Den stora tråden om iPhone 5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whine:

Såklart vi inte ska hoppa över det, jag bara påpekade att den också kunde filma med 120fps. Då klagade du om att den bara va i 360p. Men sen skrev jag att det skiljer 6:år på dom, alltså en andledning till att den inte filmar i 720.

Nej, men att jag skriver, "det är mäktigt att den ska filma 120fps" betyder att jag faktiskt tycker att det är ganska mäktigt att den kan göra det i 720p, sen att jag inte skrev in 720p i kommentaren får vara på mig. Vad meningen med att "Det kan xx också" var fattar jag inte? Är det en dålig funktion bara för att någon annan gjorde det innan? Inte ens min GoPro kan filma 720p 120fps.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Sanningen om Apple, och iPhone på 3 minuter.
https://www.youtube.com/watch?v=1sIWez9HAbA
Fingeravtrycksläsare? Haha. Vad efter Apple är.
Vad kommer nästa iPhone innehålla? "Revolutionary Quad-Core processor" Eller vadå?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Tycker att det var en riktigt trevlig uppdatering! Dock inte tillräckligt för att jag ska byta ut min iphone 5. Men alla ni som klagar, skilde det verkligen då mycket mer mellan t.ex Galaxy S3 och S4?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Tycker att det var en riktigt trevlig uppdatering! Dock inte tillräckligt för att jag ska byta ut min iphone 5. Men alla ni som klagar, skilde det verkligen då mycket mer mellan t.ex Galaxy S3 och S4?

Problemet är väl snarare att man har andra förväntningar på Apple, som de kunde uppfylla första åren, innan Android-lurarna hann ifatt och om (min uppfattning).

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Funktioner som fingeravtrycksläsning ser jag mest som fluff, speciellt när läsaren inte kan nyttjas av tredjepartstillverkare. Det samma gäller att kunna spela in i slow-motion, det har jag i min mobil också, och det är kul någon gång eller två, sedan är det bortglömt.

Pin-koden måste man skriva varje gång man låser upp telefonen, lösenordet till Apple-ID varje gång man köper eller laddar ner något. Kan man göra sig av med dessa är det guld värt för användarupplevelsen.
Tycker snarare det är konstigt att ingen gjort det tidigare, autentisering på en smartphone 2013 sker ju nu på samma sätt som unix-terminal från 80-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterj:

Pin-koden måste man skriva varje gång man låser upp telefonen, lösenordet till Apple-ID varje gång man köper eller laddar ner något. Kan man göra sig av med dessa är det guld värt för användarupplevelsen.
Tycker snarare det är konstigt att ingen gjort det tidigare, autentisering på en smartphone 2013 sker ju nu på samma sätt som unix-terminal från 80-talet.

Första telefonen med fingeravtrycksläsare kom 1999 och Motorola Atrix som släpptes 2011 hade det...

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Första telefonen med fingeravtrycksläsare kom 1999 och Motorola Atrix som släpptes 2011 hade det...

Jepp och det fungerade uselt. Sedan dess har ingen försökt sig på det i ngn större skala. Vi får se om Apple får det att fungera.
Nu har de iaf hjälp av två svenska företag så det kommer nog bli bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterj:

Pin-koden måste man skriva varje gång man låser upp telefonen, lösenordet till Apple-ID varje gång man köper eller laddar ner något. Kan man göra sig av med dessa är det guld värt för användarupplevelsen.
Tycker snarare det är konstigt att ingen gjort det tidigare, autentisering på en smartphone 2013 sker ju nu på samma sätt som unix-terminal från 80-talet.

Det har ju som redan nämnts gjorts förr. Men det handlar som ju om timing, att lansera något när tekniken är mogen för det. Något som Apple brukar vara rätt duktiga på.

Jag var lite skeptisk till fingeravtrycksläsaren men när jag sett det användas i drös "hands-on"-videos så måste jag säga att det ser sjukt smidigt ut. Det är snabbt och man behöver inte dra fingret över något som de gamla läsarna eller ens hålla sitt finger på något speciellt sett.

Om den bara fungerar även när telefonen är lite använd så ser jag definitivt detta som något jag skulle vilja använda och ha nytta av.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju otroligt viktigt att det funkar varenda gång man använder det annars blir man less på det. Det får absolut inte vara långsammare än att knappa in en kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Vad är det för vettiga funktioner som du saknar?

Filhantering kanske? Möjlighet att anpassa startskärmen? Visst, man kan flytta ikoner och göra mappar, men den blir aldrig det minsta personlig.

EDIT: Inte samma ämne men visst ska det bli trevligt att skicka sitt fingeravtryck till NSA?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Filhantering kanske? Möjlighet att anpassa startskärmen? Visst, man kan flytta ikoner och göra mappar, men den blir aldrig det minsta personlig.

EDIT: Inte samma ämne men visst ska det bli trevligt att skicka sitt fingeravtryck till NSA?

Det sparas inga fingeravtryck i telefonen så det är en omöjlighet. Det som sparas är checksummor. Möjligvis kan man kanske återskapa fingeravtryck av dem men det är ingen enkelt manöver. Checksummorna lagras dessutom krypterat i ett isolerat chip så du måste fysiskt plocka ut det ur telefonen för att komma åt det. Man kan ju tycka att det då är lättare att ta fingeravtrycken på utsidan av telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Filhantering kanske? Möjlighet att anpassa startskärmen? Visst, man kan flytta ikoner och göra mappar, men den blir aldrig det minsta personlig.

EDIT: Inte samma ämne men visst ska det bli trevligt att skicka sitt fingeravtryck till NSA?

Filhantering kan jag lite hålla med om, filhanteringen i sig spelar mindre roll mig om jag måste gå via utforskaren, finder eller itunes, men om man lägger in en fil skulle jag föredra att alla appar kan komma åt den utan att man måste dela den dit.
Men jag har upptäckt att åtminstone för mitt användande spelar det ingen direkt roll. Jag har inget behov av att ha flera appar för ett filformat.
Och har man en hemmaserver så är ftp/webdav/något annat ändå smidigare än att koppla in en sladd och kopiera.

Och sluta med fingeravtrycken, har du ett svenskt pass har du redan lämnat ifrån dig fingeravtryck. Har du dessutom besökt USA har du lämnat alla befintliga fingrars avtryck.

Skrivet av bjajjull:

Första telefonen med fingeravtrycksläsare kom 1999 och Motorola Atrix som släpptes 2011 hade det...

Smartphone kom år CCYY. De var inte användbara förrän apple gjorde en.
Jag vet inte om apples avläsare är bra, men alla jag sett hittills på konsumentprodukter har varit usla i bästa fall.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Hur mycket ram minne är det i iphone5s står ingenstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av callawayno1:

Hur mycket ram minne är det i iphone5s står ingenstans?

Ser ut som 1GB. 100% bekräftat blir nog inte förrän recensions-exemplaren kommer ut.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

funkar siri på svenska nu ???

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

funkar siri på svenska nu ???

Nä.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

tycker det ser väldigt lovande ut återstår bara å se vad prisökningen blir på abonnemanget om man byter 5an mot 5s.

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Javisst det är här jag bor. Att det funkar i Asien har inte jag ngn nytta av Läs artikeln jag länkade till. Där tar de upp prisproblemet med NFC.

Det är här jag bor också, men det betyder inte att jag tror att allt är designat, eller bör designas, endast baserat på min hemmamarknad. NFC kan enkelt implementeras i de växlar som SL nyligen bytt till här i Stockholm också, så det finns helt klart potential och jag tror vi kommer se en rad nya tjänster och funktioner knutna till detta framöver.

Just nu listar Prisjakt 99 smartphones som har NFC-stöd, så jag köper inte kostnadsargumentet. Samsung Galaxy Young för 695:- har NFC, jag har svårt att se varför inte Apple kan implementera det.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterj:

Pin-koden måste man skriva varje gång man låser upp telefonen, lösenordet till Apple-ID varje gång man köper eller laddar ner något. Kan man göra sig av med dessa är det guld värt för användarupplevelsen.
Tycker snarare det är konstigt att ingen gjort det tidigare, autentisering på en smartphone 2013 sker ju nu på samma sätt som unix-terminal från 80-talet.

Om man nu har just den typen av säkerhet, det går lika bra att använda skärmmönster osv, som tar näst intill ingen tid alls att göra. Eller så kör man olåst som jag gör. Jag skulle vilja höra hur företag ser på denna typen av säkerhet, policies osv knutna till företagsanvändande brukar vara väldigt hårda.

Men ja, det ska bli intressant att se hur användarupplevelsen påverkas, och hur väl detta fungerar i praktiken. Det skulle kännas märkligt om inga andra tillverkare utvärderat liknande teknik tidigare, men det är klart att det finns olika skäl för att inte implementera viss teknik.

Personligen så hade nog min användarupplevelse lyfts mer av stöd för 802.11 ac och USB 3.0.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Svårt att sätta fingret på det, har med helheten att göra enligt mig, min HTC One känns helt enkelt bättre i handen än en iPhone 5. Båda flyter bra, båda har riktigt stabil konstruktion, båda kör välutvecklade versioner av respektive operativsystem, båda har bra kameror osv, men i slutändan valde jag ändå One över iPhone och då är jag verkligen ingen fanboy.

(Kanske lite ful jämförelse då iPhone 5 är lite äldre än One, men det var den bästa telefonen Apple erbjöd vid det tillfället.)

Däremot saknar jag 4G på iPhonen, dessutom kan den lilla 4" skärmen med 326 ppi helt enkelt inte mäta sig med 4,7" 1080 som det är på One. Förstår dock att det är tvärtom för vissa, att man känner att 4,7" är alldeles för stort, men man kan fortfarande inte komma ifrån det faktum att 468 ppi ser skarpare och bättre ut än 326 ppi, även om skärmen i övrigt är fenomenal i iPhone 5.

Småsaker som saknas i iPhone enligt mig och som drar ner helhetsupplevelsen: Riktigt 4G i Sverige, stöd för AC WiFi, OIS för kameran, det faktum att Apple inte bytt till den senaste generationens modemdel ifrån Qualcomm än (MDM9X25) vilket betyder inget LTE-A.

Bagateller kan man tycka men köper man en ny telefon vill man ha det bästa av alla världar.

Vad hände med din Asus padphone, redan bytt ut den?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av furuliden:

Vad hände med din Asus padphone, redan bytt ut den?

Den blev dessvärre stulen, så nu har jag ingen PadFone längre. Jävligt nöjd med min One dock

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Fingeravtryck hade varit najs om man kunde lagra flera stycken olika (t.ex. båda mina tummar, sambons fingrar osv) så man slipper använda samma hand hela tiden och kan låna ut den till sambon utan att behöva "låsa upp den" först varenda gång.

Är det ett fingeravtryck som gäller?

I övrigt så är det mest personliga saker som gör att jag väljer bort iPhone, jag vill ha större skärm, filhantering och widgets.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Hur tog de denna bilden? Ska tydligen inte vara redigerat heller. Jag säger njaaaaaa.

Min teori är att sjökreaturen kan flyga och att de tagit bilden upp mot himmelen.

http://d35lb3dl296zwu.cloudfront.net/uploads/photo/image/1396...

Haha ja, undra hur många jänkare som stämmer Apple p.g.a att de har försökt att ta kort under ytan nu..
Jag har för mig att P. Schiller sa att bilden var tagen vid ett akvarium dock. Reflektioner?

Visa signatur

MacBook Pro Retina 2013:
2,8 GHz (3,3 GHz) Dual-Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3L
256 GB PCIe-baserad flashlagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Fingeravtryck hade varit najs om man kunde lagra flera stycken olika (t.ex. båda mina tummar, sambons fingrar osv) så man slipper använda samma hand hela tiden och kan låna ut den till sambon utan att behöva "låsa upp den" först varenda gång.

Är det ett fingeravtryck som gäller?

I övrigt så är det mest personliga saker som gör att jag väljer bort iPhone, jag vill ha större skärm, filhantering och widgets.

5 olika så de har tänkt på det. Tips är att ha ett från varje hand och sen har man tre kvar man kan dela ut till familjemedlemmar.
Jag antar att man kan ställa in vilka fingeravtryck som kan köpa grejjer i app-storen också.

Permalänk
Medlem

"En av nyheterna i iPhone 5S är ”Touch ID” – en fingeravtrycksläsare som kan användas för att låsa upp telefonen eller bekräfta köp med Apple ID. Efter presentationen har det rått viss oklarhet i exakt hur den fungerar och efter alla avslöjanden kring NSA:s signalspaning har flera höjt frågetecken kring hur säker funktionen egentligen kan vara.

För att försöka reda ut begreppen har Apple talat med Wall Street Journal.

För det första berättade företagets representant att telefonen inte sparar det faktiska fingeravtrycket (alltså en bild eller vektorgrafik). Istället sparas ”fingeravtrycksdata” krypterat i ett särskilt minne direkt i processorn. Ingen data sparas i det vanliga minnet, och fingeravtrycksdata kan inte sparas till iCloud.

Vidare kan fingeravtryck bara användas för att låsa upp en redan påslagen telefon som har varit upplåst de senaste 48 timmarna. Efter en omstart eller när 48 timmar har gått utan att den har låsts upp stängs funktionen av och du måste använda lösenordet för att låsa upp den.

Apple sade också att de har tagit fram en bättre läsare än de som sitter i många bärbara pc, men att den ändå inte är perfekt. Om du till exempel har använt handkräm kan den ha problem, och användare som har ärr på vissa fingrar kan behöva använda ett annat finger istället."

idg.se

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Precis det är alltså ingen data som lämnar själva chippet som identifierar ditt finger. Enda sättet att få ut ngn data är då att sno telefonen och knäcka upp den och plocka ut chippet och på så sätt få ut datan. Men om man har tillgång till telefonen så finns ju fingeravtrycken redan på utsidan

Permalänk

Då var det 10 september. Följer alltid Apple keynotes slaviskt och efter att ha följt WWDC i Juni via apple TV blev jag oerhört besviken att det inte ville sända sitt event live .

TV4 försökte men misslyckades med sändningen. När Eventet var klart så var det inget man inte redan visste om .

Jag förbannar mig att jag hoppade på Iphone tåget i en S period får då är man fast med S modellerna och får alltid skämmas när Uppföljaren släpps.

Sitter nu med en 4s och det blir återigen att köpa 5s modellen .

Det känns som att Apple borde bryta deras cykel och vara lite mera revolutionerade i deras design. 4 Tum som Iphone 5 är en väldig föbättring men i våran moderna tid så vill man ha en mera högupplöst och större skärm .(finns ju Ipad )

Besviken att vi inte har ett fast leveransdatum Inom december finns det i 100 andra länder. Speciellt när Sverige är ett utav det mest Hem elektronik fokuserade länderna i Europa till antalet räknat.

Priset går att diskutera

Normalt sett brukar man bara kunna gångra USA priset med 10 för att få svenska priset vilket har visat sig stämma

Tror nog att vi får följande prisbild

5S 16 GB 6500
5S 32 GB 7500
5S 64 GB 8500

Kommer nog aldrig köpa en telefon kontant då det kostar mer än det smakar

Visa signatur

[Case: Fractal Designe R5] [CPU: Intel Core i7 6700k 4.7ghz] [MB: Asus Z170 Deluxe] [RAM: 16GB DDR4 Corsair Dominator Pro][PSU: Fractal Design 1000W Newton] [GPU: ASUS ROG GeForce GTX 1080 OC] [SSD: Samsung 850 500GB][Monitor: Samsung32D850T, Asus MG279Q] [Keyboard:Logitech G19][Mouse: Xtrfy M3][Headpohnes: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem

S-modellerna är ju dock bäst för då har de fixat barnsjukdomarna från föregående år. Ångrar lite att jag köpte Iphone 5 så det blir byte till 5S nu istället. Visst man får ju inte den senaste designen med S-versionerna men man får en bättre produkt.

Permalänk
Medlem

Vettig uppdatering, ingen direkt wow-känsla men en vettig uppgradering nontheless. Tycker att fingeravtrycksläsaren är the way to go, speciellt då man måste använda sitt itunes-id varje gång man laddar ner nåt från Appstore, kommer även kunnas användas till coola saker i framtiden i appar( Sen att idioter klagar på att Motorola hade en mobil med det som floppade år 2011 spelar väl ingen roll? Apple är en betydligt större spelare som faktiskt kan få företag att använda sig av lösningen). Sedan verkar kameran ha fått en mycket bra uppdatering vilket jag älskar, speciellt problemet med blixtar är ju applicerbart på alla tidigare telefoner.

Sen att folk klagar på att CPU-förbättringen är för dålig, vad har de rökt på egentligen? CPUn som används i 5an har aldrig flaskat ö.h.t för mig. Sen kan jag själv tycka att Apple valde fel och borde kanske försökt förbättra batteritiden mer, men då måste väl yttermåtten ändras också vilket är värdelös då formfaktorn är perfekt.