Ny kompaktkamera (som ersättning för tre andra kameror)

Permalänk
Avstängd

Ny kompaktkamera (som ersättning för tre andra kameror)

Gillar fotografering från och till men för det mesta vill jag bara ha ett vettigt fotominne på enklast möjliga sätt.
Har under årens lopp samlat på mig tre kameror som jag hittat mer nackdelar med än fördelar på.
Oftast nu i somras användes mobilen som tog perfekta bilder i bra ljus men inget roligt i skymning.

1. Canon Poweshot SX210 - (köpt 2010) bra foton men alldeles för "design före funktion" och onödigt långsam.
2. Canon 1000D - Systemkamera, bästa bilderna men systemkamera är inget för mig. för stor och klumpig för att ha med sig.
3. Canon A1300 - Enkel kamera, perfekt slit och släng kamera men inte nöjd med den i dålig belysning och alldeles för långsam

Söker en kamera som är ljustark och har extremt vidvinklig optik... och är liten och nätt nog så man ids ta med den
Så nu med erfarenhet så letar jag nu en ny kamera som passar mig bättre än de tre gamla och det är en kompaktkamera.
De tre nuvarande kamerorna har alla en max vidvinkel på 28mm i 35mm formatet vilket ofta inte är nog samt alldeles för dåliga i skymning och dåligt ljus.

Har gluttat in 2 kameror med ett pris under 3000kr men har bara den Tekniska specifikationen att gå på. Är det någon som har tips om kamerorna
Samsung EX2F
Nikon P330
Jämförelse på Prisjakt mellan kamerorna

PS. Avstår från ännu en Canon, med avsiktligt, har svurit över deras menysystem mer än en gång.

Visa signatur
Permalänk

Jag köpte en sån här kamera i början av min semester, jag hade den då när jag fjällvandrade och jag är väldigt nöjd över bilderna som blir med den!

Permalänk
Avstängd

Jajamänsan! Den har den stora vidvinkeln som jag söker

Stämmer bländaröppningen 3,3 - 6,4? De flesta kameror har större bländaröppningar.

Stämmer min uppfattning om att kameran Panasonic Lumix DMC-TZ40 är mer lämpad som långzoom i dagljus men inte riktigt klippt och skuren för inomhusfotografering (trots imponerande vidvinkel) i knepiga ljusförhållanden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Gillar fotografering från och till men för det mesta vill jag bara ha ett vettigt fotominne på enklast möjliga sätt.
Har under årens lopp samlat på mig tre kameror som jag hittat mer nackdelar med än fördelar på.
Oftast nu i somras användes mobilen som tog perfekta bilder i bra ljus men inget roligt i skymning.

1. Canon Poweshot SX210 - (köpt 2010) bra foton men alldeles för "design före funktion" och onödigt långsam.
2. Canon 1000D - Systemkamera, bästa bilderna men systemkamera är inget för mig. för stor och klumpig för att ha med sig.
3. Canon A1300 - Enkel kamera, perfekt slit och släng kamera men inte nöjd med den i dålig belysning och alldeles för långsam

Söker en kamera som är ljustark och har extremt vidvinklig optik... och är liten och nätt nog så man ids ta med den
Så nu med erfarenhet så letar jag nu en ny kamera som passar mig bättre än de tre gamla och det är en kompaktkamera.
De tre nuvarande kamerorna har alla en max vidvinkel på 28mm i 35mm formatet vilket ofta inte är nog samt alldeles för dåliga i skymning och dåligt ljus.

Har gluttat in 2 kameror med ett pris under 3000kr men har bara den Tekniska specifikationen att gå på. Är det någon som har tips om kamerorna
Samsung EX2F
Nikon P330
Jämförelse på Prisjakt mellan kamerorna

PS. Avstår från ännu en Canon, med avsiktligt, har svurit över deras menysystem mer än en gång.

Har själv nyligen köpt en Panasonic Lumux LX7. En riktig kanonkamera. Väldigt ljusstarkt objektiv. Väldigt bra att filma med också om du tänkt göra det.

Även Sony RX100 ska vara bra. Båda är dock ganska dyra, men går att få tag i lite billigare begagnad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag själv har en kompakt långzoom kamera Panasonic Lumix FZ28 den tar väldigt bra bilder, annars kompakta kameror med bra lång zoom så är det antingen tex TZ40 eller systemkamerorna om man har råd till ett bar bra objektiv, annars hade jag tittat på lite dyrare Panasonic Lumix FZ200 vilket är en extrem liten kamera

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1686746

Denna kanske är något för dig?

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Varför inte satsa på en hybridsystem tex http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nis11127svart?
Liten smidig men du har möjlighet att byta optik och du får en bra sensor

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Avstängd

Näää, någon Panasonic eller Sony kamera har jag inte tänkt skaffa mig.
Dessa kameror har vissa saker som passar mig som hand i handske, vissa som överträffar andra som inte passar mig alls.
Rena djungeln, bäst att lämna dessa tillverkare därhän... För Panasonic gäller också att jag inte vill ha en kamera som det står Leica på. Lika litet som jag vill ha en EU eller Nazi symbol på kameran.

Hade tidigare funderingar på Olympus XZ-10 men jämfört med specifikationen för Nikon P330 och Samsung EX2F underlägsen.

Så mitt val står fast: Antingen Samsung EX2F eller Nikon P330. Några ideer om dessa två kamerorna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Näää, någon Panasonic eller Sony kamera har jag inte tänkt skaffa mig.
Dessa kameror har vissa saker som passar mig som hand i handske, vissa som överträffar andra som inte passar mig alls.
Rena djungeln, bäst att lämna dessa tillverkare därhän... För Panasonic gäller också att jag inte vill ha en kamera som det står Leica på. Lika litet som jag vill ha en EU eller Nazi symbol på kameran.

Hade tidigare funderingar på Olympus XZ-10 men jämfört med specifikationen för Nikon P330 och Samsung EX2F underlägsen.

Så mitt val står fast: Antingen Samsung EX2F eller Nikon P330. Några ideer om dessa två kamerorna?

Synd att du avstår från EOS-M från Canon, den med sitt 11-22mm glas hade nog varit fint för dig.
Finns convertrar från EF-M fästet till vanliga Ef, som get dig möjlighet att komma åt fina andra linser också (Vilket gör att du lätt kan förändra kameran om du känner att du vill t.ex. långzoom eller en 50mm f1.8

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Avstängd

@OskarW90
Canon EOS M + EF-M 18-55mm 3,5-5,6 IS STM + Speedlite 90EX den kostade 3500kr (med en skrivare ) Till det kommer då 11-22 mm objektivet ...Pang, långt över min budget.
Har ett 50mm 1,8 objektiv men det har jag mest använt utomhus och då oftast i goda ljusförhållanden som gör att 1,8 bländaren inte varit speciellt nödvändigt.

Med 1000D kom även 3,5-5,6 18-55 mm objektivet. Det har som största vidvinkel motsvarande 28mm i 35mm formatet. Inte sällan har man fått ta ett steg tillbaka för att "få allt i bilden". Visserligen är 24mm inte mycket mer men iaf åt rätt håll. 3,5-5,6 18-55 är dessutom inte riktigt så ljusstarkt som kan behövas inomhus.

Även EOS-M är liten och smidig så blir den inte den inte fickvänlig med stora objektiv som jag inte har råd med i vilket fall som helst.
Dessutom är mitt trebensstativ ett billigt HAMA som inte klarar tyngden av 1000D och knappast heller EOS-M med stora objektiv.
...och livet för kort för att gräva ner sig i bara en tillverkares menysystem...

Just nu känns det som jag kommer satsa på Nikon P330, fast EX2F har en massa bling-bling som lockar.

Visa signatur
Permalänk

Denna snubbe verkar inte gilla den så mycket:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=300888

Om jag hade köpt en ny digital kompaktkamera skulle jag köpt en Olympus XZ-1. Lite äldre, men levererar (inte video) av vad jag läst. Kostar under 2000:-

Men vidvinkeln är på 28mm.

Och så är den inte så jätteliten heller.

Permalänk
Medlem

Så... Du vill ha en pytteliten kamera som har prestanda som en systemkamera och som inte kostar något... Redan där är det egentligen omöjligt att hitta en kamera, men sedan begränsar du urvalet ytterligare genom att utesluta Sony, Panasonic och Canon.

Du får ursäkta, men jag tycker det är rätt fjantigt att välja bort bra kameror som kanske skulle passa bra bara för att det, exempelvis, råkar stå Leica på objektivet.
Eftersom det är bara två kameror som är aktuella så... Ta reda på vad P330 har för bländarvärde vid 80mm. Om det är större än f/2.7 bör du välja samsungen istället, eftersom du efterfrågar bra egenskaper i svagt ljus.

Bortsett från priset är RX100 den som känns som att den motsvarar det du vill ha bäst, allt sammantaget. (Ja, och så är det ju en Sony då...) Den har visserligen inte jättelöjusstark optik, men kompenserar för det genom att ha betydligt större sensor.

Olympuz XZ-2 övertrasserar inte budgeten SÅ mycket, har nästna lika stort zoomomfång som P330 (men "bara 28mm vidvinkel, visserligen) och är mycket ljusstarkare i teleänden. Fast det står säkert något på objektivet på den som gör att det inte går att ta bilder med den...

LX7 är ju lite dyrare, men har ännu bättre ljusstyrka än EX2F och har större zoomomfång. Du får väl slipa bort Leica-texten...

Permalänk
Avstängd

@dumbo (=dumma inlägg)

1. - Nej! Kommer inte köpa någon Panasonic, Canon eller Sony (skrapa bort märken kommer inte bli aktuellt).
2 - Ja! 3000kr kan jag köpa en kamera teoretiskt/enligt specifikationer passar vidvinklig optik och god ljusstyrka .
3 - Olympus XZ1 och 2 Canon S100 och S110 är inte intressanta som ny kamera för mig.

Har redan skippat ideer om att skaffa objektiv till 1000D sedan länge, kameran är för klumpig och aldrig med när den behövs Dessutom så skulle fler inköp behövas om den gamla systemkameran skulle användas som väskor=500kr vidvinkelobjektiv 3000-6000kr och stativ 1000-2000kr.
Kort svar: Mitt fotointresse är inte stort nog för systemkamera, har haft min 1000D i över 3 år och insåg det tidigt...

Är inte intresserad av hur en kamera presterar 80mm eller vilka bländartal som finns tillgängligt.
För det duger min Canon A1300 eller mobiltelefonen.
Samma sak gäller lång zoom, fotar inte med teleobjektiv eller (max Zoom), fast Canon SX210 köptes bland annat för den långa zoomens skull.

Fotar oftast med så stor vidvinkel som möjligt och vill kunna slippa blixt även i lite sämre ljus.
De kamerorna som gör jobbet (Enligt specifikationer) är Nikon P330 och EX2F samt några kameror till som Fuji XF1.
Olympus ZX10 kommer nära men kostar mer än de övriga 3 utan att ge att klå de tre ovan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

@dumbo (=dumma inlägg)

Är inte intresserad av hur en kamera presterar 80mm eller vilka bländartal som finns tillgängligt.

Att du behöver ta till tillmälen/förolämplingar till folk som vill hjälpa visar ju bara ytterligare hur fjantig du är. Du vill inte ha den kamera som bäst passar dina behov för att det är fel logotyp på den...
Vilka bländartal som finns tillgänliga är av vikt just för egenskaperna vid svagt ljus, alltså en av de egenskaper du efterfrågar. Varför skulle du vilja köpa P330 över EX2F om det inte vore för zoomomfånget? Samsungen har (marginellt) större sensor och ett objektiv som är 2/3 steg ljusstarkare vid 24mm.
Det finns, som jag det det, ingen annan anledning är zoomomfånget att välja P330 över EX2F och eftersom du ALLTID fotar med maximal vidvinkel som är samma på båda och vill ha så bra egenskaper som möjligt i dåligt förstår jag inte varför du ens ställer frågan.

Din okunskap är väldigt tydlig och det är åxå tydligt att du hellre väljer den kamera som har snyggast logotyp än den som bäst passar dina behov så... Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

@dumbo (=dumma inlägg)
Fotar oftast med så stor vidvinkel som möjligt och vill kunna slippa blixt även i lite sämre ljus.

Hur menar du då, alltså vad är tilläckligt vidvinkel?

Jag tror en beggad x20 är det som skulle passa dig bäst utefter vad du skiver, men den har ett menysystem som tar säkert en dags fotande innan man lärt sig det.

Permalänk
Avstängd

@dumbo
Helt rätt det fanns ingen anledning att förolämpa, jag ber om ursäkt.

Har använt denna regniga lördag till att kolla upp Samsung EX2F och Nikon P330 och funnit att ingen av dem egentligen är vad jag vill ha.

Efter att ha varit nere på stan och klämt och känt på kameror. Tyvärr var alla avstängda så menyer och sådant får jag köpa enligt "Grisen i säcken". Fast har kollat lite genomgångar och tester av kameran på Internet och uppenbart lider P330 av att vara långsam medan Samsungen inte längre känns som rätt kamera .

Har bytt fokus till Fuji FinePix XF1. En designkamera som iallafall har god vidvinkel 25mm brännvidd (i 35mm formatet). och ljusstarkt objektiv f1,8.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är anledningen till att Panasonic, Canon, Sony och Leica inte är acceptabelt?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Lämnade tråden när mina frågor om Nikon P330 och Samsung EX2F. Resulterade i svar om Panasonic.
Fann dock ut på egen hand att vare sig Nikon eller Samsung kamerorna var rätt för mig.
Köpte mig en Fuji Finepix XF1 som nu ska bli den enda kameran i familjen, de andra tre kommer att säljas...var det lider.

Visa signatur