Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

För er som YouTube strula med Telia Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

81.225.137.xxx => fra07x02 : superx_isp_number: 3 (81.225.136.0/21)

Varit slött dom senaste dagarna :/

Citerar mig själv, tillbaka på 81.225.137.xxx => teliasonera-arn1 (81.224.0.0/15)

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Citerar mig själv, tillbaka på 81.225.137.xxx => teliasonera-arn1 (81.224.0.0/15)

Yes! Jag är sitter nu även på teliasonera-arn1 satt på fra07 förut. Buffrar nu i 40Mbit istället för 0.5Mbit

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Skrivet av Ahlen:

Yes! Jag är sitter nu även på teliasonera-arn1 satt på fra07 förut. Buffrar nu i 40Mbit istället för 0.5Mbit

Siken tur. För mig buffrar den precis så den ligger lite före där jag tittar (om jag har tur).

Edit jag har tydligen teliasonera-arn1, varför går klippen så segt för? Går aningen segare på 720p och 1080p, men på 80/90 av klippen kan jag köra typ lägsta upplösning och de buffrar i flera minuter innan det ens startar (i dom flesta fall, om man inte har tur eller laddar om sidan typ 20 gånger).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Börja få problem igen för några dagar sen (telia ADSL) efter dom uppgraderade till 30mb/s oc självklar så ligger jag på cph1......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Siken tur. För mig buffrar den precis så den ligger lite före där jag tittar (om jag har tur).

Edit jag har tydligen teliasonera-arn1, varför går klippen så segt för? Går aningen segare på 720p och 1080p, men på 80/90 av klippen kan jag köra typ lägsta upplösning och de buffrar i flera minuter innan det ens startar (i dom flesta fall, om man inte har tur eller laddar om sidan typ 20 gånger).

och där var jag tillbaka på fra07x02 igen, hej 0.5mbit buffer....

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ladoo:

Eftersom detta är en aktiv tråd så prövar jag här. Hur i helsike kommer man i kontakt med telia via mail?

Betällde precis bredband och tv till min nya lya, men någon använder tydligen mitt personnummer på deras hemsida....Så jag kan inte registrera mig...

Är inte detta identitetsstöld? Varför känns det som att telia inte har någon kundtjänst?

Via Telia.se, finns tydligt "Kontakta oss" i toppen i menyn om du läser där.
Direktlänk: http://www.telia.se/privat/kontakt

Att du inte själv kan registrera dig kan bero på att Telia fixat en inloggning åt dig (och kommer då via ett brev på posten) eller att du redan har skapat ett konto själv, om du ex varit kund hos Telia tidigare eller har ex mobil, eller mobilt bredband hos Telia.

Du kan ju även testa att logga in på "Mina sidor" på Telia.se med BankID eller Mobilt BankID och se vad du får för meddelande.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ladoo:

Jo jag har sett hur man kommer i kontakt med dom. Men dom verkar ju sakna en vanlig epost som man kontakar dom direkt med.
Är inte kund sedan tidigare och det står inget i deras mejl jag fick nu när jag beställde bredband om att dom ska skicka mina uppgifter.
Har inte ett bankkonto eller ens ett legitimation. Står iaf att mitt personnummer är registrerat med både ett mobilnummer och en epost adress....
Koppling kanske? > http://www.telia.se/privat/driftinformation/2014/Oktober/Telia-sp-rrar-Telia-E-legitimation

Om man får fråga, varför har du inget bankonto alls? Lite jobbigt läge att inte kunna få ut lön, betala räkningar etc utan något bankkonto.

Nja, det där borde inte vara något som begränsar att skapa själva kontot. Men som sagt, kan vara så att du får ett brev med uppgifter för login.
Annars kontakta Telia supporten, förslagsvis via telefonen för enkelhetens skull så de kan se direkt när de har dig på tråden vad som kan vara fel.

Och att de inte visar en e-post adress publikt är för att de har ett ärendesystem, så att man skapar ett ärende via hemsidan (skapas via du skickar ditt meddelande via epost på hemsidan) även om du i sig inte skickar något mail alls, utan systemet skapar bara ett ärende och skickar ut en länk till ärendet till dig, där du kan se svar, skriva tillägg etc. Och även skickar ut ett mail när Telia svarat.

Så det är inget konstigt att man inte har en epost direkt och visar, det har med att göra att det ska vara enhetligt, och enkelt att kategorisera ärendena för att snabbare ge dig lämpligt svar, än att behöva slussa vidare meddelandet inom organisationen från inkommande epost brevlådan.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt tillbaka på cph1 idag och gissa vad... buffrar som satan. Legat på cph2 sedan några månader tillbaka och det har fungerat perfekt sedans dess. Blir så less på denna skiten

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Jahapp, idag började YT strula igen. Hoppar mellan lite olika "noder" eller vad det kallas. Just nu är jag på "lhr22x03".

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Jahapp, idag började YT strula igen. Hoppar mellan lite olika "noder" eller vad det kallas. Just nu är jag på "lhr22x03".

Samma problem här, får problem då och då

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

NET::ERR_CERT_COMMON_NAME_INVALID

Telia är ingen riktig leverantör tyvärr, fail efter fail.
Aka Felia

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

NET::ERR_CERT_COMMON_NAME_INVALID

Telia är ingen riktig leverantör tyvärr, fail efter fail.
Aka Felia

Samma problem när jag besöker vissa sidor + Youtube har funkat mycket dåligt idag. Dock blivit bättre nu på kvällen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

NET::ERR_CERT_COMMON_NAME_INVALID

Telia är ingen riktig leverantör tyvärr, fail efter fail.
Aka Felia

Men i det har fallet så är det du som failar...

Ett certifikatfel har inte med din ISP att göra. Du bör i stället vända ditt gnäll till google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Men i det har fallet så är det du som failar...

Ett certifikatfel har inte med din ISP att göra. Du bör i stället vända ditt gnäll till google.

Nu syftar jag overall

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Vad är det som avgör vilka noder man går genom? En nod på morgonen och en annan på eftermiddagen!?

Något man kan göra själv som att t.ex kontakta ISP och fråga?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Vad är det som avgör vilka noder man går genom? En nod på morgonen och en annan på eftermiddagen!?

Något man kan göra själv som att t.ex kontakta ISP och fråga?

Din ISP har självklart ingenting med att göra hur Google väljer att lastbalansera sina noder. Du bör kontakta Google.

Permalänk

Skakar liv i tråden då youtube blivit hopplöst segt på eftermiddagarna men idag hela dagen.

Testade länken i första posten och fick:
=> fra07s48 : router: "pr02.fra15" next_hop_address: "127.0.0.1"

Frankfurt?? Inte undra på att det är segt. Kör Bahnhof här.

Permalänk

Någon annan med Telia som upplever att Youtube är segt just nu?

Jag har dock samma nod som jag alltid brukar ha, men just idag så får jag ut runt 200-300 KB/s.
=> teliasonera-arn1 (78.68.164.0/22)

Permalänk
Medlem

Har Telias 30Mbit VDSL tjänst och upplever inte att det går trögt. Tutar på som vanligt. Det kanske är något lokalt problem hos dig/närområdet?

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk

Youtubes Auto kvalitetsreglerare suger!!

Hej,

Känner igen problemet som alla beskriver på denna tråden och måste berätta att jag har märkt att även fast jag sitter på fiber 100/100mbit BBB så har jag haft störningar när man kollar på Youtube och har felsökt på alla möjliga vis och det enda felet som jag hittar är YOUTUBE! Youtubes egna auto-reglerare för kvalitet är skit, provade köra in plugin "Auto-HD för YouTube™" i Chrome och nu fungerar det hur bra som helst... Varenda 1080p Youtube klipp laddats färdigt innan man har hunnit in 10sek. Länk för tillägget:
*
https://chrome.google.com/webstore/detail/auto-hd-for-youtube...
*

Jag rekommenderar testa detta om ni vet att ni har bra nätverk/grafik osv men ändå upplever problem med störningar/slö laddning av klipp.

Ha det! /Fred

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fredsnow84:

Hej,

Känner igen problemet som alla beskriver på denna tråden och måste berätta att jag har märkt att även fast jag sitter på fiber 100/100mbit BBB så har jag haft störningar när man kollar på Youtube och har felsökt på alla möjliga vis och det enda felet som jag hittar är YOUTUBE! Youtubes egna auto-reglerare för kvalitet är skit, provade köra in plugin "Auto-HD för YouTube™" i Chrome och nu fungerar det hur bra som helst... Varenda 1080p Youtube klipp laddats färdigt innan man har hunnit in 10sek. Länk för tillägget:
*
https://chrome.google.com/webstore/detail/auto-hd-for-youtube...
*

Jag rekommenderar testa detta om ni vet att ni har bra nätverk/grafik osv men ändå upplever problem med störningar/slö laddning av klipp.

Ha det! /Fred

Själv rekommenderar jag Magic Actions for Youtube, det har massa funktioner, inkl Auto-HD

Permalänk
Medlem

Jahopp, då har man fått cph1 igen då, Och Youtube funkar för närvarande skit rent ut sagt. Någon mer som har samma problem?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jahopp, då har man fått cph1 igen då, Och Youtube funkar för närvarande skit rent ut sagt. Någon mer som har samma problem?

Det var segt för mig igår, blev bättre idag.

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av icx12:

Det var segt för mig igår, blev bättre idag.

Problemet avtog ganska fort ja, som tur var.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500