Hur långt klarar man sig på ett i5 2500K?

Permalänk
Medlem

Hur långt klarar man sig på ett i5 2500K?

Hur mycke grafikkort kan man ha utan att ett 2500K flaskar? Har ett 570 nu och kommet att uppgradera mig lagom till BF4.
När ATI släpper sina kort o det blir lite billigare eventuellt så är nya ATI kortet bättre än ett gtx 780.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att du i alla fall kan ha två Titan i SLI. Ju mer grafikkrävande spelet är destu mindre är risken att en 2500K skulle flaska.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Som sagt så skilljer det mellan olika spel. Men som ovan säger tror jag inte heller den flaskar Titan SLI i de flesta spelen. Speciellt inte om du klockar den lite

Permalänk
Medlem

Sök innan du postar en ny tråd, finns en annan som också tänker byta till 780 och som undrar om 2500k räcker till.

Ja det kommer det göra om du överklockar till 4,4-4,5. Fungerar ju annars också men du får inte ut allt av ditt grafikkort isåfall.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Mycket långt. Jag kommer vänta ett par CPU generationer till innan jag uppgraderar CPUn. Finns inget skäl för mej att överklocka idag ens. Lägg pengarna på GPUerna istället.

http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

//Lasse

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett överklockat i5 750 med ett gtx 680 och det klockar inte för mig än. Du kommer klara dig ett tag till på en 2500k. Överklocka den så blir det inga problem.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Med tanke på "next gen" konsolerna så.... skulle tippa på att du klarar dig med en 2500k iallafall 5år till

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Sök innan du postar en ny tråd, finns en annan som också tänker byta till 780 och som undrar om 2500k räcker till.

Har läst en del. Dok dyker det upp tveksamheter. Så jag känner mig tvungen att göra en må hända onödig tråd.

Blir att skaffa nått av de nya high end korten dok inte titan som är lite dyrt. Funderar sen till våren att köpa ett till.
Ifall det blir då sli/xfire så vill man ju kunna få ut allt för sin investering. Inte att cpun flaskar så man har 20% kvar att hämta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wollepwn:

Har läst en del. Dok dyker det upp tveksamheter. Så jag känner mig tvungen att göra en må hända onödig tråd.

Blir att skaffa nått av de nya high end korten dok inte titan som är lite dyrt. Funderar sen till våren att köpa ett till.
Ifall det blir då sli/xfire så vill man ju kunna få ut allt för sin investering. Inte att cpun flaskar så man har 20% kvar att hämta.

Det borde gå bra;) annars kan man alltid överklocka lite:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Mycket långt. Jag kommer vänta ett par CPU generationer till innan jag uppgraderar CPUn. Finns inget skäl för mej att överklocka idag ens. Lägg pengarna på GPUerna istället.

http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

//Lasse

Får man hoppas. Roligare att lägga pengar på ökad prestanda.

Permalänk
Medlem

fundering på temat... Då många i trådar likt denna säger: -"klockar du lite klarar du dig kanon" funderar jag är det före eller efter CPU Tweak? Vet inte säkert hur mycket min Tweak/CPU Boost klockar, men 4,2Ghz landar den minst på. Är detta värde inräknat, eller räknar ni som räknar med stock 3,3 Ghz?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Det borde gå bra;) annars kan man alltid överklocka lite:D

Självklart hehe finns en hel del att ta ur den gamla i5an. Hoppas bara den räcker till i ett framtida xfire/sli

Permalänk

Sweclockers i7 3960X @ 4.4 GHz flaskar Titan SLI så hur mycket ska en 2500k behöva klockas för att inte flaska i så fall, 6-7 GHz?

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

Enbart i cpu tunga spel kan du förlora några fps, dom flesta av dagens spel är GPU tunga vilket betyder att nästan allt hänger på grafikkortet inte processorn.
Kör du tex BF3 så får du samma fps med i7 4770k och en i3a.

Vet du med dig att du ska köra cpu tunga spel som tex Skyrim så tjänar du på snabbare processor,alternativt ordentlig överklockning.

Så gott som samtliga av dagen spel använder 4 kärnor, inte trådar, skillnaden mellan en snabb 4kärnig processor som tex i5 2500 och i7 4770 är extremt liten.

Jag gick från Q9550 till i5 760 till i7 920 till i5 2500k till i7 3770k och skillnaden mellan dessa processorer är väldigt små i många av dagens spel, jag testade mitt GTX680 i ett i5 750 system för ett par veckor sedan utan att se någon direkt skillnad, vi pratar om någon fps.

i5 kommer hålla i många år, kolla bara på Core 2 Quad som kom ut 07-08 och klarar fortfarande alla spel, likaså Phenom ett o två.

Om du ska använda 3st titan så kan det behövas en snabbare cpu då man vill få ut så mycket prestanda det går, annars ingen mening.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bulltazar:

Enbart i cpu tunga spel kan du förlora några fps, dom flesta av dagens spel är GPU tunga vilket betyder att nästan allt hänger på grafikkortet inte processorn.
Kör du tex BF3 så får du samma fps med i7 4770k och en i3a.

Vet du med dig att du ska köra cpu tunga spel som tex Skyrim så tjänar du på snabbare processor,alternativt ordentlig överklockning.

Så gott som samtliga av dagen spel använder 4 kärnor, inte trådar, skillnaden mellan en snabb 4kärnig processor som tex i5 2500 och i7 4770 är extremt liten.

Jag gick från Q9550 till i5 760 till i7 920 till i5 2500k till i7 3770k och skillnaden mellan dessa processorer är väldigt små i många av dagens spel, jag testade mitt GTX680 i ett i5 750 system för ett par veckor sedan utan att se någon direkt skillnad, vi pratar om någon fps.

i5 kommer hålla i många år, kolla bara på Core 2 Quad som kom ut 07-08 och klarar fortfarande alla spel, likaså Phenom ett o två.

Om du ska använda 3st titan så kan det behövas en snabbare cpu då man vill få ut så mycket prestanda det går, annars ingen mening.

Saken är den att nästan alla spel idag flaskar alla prollar i 1080, det är inte förrns du går upp i sjuka upplösningar som man ser stora skillnaden.

Jag vet då jag har i5 hemma i7 och min 3930k.

Så ja en 2500k räcker till alla dagens spel i1080p även dom slänger på 2x Titan så spelar det ingen roll om prollen flaskar då du ändå kommer ha över 120 FPS konstant typ alla spel.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wollepwn:

När ATI släpper sina kort o det blir lite billigare eventuellt så är nya ATI kortet bättre än ett gtx 780.

Uh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Vet inte om jag Formulera mig konstigt? Men ATI skulle väl släppa nya grafikkort lagomt till nya BF? Då återstår det att se vilka som är bäst. Dagens Nvidia kort eller nya ATI.

Permalänk
Skrivet av Wollepwn:

Hur mycke grafikkort kan man ha utan att ett 2500K flaskar? Har ett 570 nu och kommet att uppgradera mig lagom till BF4.
När ATI släpper sina kort o det blir lite billigare eventuellt så är nya ATI kortet bättre än ett gtx 780.

Du kommer långt på en 2500k, och om den senare börjar flaska så är det bara att överklocka, helt sjukt hur mycket man kan klocka den här cpu:n, min ligger på 4.5ghz just nu, och har haft den uppe i 5, men lät för ''mycket'' med min noctua på 12v, så skruvade ner fläktarna till 7 och kör den i 4.5.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wollepwn:

Vet inte om jag Formulera mig konstigt? Men ATI skulle väl släppa nya grafikkort lagomt till nya BF? Då återstår det att se vilka som är bäst. Dagens Nvidia kort eller nya ATI.

Tror ändå du skriver i fel tråd.

Till TS: Jag tror du klarar dig med en i5a i minst 3 år till. Själv sitter jag på en milt klockad i7 920 men grafikkorten är definitivt den svagaste länken i mitt spel (har 2x6870) och jag känner inte att jag ligger efter i något spel. Det är snarare mitt kassa ADSL som håller datorn tillbaka

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Saken är den att nästan alla spel idag flaskar alla prollar i 1080, det är inte förrns du går upp i sjuka upplösningar som man ser stora skillnaden.

Jag vet då jag har i5 hemma i7 och min 3930k.

Så ja en 2500k räcker till alla dagens spel i1080p även dom slänger på 2x Titan så spelar det ingen roll om prollen flaskar då du ändå kommer ha över 120 FPS konstant typ alla spel.

Skönt att man klarar sig på den gamla i5an. Men en ny psu som ersätter min gamla newton r2 650w. Skulle en Newton R3 800w klara av klockad cpu och dubbla 780? Eller är det 1000w som är ett måste?

Har än så länge inga funderingar på 3skärmar. Men sitter nu på 2st skärmar så det är inte omöjligt.

Permalänk

Som Tvelander påpekar, även om det skulle flaska två titan kort, så spelar det liksom ingen roll då du ändå kommer har 120fps. Med en värre cpu kanske du hade fått 140 ist, detta förutsatt att spelet kan nyttja flera trådar.

2500k klockar ju dessutom fint, och med vettig kylning är det inga problem att köra dom i 5Ghz,

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Saken är den att nästan alla spel idag flaskar alla prollar i 1080, det är inte förrns du går upp i sjuka upplösningar som man ser stora skillnaden.

Jag vet då jag har i5 hemma i7 och min 3930k.

Så ja en 2500k räcker till alla dagens spel i1080p även dom slänger på 2x Titan så spelar det ingen roll om prollen flaskar då du ändå kommer ha över 120 FPS konstant typ alla spel.

japp

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Tror ni att en i5 2500K klarar sig långt in på nästa generationens spel också?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Tror ändå du skriver i fel tråd.

Kanske? Känns som mina frågor kliver in på många områden?

Permalänk
Skrivet av Wollepwn:

Skönt att man klarar sig på den gamla i5an. Men en ny psu som ersätter min gamla newton r2 650w. Skulle en Newton R3 800w klara av klockad cpu och dubbla 780? Eller är det 1000w som är ett måste?

Har än så länge inga funderingar på 3skärmar. Men sitter nu på 2st skärmar så det är inte omöjligt.

Ingen idé´att byta upp sig så lite kan jag tycka. Om du inte går från ett låg certifierat 630 till platinum 800w.

Har du ett bra 630w kommer du ganska långt på det också. Det är dock trevligt att ha tillräckligt med pcie kontakter i agget så du slipper hemska adapters å annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wollepwn:

Skönt att man klarar sig på den gamla i5an. Men en ny psu som ersätter min gamla newton r2 650w. Skulle en Newton R3 800w klara av klockad cpu och dubbla 780? Eller är det 1000w som är ett måste?

Har än så länge inga funderingar på 3skärmar. Men sitter nu på 2st skärmar så det är inte omöjligt.

Hur mycket effekt tog hela systemet i det senaste testet av Sweclockers? Lägg till ett kort till och vips så ser du på ett ungefär att dubbla överklockade kort inte kräver så mycket som du tror... Ca 100w mera kan jag läsa ut, vad ser du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Hur mycket effekt tog hela systemet i det senaste testet av Sweclockers? Lägg till ett kort till och vips så ser du på ett ungefär att dubbla överklockade kort inte kräver så mycket som du tror... Ca 100w mera kan jag läsa ut, vad ser du?

Enligt SweC tester så visar det uppåt 690w. Där inkluderat allt annat i riggen. Undrar hur stor belastning skärmarna kan vara på?
För det ser ut som att dem anväder sig av?

Citat:

2x Asus PB278Q

Kanske 800W platinum psu räcker långa vägar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ingen idé´att byta upp sig så lite kan jag tycka. Om du inte går från ett låg certifierat 630 till platinum 800w.

Har du ett bra 630w kommer du ganska långt på det också. Det är dock trevligt att ha tillräckligt med pcie kontakter i agget så du slipper hemska adapters å annat.

Jag har inte tillräckligt för ett andra kort med det jag har nu. Därför jag funderarde på ett nytt Fractal design Newton R3 800W Platinum det skall ju vara semi passivt så det tycker jag om. Mitt Fractal design newton R2 650w Silver är jäkligt tyst det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wollepwn:

Enligt SweC tester så visar det uppåt 690w. Där inkluderat allt annat i riggen. Undrar hur stor belastning skärmarna kan vara på?
För det ser ut som att dem anväder sig av?

Kanske 800W platinum psu räcker långa vägar?
http://www.sweclockers.com/image/diagram/3933?k=bafa51c4e80dc...

Skärmarna drivs inte av nätagget så dom behöver du inte bry dig om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Skärmarna drivs inte av nätagget så dom behöver du inte bry dig om

Haha det förstår jag väl. Men jag antar att swec test räknar med effekten som skärmarna kräver