Apples fingeravtryckläsare i Iphone 5S besegrad av hackare

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Sen förstår jag inte riktigt problemet. Om någon tar din nyckel och kopierar den så är det väl inte så konstigt att de kan öppna din dörr?

Fast du lämnar inte ett dussin kopior på din nyckel varje gång du öppnar en dörr,
eller några hundra varje gång du går på toa.

Dina fingeravtryck sitter överallt och du kletar ut nya hela tiden.

Det är dessutom extra dumt att skydda din telefon med fingeravtryck
då det sitter några tusen av dem runt hela telefonen.

Det är som att klistra dörren full med kopior på ens nyckel. Eller
tejpa fast pinkoden på baksidan av telefonen

Skrivet av Tanso:

"Hackar" man ett lösenord genom att hålla en pistol mot någons huvud och kräva lösenordet?

Du behöver inte hålla en pistol mot någons huvud för att få dennes fingeravtryck.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att det kom direkt som en chock att den "knäcktes" med den metoden.
Känns dock som att den här gruppen hellre ville uppmärksamma deras kritik mot själva hanteringen av fingeravtryck i allmänhet än att denna gimmick i iPhone är dålig, vilket är väldigt bra.

Citat från artikeln:
"The public should no longer be fooled by the biometrics industry with false security claims. Biometrics is fundamentally a technology designed for oppression and control, not for securing everyday device access."

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Haha men no shit att ett kopierat fingeravtryck kan låsa upp en fingeravtrycksläsare, den läser för fan inte av DNA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dentoid:

Han i videon skakar obehagligt mycket. Bakfull much?

Tänkte precis säga det. Sjukt obehagligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja då slipper man oroa sig för att rånare vill kapa ens finger när de snor mobilen! Nu kommer de våldfota fingret i stället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Hedersmedlem

Nu misstänker väl flera att den här tekniken inte kommer att accepteras för banktjänster och liknande, men hur som är det väl bra att någon demonstrerar svagheterna i tekniken? Att nu Apple hamnade i skottgluggen är inte så mycket att göra åt eftersom de som förste tillverkare valde att lägga in tekniken i en masskonsumentpryl.

Om tekniken får spridning tror jag visst att brottsliga organisationer kan göra extra ansträngningar att komma över fingeravtryck. Som konstaterats är så länge ingen olycka är framme ett fingeravtryck livslångt och en personer skulle därför ovetandes kunna vara utsatta under lång tid utan att veta om det. Andra tekniker har fördelen av att lösenord/nycklar kan bytas ut, och bör efter viss tid bytas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Enkelt sätt för NSA / CIA att registrera alla världens fingeravtryck.
Nu behöver dem bara släppa en säkerhetslösning för Saliv och DNA till iphone 6. Låsa upp genom att slicka på displayen

Lick to unlock - UnLick

LOL, klockrent:)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Cindori:

Stjäla ett lösenord (fingeravtryck) är inte att "hacka fingeravtrycksläsaren"....

De har alltså tagit ett extremt högupplöst foto av hans fingeravtryck, med speciell hårdvara, för att producera ett fejkavtryck.

Jag vill påstå att det är krångligare än att titta över någons axel när de knappar in sin 4-siffriga PIN-kod.

Kom med i matchen, det är ingen som hävdar att läsaren är hackad eller att fingeravtryck är bombsäkra. Däremot är det värt att påminna om svagheterna när Apple trummar på med Iphone 5S och även använder och förmodligen planerar att använda tekniken för betydligt mer än att ersätta PIN-lås.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Antagligen kommer det ersätta bankdosan men ändå kräva en pin-kod vid betalningar, precis som bankdosorna gör idag.

All sån har dubbel säkehet bygger på "nånting du kommer ihåg" och "nånting du har med dig", om det sen är ditt finger+din mobiltelefon eller en bankdosa spelar ju ingen roll.

Ditt finger funkar ju inte på alla andras mobiler som ID så det är rätt säkert ändå.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

För mig känns funktionen mer som ett alternativ till koden, för att underlätta lite. De flesta kör ju med fyrsiffriga koder och de är ju sällan speciellt svåra att hitta - som redan sagts.

Det försvårar ju åtminstone för andra att få åtkomst till telefon. Om man känner att man har sådana problem så att man riskerar att få sitt fingeravtryck kopierat och så att någon skulle använda det på telefonen - då kanske man ska se över vad man har på telefonen och tänka över att förvara det på något annat ställe

Men skönt att det löstes och alla nu vet det och inte tror att fingeravtryck är säkrare.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Inaktiv

Man kan säga att dom har fingerfärdighet

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Enkelt sätt för NSA / CIA att registrera alla världens fingeravtryck.
Nu behöver dem bara släppa en säkerhetslösning för Saliv och DNA till iphone 6. Låsa upp genom att slicka på displayen

Lick to unlock - UnLick

Du menar iLick

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

Min gissning en hel del Red Bull

Skrivet av Tivook:

Tänkte precis säga det. Sjukt obehagligt.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det går att använda ett riktigt lösenord också, men antar att folk i allmänhet är för lata och håller sig till fyrsiffriga pinkoder.

Man behöver väl inte vara speciellt lat för att inte orka skriva in ett lösenord på t.ex. 30 tecken (inkl specialtecken som man måste ändra tangentbord för att komma åt) 100 gånger om dagen eller vad det nu kan vara? Har man inte något lösenord alls skulle jag dock gå med på att man är för lat.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Tråkigt om det stämmer! Inget oväntat ifall det skulle visa sig vara sant...

http://nationalreport.net/apple-iphone-5s-fingerprint-databas...

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

men snälla! Har lite svårt att tro att den person som lyckas stjäla min telefon hinner göra allt det där innan jag hunnit spärra mitt konto. Så chansen att just min 5s skulle bli stulen OCH "hackad" måsta vara ung. lika stor som chansen att bli träffad av en komet om jag står på gräsmattan framför mitt hus.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

Tråkigt om det stämmer! Inget oväntat ifall det skulle visa sig vara sant...

http://nationalreport.net/apple-iphone-5s-fingerprint-databas...

Googlade på nationalreport.net och det står att de ägnar sig åt politisk satir, så nej det är inte sant.

Visa signatur

Mina 3dkort:
Voodoo Graphics > Voodoo2 > Voodo2 SLI >Riva TNT > TNT 2 Ultra > Matrox G400 Max > GF 2 Mx > GF4 Ti4200 > GF 6600GT > GF 6800GT > GF 8800GTS > Radeon 5850 > GF GTX 670 > RTX 2070 > AMD RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

Tråkigt om det stämmer! Inget oväntat ifall det skulle visa sig vara sant...

http://nationalreport.net/apple-iphone-5s-fingerprint-databas...

Värsta BS artikeln, på en av de mest högerextrema sajterna...

OM Apple skulle ha ljugit om att fingerprint datan inte stannar i telefonen skulle det bli så många stämningar i USA att Apple skulle gå under rent ekonomiskt fastän de har hur många miljarder som helst.

Tror inte nåt företag i USA skulle våga gå ut så explicit som Apple gjorde i sin presentation om det inte var sant, det skulle gräva en grav för sig själva.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tanso:

"Hackar" man ett lösenord genom att hålla en pistol mot någons huvud och kräva lösenordet?

Enl. Aftonbladet, ja.

Permalänk
Medlem

Oväntat att man med specialutrustning, tid och rätt omständigheter kan gå runt säkerhetslösningar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av krigarkungen:

Det är liiiiiite vanligare att man "tappar" bort ett fingeravtryck än en nyckel.

Vanligare att jag blir av med mitt fingeravtryck? Tror jag inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av IDX:

Jäkla löjligt att en del människor ser fingeravtrycksläsaren som en revolutionerande teknik bara för apple släpper en mobil med det. När tekniken är rätt jäkla gammal. Apple´s marknadsföringsavdelning måste vara den bästa i världen, som kan lura så ofantligt många människor.

OT: Inte konstigt att det går att komma förbi "säkerheten" med en gammal teknik.

Jag tror ingen av de personer som är ens måttligt teknik-intresserade tror att detta är någonting nytt.
Apple har visserligen en riktigt bra marknadsföringsavdelning men det som är nyckeln - enligt mig - till deras framgång är mera det faktum att dom kan ta teknik som redan finns och applicera det på nya sätt, på nya enheter och göra nya användningsområden för tekniken i fråga.

I det här fallet är dom först ut att lansera en fingeravtrycksläsare på en storsäljande mobiltelefon. En annan grej är att dom är först ut med att applicera en 64-bits processor i en mobiltelefon. Betyder det att dom uppfann 64-bits processorn? Inte alls. Det har funnits ett tag till vanliga datorer. Dom hittade ett sätt att få in det i en mobiltelefon. Världen häpnar.

Permalänk
Medlem

Det var ju inte speciellt oväntat. Sensorn är ju trots allt relativt simpel jämför med dedikerade fingeravtrycksläsare.
De läsare från det svenska företaget Fingerprint Cards känner ju tex av om fingret/avtrycket har puls. Lycka till att förfalska det med lite latex.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Kom med i matchen, det är ingen som hävdar att läsaren är hackad eller att fingeravtryck är bombsäkra. Däremot är det värt att påminna om svagheterna när Apple trummar på med Iphone 5S och även använder och förmodligen planerar att använda tekniken för betydligt mer än att ersätta PIN-lås.

Dock fortfarande säkrare än en pinkod som vem som helst kan se! Sen att man kan förfalska fingeravtrycket efter en längre procedur, då har jag redan hunnit låsa telefonen. Eller du kanske missa vad som krävdes för att lura den?

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Andreas D:

Kom med i matchen, det är ingen som hävdar att läsaren är hackad eller att fingeravtryck är bombsäkra. Däremot är det värt att påminna om svagheterna när Apple trummar på med Iphone 5S och även använder och förmodligen planerar att använda tekniken för betydligt mer än att ersätta PIN-lås.

Jag tycker att orden "besegrad av hackare" klingar lite åt "hackad"-hållet.

Vidare tycker jag att ord som "förmodligen" inte bör användas, då blir det sensationsjournalistik, och det tycker jag att Sweclockers är lite ovanför s.a.s.
Kom igen, ni kan väl i alla fall inkludera att fingertrycksavläsare gick att lura redan för ett decennium sen, ni formulerar det lite som att detta är första gången det händer, och att det är ett regelrätt "hack".

Buuuu

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Fingeravtryckläsare måste vara en av de mest korkade säkerhetslösningar som finns. Känner inte till något annat lås där man dagligen lämnar tusentals nyckelkopior efter sig obevakat.

Idiotförklarar larmförsäljarna varje gång.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Kom med i matchen, det är ingen som hävdar att läsaren är hackad eller att fingeravtryck är bombsäkra. Däremot är det värt att påminna om svagheterna när Apple trummar på med Iphone 5S och även använder och förmodligen planerar att använda tekniken för betydligt mer än att ersätta PIN-lås.

Ja, det är väl där en stor del av problemet ligger. I nuläget ska den väl ersätta skärmlåsets pinkod samt ditt Apple ID när du använder Appstore.
Redan där faller hela det nya säkerhetsgreppet med IOS7, där man både behöver kunna låsa upp skärmen samt kunna Apple ID:t för att ha användning av en stulen/upphittad lur.
Har jag inga större hemligheter på mobilen så kan man väl tycka att Touch ID blir en bekväm funktion för de flesta.
Men för dem med känslig information blir det nog inget alternativ. Jag skulle redan överväga att inte lägga in app till banken mm.

Permalänk
Inaktiv

Härligt! Ett bevis för Apples inkompetens och arrogans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Härligt! Ett bevis för Apples inkompetens och arrogans!

Man blir matt av att läsa vissa kommentarer... Tror du att Apple har släppt denna funktion så du säkert skall kunna lagra hemligstämplad information på telefonen eller för att du ett relativt säkert sätt skall slippa slå pinkoden hela tiden? Så frågan är vem som är inkompetent.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrswe247:

I mitt perspektiv så är det både bra och dåligt att det lyckats besegra det. Det positiva är att Apple kan designa bättre produkter i framtiden och det negativa är att alla som köpt 5s nu har en risk att bli av med viktig data...

Om Apple verkligen lyssnat hade de aldrig implementerat detta. Att man kan kopiera fingeravtryck har visats åtskilliga gånger under många år.

Skickades från m.sweclockers.com