Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur klarar ni av screen tearing?

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört utan v-sync eftersom jag inte klarar av input-lagget.
Har inte haft några problem med tearing sedan jag skaffade 120hz skärm dock.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Kör alltid med Vsynk, hatar även jag när skärmen trasar sönder, kan även uppleva att det fladdrar och hackar mer i vissa spel utan vsynk.
Den inpup-lag som uppstår känner jag av, men hellre det än en tråkig visuell upplevelse.

Permalänk
Medlem

Bara jag som märker av screentearing när FPS ligger runt 60 fastän man har en 120hz skärm, med uppdateringsfrekvensen på 120hz? Aldrig över eller under, bara i spannet 58-62 fps

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Klarar inte av Vsync, för input laget man får. Därför kör jag med FPS limiter i msi afterburner på 60fps.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Sötast

Bara att öppna menyn på t.ex Fallout eller Skyrim och köra runt musen med eller utan Vsync.

Utan vsync = Musen rör sig efter din handled
Med vsync = Musen rör sig någon halv sekund efter din handled.

Tearing ser jag inte ofta längre, vsync gör det däremot helt omöjligt att sikta på något.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte känner av någon input lag? Gjorde det på Dead Island Riptide som jag testade igår men det var det. Aldrig i andra spel.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Tearing irriterande
vsync ospelbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Bara att öppna menyn på t.ex Fallout eller Skyrim och köra runt musen med eller utan Vsync.

Utan vsync = Musen rör sig efter din handled
Med vsync = Musen rör sig någon halv sekund efter din handled.

Tearing ser jag inte ofta längre, vsync gör det däremot helt omöjligt att sikta på något.

Menyn är ju dock en annan grej som nödvändigtvis inte behöver spegla input ingame.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Hallåj,

Sitter och slösurfar såhär på kvällskvisten och kom att tänka på att jag väldigt ofta ser trådar där folk skriver om FPS och hur mycket de brukar ha när de spelar och att det sträcker sig över skärmens maximala uppdateringsfrekvens (vanligtvis 60). Det får mig att tänka på och inse att alla dessa personer kör så klart utan v-sync aktiverat.

För att göra detta inlägg kort:
Är jag den enda som spelar med v-sync? Screen tearing (vilket uppstår när man spelar utan v-sync) är nog det värsta jag vet inom spel.
Exempel:
http://img834.imageshack.us/img834/1617/tear6.jpg

Jag tycker till och med det är värre än att få FPS-drops under 60 (eller maximalt som skärmen klarar av).
Screen tearing, anser jag, förstör spelupplevelsen helt och hållet och får mig att tappa suget - Varpå jag slår igång v-sync direkt.

Vad är anledningen till att ni som spelar utan v-sync faktiskt spelar utan v-sync?
Jag vet grejen med input-lag men det är ärligt talat inget jag någonsin känt av - kanske för jag inte brytt mig om att försöka märka av det? Förstår att professionella spelare inte har råd med input-lag men som casual spelare som kör single player spel, vad är meningen?

Jag förstår iallafall inte hur man kan spela med screen tearing, det är nog en av de värsta sakerna som finns när det kommer till skärm och spel!

Den enda gången jag kör med v-sync av är när jag benchmarkar

Testa att spela valfritt CS med V-sync.. där snackar vi sirap!

Edit: Spelar alltid med V-sync på så länge jag inte känner av input lag.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Jag kör med ett 460, och oavsett vad jag spelar så har jag alltid vsync av då jag inte gillar input lagen. Dock har jag aldrig någonsin, i något spel alls, märkt av screen tearing. Måhända att mina ögon inte kan se det, men min fps brukar ligga mellan 40 och 50 och från vad jag läst i denna tråd verkar det vara där tearing uppstår. Men som sagt, aldrig märkt det alls...

Permalänk
Medlem

intressant ämne, satt och funderade över detta och kan inte minnas sist jag såg att min skärm screentearade, då kör jag med BenQ XL2411T och innan hade jag en Samsung 2233rz, och spelar alltid med 120/125fps låsning och v-sync av.
vet att jag inte tillför så mkt till tråden men 120+ fps och 120hz och ingen uppmärksammad tearing kanske tillför lite.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Bara jag som märker av screentearing när FPS ligger runt 60 fastän man har en 120hz skärm, med uppdateringsfrekvensen på 120hz? Aldrig över eller under, bara i spannet 58-62 fps

Intressant. Jag har också en 120hz skärm och kan inte säga att jag märkt nån screen tearing på senaste tiden, även vid runt 60 FPS.
Teoretiskt så stämmer det att FPS runt ens skärms uppdateringsfrekvens eller mutlipler av den ger värst tearing tycker jag. Det är störst sannolikhet att grafikkortet precis hunnit klart med en frame som den kopierar till backbuffern när skärmen vill ha en ny bild.

En grej som folk som har vsync på ofta inte tänker på är hur det påverkar ens FPS om man inte klarar nå sin skärms uppdateringsfrekvens i FPS. Teoretiskt kan 50-55 FPS på en 60hz skärm leda till att man bara får 30 FPS, även om det kanske nästan aldrig blir så illa praktiskt. Tripple-buffering löser ju dock det problemet, men det var länge sen jag såg ett spel med stöd för tripplebuffering.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Sötast
Skrivet av Dalton Sleeper:

Menyn är ju dock en annan grej som nödvändigtvis inte behöver spegla input ingame.

Nej, det är inte en annan grej, det är inputlag på menyn precis som det är ingame. (kanske inte exakt samma ms)

Men eftersom det var sagt i tråden att det var svårt att känna av inputlag så är menyn en riktigt bra yta för att se hur illa det kan vara.

Likadant lagg som man får på musen på menyn får man ingame i spel med Vsync aktiverat, man förlorar alltså precis all precision.

Permalänk
Inaktiv

Använder v-sync på alla spel utom FPS-spel. Testade att slå på det på BF3 och det blev näst intill ospelbart.
Kör med en 60Hz-skärm men ändå är det STOR skillnad i flytet om man har 60 eller 180 fps.

Permalänk
Medlem

Kör alltid med v-sync. Alternativet är otänkbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Intressant. Jag har också en 120hz skärm och kan inte säga att jag märkt nån screen tearing på senaste tiden, även vid runt 60 FPS.
Teoretiskt så stämmer det att FPS runt ens skärms uppdateringsfrekvens eller mutlipler av den ger värst tearing tycker jag. Det är störst sannolikhet att grafikkortet precis hunnit klart med en frame som den kopierar till backbuffern när skärmen vill ha en ny bild.

En grej som folk som har vsync på ofta inte tänker på är hur det påverkar ens FPS om man inte klarar nå sin skärms uppdateringsfrekvens i FPS. Teoretiskt kan 50-55 FPS på en 60hz skärm leda till att man bara får 30 FPS, även om det kanske nästan aldrig blir så illa praktiskt. Tripple-buffering löser ju dock det problemet, men det var länge sen jag såg ett spel med stöd för tripplebuffering.

Ja jag funderade på om inte XL2420T använder sig av någon inbyggd adaptive-function som gör att den inte går i 120hz förrän efter att inputen faktiskt är över 60 fps. Känns jävligt frustrerande att se screentearing i exakt den gränsen, fastän allt ska vara inställt på 120fps/hz. Förvisso är det oftast bara "ett"streck som syns, dvs. inte som på en vanlig skärm...

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nej, det är inte en annan grej, det är inputlag på menyn precis som det är ingame. (kanske inte exakt samma ms)

Men eftersom det var sagt i tråden att det var svårt att känna av inputlag så är menyn en riktigt bra yta för att se hur illa det kan vara.

Likadant lagg som man får på musen på menyn får man ingame i spel med Vsync aktiverat, man förlorar alltså precis all precision.

Jasså, jag har då inte samma lagg i exempelvis skyrim menyn som ingame, antog till 100 % att det var för nån konsollport med handkontrollstöd (smoothing å acceleration som påverkas av framerate eller liknande)... Kan inte direkt minnas något spel just nu som haft samma lagg som i menyn.

Permalänk
Medlem

Är det 100% säkert att man får screen tearing om man kör utan v-sync? Sitter på en 60Hz skärm och brukar köra utan v-sync på stabila 120fps och brukar inte märka någon tearing. Brukar vara väldigt känslig för sånt här annars så jag tycker det är konstigt att jag inte märkt av screen tearing.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nikkop:

Mjo, men det är väl endast för Nvidia och modeller från GTX 6- & 7-serien om jag inte minns helt fel?

Vilket du väl har om man tittar på din sign?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjal:

Är det 100% säkert att man får screen tearing om man kör utan v-sync? Sitter på en 60Hz skärm och brukar köra utan v-sync på stabila 120fps och brukar inte märka någon tearing. Brukar vara väldigt känslig för sånt här annars så jag tycker det är konstigt att jag inte märkt av screen tearing.

nej, man får inte alltid screen tearing. vad det beror på har jag faktiskt ingen koll på, men det är iaf inte något som finns i alla spel.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Håller med dig, det är därför jag fullkomligt älskar att spela i 120Hz.

Inte bara får man ett mycket bättre "flyt" i spelen utan man påverkas inte av screen tearing mellan 60-120FPS, det är först efter 120FPS det händer och även då är det minimalt.

Och även då så syns dom bara hälften så länge.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Man blir van helt enkelt.
Har aldrig spelat med Vsync. Tycker delayen på musen är så jäkla dryg.

F.ö så brukar jag cappa min FPS vilket som till 85-100, beroende på spel.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop