Dell presenterar Precision M3800 Workstation – bärbar dator med 3200 x 1800 pixlar

Permalänk
Melding Plague

Dell presenterar Precision M3800 Workstation – bärbar dator med 3200 x 1800 pixlar

Högre upplösning är huvudnumret när Dell introducerar en ny bärbar arbetsstation, som trots påkostade komponenter är förhållandevis lätt och tunn.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ge oss upplösningen på stationära dator skärmar istället

Annars väldigt Nice, lär dock kosta en hel del

Permalänk
Skrivet av Troberg:

Ge oss upplösningen på stationära dator skärmar istället

Annars väldigt Nice, lär dock kosta en hel del

Jag tror att en av de större anledningarna till att det inte kommit så många 4K-bildskärmar beror på avsaknaden av ett vettigt gränssnitt för dataöverföringen. HDMI i dagsläget klarar endast av 4K i 24hz om jag minns rätt, och displayport tror jag bara fungerar om man kör två stycken kablar samtidigt.

Så fort HDMI 2.0 eller Displayport 1.3 kommer ändras nog marknaden!

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar Dell fatta hur en stilig laptop ska se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

displayport tror jag bara fungerar om man kör två stycken kablar samtidigt.

Displayport 1.2 ( som är 4 år gammal idag ) klarar 3840 × 2160 @ 60 FPS men det är PRECIS på håret att det går.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Jag tror att en av de större anledningarna till att det inte kommit så många 4K-bildskärmar beror på avsaknaden av ett vettigt gränssnitt för dataöverföringen. HDMI i dagsläget klarar endast av 4K i 24hz om jag minns rätt, och displayport tror jag bara fungerar om man kör två stycken kablar samtidigt.

Så fort HDMI 2.0 eller Displayport 1.3 kommer ändras nog marknaden!

HDMI klarar 4K i 30Hz, behövs 2st för att komma upp till 60Hz.

DisplayPort klarar 4K i 60Hz om man kör i MST (Multi-Stream Transport) vilket gör att den skickar dubbla skärmsignaler och då uppdelas skärmen till 2 mindre (2st 1920x2160) som man måste köra i AMD Eyefinity (funkar hyffsat) eller nVidia Surround (funkar riktigt dåligt eftersom Surround inte stödjer enbart 2 skärmar i denna konfig normalt sätt) för att det ska bli en bild (4K).

http://www.pcper.com/reviews/Displays/ASUS-PQ321Q-315-4K-60-H...
http://www.youtube.com/watch?v=Wa-DRVqPJRo

Hoppas verkligen HDMI 2.0 och DP 1.3 inte är allt för långt borta.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Högre upplösning är huvudnumret när Dell introducerar en ny bärbar arbetsstation, som trots påkostade komponenter är förhållandevis lätt och tunn.

Läs artikeln

Lite för klent grafikkort för CAD
Skrivet på "min" M6500

Permalänk
Medlem

00:43 i videon, han ser så besviken ut på effekterna

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv

16:9 för att alla som jobbar och köper arbetsstationer glor bara på TV serie hela tiden...

Jobbar man så behöver man höjd också, speciellt då ribbon interface blivit så jävla populära och dessa går inte flytta till sidan så att man kan faktiskt se något på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

16:9 för att alla som jobbar och köper arbetsstationer glor bara på TV serie hela tiden...

Jobbar man så behöver man höjd också, speciellt då ribbon interface blivit så jävla populära och dessa går inte flytta till sidan så att man kan faktiskt se något på skärmen.

Kan inte annat än att hålla med. 16/9 är hemskt om man gör annat än att spela och kolla på film/serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

16:9 för att alla som jobbar och köper arbetsstationer glor bara på TV serie hela tiden...

Jobbar man så behöver man höjd också, speciellt då ribbon interface blivit så jävla populära och dessa går inte flytta till sidan så att man kan faktiskt se något på skärmen.

1800 vertikala pixlar ger en hel del utrymme kvar efter ribbons. Förstår inte riktigt det klagomålet när det ändå blir mycket bättre än alla 16:10-skärmar (till mänskliga priser) på marknaden idag.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Lite för klent grafikkort för CAD
Skrivet på "min" M6500

Håller med. Hade varit trevligt med ett k3000/4000m istället samt lite högre stockfrekvens på processorn. Då hade det varit en garanterad dator att ha på jobbet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medstud:

1800 vertikala pixlar ger en hel del utrymme kvar efter ribbons. Förstår inte riktigt det klagomålet när det ändå blir mycket bättre än alla 16:10-skärmar (till mänskliga priser) på marknaden idag.

När/om skalningen fixas till i Windows 8.1 så kommer allting få samma fysiska storlek på skärmen som man idag har på 1600x900, det blir för smått annars. Så problemen med 16:9 kvarstår även när vi får dessa skärmar. Det man vill åt med den högre upplösningen är att text ska bli mycket skarpare och därmed mycket behagligare att läsa, framförallt om man som jag ofta läser böcker direkt på skärmen.

Tycker personligen att 16:9 blir ett allt mindre problem ju större skärmen är rent fysiskt, på <=13" är det horribelt, på 15" är det sämre än 16:10 men kanske inte hela världen. Dock är ribbon är väldigt oekonomisk med det relativt dåliga utrymmet man har på höjden på dagens wide-screen-skärmar, en lite förbättring blir det i alla fall när man kör med Windows-taskbar till höger (vilket jag nu vant mig med) i stället för längst ned.

Har alltid gillat Dells laptops då man ofta kan lägga till / förändra relativt många saker vid köp. Och till skillnad från Apple så brukar inte Dell ha ockerpris på tillägg... Däremot så har bygg-kvalitén på Dell stadigt sjunkit, Precision serien är den enda som fortfarande är OK. Så detta blir definitivt ännu en laptop att ta en närmare titt på inför höstens laptop-inköp
Men man lär få var beredd att betala lika mycket för denna som en 15" rMBP...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Lite för klent grafikkort för CAD
Skrivet på "min" M6500

Kommer säkert alternativ. Detta blir min nya jobb burk. Sitter med en m4600 idag. Snabb men bulkig. Denna nya blir perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

När/om skalningen fixas till i Windows 8.1 så kommer allting få samma fysiska storlek på skärmen som man idag har på 1600x900, det blir för smått annars. Så problemen med 16:9 kvarstår även när vi får dessa skärmar. Det man vill åt med den högre upplösningen är att text ska bli mycket skarpare och därmed mycket behagligare att läsa, framförallt om man som jag ofta läser böcker direkt på skärmen.

Fast en 15-tummare med motsvarande 1600x900 blir inte mycket att hänga i granen. Jag är ute efter utrymmet. Att ha två fönster sida vid sida på 2560x1440 är sanslöst skönt och att gå över till min nuvarande bärbara på 1366x768 är ren tortyr i jämförelse. Hoppas alternativ som 125 eller 150% skalning fungerar bra i 8.1, det vore perfekt.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Avstängd

Trevligt med högupplöst skärm och solid-state disk.

Men på bilden visar dom den fin utan klistermärken.
I verkligheten så har den ett dussintal fula klistermärken och smockfullt laddad med trialware och appar som segar ner datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det man vill åt med den högre upplösningen är att text ska bli mycket skarpare och därmed mycket behagligare att läsa, framförallt om man som jag ofta läser böcker direkt på skärmen.

Tala för dig själv - jag (och jag är rätt säker många andra) primärt vill ha högre upplösning för att få mer plats med mer på skärmen, inte för att "text ska bli mycket skarpare". Jag har inga problem med att text skulle vara suddig så att man ser det på normalt avstånd i 27" @ 1440p eller 24" @ 1080p. Då lär ju knappast 15.6" vara suddigt i 1080p, common sense...

Denna dator verkar rätt trevlig, något liknande i Dells sortiment men med ett grafikkort riktat mot vanliga konsumenter och spel-grafik skulle vara något för mig Undra vad det är för SSD Dell använder sig av, är det någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nyhet:

Dell Precision M3800 Workstation är en välutrustad modell med 512 GB SSD eller 1 TB hårddisk.

Den som väljer 1 TB hårddisk i en sån här dator tycker jag synd om.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jajamän den där lyckades få mig att tycka om den laptopen, gillade faktiskt designen på den mycket, damn va mina ögon fick sitt godisdesign. //Ha d gott

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av #enbom:

HDMI klarar 4K i 30Hz, behövs 2st för att komma upp till 60Hz.

DisplayPort klarar 4K i 60Hz om man kör i MST (Multi-Stream Transport) vilket gör att den skickar dubbla skärmsignaler och då uppdelas skärmen till 2 mindre (2st 1920x2160) som man måste köra i AMD Eyefinity (funkar hyffsat) eller nVidia Surround (funkar riktigt dåligt eftersom Surround inte stödjer enbart 2 skärmar i denna konfig normalt sätt) för att det ska bli en bild (4K).

http://www.pcper.com/reviews/Displays/ASUS-PQ321Q-315-4K-60-H...
http://www.youtube.com/watch?v=Wa-DRVqPJRo

Hoppas verkligen HDMI 2.0 och DP 1.3 inte är allt för långt borta.

Du kunde det där lite bättre märker man, men jag var på rätt väg!

Men som sagt så får vi hålla tummarna för nya gränssnitt snart, enligt wikipedia skulle ju egentligen hdmi 2.0 komma 2012!

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer finnas options så man kan välja bort touch, och hoppas också på vanliga ethernet-ingång; har Dell valt bort det så kan det vara det dummaste de gjort.

Det är inte helt ovanligt att det första man gör med en ny dator är att paja den medföljande OS-installationen och göra en ny fresh install, efter eget tycke och smak, och då har jag ej lust att sitta och manuellt ladda in drivrutiner till wifi.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Trevligt med högupplöst skärm och solid-state disk.

Men på bilden visar dom den fin utan klistermärken.
I verkligheten så har den ett dussintal fula klistermärken och smockfullt laddad med trialware och appar som segar ner datorn.

Troligen inte, denna burk är inte inriktad emot vanliga privatpersoner utan företag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medstud:

1800 vertikala pixlar ger en hel del utrymme kvar efter ribbons. Förstår inte riktigt det klagomålet när det ändå blir mycket bättre än alla 16:10-skärmar (till mänskliga priser) på marknaden idag.

Testa att läsa om du behåller samma skalning. Ökar man upplösningen åker man på att behöva skala upp saker. Att text blir skarpare betyder inte att man kan läsa hur liten text som helst.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av aMp:

Tala för dig själv - jag (och jag är rätt säker många andra) primärt vill ha högre upplösning för att få mer plats med mer på skärmen, inte för att "text ska bli mycket skarpare". Jag har inga problem med att text skulle vara suddig så att man ser det på normalt avstånd i 27" @ 1440p eller 24" @ 1080p. Då lär ju knappast 15.6" vara suddigt i 1080p, common sense...

Denna dator verkar rätt trevlig, något liknande i Dells sortiment men med ett grafikkort riktat mot vanliga konsumenter och spel-grafik skulle vara något för mig Undra vad det är för SSD Dell använder sig av, är det någon som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Du läser bevisligen inte böcker direkt på skärmen. Skriver detta på en 15" laptop med 1920x1080 körandes Win8 och den upplösningen må fungerar bra i de flesta program men det är inte tillräckligt för att rendera en PDF-bok så att man upplever bokstäverna som "tryckta". Prova att läsa samma sak på en "retina"-MBP eller på en "retina"-iPad, det måste vara omöjligt att inte se skillnaden direkt. En anledning att jag köpte en iPad4 var för att läsa böcker, men för dator-böcker har jag konstaterat att det är mycket smidigare att läsa direkt på datorn.

Och vill du seriöst köra oskalat på en 15" med 3200x1800 (~240 PPI), har inte hört något som tycker rMBP är användbar i oskalat läge (~220 PPI)? Att köra oskalat på 1920x1080 på 15" (~140 PPI) fungerar OK. Har även en laptop med 1366x768 på 10" (~160 PPI) samt använt en 1920x1080 på 13" (~170 PPI) och där har man i alla fall passerat min gräns för vad som fungerar att använda helt oskalat. Men kanske finns andra som tycker det fungerar även där, vad vet jag

Problemet med att skala med något annat än en heltalsfaktor är att det tenderar att bli suddigt, 150% borde kunna bli hyfsat men det kommer vara märkbart sämre än 200%. 150% ger en effektiv PPI på ~180 PPI så saker kommer vara små. Faktorer som 130% och 180% kommer se ut som skit.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en bärbar till jobbet, nu blir det intressant med en bra dator som har en bra skärm.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Skull vara intressant att veta vilken typ av panel det är i skärmen också, inte bara upplösningen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Skull vara intressant att veta vilken typ av panel det är i skärmen också, inte bara upplösningen.

Tror det handlar om en IGZO-panel från Sharp. Samsung och några fler andra kommer använda den i sina produkter.

Fast frågan är hur bra den är, hur många procent gamut, ljusstyrka, betraktningsvinkel och etc., och om den är rgb-led eller inte.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

När/om skalningen fixas till i Windows 8.1 så kommer allting få samma fysiska storlek på skärmen som man idag har på 1600x900, det blir för smått annars. Så problemen med 16:9 kvarstår även när vi får dessa skärmar. Det man vill åt med den högre upplösningen är att text ska bli mycket skarpare och därmed mycket behagligare att läsa, framförallt om man som jag ofta läser böcker direkt på skärmen.

Skalning fungerar ungefär likadant, förbättringar är att man kan skala på olika skärmar fast det drar ner kvalitén för den skalar bara om från din förvalda nivå och inte helt oberoende av varandra. Ställer du in 150% på din primära skärm och 100% på din sekundära så skalar den alltså om 150% ner till 100% på 100%-skärmen. Har du inte sett Ars artikel? Det ser ut som helvete emellanåt, men bättre än att allt skalar lika. Vänta er ingen fix här. Program som inte fungerar med Vista-style DPI-skalning fungerar fortfarande inte. Microsofts anställda rekommendera ju t ex XP-Style scaling på MBP när åttan kom. Det blir bättre när sånt som Chrome får in ordentligt stöd och aktiverar det default, då just de har sitt egna fontrenderingsbibliotek, men det gäller W7 också.

140% och 180% gäller bara startskärmen, att det är olika nivåer är lite väl olyckligt likväl att det inte finns 200%, fast nu kommer ju ingen bygga en mindre Slate med Windows ändå. När det gäller text och UI-element så bör det inte var några problem med de nivåerna dock.

Skrivet av #enbom:

HDMI klarar 4K i 30Hz, behövs 2st för att komma upp till 60Hz.

DisplayPort klarar 4K i 60Hz om man kör i MST (Multi-Stream Transport) vilket gör att den skickar dubbla skärmsignaler och då uppdelas skärmen till 2 mindre (2st 1920x2160) som man måste köra i AMD Eyefinity (funkar hyffsat) eller nVidia Surround (funkar riktigt dåligt eftersom Surround inte stödjer enbart 2 skärmar i denna konfig normalt sätt) för att det ska bli en bild (4K).

http://www.pcper.com/reviews/Displays/ASUS-PQ321Q-315-4K-60-H...
http://www.youtube.com/watch?v=Wa-DRVqPJRo

Hoppas verkligen HDMI 2.0 och DP 1.3 inte är allt för långt borta.

DP1.2 klarar 3840x2160 60Hz, utan MST men det klarar inte skärmarna av alltså kretsarna i skärmarna därför lite ointressant i dagsläget om grafikkorten klarar 60Hz SST eller inte. Både grafikkort och skärmar halkar efter specifikationerna med några år. Så när de antogs i detta fall 3.5 år sedan är inte det mest intressanta. Om DP 1.3 kommer i morgon kan du räkna med 1-2 år innan grafikkort kommer med stöd och minst lika länge för skärmar. Nvidia får helt enkelt fixa "Surround" och det har de ju mer eller mindre gjort i 8.1 preview. Sånt som Thunderbolt stödjer dessutom inte DP1.2/MST fören nästa uppdatering. I praktiken med Mac Pro i vinter. Eller med Redwood Ridge-uppdateringen till gamla varianten fast då bara via pass-through. Konsoler stödjer inte heller 60Hz i 4K nästa generation och lär aldrig få uppdateringar för det. Ser man 4K som något för video spelar det inte så stor roll. Det kommer mest vara uppskalat material ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du läser bevisligen inte böcker direkt på skärmen. Skriver detta på en 15" laptop med 1920x1080 körandes Win8 och den upplösningen må fungerar bra i de flesta program men det är inte tillräckligt för att rendera en PDF-bok så att man upplever bokstäverna som "tryckta". Prova att läsa samma sak på en "retina"-MBP eller på en "retina"-iPad, det måste vara omöjligt att inte se skillnaden direkt. En anledning att jag köpte en iPad4 var för att läsa böcker, men för dator-böcker har jag konstaterat att det är mycket smidigare att läsa direkt på datorn.

Och vill du seriöst köra oskalat på en 15" med 3200x1800 (~240 PPI), har inte hört något som tycker rMBP är användbar i oskalat läge (~220 PPI)? Att köra oskalat på 1920x1080 på 15" (~140 PPI) fungerar OK. Har även en laptop med 1366x768 på 10" (~160 PPI) samt använt en 1920x1080 på 13" (~170 PPI) och där har man i alla fall passerat min gräns för vad som fungerar att använda helt oskalat. Men kanske finns andra som tycker det fungerar även där, vad vet jag

Problemet med att skala med något annat än en heltalsfaktor är att det tenderar att bli suddigt, 150% borde kunna bli hyfsat men det kommer vara märkbart sämre än 200%. 150% ger en effektiv PPI på ~180 PPI så saker kommer vara små. Faktorer som 130% och 180% kommer se ut som skit.

Du har helt rätt, jag läser inte mycket pdf-filer på datorn, och när jag gör det så är det inga långa saker. Jag tror nog dock fortfarande att det är väldigt många fler som vill ha högre upplösning just för att få större arbetsyta i OS:et än vad det är folk som vill ha det just så att text ska bli skarpare i pdf-filer...

Att du skulle se att texten är suddig på 15" @ 1080p tycker iaf jag är ganska konstigt, dock kör jag inte W8 så jag vet inte om det lägger på någon effekt på texten som gör det jobbigare för ögonen (som jag har för mig Vista gjorde på sin tid, det var alltid det första jag stängde av efter en installation för att inte få huvudvärk).

Det är inte så att du sitter ovanligt nära skärmen eller att du har lite dålig syn eftersom du tycker texten är suddig? Eller så har du helt rätt att du ser det mycket bättre än mig då jag inte alls läser pdf:er i samma utsträckning som du verkar göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Du har helt rätt, jag läser inte mycket pdf-filer på datorn, och när jag gör det så är det inga långa saker. Jag tror nog dock fortfarande att det är väldigt många fler som vill ha högre upplösning just för att få större arbetsyta i OS:et än vad det är folk som vill ha det just så att text ska bli skarpare i pdf-filer...

Att du skulle se att texten är suddig på 15" @ 1080p tycker iaf jag är ganska konstigt, dock kör jag inte W8 så jag vet inte om det lägger på någon effekt på texten som gör det jobbigare för ögonen (som jag har för mig Vista gjorde på sin tid, det var alltid det första jag stängde av efter en installation för att inte få huvudvärk).

Det är inte så att du sitter ovanligt nära skärmen eller att du har lite dålig syn eftersom du tycker texten är suddig? Eller så har du helt rätt att du ser det mycket bättre än mig då jag inte alls läser pdf:er i samma utsträckning som du verkar göra.

Hur PDF och Acrobat ritar upp text skiljer sig från hur Windows gör dito. Det är inte raster eller med Windows inbyggda fonter, det med arv från PostScript så högre upplösning eller utskrift skiljer sig stort mot vad du ser på datorn. Cleartype läggs inte på i Acrobat Reader, det har sin egen rendering med sub-pixel rendering. Det går till viss del att ställa in. Sen beror det såklart på läsaren också, men en PDF producerad för betydligt högre DPI/PPI ser inte direkt bra ut. Zoomar du ut från en större sida så kommer du inte se några detaljer i princip. På pekplattorna gick det från stora kantiga bokstäver till i princip tryck när de ökade upplösningen och anpassade eböcker osv för dessa. Pekplattor är dock inte riktigt lämpade till tekniska skrifter.