurationer hos konsumenten eller idioti. Många nertidsproblem handlar också om enstaka minuter.

Vid sjukdom beordras vila. Du kör med påhopp som tyder på att fattiga har bättre internet än icke-fattiga. Alla chefer har en skaplig inkomst, samt sannolikheten för att.. ae, stannar här.

Fadern kanske kan lära sin son ekonomi under sommaren... Och nej, det är inte synd om sonen för att han inte kan spela - han äger inte ens en konsol ty fadern har köpt den. Vidare har nog "chefen" internet för att kunna sköta affärer.

Lika promille-artat som ditt tidigare argument - det här scenariot drabbar ytterst få, och statistiskt drabbar det troligtvis inte dig. Du kanske borde göra en Angry rant på Youtube?

Dumt att dra iväg studenter, dom sitter nog gärna kvar (ta denna mening som en hjärngympa). Microsoft har rätten att göra så, eftersom dessa rättigheter finns specificerade i användaravtalet. Eh!

Landställe utan internet - troligt och säkerligen vanligt.
Mobil utan tethering och att kunskaper för detta saknas (i målgruppen XBOX) - Iphone ≥4 och de flesta Android-telefoner har denna egenskap.
Personangrepp - mycket vanligt och leder sällan långt.

Du jämför något så vidrigt som förintelsen med ett frivilligt köp av en spelkonsol? Jag har inget med dina prioriteringar att göra, men jag skulle helt klart tänka om.

Hur ett student gäng (hjärngympa, precis som tidigare) beter sig vet jag inte. Och som sagt, av ett gäng studenter, faller det sig nog som så att minst en har en mobil som kan agera hotspot och minst en har kunskap om detta - även på fyllan.

Jo, dom kan avgöra detta. Anledningen går att hitta lite längre upp i min "angry rant".

Vi kan väl alla vara överens om att där finns olika scenarion där man kan förlora internet-åtkomst? Enligt egen erfarenhet så är det inte ovanligt att internet leverantörer strular till det vid inkopplingen, vilket kan resultera i att man då mister in åtkomst till internet. Många tycker att det är orimligt att Microsoft anser sig ha rätten att ta bort produkter du har betalar för, p.g.a. att en tredje part (ISP) på något sätt har misslyckats. Dessutom kan jag ju berätta att jag är en av de som ibland spenderar somrarna på ställen där det inte finns internet, jag skulle dock klara mig då jag har en smartphone sedan 6 månader tillbaka. Hade dock Xbox One kommit innan jag lade händerna på min Lumia så hade jag suttit med en tegelsten i två månader. Förstår du hur jag menar?

Jag förstod förintelse referensen. Det kallas reductio ad absurdum, vilket betyder att man för ett argument till högre nivåer för att påvisa hur orimligt det är.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.