hjälp, jobbig försäljning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

det är väl inget konstigt..
På Sweclockers har vi medlemmar från andra länder än Sverige..typ Norge, Danmark, Finland m.m
Skulle tippa på att han/hon som skrev kanske är Norsk ursprungligen? och då är det korrekt stavat

Jo, jag antog det också.
Men han stavade ju i princip rätt på allt annat så jag blev lite fundersam.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

skulle erbjudit mig att stå för frakten fram och tillbaka med laptopen och installerat svenskt windows 7 home premium till han/hon..

orka tjafsa och fan heller betala 550kr för något så enkelt och fixa!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Instruktioner skall enligt lag finnas på svenska eller "landets språk" när det gäller saker som säljs inom EU.

Men det finns instruktioner... finns b.l.a. på http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/language-packs

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasL:

tack för alla svar bra att höra folk från båda åsikts läger...bränner ut en windows 7 svensk och skickar till honom imorgon och förhoppningsvis blir alla nöjda och glada då...tydligen har han varit i kontakt med windows support villka lurat honom att det inte går att ändra...

GÖR INTE DET! jag antar att du har windows 7 home premium och på den länken fanns bara pro på svenska. ladda ner pro x64 och ta bort ei.cfg. sedan bränn ison på en skiva. det gör att han kan välja vilken version han vill installera när han bootar från den. ink home premium. eller så kan han ladda ner detta http://www.froggie.sk/index.html som låter dig installera svenska även på windows 7 home premium. klarar han inte av det kan du ta tillbaka dina 550 kr och fixa det via teamviewer. skicka pm om du behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

Har datorn kvar återställningspartitionen kan han väl återställa Windows och välja svenska som förvalt alternativ, så vad är problemet? Finns två olika lösningar för att byta språket. Att användaren kört engelska tidigare är inget problem, den kommer levererat med vad den hade från fabrik.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga vad som ska göras i efterhand för att alla ska bli nöjda men det du kan göra i framtiden är att vara övertydlig med precis allting. Jag skulle absolut tolka det som att det var ett Svenskt OS installerat när du inte skrivit något annat, det tar man ju för givet. Man ser ju ofta annonser med .."OBS! Engelskt operativsystem!" eller liknande.

Om man vänder på det, inte riktigt samma sak men ändå.... Hade du sålt datorn i USA och den var installerad med ett Svenskt OS/Språkpaket utan att nämna det i annonsen hade det nog blivit lite problem, precis som nu.

Med andra ord tycker jag du får stå för smällen när du inte varit tydlig nog med att nämna att OS var installerat med Engelsk språk, dock har du ju varit givmild och hjälpsam och lämnat tillbaks en slant.. Var han/hon nöjd med det från början så har personen inget mer att hämta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Konsumentverket är antingen dåliga på juridik eller så är de dåliga på att uttrycka sig. Det finns ingen generell undersökningsplikt för köpare i köprätten. Undersökningsplikten gäller bara om säljaren uppmanat dig att undersöka varan eller ifall varan faktiskt undersökts innan köpet. I detta fall skedde inte detta och 20 § KöpL om köparens undersökningsplikt är således inte tillämplig.

Att windows är på engelska skulle jag bedöma som ett fel på varan enligt 18 § Köp eftersom det inte fanns någon anledning för köparen att anta att det var en engelsk version av windows då 95+% av alla windows datorer i Sverige har svenskt språk och köparen ville ha det på svenska. Han får kräva att du som säljare avhjälper felet(installerar svenskt OS) enligt 34 § KöpL. Om det med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet inte skäligen kan krävas att köparen avvaktar så kan köparen själv avhjälpa felet och kräva ersättning för kostnaderna enligt samma paragraf. Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen, får köparen kräva prisavdrag eller häva köpet enligt 37§.

Som tidigare nämnt är ju dock den svenska versionen inte en originalversion av Windows utan en påbyggnad på den engelska originalversionen. Jag tror att det skulle bli svårt att få lagstadgat stöd för köparen i detta fall, original är inte svensk per definition och säljaren har specificerat till den grad att han nämner original i annonsen. Med detta i åtanke blir undersökningsaspekten åter intressant i juridisk mening att en juridisk institution fortfarande kan göra analoga jämförelser där undersökningsaspekten trots att den inte är lagstadgad blir relevant. Lagen är inte absolut, den sträcker sig bortom ordagranna lagtexter.

Utöver just detta fall är det ju lite intressant hur långt kravet på svenska egentligen kan sträcka sig, kan man yrka på att all medföljande programvara/drivrutiner skall vara på svenska om man uttryckt sig i stil med "svenskköpt dator med svensk programvara", medföljande drivrutiner kan ju t.ex. helt avsakna svensköversättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZonCo:

Svårt att säga vad som ska göras i efterhand för att alla ska bli nöjda men det du kan göra i framtiden är att vara övertydlig med precis allting. Jag skulle absolut tolka det som att det var ett Svenskt OS installerat när du inte skrivit något annat, det tar man ju för givet. Man ser ju ofta annonser med .."OBS! Engelskt operativsystem!" eller liknande.

Om man vänder på det, inte riktigt samma sak men ändå.... Hade du sålt datorn i USA och den var installerad med ett Svenskt OS/Språkpaket utan att nämna det i annonsen hade det nog blivit lite problem, precis som nu.

Med andra ord tycker jag du får stå för smällen när du inte varit tydlig nog med att nämna att OS var installerat med Engelsk språk, dock har du ju varit givmild och hjälpsam och lämnat tillbaks en slant.. Var han/hon nöjd med det från början så har personen inget mer att hämta.

Fast det är ju rätt stor skillnad mellan att vara amerikan och få en svensk version och vice versa, inte sant ? Liknelsen vid att få en japansk version som tidigare nämndes i tråden är ju rätt absurd. Originalspråk är som sagt engelska för Windows, ett svenskt språkpaket är ett tillägg.

Permalänk
Medlem

nej men kommer skicka en svensk version så är det bara poppa i skivan och trycka nästa några gånger

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem

Vill han ha Windows 8-uppgradering men inte är kompetent nog att köpa och installera det är det väl ändå hans problem. Han har ingen anledning att kräva 1100kr, så mycket kostar en ens en full oemskiva som du kan installera enligt personal use-klausulen. Nog går det att uppgradera datorn. Han kan välja att "behålla inget" med Microsofts uppdateringsverktyg och få en helt fräsch dator. Fast nog ska han betala för det själv.

ZonCo: Operativsystemet kommer på flera språk och det får man välja vid återställning eller första uppstarten av datorn, dvs den är levererad precis som till den ursprungliga kunden. Har han inte tagit bort återställningsmöjligheten så kan han byta språk och har inte förstört något för användaren. Det är en svensk/nordisk dator han sålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasL:

nej men kommer skicka en svensk version så är det bara poppa i skivan och trycka nästa några gånger

Du har ingen rätt att göra kopior av media eller skicka de till någon, Microsoft räknar det som förfalskning när butiker gör det (utöver att det är ett upphovsrättsbrott) och har du inte tagit bort återställningspartitionen så kan han återställa Windows och välja svenska. Det är bara att trycka på F12 vid boot. Då får han original, det enda han har rätt till enligt försäljaren (Fujitsu) och Microsoft.

Edit: Om de inte finns någon återställningspartition för att du ersatt operativsystemet och därav rensat bort den så kan du förväntas beställa återställningsmedia åt kunden från Fujitsu. I så fall måste han skicka serienumret till dig, så kan ni ordna det. Kostar ca 200kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du har ingen rätt att göra kopior av media eller skicka de till någon, Microsoft räknar det som förfalskning när butiker gör det (utöver att det är ett upphovsrättsbrott) och har du inte tagit bort återställningspartitionen så kan han återställa Windows och välja svenska. Det är bara att trycka på F12 vid boot. Då får han original, det enda han har rätt till enligt försäljaren (Fujitsu) och Microsoft.

Edit: Om de inte finns någon återställningspartition för att du ersatt operativsystemet och därav rensat bort den så kan du förväntas beställa återställningsmedia åt kunden från Fujitsu. I så fall måste han skicka serienumret till dig, så kan ni ordna det. Kostar ca 200kr.

har för mej att man har rätt att kopiera vad man vill om man äger originalet enligt upphovsrätts lagen, som att kopiera en musik skiva som du äger för att ha i bilen, är ju inte så att jag kopierar en skiva för att dela utan för att han som nu äger rättigheterna ska ha det på skiva...kan ha fel här dock

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem

Bara ladda ner en svensk iso och ionstallera om. Upp till han nu, det är hans dator. Skit i idioten.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanicia:

Fast det är ju rätt stor skillnad mellan att vara amerikan och få en svensk version och vice versa, inte sant ? Liknelsen vid att få en japansk version som tidigare nämndes i tråden är ju rätt absurd. Originalspråk är som sagt engelska för Windows, ett svenskt språkpaket är ett tillägg.

Jo jag håller med, det jag menade med att det inte riktigt är samma sak men principen är ju densamma. Om språket inte är Svenskt vilket gemene man tar för givet så ska det ju framgå tydligare än något annat i annonsen.. Sen kan man ju säga att det är upp till köparen att ta reda på vad som gäller men personligen hade jag varit övertydlig med detta för att undvika problem och missförstånd, är för mig glasklart att det skulle bli problem om jag inte skrev ut den infon i annonsen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Instruktioner skall enligt lag finnas på svenska eller "landets språk" när det gäller saker som säljs inom EU.

Dock ej begagnat.
Sen kan en instruktion betyda en länk till en pdf-fil, har varit med om det några gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasL:

har för mej att man har rätt att kopiera vad man vill om man äger originalet enligt upphovsrätts lagen, som att kopiera en musik skiva som du äger för att ha i bilen, är ju inte så att jag kopierar en skiva för att dela utan för att han som nu äger rättigheterna ska ha det på skiva...kan ha fel här dock

Strunta i det där, du kan göra det där utan att känna dig det minsta orolig, det där var bara ett totalt onödigt inlägg från hans sida.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Säljaren ansvarar för beskrivningen.
Köparen kanske inte ens kan språket? Är det OK att sälja den på japanska också eller?
Hade "din" pappa klarat av att byta språkpaket själv? Datorn är mest troligt såld till Svensson.

Kanske kan sälja en bok också på helt fel språk utan att nämna det?

Både TS och övriga kommentarer skrämmer mig.

ps, skulle vilja sälja Effective Java (2nd Edition) by Joshua Bloch, tänker inte nämna att det är den japanska utgåvan?!

Om man säljer något i Sverige till en svensk så borde man nog nämna att produkten INTE är på svenska om den inte är det.

är väll klart som korvspat att han inte gjort något fel.

1. Beskrivningen vad i min mening rättvis.

2. Det finns möjlighet att byta språket genom att greja en iso eller låna en skiva.

3. Engelska är ett världsspråk och det skall man kunna. Jag skulle personligen betala extra för att få engelska förinstallerat på laptopen!

Så jag ser inte problemet. Han fick en dator som var bra för väldigt lite pengar. Jag hade inte rubbat mig en siffra utan sagt att den är såld med windows original installerat. Duger inte det får han köpa en ny. Som privat säljare har man ingen skyldighet så länge varan är i annonserat skick att kompensera köparen för att den är dum.

Jag har personligen lång erfarenhet över att köpa och sälja både på blocket tradera och ebay. Detta kommer aldrig kunna gå någon vart. Så bara å lägga ner

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasL:

har för mej att man har rätt att kopiera vad man vill om man äger originalet enligt upphovsrätts lagen, som att kopiera en musik skiva som du äger för att ha i bilen, är ju inte så att jag kopierar en skiva för att dela utan för att han som nu äger rättigheterna ska ha det på skiva...kan ha fel här dock

Inte datorprogram eller media med kopieringsskydd. Att det är privat spelar ingen roll här. En Windowsskiva utan hologram är förfalskning och Microsoft ger dig inte rätt att dela några kopior på installationsmedia till andra, licensen täcker bara media från datortillverkaren och media som Microsoft godkänt dessutom, du får inte låna någon annan skiva enligt avtalet, du får inte göra kopior och har bara rätt till det du får från OEM:en enligt deras avtal med Microsoft. En dator utan återställningspartition eller recovery-skivor ska alltså betraktas som utan mjukvara och olicensierad om det inte går att få tag i dessa från datortillverkaren själv. Därför som datortillverkarna inte har rent installationsmedia tillgängligt för kunderna, utöver att det licensieras via SLIC, i BIOS så de känner av att det är rätt dator och du inte behöver göra någon särskild aktivering. Deras avtal med Microsoft tillåter det inte och det är piratkopiering och förfalskning om de ändå skulle dela med sig av kopierat media. Vilket i sin tur skulle kunna leda till att de blir av med sina avtal med Microsoft om de inte bättrar sig.

Skivorna för återställning som Windows ber dig göra är för återställning är backup däremot. Säkerhetskopior är tillåtet på datorprogram men inte exemplarframställning.

Kunden kan bara förvänta sig det som har licensierats av tillverkaren inget annat. Piratkopiering får de väl syssla med själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Säljaren ansvarar för beskrivningen.
Köparen kanske inte ens kan språket? Är det OK att sälja den på japanska också eller?
Hade "din" pappa klarat av att byta språkpaket själv? Datorn är mest troligt såld till Svensson.

Kanske kan sälja en bok också på helt fel språk utan att nämna det?

Både TS och övriga kommentarer skrämmer mig.

ps, skulle vilja sälja Effective Java (2nd Edition) by Joshua Bloch, tänker inte nämna att det är den japanska utgåvan?!

Om man säljer något i Sverige till en svensk så borde man nog nämna att produkten INTE är på svenska om den inte är det.

Kan fan inte hålla med dig mer. Jävla tomtar det finns här på swec

Permalänk
Medlem

Det är alltid köparens skyldighet att testa allt och kolla så att allt fungerar vid begagnat köp.

Permalänk
Skrivet av Computerguy:

Kan fan inte hålla med dig mer. Jävla tomtar det finns här på swec

Är väl dock i detta fallet svårt att avgöra vem som har gjort fel, är en aspekt av produkten viktigt för en till den grad att man inte är intresserad annars, som att manual ska finnas t.ex, och detta inte specificeras i annonsen, och man då ändå bjuder på produkten utan att först kolla att den fyller ens kriterier har man ju sin egen oaktsamhet att skylla, det gäller trotts allt en begagnatmarknad.

Visst håller jag med om att säljare borde skriva om det är på annat språk än svenska, men skulle inte säga att man kan förutsätta det bara för att det inte nämnts. Att säljaren erbjudit 550 spänn som plåster på såren är i mina ögon mycket mer än vad man kan förvänta sig när man köpt en relativt ny laptop för bara 3000.

Ska dock prova det nästa gång jag köper något på tradera, finns det inte en manual till, på svenska såklart, så kräver jag 35% av kostnaden tillbaka som ersättning, vägrar säljaren kallar jag dem för tomtar

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Absurt, hur kan du förvänta dig att personer som har datorer kan engelska?

Eftersom du överhuvudtaget vet vad Photoshop är så vet du vilka språk mjukvaran säljes i, det vet inte någon som inte är insatt.

Du måste skämta? Hur kan någon förvänta sig att personer i Sverige kan engelska? Men herrejösses.....

Engelska har varit andraspråk sedan 1946.
Sedan 1969 har engelska lästs senast i åk3 (sedan 94 fr.o.m åk1)
År 2005 kunde, enligt en EU-undersökning, omkring 89% av svenskarna tala engelska (http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_243_en.pd...)

Så det är jävligt långt ifrån "absurt" att anta att någon skulle kunna engelska i Sverige idag.

Dessutom är det din skyldighet att kolla upp språket på en vara som du eventuellt ska köpa om du inte fick den informationen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du måste skämta? Hur kan någon förvänta sig att personer i Sverige kan engelska? Men herrejösses.....

Engelska har varit andraspråk sedan 1946.
Sedan 1969 har engelska lästs senast i åk3 (sedan 94 fr.o.m åk1)
År 2005 kunde, enligt en EU-undersökning, omkring 89% av svenskarna tala engelska (http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_243_en.pd...)

Så det är jävligt långt ifrån "absurt" att anta att någon skulle kunna engelska i Sverige idag.

Dessutom är det din skyldighet att kolla upp språket på en vara som du eventuellt ska köpa om du inte fick den informationen.

Pröva med Svenska i Finland, alla har läst det i skolan de senaste 40 åren, alltså sedan 70-talet. Du kommer inte göra dig förstådd för de som inte har det som modersmål ändå.

Datorn levererades med Fujitsus OEM-Windows, återställer du datorn till ursprungligt skick med deras återställningspartition eller skiva så får du välja mellan Norska, Svenska, Finska, Danska och Engelska. Det enda man kan förvänta sig är att det går att använda återställningsfunktionerna så som tillverkaren planera. Eftersom det enligt avtalet inte är tillåtet med annat media än det som följde med kan man bara förvänta sig att det ersätts av att försäljaren beställer en återställningsskiva från tillverkaren om denne förstört möjligheten att återställa datorn/operativsystemet, om säljaren inte gör detta kan det vara värt att nämna så köparen är informerad om att det tillkommer en kostnad för att få media att återställa operativsystemet till ursprungligt skick. Kunden kan då får vad den önskar, välja språk (de som den såldes med från början) och inte behöva ringa till Microsoft automatiska telefonsvarare för att få ny nyckel för aktivering, och inte behöva bränna ISO i rätt språk. Vill köparen och har han tillgång till den gamla installationen kan han också uppgradera till W8 och välja att den ska göra en ren installation, du kan välja språk se MS sida. Det är bara att tänka på att det kommer göra tidigare återställningspartitioner för W7 oanvändbara, och att du kommer få använda Windows inbyggda funktion för återställning vid ominstallation vid senare tillfälle om du inte kan installera W7 för att uppgradera/installera W8 igen (om du inte har media/recoveryskivor). W8 köps i uppgraderingsassistenten eller som "PKC" via butik. När OEM kostar 800kr och de säljer W8 Pro uppgradering för 900kr kan knappast någon förväntas betala 1100kr åt säljaren. Nog för att Microsoft höjt priset. Han har eget ansvar och kan skaffa original-operativet på Svenska från Fujitsu för 200kr om han inte lyckas återskapa det på annat sett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreasL:

har för mej att man har rätt att kopiera vad man vill om man äger originalet enligt upphovsrätts lagen, som att kopiera en musik skiva som du äger för att ha i bilen, är ju inte så att jag kopierar en skiva för att dela utan för att han som nu äger rättigheterna ska ha det på skiva...kan ha fel här dock

Privatkopiering, du får göra kopia på precis allting du har köpt och även dela med dig vänner aå ja du får kopiera Windows och ge bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Inte datorprogram eller media med kopieringsskydd. Att det är privat spelar ingen roll här. En Windowsskiva utan hologram är förfalskning och Microsoft ger dig inte rätt att dela några kopior på installationsmedia till andra, licensen täcker bara media från datortillverkaren och media som Microsoft godkänt dessutom, du får inte låna någon annan skiva enligt avtalet, du får inte göra kopior och har bara rätt till det du får från OEM:en enligt deras avtal med Microsoft. En dator utan återställningspartition eller recovery-skivor ska alltså betraktas som utan mjukvara och olicensierad om det inte går att få tag i dessa från datortillverkaren själv. Därför som datortillverkarna inte har rent installationsmedia tillgängligt för kunderna, utöver att det licensieras via SLIC, i BIOS så de känner av att det är rätt dator och du inte behöver göra någon särskild aktivering. Deras avtal med Microsoft tillåter det inte och det är piratkopiering och förfalskning om de ändå skulle dela med sig av kopierat media. Vilket i sin tur skulle kunna leda till att de blir av med sina avtal med Microsoft om de inte bättrar sig.

Skivorna för återställning som Windows ber dig göra är för återställning är backup däremot. Säkerhetskopior är tillåtet på datorprogram men inte exemplarframställning.

Kunden kan bara förvänta sig det som har licensierats av tillverkaren inget annat. Piratkopiering får de väl syssla med själva.

Lagen står över Microsoft och andra mjukvarutomtar. Däremot blir det svårt att aktivera kopian utan giltig nyckel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Lagen står över Microsoft och andra mjukvarutomtar. Däremot blir det svårt att aktivera kopian utan giltig nyckel.

Skickades från m.sweclockers.com

nyckeln står ju under laptopen

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Privatkopiering, du får göra kopia på precis allting du har köpt och även dela med dig vänner aå ja du får kopiera Windows och ge bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det får man inte.
Privatkopiering åsyftar film, musik och TV.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Privatkopiering, du får göra kopia på precis allting du har köpt och även dela med dig vänner aå ja du får kopiera Windows och ge bort.

Undantaget (i upphovsrättslagen) om privatkopiering gäller inte mjukvara. https://lagen.nu/1960:729#P12

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk

Har han lämnat ifrån sig pengarna är affären klar, finns ingen ånger/returrätt mellan privatpersoner på begagnat marknaden och inte heller garantier för den delen.

Du har lämnat en beskrivning på produkten som köparen har godkänt då denne lämnade över pengarna, det är samma sak när det gäller bilar.

Hände mig rätt nyligt att en person förskottsbetalade hela summan, jag frågade ett par gånger om han verkligen vill göra det då det handlade om en bil som han dessutom inte ens hade sett. Han ville senare backa ut och att jag skulle återbetala, så jag ringde runt till lite bilhandlare och en jurist. Alla lämnade samma svar, han har fullföljt affären när han satte in pengarna och du har inga skyldigheter att lämna tillbaka dessa. Han fick snällt komma och hämta bilen.

Saken är den, har han betalat så är affären klar.

Sedan är det upp till sig själv om man vill hjälpa till eller inte, men i ditt fall så tycker jag att du ska tacka för mailkorrespondensen och gå vidare.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem

TS borde absolut opplyst i annonsen att datorn inte hade Svensk Windows installerad, man ska alltid uppge allt som är en avvikelse från det som är standard/normalt. Dock verkar det ju som om TS faktiskt vill hjälpa till, något som är mycket bra.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5