ominstallera/partionera? byte av moderkort

Permalänk
Medlem

ominstallera/partionera? byte av moderkort

Jag har en Samsung 840 basic 120 GB (boot och frekvent spelade spel) och en WD green 1 TB disk för masslagring.
Jag har också ett MSI z77 G41 moderkort, som jag idag tänker byta ut till ett asus p8z77-V LK (som jag köpt idag)
Hur ska jag göra nu, ska jag installera om windows 8? Borde jag skapa en till partion på min SSD för bara windows, när jag ska byta komponenter i framtiden? har ju som sagt en del program som stryker med och måste ominstalleras om jag tömmer SSD:n. Eller kan man avinstallera bara w8 och ha kvar resten som finns på disken? Det hade ju varit skönt.
Windows-skivan och koden har jag i alla fall kvar!
Tack på förhand!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Jag tycker att en 120GB SSD är för liten för 2 partitioner, det är mycket stor risk att systempartitionen C: inte räcker till för operativsystemet när du har använt datorn några månader.

Det har varit några diskussioner här på Sweclokcers om det är nödvändigt att göra en ny installation när man byter moderkort och vissa hävdar att nya operativsystem som Windows 7 och Windows 8 inte kräver en ny installation vid byte av moderkort så jag tycker att du kan prova att starta datorn med den gamla installationen om detta fungerar så behöver du kanske bara installera nya drivrutiner för moderkortet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag tycker att en 120GB SSD är för liten för 2 partitioner, det är mycket stor risk att systempartitionen C: inte räcker till för operativsystemet när du har använt datorn några månader.

Det har varit några diskussioner här på Sweclokcers om det är nödvändigt att göra en ny installation när man byter moderkort och vissa hävdar att nya operativsystem som Windows 7 och Windows 8 inte kräver en ny installation vid byte av moderkort så jag tycker att du kan prova att starta datorn med den gamla installationen om detta fungerar så behöver du kanske bara installera nya drivrutiner för moderkortet.

Det finns inte risker med det eller så då? Det skulle ju göra saken enklare.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av olle_gamer98:

Det finns inte risker med det eller så då? Det skulle ju göra saken enklare.

Risken är nog att det blir konflikter med drivrutiner och att saker inte fungerar bra eller instabilt. Men några risker för fysiska skador ska det nog inte finnas tycker jag.

Men jag hade gjort en ominstallation.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Det finns inte risker med det eller så då? Det skulle ju göra saken enklare.

Nej det finns inga allvarliga risker att testa gamla installationen med nya moderkortet, om det inte fungerar bra så är det bara att göra en ny installation av Windows 8.

Jag har tidigare hävdat att man bör göra en ny installation vid byte till ett helt annat moderkort men eftersom det inte är något extra jobb att testa den gamla installationen så kan du göra det.

Edit: Om du lyckas starta gamla installationen så kan man även göra en ominstallation inifrån Windows 8, Installera om Windows 8 http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1218865-instal...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Risken är nog att det blir konflikter med drivrutiner och att saker inte fungerar bra eller instabilt. Men några risker för fysiska skador ska det nog inte finnas tycker jag.

Men jag hade gjort en ominstallation.

Skrivet av janee:

Nej finns inga allvarliga risker att testa gamla installationen med nya moderkortet, om det inte fungerar bra så är det bara att göra en ny installation av Windows 8.

Jag har tidigare hävdat att man bör göra en ny installation vid byte till ett helt annat moderkort men eftersom det inte är något extra jobb att testa den gamla installationen så kan du göra det.

Edit: Om du lyckas starta gamla installationen så kan man även göra en ominstallation inifrån Windows 8, Installera om Windows 8 http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1218865-instal...

Okej, då provar jag att bara byta moderkortet helt enkelt, går det inte installerar jag om det! tack för hjälpen!

Visa signatur

5900X | 3080