Behöver hjälp om juridik (eller?)

Permalänk

Kul att du erkänner att du hotar mig, vilket också är ett brott som polisen sa att jag borde anmäla. Jag sa att jag hade en annons där jag skrev "skickar endast komplett eller om jag hittar köpare till alla produkterna" Sa att jag fått betalt men att jag inte vill skicka eftersom jag EJ hittat köpare, vilket var vårat avtal. Och jag förklarade även att jag hade köpare(intresserade som ej betalade), frågade även om dom anses som köpare eller inte ifall dom ej betalat. Och det är dom ej.

Skrivet av biorrith:

Nu baserade ju konsumentverket sin bedömning på vad du berättade. Berättade du att du hade ett avtal? Ett avtal som vi kommit överens om både muntligt och skriftligt.
Berättade du att du hade fått betalt men uppsåtligen lät bli att skicka?
Hur kunde du inte ha tid att skicka paketet, men du hade tid att åka och köpa en hund? Du har även haft tid att ringa och prata med konsumentverket, tid att prata med banken och tid att prata med polisen.
Nej, du får inte mitt kontonummer av rena principskäl. Vill du genomföra ditt planerade dick move får du allt asa dig till banken och returnera överföringen.

------------------------------

26/7

31/7

31/7

17/8

--------------------

Vill börja med att säga tack för dem orden. Det känns tryggt att fler än jag har fått en sådan uppfostran.

Hot om anmälan skrev jag för övrigt när Fredrik inte längre svarade på mina PM, samt jag hade ännu inte tagit emot något paket.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB | Kingston HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 2400MHz CL15 | ASUS PRIME B250M-PLUS | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | corsair ax 860 | samsung 840 pro 256gb | ASUS 34" ROG SWIFT PG348Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Med tanke på vad som sagts i mailen, där han haft AVSIKT för att skicka men fått hinder, så tycker jag du ska gå vidare med ärendet, faktiskt. Att komma långt efter och berätta man ångrat sig är inte OK.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killzinger:

Kul att du erkänner att du hotar mig, vilket också är ett brott som polisen sa att jag borde anmäla. Jag sa att jag hade en annons där jag skrev "skickar endast komplett eller om jag hittar köpare till alla produkterna" Sa att jag fått betalt men att jag inte vill skicka eftersom jag EJ hittat köpare, vilket var vårat avtal. Och jag förklarade även att jag hade köpare(intresserade som ej betalade), frågade även om dom anses som köpare eller inte ifall dom ej betalat. Och det är dom ej.

Hot och hot, du har ju inte svarat på ett bra tag där bland mailen, såklart man berättar att man tänker gå till polisen om man inte får någe vidare svar, hot är fel ordval här, men jag skulle gjort samma sak i situationen då du har fört detta högst oseriöst som får köparen att tro att du är en bedragare, det hade jag också gjort där.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killzinger:

Kul att du erkänner att du hotar mig, vilket också är ett brott som polisen sa att jag borde anmäla. Jag sa att jag hade en annons där jag skrev "skickar endast komplett eller om jag hittar köpare till alla produkterna" Sa att jag fått betalt men att jag inte vill skicka eftersom jag EJ hittat köpare, vilket var vårat avtal. Och jag förklarade även att jag hade köpare(intresserade som ej betalade), frågade även om dom anses som köpare eller inte ifall dom ej betalat. Och det är dom ej.

Hot var det väl inte. Mer en varning, eller informerande om du så vill.

Jag tycker vi är rätt färdiga egentligen, det finns inte mycket mer att diskutera.
Det är ditt drag, antingen returnerar du banköverföringen eller så skickar du mitt nätaggregat till mig.

Jag tänker inte argumentera mer i tråden nu, de är inte rätt att blanda in andra forummedlemmar i vad som är rätt och fel. Vi har tyvärr som det inte har skrivits lagar i klartext kring.
Som sagt, jag lämnar tråden, men jag återkommer med information hur affären slutade för dom som intresserade.

Permalänk

Tycker båda två är ganska larviga.
Säljare: skicka agget och köp ett nytt för pengarna+en hundring? Alltid skönt med ett fräscht nätagg!

Köpare: Eftersom säljaren nu har pengarna och varan skulle jag sluta grina, hitta ett nytt agg och lämna konto nummer om du vill ha dina pengar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thomas_skane:

Pactum sunt servanda - Avtal skall hållas

1§ 1st Avtalslagen - "Anbud om slutande av avtal och svar å sådant anbud vare, efter ty här nedan i 2-9 §§ sägs, bindande för den, som avgivit anbudet eller svaret."

Har ni kommit överens så ska du hålla avtalet. Ett avtal är en överenskommelse, finns den så finns avtal och då är det ett köp. Det finns antagligen både mail och kanske SMS som bekräftar att ni kommit överens samt att du faktiskt fått en specifik summa insatt på ditt konto. Att det skulle vara ett misstag eller att köparen skickade pengar utan att ni kommit överens är det knappast en domare som tror på, särskilt efter frågan "... så hur visste köparen ditt kontonummer?". Transaktionen i sig är inget bevis men i sitt sammanhang blir det ganska tydligt. Att du skickat kontonummer, men inte vill ha betalt, är orimligt.

Visst kanske du har friskrivit att du endast säljer löst och detta går före köplagen. Men samtidigt har du likväl gått vidare med köpet vilket tyder på att du valt att gå runt din egna friskrivning och genomföra köpet i alla fall. I annat fall har du vilselett köparen till att tro detta och då går vi på gränsen till bedrägeri (som är ett brott).

Dock...

Åtgärden om du inte kan hålla avtalet är skadestånd eller i ovanligare fall att en domstol ska tvinga dig till leverans. För leverans måste du fortfarande ha nätaggregatet och kunna leverera det, att du ska köpa nytt och skicka är det inte tal om då det är en specifik begagnad vara. För skadestånd måste det finnas en skada. Skada skulle vara om nätaggregatet var så billigt att liknande inte kan hittas eller att köparen haft någon typ av förlust. Detta betyder alltså att inget händer om det inte finns någon skada, du betalar ju tillbaka det köparen betalat.

Du kan inte bli polisanmäld för detta då det ej är ett brott. (Trots att det normalt förvirrande nog kallas "avtalsbrott" vilket syftar på ett "brutet avtal") - Du kan endast bli stämd enligt ovan. Förutsatt att du betalar tillbaka. Det är Kronofogden (om du erkänner eventuellt krav) eller tingsrätt som gäller.

Så kort sagt så måste du lagtekniskt hålla avtalet, men det kommer sannolikt inte hända mycket om du inte gör det.

Med detta sagt måste jag ge dig en känga för att du säljer saker trots att du inte har tid/ork att genomföra affären. Det är enorm irriterade som köpare att köpa något, ligga ute med pengar i två veckor, och sedan inte ens få saken som man väntat på. Han har antagligen en hel dator som bara saknar nätaggregatet. Det är ett moraliskt ansvar att göra rätt för sig, för om du får valpar, jobbar eller en komet i huset är faktiskt inte köparens problem.

Fast även avtalslagen är dispositiva så de går att avtala och villkora avtalet vilket verkar vara fallet här. Finns väl fördelar och nackdelar med icketvingande lagar. Fördel att det inte blir så fyrkantigt men nackdelen är att man måste lusläsa avtal.

Sen kan man ha åsikter om avtalet i fråga men så länge trådskaparen skickar antingen pengarna eller nätagget så är ju det hela ur världen för jag har svårt att se att det kommer tas upp i domstol om den nyligen påbörjade pajkastningen inte urartar men då handlar det om ett helt annat lagrum.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Moderator
Forumledare

Ja, gott folk, så kan man också skapa sig ett namn här. Att ha rätt betyder inte att man gör rätt, det är inte så svart och vitt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Du tar tid tid att skriva denna tråden, tid som du istället kunde använda till att gå till posten och skicka produkten? Jag hade blivit förbannad om jag köpt något och det tar över 2 veckor för säljaren att få tummen ur röven och skicka paketet.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast även avtalslagen är dispositiva så de går att avtala och villkora avtalet vilket verkar vara fallet här. Finns väl fördelar och nackdelar med icketvingande lagar. Fördel att det inte blir så fyrkantigt men nackdelen är att man måste lusläsa avtal.

Visst är det så, men jag tror å andra sidan inte att dem avtalat om ingående av avtal i stil med Letter of Intent eller föravtal. Att avtal skall hållas är i princip tvingande även om man så klart kan avtala om vad som ska hända om avtalet bryts. Idén med dispositiva lagar är just att dem går in när parterna inte särskilt avtalat om saken eller om det inte kan visas/bevisas. Avtalet som sådant är något man får tolka sig till då det inte är ett samlat dokument, vilket så klart kommer med särskilda svårigheter.

Jag anser att säljaren frångått vad denne skrev i annonsbeskrivningen genom att ta betalt och lova att skicka varan.

Som jag tidigare sagt har köparen rätt, men som du och jag är överens om finns det liten eller ingen anledning att ta till åtgärder.

Mitt råd till köparen är att lägga ner, gå vidare och vara nöjd med att ha rätt. Skicka kontonummer för det finns ingen anledning att låta dina pengar samla damm hos säljaren om den inte kommer att leverera.

Skrivet av Killzinger:

Kul att du erkänner att du hotar mig, vilket också är ett brott som polisen sa att jag borde anmäla.

Det är inte rätt och slätt olagligt att hota, därav namnet "olaga hot". Se BrB 4:5.

Det är inget olagligt att hota med lagliga åtgärder, även om just polisanmälan är irrelevant (se tidigare inlägg). Även du bör de om ursäkt igen och skicka tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem

Det som hände är uppenbarligen att köparen hittade köpare för allt. Började sälja av grejerna och ta emot betalningarna (alltså gick med på köpen, "avtalade om det" via mail. Gav ut konto uppgifter, berättade hur pengarna skulle skickas över). Sen bailade tydligen nån köpare efteråt och säljaren inte vill bli av med bara agget. Alltså ångrar sig i efterhand.

Douchebag attityd men vad gör man? Stackars köpare. Patetisk attityd. Du hittade ju köpare till allt och gick således med på att börja sälja. Sen skapade tekniska problem/otur/pajaseri att andra bröt sitt avtal mot dig. Ger det dig rätt att bryta avtal mot andra köpare? Tycker synd om dem men det finns ingenting dem kan göra. Dem som satt över pengarna efter överenskommelsen att göra det mot att få grejer BORDE FÅ SINA GREJER. Så det funkar. Men visst, kringgå att följa det du lovade för all del. För att du antagligen kan göra det.

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Finns väl ingen mening i det då man kan ändra innehållet efter eget tycke?
Bättre att de försöker komma överens. Jag röstar på att TS släpper nätagget till köpare så är allt klart

Exakt mitt tycke också. Har man tagit emot pengarna så får man helt enkelt sända varan.

Skrivet av Killzinger:

Kul att du erkänner att du hotar mig, vilket också är ett brott som polisen sa att jag borde anmäla. Jag sa att jag hade en annons där jag skrev "skickar endast komplett eller om jag hittar köpare till alla produkterna" Sa att jag fått betalt men att jag inte vill skicka eftersom jag EJ hittat köpare, vilket var vårat avtal. Och jag förklarade även att jag hade köpare(intresserade som ej betalade), frågade även om dom anses som köpare eller inte ifall dom ej betalat. Och det är dom ej.

Hot att dra det inför polisen är inte olaga hot. Du börjar mer och mer se ut som att du faktiskt bara är ute för att reta köparen. Sänd pengar eller agg. PUNKT. Förstår inte hur du kan ha tid att skriva på sweclockers när du samtidigt påstått dig inte ha tid att sända tillbaka pengarna.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Känns som sweclockers borde fixa lite regler i marknads-delen samt omdöme som syns direkt på annonsen.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem

Att skylla på en hundvalp är bara trams. Skicka agget eller gå till din bank och begär en återbetalning till köparens konto. Att behålla både nätagg och pengar är ingen bra idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartyAB:

Att skylla på en hundvalp är bara trams. Skicka agget eller gå till din bank och begär en återbetalning till köparens konto. Att behålla både nätagg och pengar är ingen bra idé.

En hundvalp är ju inte direkt en döende enhet som måste matas intravenöst varje vaken sekund. Dom har inga problem alls att lubba omkring på egen hand o hitta på dumheter i en timme eller två.

Permalänk
Medlem

Jösses amalia vad barnsliga ni är. Du som sålde nätaggregatet, skicka iväg det bara och köp ett nytt?! Ta en tugga av det sura äpplet!

Och du som s a s köpte nätaggregatet. Om/när säljaren ångrar sig: skicka iväg kontonummer, få tillbaka pengarna och leta annat nätaggregat. Principer hit och principer dit, det finns ju en miljard andra nätagg du kan köpa av säljare som förhoppningsvis inte ångrar sig.

Hur svårt kan det vara egentligen?

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Skrivet av koreinu:

Du får nog lämna tillbaka summan du fått betalt, men i ärlighetens namn har du redan gjort klart köpet då du tagit emot pengar. Det spelar ingen roll om andra köpare dragit sig ur, från och med betalning äger du inte vad du sålt.

Kanske ska kunna lagen innan du uttalar dig som du gör?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sandlådenivå?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av challemann:

Kanske ska kunna lagen innan du uttalar dig som du gör?

Skickades från m.sweclockers.com

Oj vilket påhopp, jag ger dig inte ett hoppepå tillbaka, men förklara gärna för mig hur lagen fungerar så jag kan nyttja den rätt

Skulle vara roligt om jag helt lagligt kan sälja min dator till dig med orden *säljes till högstbjudande*

Sen 3 veckor senare hämtar jag tillbaka datorn för att jag har en kompis som bjuder över ditt pris.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Detta är något ni måste lösa på egen hand, forumet är inte rätt plats att reda ut detta på. Eftersom trådskaparen har fått svar på sina frågor låser jag tråden. Om det skulle bli en polisanmälan kan SweClockers bistå utredningen med uppgifter och liknande, kontakta i så fall redaktionen om detta.