Lurendrejeri gällande hårddiskar och övrigt lagringmedium?

Permalänk
Medlem

Visst vore det trevligt om hårddisk tillverkare räknade med 1024 istället, det borde dom ju givetvis göra.

Skrivet av Xeno88:

Förstår inte varför MS inte bara ändrar dedär...
Antigen så skriver de GiB eller så visar de utrymet i GB.

Eller varför inte HDD tillverkarna redigerar nummret som står på etiketten
Eftersom datorer fortfarande är binära, så räknar Microsoft rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Visst vore det trevligt om hårddisk tillverkare räknade med 1024 istället, det borde dom ju givetvis göra.

Eller varför inte HDD tillverkarna redigerar nummret som står på etiketten
Eftersom datorer fortfarande är binära, så räknar Microsoft rätt.

Microsoft räknar kanske rätt, men de använder fel prefix.

Microsoft använder SI-prefix där t.ex Giga betyder miljard (1000000000 eller 10⁹)
De borde använda binära prefix där t.ex Gibi betyder 1073741824 eller 2³⁰

Kolla in wikipediaartikeln och skrolla ner till Dataenheter, binära prefix för att få en bättre förståelse för varför man använder olika prefix.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av n_sandstrom:

Herregud. Detsamma, måste jag säga. Jag lovar att posta en ironiflagga nästa gång, var säker på att det var uppenbart nog.

Tack, då kan jag ta det lugnt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

när det gäller lagringsutrymme beror de stora skillnaderna på hur Windows respektive världen i övrigt räknar Megabyte och gigabyte

för Windows är 1 Gigabyte = 1024 Megabyte

Hårddisktillverkare och mänskligheten i allmänhet brukar räkna 1 Gigabyte = 1000 Megabyte

så det handlar knappast om lurendrejeri, snarare bara olika räknesätt. Varför tillverkare och MS väljer att använda olika sätt att redovisa utrymme vet jag ej. Men även om de gör det så kommer storlekar/priser inte förändras.

oavsett om man kör windows, linux, mac så får man ändå ut lika mycket utrymme skall väl klargöras dock. om man räknar att 1GB är 1000MB så tar ju samma fil som ligger på 4.33GiB på Windows upp 4.7GB på OSX eftersom du på OSX "får" just 256GB utrymme att lagra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Hej bullen. Igår köpte jag en skivhylla på IKEA som skulle rymma 100 CD-skivor. Nu får jag bara plats med 75 DVD-filmer i den. Vems är felet?

Det är lika mycket FFS! I detta sammanhang så blir även filerna lite mindre, vilket betyder att du får plats med lika mycket bara att vare fil ser mindre ut!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Hej bullen. Igår köpte jag en skivhylla på IKEA som skulle rymma 100 CD-skivor. Nu får jag bara plats med 75 DVD-filmer i den. Vems är felet?

Den som har valt att märka DVD-fodralen som CD-fodral såklart? I det här fallet Microsoft.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Nej felet är den mupp som försöker stoppa in DVD fodral i ett CD ställ som uppenbarligen inte är gjort för DVD fodral. Se nu är världen en bättre plats

Skrivet av Lasergurka:

Den som har valt att märka DVD-fodralen som CD-fodral såklart? I det här fallet Microsoft.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Orkar inte skumma igenom alla sidor och någon får väl rätta om det är totalfel, men några gb av den "oanvändbara" datan i en SSD är väl även till för slitage på celler så att enheten kan fortsätta hålla samma storlek under en längre livstid?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

suck... detta har ju gåtts igenom ett antal gånger redan.
jag tänker inte förklara då andra redan har gjort det mycket bra, men kort sagt så blir vi inte lurade, vi får precis så mycket som vi betalar för, eller till och med mer - eftersom det finns en liten yta på hårddisken som ersätter döda kluster(?) på gamla ställen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Men när det gäller TV-apparater och andra bildskärmar så är det iaf samma sorts mätning hela tiden. Tror ingen som köper en 50" TV får hem den och mäter och förväntar sig att den ska vara 50" på bredden.

Jag som alltid trott att man mäter diagonalen. Om du mäter din 50" TV (som är 16:9) på detta sätt så borde det se bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag som alltid trott att man mäter diagonalen. Om du mäter din 50" TV (som är 16:9) på detta sätt så borde det se bättre ut.

Du har rätt. Man mäter diagonalt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller