Nytt jobb - ny laptop
Dags för ett nytt jobb och i de möjligheten att välja en ny business laptop enligt mina önskemål.
Då kliar det i fingrarna, lite för mycket tyvärr så jag kan inte riktigt bestämma mig.... (Possitiva problem jag vet, men fortfarande ett problem).
Tacksam för all hjälp man kan få av detta forum.
Vad som är viktigt för mig på datorn:
* Lättviktare. Kommer bära datorn till och från jobbet varje dag så detta är viktigt. Maxvikt typ 1,6kg(-ish), gärna mycket lättare.
* Snabb ssd-disk. 256gb är optimalt. Inte mindre i alla fall.
* Minst 8gb ram(har många saker igång samtidigt som äter ram-minne).
* Vga-utgång på datorn(ej via adapter)
* Skönt tangentbord att skriva på då jag arbetar mycket utanför kontoret. På kontoret kommer jag ha den uppkopplad på en eller två externa skärmar(troligtvis via lämplig portreplikator) samt externt mus och tangenbord.
* Inbyggt antingen 4G eller 3G mobilt bredband(går ev att klara sig utan)
* Jag kommer mest köra vanliga kontorsprogram som office, webbläsare med mera, men kommer ha mycket igång samtidigt så en I7 processor, inte allt för sakta, som klarar av detta är väldigt önskvärt.
Kostnad: Gärna max kring 10-12 000kr, men upp mot 16-17 000kr kan jag kanske argumentera för..
Någon som har något bra tips med den gedigna kravlistan?
Har tittat lite på tex Toshiba z930, men funderar väl på ifall den dual core I7 på 2,1 ghz är för klen?
Eller har någon erfarenhet av prestandan på den eller liknande processor?
Också kollat på Sony S-serien som säljs bland annat på dustinhome.se för ca 16000kr, snabbare processor än Toshiba-datorn, men väger också drygt 1/2 kg extra och frågan är om man klarar sig på Toshiba prestandan ifall detta är onödigt extra?
Andra tips på lämliga datorer?
Tack tack tack på förhand!
Mvh
"Vilsen prylnörd"
Skickades från m.sweclockers.com