Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Amazon.co.uk extra avgifter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Attityd? Det verkar vara du som bor i en trollgrotta.

Hans konto heter Trollhattan, han skulle kunna komma från samma stad som mig Trollhättan...
Men det är ju bara en helt vild gissning.

Trollhättan är känt för rätt många saker, så trodde dom flesta kände till Trollhättan.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Hans konto heter Trollhattan, han skulle kunna komma från samma stad som mig Trollhättan...
Men det är ju bara en helt vild gissning.

Trollhättan är känt för rätt många saker, så trodde dom flesta kände till Trollhättan.

Givetvis känner jag till Trollhättan. Trollgrotta syftade inte på det, utan attityd och prat om grottor.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Udda. När jag väljer något annat så tillkommer moms. Det måste alltså vara något special med just den där varan som gör att moms inte automatiskt slås på, och det enda jag kan tänka mig är att butiken som säljer ligger på någon av öarna utanför UK som inte är med i EU (om jag minns rätt), t.ex. Jersey..

Fiion skickas av Amazon, "Dispatched by Amazon EU Sàrl", kan lova dig att Amazon inte kör med Jersey fusket.

Kan vara så att moms reglerna skiljer sig beroende på vad det är för produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Udda. När jag väljer något annat så tillkommer moms. Det måste alltså vara något special med just den där varan som gör att moms inte automatiskt slås på, och det enda jag kan tänka mig är att butiken som säljer ligger på någon av öarna utanför UK som inte är med i EU (om jag minns rätt), t.ex. Jersey.

Om jag t.ex. istället tar en Samsung M3 1TB USB 3.0 Slimline Portable Hard Drive från en annan butik, så blir den engelska momsen £9.66 medans den svenska (när man är inloggad med svensk adress) blir £12.38.

Jag vidhåller att det jag säger stämmer.
.

Du det var lite läskigt! Testade samma sak fast tog en i5a, det lades på moms på den.. Blir ingen beställning :/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Man betalar inte moms och tull inom EU

Fel. Man betalar moms. Antingen momssatsen som gäller i det land man handlar ifrån, eller så momssatsen som gäller i ens eget land, om den utländska butiken säljer till ens hemland för ett totalbelopp (per år tror jag) som överskrider en viss summa (€50.000? jag kan minnas helt fel).

Tull betalar man däremot aldrig, som du säger.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Fel. Man betalar moms. Antingen momssatsen som gäller i det land man handlar ifrån, eller så momssatsen som gäller i ens eget land, om den utländska butiken säljer till ens hemland för ett totalbelopp (per år tror jag) som överskrider en viss summa (€50.000? jag kan minnas helt fel).

Tull betalar man däremot aldrig, som du säger.

S:1, #28. Lägger den här igen.

Skrivet av Mr_no_one:

"Om du handlar via Internet eller postorder från ett företag i ett annat EU-land gäller speciella skatteregler. Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms."
Customs and VAT within the EU

Permalänk
Medlem

Har köpt en del grejor på amazon.co.uk och tycker det funkar smidigt med gratis frakt på Super Saver Delivery. Ofta går det mycket snabbare med frakten än de säger att det ska göra, man kan ha paketet efter några få dagar. Det skickas inte alltid från UK, ibland kommer det från Tyskland eller Holland eller något sådant även om man beställer i UK. Amazon har väl flera lager runt om i Europa som de skickar prylar från.

Det där med att de ökar momsen från 20% till 25% har jag inte märkt. Kanske priserna i butiken redan visas med svensk moms om man loggar in som svensk i webbshopen? Däremot kan jag märka att de kanske tar något högre växlingskurser än förväntat om man jämför med googling på priset "GBP i SEK". Men det brukar heller inte bli billigare om jag betalar i GBP och kör bankens växlingskurser så jag antar google visar fel kurs.

En annan sak som är billigt att köpa från UK är löparskor. Kan även där vara halva priset jämfört med Sverige men då finns det andra bättre butiker än amazon som är inriktade på sportartiklar (wiggle eller startfitness).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Ibland undrar jag om folk är läskunniga på riktigt.

"Delivered FREE in the UK with Super Saver Delivery"

Handlar det om att folk är osäker på förkortningarna så står "UK" för "United Kingdom", alltså Storbritannien.

https://lh5.googleusercontent.com/-gazC6Gz2Iis/Ujr1_TcN6OI/AA...

Håller med, ibland undrar man VERKLIGEN om folk är läskunniga...

"Which European countries are currently eligible for FREE Super Saver Delivery?

FREE Super Saver Delivery on eligible orders over £25 is currently available to Belgium, Denmark, Finland, Gibraltar, Iceland, Republic of Ireland, Luxembourg, Netherlands, Poland, Portugal and Sweden."

OP: Jag har beställt allt från kortfickor till brädspel till böcker till glowsticks till tangentbord för en bärbar dator från amazon.co.uk och aldrig haft några problem med transporten.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

...

Det där med att de ökar momsen från 20% till 25% har jag inte märkt. Kanske priserna i butiken redan visas med svensk moms om man loggar in som svensk i webbshopen? Däremot kan jag märka att de kanske tar något högre växlingskurser än förväntat om man jämför med googling på priset "GBP i SEK". Men det brukar heller inte bli billigare om jag betalar i GBP och kör bankens växlingskurser så jag antar google visar fel kurs.

Ex.
Intel Core i5 4670K Quad Core Retail CPU
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00CO8TBOW/
Notera: "Dispatched from and sold by Amazon. Gift-wrap available."

Här ser man att de räknar med 25% moms, och inte engelska 20%.
Anledning? Se tidigare post.

Dold text

Nu kollar vi: FiiO E11 Portable Headphone Amplifier.
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0053KWDES/
Notera: "Sold by Advanced MP3 Players and Fulfilled by Amazon. Gift-wrap available."

Här gäller den engelska momsen på 20%.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Ibland undrar jag om folk är läskunniga på riktigt.

"Delivered FREE in the UK with Super Saver Delivery"

Handlar det om att folk är osäker på förkortningarna så står "UK" för "United Kingdom", alltså Storbritannien.

https://lh5.googleusercontent.com/-gazC6Gz2Iis/Ujr1_TcN6OI/AA...

Om du anser dig läskunnig på riktigt borde du klara av att läsa under See details and conditions
Nu blev det mest pinsamt.

Lite tydligare:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonte6950:

Hur kan jag vara helt säker på detta? Är en fattig student och har inte lust att åka på några stora extra kostnader..

Så det är så det ligger till? Skulle bli riktigt ledsen om det är så att jag måste betala moms och tull allt vad det nu innebär

I och med att det är inom EU så finns det ingen tull. Säljaren är skyldig att lägga på rätt moms på din vara. Vilken moms varierar enligt vad som beskrivits ovan. Så när du checkat ut och betalat så kan du inte bli skyldig att betala mer.

Det är för övrigt väldigt sällsynt att man åker på tull och moms från länder utanför EU så länge man håller sig under 1000kr. Jag har beställt mycket från olika siter i Kina och har aldrig åkt på tull och moms.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har köpt en del grejor på amazon.co.uk och tycker det funkar smidigt med gratis frakt på Super Saver Delivery. Ofta går det mycket snabbare med frakten än de säger att det ska göra, man kan ha paketet efter några få dagar. Det skickas inte alltid från UK, ibland kommer det från Tyskland eller Holland eller något sådant även om man beställer i UK. Amazon har väl flera lager runt om i Europa som de skickar prylar från.

Håller med, handlar ofta från Amazon.uk och beställer jag på en söndag brukar det dyka upp på torsdag/fredag med super saver delivery.

Beställde en klocka som jag ville ha hem snabbt och för 150 spänn extra fick jag den utkörd dagen efter
(Priority Express 1-2 dagar) Prisvärt om det är brådis.

Permalänk
Medlem

Antar att svaran redan har besvarats men:
Ja amazon.co.uk rekommenderar jag
Ja frakten på den varan är gratis för dig
Ja kostnaden för dig är det som står där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

Ex.
Intel Core i5 4670K Quad Core Retail CPU
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00CO8TBOW/
Notera: "Dispatched from and sold by Amazon. Gift-wrap available."

http://i.imgur.com/WPjBgwN.png

Här ser man att de räknar med 25% moms, och inte engelska 20%.
Anledning? Se tidigare post.
http://i.imgur.com/oitSE1B.png

http://i.imgur.com/EOPToZ5.png

Dold text

Nu kollar vi: FiiO E11 Portable Headphone Amplifier.
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0053KWDES/
Notera: "Sold by Advanced MP3 Players and Fulfilled by Amazon. Gift-wrap available."

http://i.imgur.com/j0imf6a.png

Här gäller den engelska momsen på 20%.
http://i.imgur.com/jCVnQiH.png

Dold text

Så om det är en liten firma som säljer via Amazon så kan de säga att de säljer så lite till Sverige så vi kör med momsen i UK, alltså 20%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så om det är en liten firma som säljer via Amazon så kan de säga att de säljer så lite till Sverige så vi kör med momsen i UK, alltså 20%?

Japp, om de inte ändrat reglerna så går gränsen vid 320000SEK/år.

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag inte mins fel så spelar det även roll om butiken i fråga vänder sig till sverige, dvs har svensk text osv. Då måste man också ta ut svensk moms. Men det är inget man behöver bry sig om som konsument. De kan inte komma och kräva mer av dig i efterhand och tullen kontrollerar inte så att du betalt moms på dina prylar som kommer från ett annat eu-land.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har handlat hos Amazon.co.uk över 20 gånger. Totalt har jag nog spenderat över 40k på olika grejer.

Fakta:

De produkter som märkts "Super Saver Shipping" går även att få hem med gratis frakt om ditt totala belopp överstiger £25. Alltså, handlar du flera produkter som samtliga säljs av Amazon.co.uk och som har märkningen om "Free Supersaver Shipping", då har du möjligheten att få fri frakt.

Moms betalar du i landet du handlar i, alltså Storbritannien. Du ser totalen innan du betalar och kommer ej tvingas betala mer än det beloppet. Inga dolda avgifter med andra ord.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt så tas svensk moms ut, men samtidigt dras förstås också den brittiska momsen av. Omräkningen till den högre momssatsen brukar göras när man kommer till kassan.

Detta gäller om man handlar av amazon själv, men jag tror att man kommer undan med den lägre momsen om man handlar från någon annan säljare på amazon.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Som tidigare påpekats och är värt att påminna folk om oavsett var det handlas så använd lokal valuta att betala i om du behöver välja.
Affärer lägger ofta på 5-10% på "officiella" växelkursen, medan storbankerna kör med runt 1.5%, och väljer du rätt kort hos en mindre aktör så har du inget påslag alls.