Chromecast - Googles nya medialösning

Permalänk
Medlem

Chromecasten dör/slutar fungera när jag kopplar in raspberry pi på en annan hdmi-ingång.
Den fungerar dock när jag kör datorn på samma hdmi-ingång som rpin.
Är det tvn som är boven? För

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Det är den jag använder just nu men den verkar inte ha stöd för undertexter. Man kan tydligen betala för att få undertexter men inget jag är intresserad av.

Den har stöd för undertexter, men inte alla olika sorters bara.

Tryck bara på den lilla pratbubblan...

... och välj "Add External Subtitle File".

Om du däremot vill hitta undertexter via Videostream så måste du ha Premium.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Google Chromecast, Lite frågor.

Hej.

Jag har tänkt försöka få tag i två begagnade Google Chromecast till två hem, två telefoner som ska styra.

Jag undrar följande.

1. Går det att använda två telefoner att styra en? Dvs två användare på en Google Chromecast? (Inte samtidigt)
2. Funkar första generationen fortfarande bra med Netflix?
3. Går det bra att ha en skarv så dess HDMI sladd blir lite längre?
4. Är det värt att köpa den nya runda, om så, varför? Netflix är huvudsaken med övrig är ju skoj.
5. Är det smidigt att surfa osv?
6. Spel?
7. Övrig information ni som har en kan tänka jag behöver veta.

Väl mött.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

1: Det går utmärkt
2: Det går också bra, 2:an är lite snabbare och har bättre WiFI.
3: Det går bra
4: Den nya runda är snabbare och har bättre WiFI.
5: Surfa är svårt, det man kan göra är att skicka skärmen från mobilen till TV'n.
6: Spel samma som ovan.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

1. Man kan alldeles utmärkt vara flera som styr den samtidigt från flera telefoner, fungerar utmärkt som partytrick när man kan låta gästerna lägga till låtar i kön från Youtube.
3. Ser ingen orsak varför det inte skulle gå
5. Inte direkt, när du streamar webbläsaren så är det flera sekunders delay, och om webbläsarens bildförhållande är annat än TV:ns så får du svarta kanter runt bilden.
6. Spel tror jag knappast stöds, endast video.

Jag låter bli att svara på 2 och 4 då jag själv inte använder Netflix.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hej.

Jag har tänkt försöka få tag i två begagnade Google Chromecast till två hem, två telefoner som ska styra.

Jag undrar följande.

1. Går det att använda två telefoner att styra en? Dvs två användare på en Google Chromecast? (Inte samtidigt)
4. Är det värt att köpa den nya runda, om så, varför? Netflix är huvudsaken med övrig är ju skoj.
6. Spel?

Väl mött.

1. Japp. Du kan använda datorer, mobiler, surfplattor. Fungerar även utmärkt med ex. Iphone/Ipad, dvs. Android är inget krav.
2. Japp
3. Japp
4. Nja, mjo. Om du har möjlighet att köra 5GHz nätverk hade jag köpt V2:an. Den är även en del snabbare än ettan.
5. "Nej"
6. Nej
7. Det har kommit en hel ny variant med 4K-stöd samt ethernet. Tyvärr är den väldig dyr (780:-).
Du kan få Chromecast V2 och 4 månaders Viaplay för 396:- Glöm inte att säga upp abonnemanget i tid bara. https://viaplay.se/chromecast2016

Edit: För slö....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Hej.

Jag undrar följande.

6. Spel?

Väl mött.

1. Du kan använda flera enheter till din chromecast.
2. Första generationen fungerar bra med netflix.
3. Varför vill du skarva den? Hur som helst så kan det nog gå¨en kort sträcka. Men det är ingen kraftfull maskin.
4. Den stora nyheten med gen2 är stöd för Wi-Fi med AC standarden och 5GHz som ger högre hastigheter vid streaming. (bra i lägenhet).
5. Personligen nej, delay gör att det inte blir bekvämt samt att du måste styra den från en annan enhet med skärm. Det är en simpel mediaspelare och ingen PC-stick.
6. Inte ens provat.
7. Nu finns Chromecast Ultra för 4K Jag har den första generationen och andra generationens Audio och jag tycker den första duger gott till streaming

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Tack ska nu ha för era svar. Fina ni är

Då blir det till att försöka hitta två sådana.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Kent: Tack. Det där abonnemanget.. det går att säga upp då.. inga konstiga loopholes osv?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

@SCORPIUS Inga konstigheter när jag sa upp mitt abonnemang (samma erbjudande).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

V2 går även att få för 240 om du tecknar Play+ på Telia, typ hbo en månad 44,50 = totalt ~285 :-

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av jcee1993:

V2 går även att få för 240 om du tecknar Play+ på Telia, typ hbo en månad 44,50 = totalt ~285 :-

Låter skitbra. Men det ser ut som att en behöver vara kund hos Telia.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja, som sagt, om du skaffar Telia play+, t.ex. hbo halva priset i 3 månader, säg upp direkt och du får hbo en månad och Chromecast V2 för 285.

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Medlem

Viaplay har ingen avtalstid så vitt jag vet, har just nu erbjudande från Elgiganten med 3mån Viaplay gratis, kommer nog dock fortsätta med det. Kombinerat med Netflix får man ett riktigt schysst utbud!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

7. Köp tvåan. Den är betydligt snabbare i att starta de olika tjänsterna och har bättre wifi-täckning. Jag har en 1a och en 2a och ettan har degraderats till stereon.

Skrivet av jetten:

1. Man kan alldeles utmärkt vara flera som styr den samtidigt från flera telefoner, fungerar utmärkt som partytrick när man kan låta gästerna lägga till låtar i kön från Youtube.
3. Ser ingen orsak varför det inte skulle gå
5. Inte direkt, när du streamar webbläsaren så är det flera sekunders delay, och om webbläsarens bildförhållande är annat än TV:ns så får du svarta kanter runt bilden.
6. Spel tror jag knappast stöds, endast video.

Jag låter bli att svara på 2 och 4 då jag själv inte använder Netflix.

Måste bara påpeka angående 5 och 6 att det går att streama webbläsare, spel, vad du vill. Det är en viss delay men om du har bra wifi handlar det om kanske 250 ms eller så, inte flera sekunder.

Bara det gör ju iofs många spel ospelbara.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja, tyvärr

Citat:

Tv-paket kan tecknas av dig som har antingen tv, fast bredband, mobilt bredband eller mobilabonnemang (ej kontantkort) hos Telia.

Källa: Play+ HBO - villkor

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då har jag en fråga då jag är sugen på en Chromecast Ultra.. Jag vill se på film som jag har på datorn, folk skriver att de fungerar utmärkt med Plex, tex... Men undrar hur jag ser vad för filer, ljudformat osv jag kan spela upp i allt detta, då jag är ute efter Dolby Atmos och de högre sorterna av ljud på filmerna.

Eller vad är det som styr vad det är för ljud / filmformat som spelas upp? Är det Chromecasten eller programmet?

Permalänk
Skrivet av Jyyhan:

Då har jag en fråga då jag är sugen på en Chromecast Ultra.. Jag vill se på film som jag har på datorn, folk skriver att de fungerar utmärkt med Plex, tex... Men undrar hur jag ser vad för filer, ljudformat osv jag kan spela upp i allt detta, då jag är ute efter Dolby Atmos och de högre sorterna av ljud på filmerna.

Eller vad är det som styr vad det är för ljud / filmformat som spelas upp? Är det Chromecasten eller programmet?

"..Chromecast Ultra will also feature Dolby Vision Audio for better sound playback."
Annars skulle jag vilja säga att de e filen du spelar upp som bestämmer.

Ellor?

Permalänk
Hedersmedlem

@SCORPIUS *Trådar sammanfogade (§2)*
/moderator

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför finns Chromecast ultra bara att köpa på Elgiganten?

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara tacka alla för era svar och förslag.

Det blev netflix och HDMI-kabel
Datorn är på hela tiden ändå så.

Så här gjorde vi.

1. HDMI-kabel. 10M 89Kr
2. Då Chrome används som standard blev det Firefox. Firefox används enbart till Netflix.
3. Styr Firefox och Netflix med telefoner genom Unified Remote's wiget. Smidigt.

Unified Remote är helt underbart. Startar Firefox med Netflix som startsida redan inloggad med widget. Mus och tangentbord där med.

Unified Remote

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Komplett har sänkt 2nd gen. Chromecast nu till 290:- så jag köpte en till. Perfekt julklapp att ge bort. Har dock inte bestämt än vem som ska få den.

Permalänk
Medlem

@FANTEN: Är den till mig?

Visa signatur

Permalänk

Är inne på att skaffa en Chromecast (ej 4k varianten) till datorskärmen som kommer stå i sovrummet. Skärmen har upplösning 1440p.
Brukar sådana skärmar skala automatiskt till 1080p (dvs sträcka ut bilden) när man kör bild från chromecasten?

Vill helst slippa att manuellt ställa in varje gång man byter input mellan dator och chromecast. Till saken hör att jag väljer mellan två skärmar (HP Omen och HP Envy) där ena modellen har fjärrkontroll men i övrigt lite tråkigare specs.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

@heffaklumpmamma: En fråga, varför köra Chromecast när den är kopplad till dator?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@heffaklumpmamma: En fråga, varför köra Chromecast när den är kopplad till dator?

Känns enklare, och datorn låter mer. Att styra via smartphone känns ganska smidigt.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

@heffaklumpmamma: Ah, om datorn låter så förstår jag dig.
Du ser ju annars lite längre upp hur jag med styr datorn med mobilen. Det är billigt och smidigt iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Precis införskaffat Chromecast och fullständigt älskar den!

Är det bildkvaliten på filen/videon man castar som avgör vilken kvalitet som spelas upp?

Jag har Com-Hems supersnabba wifi-modem med 2.4/5ghz. Tjänar jag något på att använda 5ghz? Kan inte välja det men tror det är någon bugg.

Har även HDMI inkopplat från datorn finns det en app som fungerar typ likadant som chromecast fast det går genom HDMI? Så man kan få med ljudet direkt från ljudkortets utgång.

Permalänk
Medlem

@drulovic: chromecast 1 har bara stöd för 2.4. chromecast 2 har stöd för 5ghz. Ibland är det avstängt i routern, ibland så har 5ghz samma SSID som 2.4 och då väljer enheterna själv vad den ska använda.

det behövs ca 25mbps för 4k på netflix enligt dom själv, halva det för Full hd. Så det räcker nog gått och väl med 2.4ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@drulovic: chromecast 1 har bara stöd för 2.4. chromecast 2 har stöd för 5ghz. Ibland är det avstängt i routern, ibland så har 5ghz samma SSID som 2.4 och då väljer enheterna själv vad den ska använda.

det behövs ca 25mbps för 4k på netflix enligt dom själv, halva det för Full hd. Så det räcker nog gått och väl med 2.4ghz

Tack för svaret då behöver jag inte fundera mer

Går det att få ljud från sitt ljudkort till stereon med chromecast?