Men... Hallå eller?
Okej, kanske är dags att komma ner på jorden lite grabbar och vara lite realistiska.
Jag förstår att det kan vara lagom frustrerande om den nästa generationens konsoll inte bara är en upphottad verision av den som kom innan utan också kommer med nya begränsningar i form av DRM, krav på Kinect/whatever och två väldigt stora företag som slåss med näbbar och klor om sina konsumenter vilket på ett eller annat sätt sabbar för ena eller andra sidan.
Men jag ser väldigt vilda påståenden och antaganden i denna tråden som knappast kan bidraga till en lösning. Vad denna tråden kan lyckas med är att skapa en väldigt kass inställning till båda konsollerna och fortsatt fientlighet bland en grupp människor som på många sätt är väldigt lika varandra och sitter i samma sits.
Utifrån min egen uppfatting och kunskapsnivå i ämnet, utan att bidraga med några referenser eller källmaterial (alltså, ta det jag säger som ni själva vill), tänker jag lägga fram ett par argument som relaterar till en del av det som sagts i tråden:
Microsoft/Sony betalar utvecklare X, Y och/eller Z stora summor pengar för att släppa deras spel på Microsofts/Sonys konsoll
Från Microsofts/Sonys ståndpunkt - Vi kan investera i ett par produkter som skall agera flaggskepp för våran konsoll. Dessa flaggskepp skall ge en bild av att vår konsoll är att föredra över den andra. Kunder som vill nyttja dessa produkter kommer söka sig till vår konsoll och det finns inga hinder för oss att göra detta.
Från spelutvecklarnas ståndpunkt - Vi kan få extra monetära (pengar) resurser om vi väljer att utveckla för en konsoll framför den andra samtidigt som vi har en nära kontakt med skaparen av samma konsoll vilket gör att vi kan optimera vårat spel bättre för denna konsoll, detta är att föredra framför att utveckla utan dessa extra resurser av uppenbara skäl.
Från konsumentens ståndpunk - Beroende på om spelet släpps till den konsoll dom tänkt köpa eller inte så kan det låta...
"Microsoft/Sony är onda för dom gör så att spelet XYZ inte släpps på min konsoll..."
"Microsoft/Sony är helt okej killar för dom satsar på spelet XYZ som skall släppas på min konsoll..."
Sammanfattat så gäller att... - Det är helt lagligt att investera i en produkt, det är också STANDARD att göra så.
För att ge några andra exempel...
Om du börjar jobba för mitt företag istället så betalar jag dig dubbla lönen från den du får nu!
Om erat racingteam exklusivt anväder Bridgestones däck så ger vi er ett mycket bättre pris på våra däck!
I alla ICAs butiker skall ICAs egna varor stå på dom bästa platserna i hyllan för att främja ICAs produkter.
Vi på Arlas mejerier erbjuder dig som mjölkbonde många fördelar över icke anslutna bönder om du går med i vår koncern, förutsatt att du anapassar dig efter våra krav och regler.
Köp vår produkt så får du 5 års garanti! (där andra bara ger 3 års garanti)
Kom till Skara Sommarland med HELA familjen där vi nu ger alla barn under 7 år gratis åktuer på alla våra attraktioner.
Att Microsoft eller Sony skulle nyttja alla till stånds medel för att främja sin produkt är knappast en chocknyhet. Det är just så det fungerar och alltid fungerat!
Det är fortfarande helt och hållet upp till dig som konsument att köpa eller avstå från produkten XYZ, det är ingen som tvingar dig att köpa Microsofts eller Sonys produkter och det samma gäller för diverse spel och utrustning som enbart går att använda på den ena eller andra plattformen.
Alltid online
Även på PC finns det otaliga tjänster som i mångt och mycket kräver att du alltid skall ha en internetanslutning. Det spelar ingen roll om du har en laptop som du tar med dig överallt och därför inte alltid har en internetanslutning till hands.
En av anledningarna till det konstanta kravet på en internetanslutning är så enkelt som kopieringsskydd. Då de stora spelarna i mediabranschen anser det vara ett enormt problem med piratkopiering så faller det naturligt att kräva någon form av direkt kontroll över vilka som kan spela deras spel. Det vill säga, dom vill försäkra att deras spel är anskaffade på lagligt sätt.
Samtidigt så vill spelutvecklare kunna nyttja en central distribution som inte kräver fysisk media, på samma nivå som PC användare kunnat nyttja liknande tjänster de senaste 10 åren.
Får Microsoft/Sony göra så? - Självklart får dom det!
På samma sätt som en uthyrningsfirma får bestämma hur länge du får hyra en produkt och bestämma vad du får och inte får göra med den produkten får Microsoft och Sony bestämma vad du får och inte får göra med deras utrustning.
Men jag har ju KÖPT deras utrustning, jag har betalat riktiga pengar för den och får göra precis vad jag vill med den!!! - Du har köpt hårdvaran, inte mjukvaran... Det är viktigt att hålla isär begreppen!
När du köper ett spel på skiva så äger du skivan som spelet ligger på men inte mjukvaran som går att läsa från skivan. På samma sätt som du har full rätt att använda skivan som toalettpapper har du full rätt att använda din nya konsoll som en pappersvikt.
Det du inte har rätt till är mjukvaran som finns att hämta/nyttja på denna hårdvara.
När du "köper" ett spel går större delen av dina pengar till hyra av spelet (om du inte tror mig så läs användarvillkoren!) på obestämd tid.
Detta innebär att den som ÄGER rättigheterna till spelet har rätt att ställa krav på dig (krav som du godkänt) och om inte du uppfyller dessa kraven har dom rätt att avsluta tjänsten.
Här kommer ett par andra exempel som är jämförbara (på ett eller annat sätt) med att köpa ett spel idag:
Du går in på ett kafé och köper en kopp kaffe
Du äger drycken i koppen, inte själva koppen som drycken kom i. Du har rätten att dricka kaffet i koppen men inte rätten att ta med dig koppen med kaffet hem. Så länge det finns kaffe i koppen och kaféet är öppet så hyr du den koppen av kaféet och har godkänt kaféets villkor per automatik.
Om kaféets villkor bryts så har kaféet rätt att ta koppen ifrån dig.
Du köper ett abonnemang från Telia/Comviq/Telenor etc
Du betalar för möjligheten att nyttja deras nät för att utföra samtal och/eller överföra data. Tjänsteleverantören har rätten att avsluta denna tjänsten baserat på de villkor du godkänt.
Det är inte alltid som du behöver skriva under eller muntligen godkänna dessa villkor. Om du t.ex köper ett kontantkort för mobila samtal så "skriver du" per automatik under villkoren för tjänsten i samma stund som du aktiverar den. Enligt villkoren har tjänsteleverantören rätt att avsluta din tjänst när som helst.
Du skaffar körkort för bil - Du går igenom en process som tillåter dig framföra motorfordon av en viss klass på allmänna vägar. Polismyndigheten förbehåller sig rätten att ta körkortet om du bryter mot villkoren i avtalet som du skrivit under.
Du föddes på denna jorden - Du har nu per automatik accepterat villkoren för att leva på denna jorden och bryter du mot dessa villkor kan jorden ta tillbaka ditt liv.
Om du slutar andas är risken enormt stor att du dör... Du kan klaga hur mycket du vill om detta men det faktumet kvarstår! Och du har ju knappast något val i frågan...
------------
Utöver detta vill jag nämna att likaväl som du ingår avtal med Microsoft/Sony när du köper deras konsoll så ingår samtliga spelutvecklare avtal med Microsoft/Sony när dom skall släppa spel på deras konsoller. Microsoft/Sony har rätt att ställa krav på utvecklarna och ett av dessa kraven är med stor sannolikhet att Microsoft/Sony förbehåller sig rätten att neka en kund tillgång till spelet ifråga.
Jag har ingen internetanslutning på plats XYZ!
Det var ju tråkigt att höra. Du kanske skall fundera på om du vill köpa Microsofts eller Sonys produkter baserat på de villkor dom ställer i avtalet.
Om det nu visar sig att alldeles för få accepterar dessa villkor så är det upp till Microsoft och/eller Sony att ändra på kraven för att dra till sig mer kunder.
En sak kan jag garantera (från min egen ståndpunkt) att varken Microsoft eller Sony kommer lyssna på någon som rantar på internet om det.
Än mindre så någon som rantar på Svenska på Sweclockers forum... Så rikta era rants direkt till Microsoft istället för att skräpa ner här.
-------------------------------------------------------
Tack för mig!