netonnet service

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Nov 2009

netonnet service

Hej jag köpte en Samsung galaxy s4 för ca 7 veckor sen. Men för någon dag sen så sluta touchen fungera. Jag har aldrig tappat den eller använt den när det har regnat. Så jag åkte in till netonnet i hopp att få en ny s4 direkt eftersom jag hade tecknat trygghets försäkring på 12 månader.

då säger dom att dom måste skicka in den på service på en så pass ny mobil. Jag frågar hur lång tid det kommer ta. Dom svarar ca 3 veckor? Dom flesta andra återförsäljare brukar ta 2 veckor på sig.

Usel service från netonnet tycker jag.
kommer nog aldrig handla där igen.
Fråga dom också ifall det skulle visa sig att jag får en s4 om jag kunde lämna in på den på öppet köp. Det skulle absolut inte gå.
tycker ni att detta är rimligt?

Mvh Tim

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013

Nej öppet köp brukar ju vara 14dagar har jag för mig så att ens tänka tanken efter 7veckor funkar absolut inte. sen kan ju 3veckor ha å göra med att alla har semester.. Du verkar jaga upp dig brutalt mkt för väldigt lite enligt mig!

Main
MOBO: MSI B350M MORTAR, CPU: RYZEN 5 1600, RAM: 4x4GB DDR4 @ 3GHz, GPU: KFA2 GTX1080 EXOC SNPR, SSD: TOSHIBA TR150 480GB Chassi: NZXT H400i Svart/Rött, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: AOC G2460PF

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Du kunde ha reklamerat varan och fått pengarna tillbaka.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det låter som ett normalt serviceärende och än är det ingen konstig eller dålig behandling du blivit utsatt för.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Helt oberoende av företag du lämnat in den hos skulle du fått en beräknad servicetid på tre veckor. Eftersom telefonen inte är synligt skadad kan NON inte heller nyttja försäkringen i det här skedet, utan först när telefonen faktiskt undersökts.

Så ja, det är helt rimligt.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2003

Försäkringen gäller ju endast den telefonen du tecknade den för.

Server: HPE Gen8 / UNRaid 6.x.x
Brandvägg: Unifi USG Pro 4
Wifi: Unifi AP x 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Dec 2007

Jag tycker att NetonNet inte har gjort något fel i detta ärende...
Den måste ju till verkstaden för att kolla vad som är fel och sen eventuellt åtgärda problemet..
Försäkring gäller ju först när dom ser om den är "yttre" skada som har orsakat felet.

Öppet köp är inget som handlare måste ha men har det lite som en "good will" sak, så det ska
man inte hänga upp sig på...

2 veckor är normalt (håller med) men nu är det semestertider och tar saker lite längre tid.
Så är det varje sommar.. Inget nytt med att saker tar lite längre tid på sommaren.

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Fireking:

Hej jag köpte en Samsung galaxy s4 för ca 7 veckor sen. Men för någon dag sen så sluta touchen fungera. Jag har aldrig tappat den eller använt den när det har regnat. Så jag åkte in till netonnet i hopp att få en ny s4 direkt eftersom jag hade tecknat trygghets försäkring på 12 månader.

då säger dom att dom måste skicka in den på service på en så pass ny mobil. Jag frågar hur lång tid det kommer ta. Dom svarar ca 3 veckor? Dom flesta andra återförsäljare brukar ta 2 veckor på sig.

Usel service från netonnet tycker jag.
kommer nog aldrig handla där igen.
Fråga dom också ifall det skulle visa sig att jag får en s4 om jag kunde lämna in på den på öppet köp. Det skulle absolut inte gå.
tycker ni att detta är rimligt?

Mvh Tim

Det är så här konsumentköplagen fungerar.

Netonnet har inte gjort något fel så här långt.
Om du inte kan acceptera den här typen av service kommer du inte kunna handla från någon annan affär då alla ska lyda under samma lag.
Dock tar nog inte Nettonnet längre tid på sig att reparera din telefon än andra butiker, du kan kika på deras hemsida vem som handhar servicen för en specifik produkt och i regel sköter den firman service och reparation till de flesta större elektronikföretagen i Sverige, att dom sen säger 3 veckor är nog för att det är den tiden man kan garantera att telefonen kommer tillbaka i semestertider.

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Fireking:

Hej jag köpte en Samsung galaxy s4 för ca 7 veckor sen. Men för någon dag sen så sluta touchen fungera. Jag har aldrig tappat den eller använt den när det har regnat. Så jag åkte in till netonnet i hopp att få en ny s4 direkt eftersom jag hade tecknat trygghets försäkring på 12 månader.

då säger dom att dom måste skicka in den på service på en så pass ny mobil. Jag frågar hur lång tid det kommer ta. Dom svarar ca 3 veckor? Dom flesta andra återförsäljare brukar ta 2 veckor på sig.

Usel service från netonnet tycker jag.
kommer nog aldrig handla där igen.
Fråga dom också ifall det skulle visa sig att jag får en s4 om jag kunde lämna in på den på öppet köp. Det skulle absolut inte gå.
tycker ni att detta är rimligt?

Mvh Tim

Lät inte som något speciellt. Om nu alla andra har 2 veckor varför köpte du den inte där från början?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av Fireking:

då säger dom att dom måste skicka in den på service på en så pass ny mobil. Jag frågar hur lång tid det kommer ta. Dom svarar ca 3 veckor? Dom flesta andra återförsäljare brukar ta 2 veckor på sig.

inte för att vara petig men 3 veckor är typ standard på alla butiker, mediamarkt, elgiganten, siba osv vart du än går så är tre veckor standard då alla oftast skickar mobilerna till samma företag..

here we go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2012

Varför så arg? Det verkar vara som ett normalt service ärende.

Intel Core i5 3570k || Amd hd7950 (Umf!) || corsair hx650 || Be Quiet dark rock pro 2 (UMF!) || Nexus 4 (mindre umf!) || Thinkpad X61 || Då och då ett gott humör :)
Länge leve 9600gt! (Umfens umf!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Fireking:

Hej jag köpte en Samsung galaxy s4 för ca 7 veckor sen. Men för någon dag sen så sluta touchen fungera. Jag har aldrig tappat den eller använt den när det har regnat. Så jag åkte in till netonnet i hopp att få en ny s4 direkt eftersom jag hade tecknat trygghets försäkring på 12 månader.

då säger dom att dom måste skicka in den på service på en så pass ny mobil. Jag frågar hur lång tid det kommer ta. Dom svarar ca 3 veckor? Dom flesta andra återförsäljare brukar ta 2 veckor på sig.

Usel service från netonnet tycker jag.
kommer nog aldrig handla där igen.
Fråga dom också ifall det skulle visa sig att jag får en s4 om jag kunde lämna in på den på öppet köp. Det skulle absolut inte gå.
tycker ni att detta är rimligt?

Mvh Tim

Tyckte du berättade det hela lite klantigt, jag hade krävt en ersättningstelefon, vilket du har rätt att få då vissa inte klarar sig utan telefon så pass lång tid.
Det måste de ordna fram varpå det oftast är enklare att ge dig en ny telefon.

i7-2600k 3,4GHz | Asus Geforce GTX1080 | Corsair Vengeance 16GB | Corsair Force GT 120GB | P8P67 Deluxe | Asus PG348Q 34"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Nov 2009

Jag är inte arg men tycker det är dåligt. Normalt ärende när mobilen är 7 veckor gammal.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Jul 2007

Så är det för alla och inte bara dig så dåligt är det inte.

Och var glad att det inte var en Apple telefon du köpt för då får du utstå samma process även om telefonen bara funnits i din ägo i 1 sekund.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av Fireking:

Jag är inte arg men tycker det är dåligt. Normalt ärende när mobilen är 7 veckor gammal.

Så du vill att just ditt ärende ska bli prioriterat enbart för att din produkt är köpt mer nyligen än någon annans?

Låter som ett väldigt vinnande koncept :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Nov 2009

Åker man in t.ex med en trasig produkt, så har jag många ggr fått den utbytt direkt i butiken efter att dom har konstaterat felet(andra butiker än netonnet). Dom såg ju felet direkt på netonnet. Om det hade varit någon annan butik, t.ex alina eller webhallen hade jag garanterat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Fireking:

Åker man in t.ex med en trasig produkt, så har jag många ggr fått den utbytt direkt i butiken efter att dom har konstaterat felet(andra butiker än netonnet). Dom såg ju felet direkt på netonnet. Om det hade varit någon annan butik, t.ex alina eller webhallen hade jag garanterat.

Joo, men personalen i butiken kan ha lite svårt att se vad felet är i denna produkt och skickar den till en verkstad?
Detta är helt i sin jävla ordning! Så jävla trött på folk som kräver så jävla mycket av andra..... Detta är rätt gjort av
NetonNet!

Dessutom har ju produkten funkat!
Hur ska dom inte veta helt "krast" att inte du har råkat tagit sönder den...
Såklart dom måste skickar till verkstaden för att se vad felet kan vara och försöka åtgärda det!

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Fireking:

Åker man in t.ex med en trasig produkt, så har jag många ggr fått den utbytt direkt i butiken efter att dom har konstaterat felet(andra butiker än netonnet). Dom såg ju felet direkt på netonnet. Om det hade varit någon annan butik, t.ex alina eller webhallen hade jag garanterat.

Men eftersom att det kan gå att laga så vill inte Netonnet ge bort en ny. Det är därför du inte får en ny direkt.

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Yoshien:

Joo, men personalen i butiken kan ha lite svårt att se vad felet är i denna produkt och skickar den till en verkstad?
Detta är helt i sin jävla ordning! Så jävla trött på folk som kräver så jävla mycket av andra..... Detta är rätt gjort av
NetonNet!

Dessutom har ju produkten funkat!
Hur ska dom inte veta helt "krast" att inte du har råkat tagit sönder den...
Såklart dom måste skickar till verkstaden för att se vad felet kan vara och försöka åtgärda det!

Du vet att trygghets försäkring täcker det. Så det skulle inte ha spelat någon roll. Svårt att se att en touch inte funkar? Isåfall har man värdelös personal

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Fireking:

Åker man in t.ex med en trasig produkt, så har jag många ggr fått den utbytt direkt i butiken efter att dom har konstaterat felet(andra butiker än netonnet). Dom såg ju felet direkt på netonnet. Om det hade varit någon annan butik, t.ex alina eller webhallen hade jag garanterat.

Huruvida en produkt byts ut direkt eller inte beror främst på två faktorer; hurpass dyr produkten är och hur länge sedan den köptes. För billigare produkter (under tusenlappen) har butiker ofta (men absolut inte alltid) avtal med tillverkaren som låter dem byta produkten direkt i butik förutsatt att felet kan verifieras. Utöver detta har de flesta tillverkare (med Apple som största undantag) en DOA-period (dead on arrival( där butiken byter ut bra mycket dyrare produkter mot en ny, även här förutsatt att butiken kan verifiera felet och att produkten är oskadd i övrigt. Sju eller fjorton dagar från inköpsdatumet är vanliga sådana perioder.

Hade du köpt telefonen hos någon av de andra två butikerna du nämner och förutsättningarna i övrigt var desamma (du kommer in sju veckor efter köpet) så hade du garanterat inte fått en ny direkt i butik utan du fått vänta på en reparation även där.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Fireking:

Du vet att trygghets försäkring täcker det. Så det skulle inte ha spelat någon roll. Svårt att se att en touch inte funkar? Isåfall har man värdelös personal

Handlar inte om att "touch inte funkar" frågan är varför den har slutat funka.......?!?!?!?
Alla som jobbar i butik behöver inte vara speciallist i allt dom säljer, i detta fall är det en
teknisk sak som en tekniker behöver lösa, som jobbar med dessa problem och saker....

Om dom skulle ha personal som skulle vara teknisk kunniga på allt dom sålde så skulle nog
sakerna kosta 3 gånger så mycket....

Vad är det för försäkring du tagit?
Har du någon URL till den?

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Fireking:

Du vet att trygghets försäkring täcker det. Så det skulle inte ha spelat någon roll. Svårt att se att en touch inte funkar? Isåfall har man värdelös personal

Förutsatt att Solid inte ändrat sina villkor spelar det noll och ingen roll vad butikspersonalen ser och inte ser när det gäller en telefon, den måste skickas in och felet konstateras av auktoriserad personal även om du tappat den under en ångvält.

Skrivet av Yoshien:

Vad är det för försäkring du tagit?
Har du någon URL till den?

http://www.netonnet.se/files/insurance/netonnet_forsakring_Tr...

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

"5. Ersättning

Vid ersättningsbar skada ersätter Solid reparationskostnad upp till produktens återanskaffningsvärde vid skadetillfället, dock maximalt upp till ursprungligt inköpspris. Om reparation ej kan utföras till sådan kostnad kan i stället objekt med motsvarande prestanda lämnas som ersättning (s.k. totalskada) dock maximalt upp till ursprungligt inköpspris. Solid har rätt att avgöra om skadat objekt skall repareras eller ersättas med ett motsvarande objekt, samt att utse motsvarande objekt. "

Jag hittar ingenting om något automatiskt utbyte, tvärtom.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Jan 2013

Du får ta och läsa på dina rättigheter och skyldigheter bättre. Telefonen SKA skickas till verkstad för kontroll. Dessutom har de rätt till tre försök att laga samma fel, om det återkommer efter att du fått tillbaka telefonen.

Dessutom kan du omöjligt läst avtalet i försäkringen du köpt. En försäkring som för övrigt är helt onödig eftersom konsumentköplagen och fabriksgarantin täcker 99,9% av det försäkringen tar.

| ASUS Zenbook UX32VD-R4002H | Intel Core i7-3517U | 10GB 1600MHz RAM | GeForce GT 620M 1GB | Samsung 840 Pro SSD 256GB + 24GB iSSD | Win 8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av johan.sallman:

Du får ta och läsa på dina rättigheter och skyldigheter bättre. Telefonen SKA skickas till verkstad för kontroll. Dessutom har de rätt till tre försök att laga samma fel, om det återkommer efter att du fått tillbaka telefonen.

Dessutom kan du omöjligt läst avtalet i försäkringen du köpt. En försäkring som för övrigt är helt onödig eftersom konsumentköplagen och fabriksgarantin täcker 99,9% av det försäkringen tar.

Dom täcker inte vatten eller tappskador det var därför jag ville vara på säkra sidan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Fireking:

Dom täcker inte vatten eller tappskador det var därför jag ville vara på säkra sidan

Då har man ofta en drulleförsäkring på sin hemförsäkring som ligger oftast på 1500:- beroende på försäkringsbolag.

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Min router Asus-N66U gick i sönder som jag hade beställt från Netonet. Jag skicka in routern med posten på måndag och kunde hämta ut en helt ny router på onsdag (det var på garantin)

EDIT: Ett halvår efter att den köptes

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av dksomese:

Min router Asus-N66U gick i sönder som jag hade beställt från Netonet. Jag skicka in routern med posten på måndag och kunde hämta ut en helt ny router på onsdag (det var på garantin)

EDIT: Ett halvår efter att den köptes

Det beror som sagt helt på vilken produkt det är. Troligen repareras inte de routrarna och därför fick du en ny.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jun 2009

Är det någon du ska vara sur/arg/besviken på i detta fallet så är det Samsung, knappast NetOnNet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Yoshien:

Då har man ofta en drulleförsäkring på sin hemförsäkring som ligger oftast på 1500:- beroende på försäkringsbolag.

Det har jag också.