Permalänk

Recension av Gigabyte G1. Sniper M5

Hej och välkommen till min första recension.

Jag hoppas att ni skriver vad ni tycker om recensionen och om det var något speciellt som ni lärde er utav den, kommentera gärna vad ni lärde er så det blir enklare för mig att förstå vad jag ska rikta mig mot i nästa recension.

Inledning

Idag ska vi titta på det nya moderkortet från Gigabyte. Med den nya Z87 chipseten samt den nya 1150 sockeln, Moderkortet är i Micro ATX storlek, och erbjuder en del härliga saker som vi kommer titta på senare i denna recension.
Då tänkte jag att vi börjar med att ta en titt runt om kartongen, sedan bearbetar vi oss inåt.

Kartongen

Då börjar vi med att ta en ”ovanpå” och här hittar vi bara namn samt CPU chipset och även sockel, Till det nedre vänster så hittar vi något som kallas ”OP AMP Upgrade Kit included” det är ett slags litet ljudkort som du enkelt kan byta eftersom du får med en extra ”AMP”.

Nu går vi vidare till baksidan.

På Baksidan så finns det mycket mer saker än vad det finns på framsidan. Som ni kan se själva så stödjer moderkortet väldigt många nya ”features”. Moderkortet har fått en ny Heatshink design så det ska bli bättre kyld, Gigabyte har även stoppat in 2x koppar PCB som t ex gör så att det blir en lägre temperatur samt så ska den vara bättre för överklockning, ni kan se det sista på fotot nedanför.

Moderkortet har även en sak som är kallat ”Quick Buttons”, Som stödjer Onboard power, Reset, Clear CMOS Buttons, Dual BIOS DIP Switch, Voltage Read Points. Moderkortet stödjer även upp till 5 stycken fan portar. Moderkortet har även en Debug Display som redovisar vad som kan redovisa varför datorn inte startar, och då visar den en speciell kod, sedan i din manual så ser du vad koden innebär. Och på det viset så hittar du enkelt vad som kan vara felet i datorn. Den har 6st SATA portar alla i 6GBs. Stödjer 2-way SLI samt 2-way Crossfire uppsättning. Moderkortet stödjer en bättre ljudkvalité för spelare som jag nämnde tidigare. Samt så har den en grön LED slinga som går på sidan av moderkortet vilket ger den där estetiska känslan, Som jag älskar även tror jag att fler gör det.

Nu går vi in på insidan av detta moderkort, och där kan vi se vad som finns i.

Så det som medföljer är alltså 4st SATA kablar, manual, drivrutiner, OP AMP Upgrade Kit, Sli brygga, I/O plate samt Gigabyte Logo men också Moderkortet.
Bilder på insidan

Specifikationer-

Processor Support for Intel® Core™ i7 processors/Intel® Core™ i5 processors/Intel® Core™ i3 processors/Intel®Pentium® processors/Intel® Celeron® processors in the LGA1150 package
L3 cache varies with CPU
(Please refer "CPU Support List" for more information.)
Styrkrets Intel® Z87 Express Chipset
Minne 4 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 32 GB of system memory
* Due to a Windows 32-bit operating system limitation, when more than 4 GB of physical memory is installed, the actual memory size displayed will be less than the size of the physical memory installed.
Dual channel memory architecture
Support for DDR3 3000(O.C.) / 2933(O.C.) / 2800(O.C.) / 2666(O.C.) / 2600(O.C.) / 2500(O.C.) / 2400(O.C.) / 2200(O.C.) / 2133(O.C.) / 2000(O.C.) / 1866(O.C.) / 1800(O.C.) / 1600/1333 MHz memory modules
Support for non-ECC memory modules
Support for Extreme Memory Profile (XMP) memory modules
(Please refer "Memory Support List" for more information.)
Integrerad grafik Integrated Graphics Processor:
1 x DVI-I port, supporting a maximum resolution of 1920x1200
2 x HDMI ports, supporting a maximum resolution of 4096x2160
* Support for HDMI 1.4a version.
(Use either the DVI-I port or the HDMI port located below it at a time.)
1 x DisplayPort port, supporting a maximum resolution of 3840x2160
* Support for DisplayPort 1.2 version.
Maximum shared memory of 1 GB
Ljud Creative® Sound Core 3D chip
Support for Sound Blaster Recon3Di
High Definition Audio
2/5.1-channel
Support for S/PDIF Out
LAN 1 x Qualcomm® Atheros Killer E2201 chip (10/100/1000 Mbit)
Expansionsplatser 1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
* For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16 slot.

1 x PCI Express x16 slot, running at x8 (PCIEX8)
(The PCIEX16 and PCIEX8 slots conform to PCI Express 3.0 standard.)
* The PCIEX8 slot shares bandwidth with the PCIEX16 slot. When the PCIEX8 slot is populated, the PCIEX16 slot will operate at up to x8 mode.

1 x PCI Express x16 slot, running at x4 (PCIEX4)

1 x PCI Express x1 slot
(The PCIEX4 and PCIEX1 slots conform to PCI Express 2.0 standard.)
Multi-grafikkorts teknik Support for 2-Way AMD CrossFire™/2-Way NVIDIA® SLI™ technology (PCIEX16 and PCIEX8 slots)
Lagrings gränssnitt Chipset:
6 x SATA 6Gb/s connectors supporting up to 6 SATA 6Gb/s devices
Support for RAID 0, RAID 1, RAID 5, and RAID 10
USB Chipset:
Up to 6 USB 3.0/2.0 ports (4 ports on the back panel, 2 ports available through the internal USB header)
Up to 6 USB 2.0/1.1 ports (2 ports on the back panel, 4 ports available through the internal USB headers)
Interna I/O kontakter 1 x 24-pin ATX main power connector
1 x 8-pin ATX 12V power connector
6 x SATA 6Gb/s connectors
1 x CPU fan header
3 x system fan headers
1 x water cooling fan header (CPU_OPT)
1 x front panel header
1 x front panel audio header
1 x USB 3.0/2.0 header
2 x USB 2.0/1.1 headers
1 x Clear CMOS jumper
1 x power button
1 x reset button
1 x Clear CMOS button
2 x BIOS switches
Voltage measurement points
Kontakter på baksidan 1 x PS/2 keyboard/mouse port
1 x DVI-I port
2 x HDMI ports
1 x DisplayPort
4 x USB 3.0/2.0 ports
2 x USB 2.0/1.1 ports
1 x RJ-45 port
1 x optical S/PDIF Out connector
5 x audio jacks(Center/Subwoofer Speaker Out, Rear Speaker Out, Line In/Mic In, Line Out, Headphone/Speaker Out)
I/O kontroller iTE® I/O Controller Chip
Hårdvaru visning System voltage detection
CPU/System/Chipset temperature detection
CPU/CPU OPT/System fan speed detection
CPU/System overheating warning
CPU/CPU OPT/System fan fail warning
CPU/CPU OPT/System fan speed control
* Whether the fan speed control function is supported will depend on the cooler you install.
BIOS 2 x 128 Mbit flash
Use of licensed AMI EFI BIOS
Support for DualBIOS™
PnP 1.0a, DMI 2.0, SM BIOS 2.6, ACPI 2.0a
Unika funktioner Support for Q-Flash
Support for Xpress Install
Support for APP Center
* Available applications in APP Center may differ by motherboard model. Supported functions of each application may also differ depending on motherboard specifications.
@BIOS
EasyTune
EZ Setup
ON/OFF Charge2
USB Blocker
Bundlad programvara Norton® Internet Security (OEM version)
Intel® Rapid Start Technology
Intel® Smart Connect Technology
Intel® Smart Response Technology
Operativsystem Support for Windows 8/7
Formfaktor Micro ATX Form Factor; 24.4cm x 24.4cm

Dold text

Det var allt om insidan, Nu tänkte jag att vi kunde prata lite mer om BIOS och samt överklockningen.
Så det jag kommer göra är alltså att få upp processorn i en högre klockfrekvens samt så stabilt som möjligt.

Så det som kommer användas nu är alltså-
CPU: Intel Core I7 4770k
Moderkort: Gigabyte G1. Sniper M5
PSU: Cooler Master V850
GPU: ASUS Radeon Direct CU2 7970
SSD: Xtreem 120 GB
Kylare: Corsair H110
De program vi kommer använda oss av idag är
- Cinbench 11.5 flertrådat & enkeltrådat.
Samt så ska vi inte gå över 1,250Volt så lågt som möjligt.
Så nu kör vi!

Sådär nu kom vi upp i cirka 4,8GHz I stabilt läge. Jag tror att vi skulle kunna upp i högre, men det tycker jag att de som är bättre på Överklockning borde få testa.
Men vad gör det? Vi har ändå visat att moderkortet är bra för överklockning och även för den som kan så bör det gå ännu bättre än det gjorde för mig. Men tänkte ta några synpunkter för er.
+Jag tycker att BIOS var enkelt att komma åt saker, visa undantag, men majoriteten var enkel.
+Jag tyckte att det var enkelt att överklocka.
+Fanns redan helt OK överklocknings värden, som man bara kunde klicka på.
-Var lite svårt att hitta vissa OC funktioner.
Annars var allting grymt.

Slutsats.
Något som Gigabyte inte har missat är kvalitén
För detta moderkort, så tycker jag att priset är perfekt, för att kunna leverera de flesta sakerna man kan göra på Micro ATX moderkort.
Något som inte är jättebra, är PCI-e platserna, Då jag som många andra har ett ganska stort grafikkort, så tar den upp en av dessa PCI-e platser, då blir det att båda korten går ner på x8 PCI-e hastighet, nu är det inte en Stor skillnad, men Om du ska ha ett litet system kör gärna på ett bättre singel GPU kort, om du inte vill förlora en liten summa prestanda.
BIOS
BIOS var väldigt enkelt att ta reda på saker i vissa fall inte, Men för dig som är en nybörjare på överklockning(Som mig) Så är moderkortet bättre än jag trodde på detta område, Som jag nämnde tidigare så kan det vara svårt att hitta vissa olika funktioner, Men vad gör det, allting kan inte vara perfekt.

Sammanfattning/Betyg
Konkurrensen är hård mellan Micro ATX, Då det finns flera olika moderkort, bland annat ASrock Z87M Formula och ASUS ROG Maximus VI Gene, Men jag tycker att Gigabyte har gjort ett väldigt bra Moderkort för prisklassen och den är helt klart värt sitt köp. Så därför ger jag den

Fördelar:
+ Utmärkta överklockningsmöjligheter.
+ Bra kylning.
+ Hög byggkvalitet.
+ Mycket finesser & medföljande mjukvaror
+Enkel överklockning för nybörjaren.

Nackdelar:
- Svårt att hitta vissa saker i BIOS
-Kan bli trångt med stora grafikkort, mellan PCI-e Platserna.

5/5
Betygssystemet bygger på:

1. Katastrof -
2. Icke Godkänt -
3. Godkänt -
4. Väl Godkänt -
5. Mycket Väl Godkänt –

Det var allt för mig och tack så hemskt mycket för att orkade läsa igenom min recension.

Då det är min första skrivna recension, så skulle jag vilja höra lite kritik från er om vad ni tyckte om den, fanns det något som jag kunde göra bättre? osv?

Tack så hemskt mycket för mig!

Med vänlig hälsning,
Nils Julius Byrkjeland

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Bra recension 5/5 blev mycket sugen ska nog slänga mitt för detta var mycket coolare!
Tycker att du gick igenom allt bra och man fick en tydlig in blick i det hela kan tänka migg att köpa allt du recenserar!

mvh Patrik ägare av Svensk båt AB

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av gn1p:

Bra recension 5/5 blev mycket sugen ska nog slänga mitt för detta var mycket coolare!
Tycker att du gick igenom allt bra och man fick en tydlig in blick i det hela kan tänka migg att köpa allt du recenserar!

mvh Patrik ägare av Svensk båt AB

Hej!

Ursäktar det sena svaret:)

Tackar för din positiva kritik, Fanns det något som jag skulle kunna bättra mig på?

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av NJB Mods:

Hej!

Ursäktar det sena svaret:)

Tackar för din positiva kritik, Fanns det något som jag skulle kunna bättra mig på?

Du skulle kunna ta och skriva lite under bilderna om vad du gör i bios, det är mest en enda stor vägg av bilder.
Annars lätt läst och bra updelat.

Permalänk
Skrivet av Joelschub:

Du skulle kunna ta och skriva lite under bilderna om vad du gör i bios, det är mest en enda stor vägg av bilder.
Annars lätt läst och bra updelat.

Tackar så hemskt mycket

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett mycket trevligt moderkort.

Permalänk
Skrivet av tgadler:

Verkar vara ett mycket trevligt moderkort.

Tackar, kanske ett litet sent svar men ändå!

Det är det verkligen!

Rekommenderar det till alla som vill ha det där lilla extra, för en billig slant.

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NJB Mods:

Tackar, kanske ett litet sent svar men ändå!

Det är det verkligen!

Rekommenderar det till alla som vill ha det där lilla extra, för en billig slant.

Sedan är det ju inte moderkortets fel att Haswell liksom föregående SB och IB endast har 16 PCI-e lanes vilket ju gör att du aldrig kan få mer än just 2x 8x PCI-e i CF/SLI. Lägg dock märke till att dessa 8x är PCI-e 3.0 vilket ju ändå är väldigt bra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Sedan är det ju inte moderkortets fel att Haswell liksom föregående SB och IB endast har 16 PCI-e lanes vilket ju gör att du aldrig kan få mer än just 2x 8x PCI-e i CF/SLI. Lägg dock märke till att dessa 8x är PCI-e 3.0 vilket ju ändå är väldigt bra.

Nejdå, för mig så är jag inte så kräsen på några FPS, kör faktiskt på x8 3.0 på mitt moderkort pga av det blir grymt mycket snyggare

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Riktigt sexigt moderkort haha

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||